1. Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests (turpmāk – dienests) ir iekšlietu ministra pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde.
2. Dienestam ir zīmogs ar papildinātā mazā Latvijas valsts ģerboņa attēlu un pilnu dienesta nosaukumu. Dienestam ir karogs, emblēma un devīze.
3. Dienestam ir šādas funkcijas:
3.1. īstenot valsts politiku ugunsdrošības, ugunsdzēsības, civilās aizsardzības un vienotā ārkārtas palīdzības izsaukumu numura "112" darbības jomā;
3.2. uzraudzīt normatīvajos aktos noteikto ugunsdrošības un civilās aizsardzības prasību ievērošanu;
3.3. veikt ugunsdzēsības un glābšanas darbus;
3.4. koordinēt iestāžu, organizāciju, komercsabiedrību un pašvaldību izveidoto ugunsdrošības, ugunsdzēsības un glābšanas dienestu un brīvprātīgo ugunsdzēsēju organizāciju darbību, kas saistīta ar ugunsdrošību un ugunsdzēsību.
4. Lai nodrošinātu funkciju izpildi, dienestam ir šādi uzdevumi:
4.1. apzināt ugunsdrošības stāvokli Latvijā un iespējamos apdraudējumus un, pamatojoties uz to analīzi, sniegt valsts un pašvaldību iestādēm, kā arī citām personām priekšlikumus par situācijas uzlabošanu ugunsdrošības un civilās aizsardzības jomā;
4.2. organizēt un veikt prevencijas pasākumus valsts ugunsdrošības un civilās aizsardzības jomā;
4.3. piedalīties rūpniecisko avāriju riska novērtēšanai un samazināšanai veikto pasākumu izvērtēšanā;
4.4. vadīt un veikt ugunsgrēku dzēšanu;
4.5. vadīt un veikt glābšanas darbus:
4.5.1. dzēšot ugunsgrēkus;
4.5.2. pēc ceļu satiksmes negadījumiem;
4.5.3. iekšējos ūdeņos;
4.5.4. atbilstoši dienesta tehniskajam nodrošinājumam un iespējām – zemūdens meklēšanas un citus glābšanas darbus;
4.6. sadarbībā ar citām institūcijām veikt neatliekamos reaģēšanas un seku likvidēšanas pasākumus atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām radiācijas drošības un kodoldrošības prasībām;
4.7. sadarbībā ar citām institūcijām veikt un vadīt neatliekamos avāriju seku likvidēšanas pasākumus;
4.8. sniegt iespējamo palīdzību fiziskām personām ugunsgrēka vai avārijas gadījumā;
4.9. nodrošināt vienotā ārkārtas palīdzības izsaukumu numura "112" zvanu saņemšanu, apstrādi un, ja nepieciešams, to pāradresēšanu citiem operatīvajiem dienestiem;
4.10. atbilstoši kompetencei organizēt un īstenot civilās aizsardzības pasākumus;
4.11. atbilstoši kompetencei izstrādāt ugunsdrošību, ugunsdzēsību, glābšanu un civilo aizsardzību reglamentējošo normatīvo aktu projektus, kā arī piedalīties atzinumu sagatavošanā par normatīvo aktu projektiem, kurus izstrādā citas institūcijas;
4.12. apmācīt ugunsdrošības, ugunsdzēsības un glābšanas darbos, kā arī civilās aizsardzības pasākumos iesaistāmās personas un organizēt to darbību;
4.13. informēt sabiedrību ugunsdrošības un civilās aizsardzības jomā;
4.14. vākt, saglabāt un popularizēt sabiedrībā ar Latvijas ugunsdzēsības vēsturi un mūsdienām saistītās vērtības, kā arī sekmēt to izmantošanu sabiedrības izglītošanai;
4.15. veikt citus normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus.
5. Dienestam ir tiesības:
5.1. pieprasīt un bez maksas saņemt no privātpersonām dienesta uzdevumu izpildei nepieciešamo informāciju un dokumentus;
5.2. atbilstoši kompetencei pārstāvēt Latviju starptautiskajās organizācijās un pasākumos;
5.3. normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sniegt maksas pakalpojumus;
5.4. pieprasīt un bez maksas saņemt no komersanta, kas nodrošina publisko elektronisko sakaru tīklu vai sniedz elektronisko sakaru pakalpojumus, elektronisko sakaru pakalpojumu lietotāja atrašanās vietas datus bez lietotāja vai abonenta piekrišanas, ja atrašanās vietas datu apstrāde ir nepieciešama dienestam tā uzdevumu veikšanai;
5.5. veikt citas normatīvajos aktos paredzētās darbības.
6. Dienesta sastāvā ir centrālā aparāta struktūrvienības, patstāvīgās un teritoriālās struktūrvienības, kā arī Latvijas Ugunsdzēsības muzejs (turpmāk – muzejs).
7. Dienesta struktūrvienības darbojas saskaņā ar šo nolikumu un attiecīgās struktūrvienības reglamentu.
11. Dienesta priekšnieks:
11.1. bez īpaša pilnvarojuma pārstāv dienestu;
11.2. nosaka dienesta struktūru;
11.3. pilnvaro dienesta amatpersonas pārstāvēt dienestu valsts un pašvaldību institūcijās, kā arī attiecībās ar nevalstiskajām un starptautiskajām organizācijām;
11.4. ir atbildīgs par dienesta uzdevumu izpildi, finanšu, personāla un citu resursu lietderīgu izmantošanu;
11.5. apstiprina dienesta amatu sarakstu;
11.6. normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pieņem dienestā, ieceļ amatā, atbrīvo no amata un atvaļina no dienesta amatpersonas, apstiprina amatu aprakstus, kā arī nosaka amatpersonu darba samaksas apmēru (normatīvajos aktos noteiktajos ietvaros);
11.7. pieņem darbā un atlaiž no darba centrālā aparāta, muzeja un patstāvīgo struktūrvienību darbiniekus, nosaka viņu darba pienākumus, kā arī darba samaksas apmēru;
11.8. normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā piešķir speciālās dienesta pakāpes;
11.9. normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā apbalvo dienesta amatpersonas un darbiniekus un piemēro disciplinārsodus;
11.10. pieņem lēmumus, dod rakstiskus vai mutiskus rīkojumus, kā arī norādījumus dienesta amatpersonām un darbiniekiem;
11.11. normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā izskata iesniegumus;
11.12. nodrošina dienesta darbības un attīstības stratēģijas, kārtējā gada darbības plāna un budžeta projekta izstrādi;
11.13. nodrošina kārtējā gada dienesta darbības pārskata izstrādi;
11.14. veic citus iekšlietu ministra uzdevumus vai citas normatīvajos aktos noteiktās darbības.
12. Dienesta priekšniekam ir vietnieki. Dienesta priekšnieka vietnieku kompetenci nosaka dienesta reglamentā un amata aprakstā.
13. Dienesta patstāvīgo un teritoriālo struktūrvienību vada priekšnieks (komandieris). Priekšnieka (komandiera) kompetenci nosaka attiecīgās patstāvīgās un teritoriālās struktūrvienības reglamentā un struktūrvienības priekšnieka (komandiera) amata aprakstā.
14. Muzeju vada muzeja direktors. Muzeja direktora kompetenci nosaka muzeja reglamentā un muzeja direktora amata aprakstā.
15. Dienesta pakļautībā ir Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledža. Koledža darbojas saskaņā ar tās nolikumu.
16. Dienesta darbības tiesiskumu nodrošina dienesta priekšnieks. Dienesta priekšnieks ir atbildīgs par dienesta lēmumu pārbaudes sistēmas izveidošanu un darbību.
18. Lēmumu par dienesta priekšnieka izdoto administratīvo aktu un faktisko rīcību persona var apstrīdēt Iekšlietu ministrijā. Iekšlietu ministrijas lēmumu var pārsūdzēt tiesā.
19. Lēmumu par apstrīdēto dienesta patstāvīgās vai teritoriālās struktūrvienības priekšnieka (komandiera) izdoto administratīvo aktu un faktisko rīcību pieņem dienesta priekšnieks, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi. Dienesta priekšnieka lēmumu var pārsūdzēt tiesā.
20. Lēmumu par citu dienesta amatpersonu izdotajiem administratīvajiem aktiem un faktisko rīcību pieņem dienesta teritoriālās struktūrvienības priekšnieks (komandieris), ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi.
21. Dienestu finansē no valsts budžeta dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem un ieņēmumiem par dienesta sniegtajiem maksas pakalpojumiem saskaņā ar likumu par valsts budžetu kārtējam gadam.
23. Dienests ne retāk kā reizi gadā iesniedz iekšlietu ministram pārskatu par dienesta funkciju izpildi un budžeta līdzekļu izlietojumu, kā arī normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavo publisko gada pārskatu.
25. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2003.gada 15.aprīļa noteikumus Nr.173 "Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta nolikums" (Latvijas Vēstnesis, 2003, 60.nr.; 2009, 21.nr.).