Ministru kabineta rīkojums Nr.835
Rīgā 2009.gada 9.decembrī (prot. Nr.87 19.§)
1. Izdarīt Programmā mūžizglītības politikas pamatnostādņu 2007.-2013.gadam ieviešanai 2008.-2010.gadā (apstiprināta ar Ministru kabineta 2008.gada 9.maija rīkojumu Nr.254 "Par Programmu mūžizglītības politikas pamatnostādņu 2007.-2013.gadam ieviešanai 2008.-2010.gadā") šādus grozījumus:
1.1. aizstāt kopsavilkuma un informatīvās daļas nosaukumā un tekstā skaitļus un vārdu "2008.-2010.gads" (attiecīgā locījumā) ar skaitļiem un vārdu "2008.-2013.gads" (attiecīgā locījumā);
1.2. aizstāt kopsavilkuma sadaļas "Problēma" piektās rindkopas otrajā teikumā vārdus "trijiem gadiem" ar vārdiem "sešiem gadiem";
1.3. svītrot kopsavilkuma sadaļas "Problēma" piektās rindkopas piekto teikumu;
1.4. izteikt kopsavilkuma sadaļas "Programmas īstenošanas finansējuma avoti" tekstu šādā redakcijā:
"Programmas pasākumu īstenošanai papildu valsts budžeta līdzekļi nav nepieciešami. Pasākumu īstenošanai tiks izmantoti struktūrfondu un ārvalstu finanšu līdzekļi.";
1.5. izteikt informatīvās daļas sadaļu "Dokumentā lietotie saīsinājumi" šādā redakcijā:
"Dokumentā lietotie saīsinājumi
EM Ekonomikas ministrija
ES Eiropas Savienība
IZM Izglītības un zinātnes ministrija
KM Kultūras ministrija
LM Labklājības ministrija
LU Latvijas Universitāte
MK Ministru kabinets
NTSP Nacionālā trīspusējās sadarbības padome
NVA Nodarbinātības valsts aģentūra
PINTSA Profesionālās izglītības un nodarbinātības trīspusējās sadarbības apakšpadome
RAPLM Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija
SM Satiksmes ministrija
SF ES struktūrfondi";
1.6. aizstāt informatīvās daļas sadaļas "Ievads" otrās rindkopas otrajā teikumā vārdus "trim gadiem" ar vārdiem "sešiem gadiem";
1.7. izteikt informatīvās daļas sadaļas "Ievads" otrās rindkopas piekto teikumu šādā redakcijā:
"Programma ir politikas plānošanas dokuments, kura mērķis ir noteikt konkrētu pasākumu kopumu un rezultātus, kas veicami, lai nodrošinātu pamatnostādnēs noteikto mērķu sasniegšanu. Programma ir izstrādāta līdz 2013.gadam, un tā atspoguļo pasākumus un to izpildes laika plānojumu, kā arī papildus nepieciešamās izmaksas to īstenošanai.";
1.8. izteikt informatīvās daļas 3.sadaļu šādā redakcijā:
"3. Plānotie programmas politikas un darbības rezultāti un to rādītāji
Nodrošināts elastīgs un darba tirgus prasībām atbilstošs izglītības un apmācības piedāvājums un pieejamība, kā arī uzlabota lēmumu pieņemšanas koordinācija, palielinot mūžizglītības procesā iesaistīto personu īpatsvaru 2013.gadā līdz 12,5 % no mūžizglītības mērķa grupas.
Politikas rezultāts |
Rezultatīvie rādītāji |
||||
2009. |
2010. |
2011. |
2012. |
2013. |
|
Pieaugušo (25-64) dalība izglītībā un apmācībā gadā no attiecīgās vecuma grupas iedzīvotājiem |
7,5 % |
9,0 % |
10,0 % |
11,0 % |
12,5 % |
Personu (18-24) bez vidējās izglītības vai profesionālās kvalifikācijas, kuras neturpina mācīties, īpatsvars no attiecīgās vecuma grupas iedzīvotājiem |
17,5 % |
17,5 % |
17,0 % |
16 % |
14 % |
Personu īpatsvara pieaugums, kas pēc bezdarbnieku apmācībām iegūst darbu |
+10 % |
+10 % |
+5 % |
+5 % |
+5 % |
Lai sasniegtu iepriekš minētos politikas rezultātus, galvenie darbības rezultāti un to rādītāji noteikti katram mūžizglītības politikas apakšmērķim.
Programmas I apakšmērķim (Veidot pieaugušajiem kvalitatīvas izglītības piedāvājumu, kas nodrošina ilgtspējīgas kompetences darbam, pilsoniskai līdzdalībai, personības izaugsmei un sekmē uz augstām prasmēm balstītu konkurētspējīgas zināšanu ekonomikas un demokrātiskas sabiedrības attīstību Latvijā) noteikti šādi darbības rezultāti:
Darbības rezultāts |
Rezultatīvie rādītāji pa gadiem |
||||
2009. |
2010. |
2011. |
2012. |
2013. |
|
Darbojas neformālā veidā iegūto zināšanu, prasmju un kompetenču atzīšanas sistēma (personu īpatsvara pieaugums, kas saņem kvalifikāciju, izmantojot neformālās izglītības atzīšanas sistēmu) |
100 personas |
+10 % |
+5 % |
+5 % |
|
Izglītības programmas pārstrādātas atbilstoši mācību rezultātiem (zināšanas, prasmes un kompetences) (% no visām formālās izglītības programmām) |
10 % |
40 % |
50 % |
70 % |
90 % |
Nodrošinātas kvalitatīvas zināšanas, prasmes un kompetences darbam - bezdarbniekiem, darba meklētājiem un darba ņēmējiem atbilstoši pieprasījumam (personu skaits, kuras saņem pakalpojumu (tūkst.)) |
51,2 (tūkst.) |
16,9 (tūkst.) |
21,9 (tūkst.) |
12,0 (tūkst.) |
6,5 (tūkst.) |
Programmas II apakšmērķim (Nodrošināt mūžizglītības pieejamību iedzīvotājiem neatkarīgi no viņu vecuma, dzimuma, iepriekšējās izglītības, dzīvesvietas, ienākumu līmeņa, etniskās piederības, sociālā statusa, funkcionāliem traucējumiem) noteikti šādi darbības rezultāti:
Darbības rezultāts |
Rezultatīvie rādītāji pa gadiem |
||||
2009. |
2010. |
2011. |
2012. |
2013. |
|
Nodrošināts transports izglītojamajiem uz izglītības iestādi un dzīvesvietu (pakalpojuma nodrošināšanai transportlīdzekļu pieaugums) |
01 |
110 |
110 autobusu |
115 autobusu |
120 autobusu |
1 Pakalpojumu plānots ieviest sākot ar 2010.gadu
Programmas III apakšmērķim (Izveidot saskaņotu normatīvo aktu sistēmu un efektīvu resursu (tai skaitā finanšu) pārvaldi, ievērojot dalītās atbildības un nozaru politikas mijiedarbības principus, vienotas mūžizglītības sistēmas attīstībai) noteikti šādi darbības rezultāti:
Darbības rezultāts |
Rezultatīvie rādītāji pa gadiem |
||||
2009. |
2010. |
2011. |
2012. |
2013. |
|
Pieaugušo izglītības finansējuma īpatsvara pieaugums pašvaldībā uz vienu pašvaldības teritorijā pieaugušo iedzīvotāju |
1,22 lati |
+30 % |
+10 % |
+10 % |
+5 %" |
1.9. izteikt informatīvās daļas 5., 6., 7., 8. un 9.sadaļu šādā redakcijā:
"5. Uzdevumu izpildes laika plānojums
Programma pamatnostādņu ieviešanai izstrādāta laika periodam no 2008.gada līdz 2013.gadam. Programmas uzdevumu un aktivitāšu izpildes laika plānojums norādīts programmas 9.sadaļas 3.kolonnā "Uzdevuma izpildes termiņš".
6. Uzdevumiem atbilstošs papildus nepieciešamā finansējuma plānojums
Programmas mērķu sasniegšanai un uzdevumu īstenošanai tiks izmantots struktūrfondu finansējums, par kuru informācija iekļauta darbības programmas "Cilvēkresursi un nodarbinātība" papildinājumā, darbības programmas "Uzņēmējdarbība un inovācijas" papildinājumā, Šveices Konfederācijas finanšu instruments, Norvēģijas valdības divpusējais finanšu instruments, kā arī Eiropas Savienības Rīcībprogrammas mūžizglītības jomā 2007.-2013. finansējums.
7. Par uzdevumu izpildi atbildīgās institūcijas
Atbildīgā institūcija par programmas ieviešanas rezultātu pārraudzību un ietekmes novērtēšanu ir IZM. Nozaru ministrijas, pašvaldības, sociālie partneri un augstskolas ir iesaistītas programmas īstenošanā atbilstoši pamatnostādņu 7.sadaļā norādītajam.
8. Pārskata sniegšanas un novērtēšanas kārtība
Par programmā paredzēto uzdevumu izpildi atbildīgās institūcijas katru gadu līdz 1.martam (laikposmā no 2009.gada līdz 2014.gadam) iesniedz IZM informāciju par uzdevumu izpildes gaitu.
IZM reizi divos gados (līdz 2011.gada 1.aprīlim un 2013.gada 1.aprīlim) sagatavo un noteiktā kārtībā iesniedz MK informatīvo ziņojumu par programmas īstenošanas gaitu.
Pārskatā jāsniedz analīze par iepriekšējā periodā veiktajiem nozīmīgākajiem programmas pasākumiem, jānorāda tiem izlietotie resursi, jānovērtē ietekme atbilstoši iepriekš noteiktajiem rādītājiem un iesniegtajiem rezultātiem, kā arī jāsniedz informācija par esošajām problēmām.
9. Galvenie uzdevumi programmas rezultātu sasniegšanai, uzdevuma izpildes laika plānojums, uzdevumiem atbilstošs finansējuma plānojums, par uzdevuma izpildi atbildīgās institūcijas
Nr. p.k. |
Uzdevums |
Uzdevuma izpildes termiņš |
Atbildīgā institūcija |
Iesaistītās institūcijas |
Esošais
finansējums (LVL) |
Papildus nepieciešamais finansējums (LVL) |
||||
2008. | 2009. | 2010. | 2011. | 2012. | 2013. | |||||
1. Politikas rīcības virziens: Nodrošināt izglītības un apmācības piedāvājuma elastīgumu un atbilstību darba tirgus prasībām | ||||||||||
1.1. Politikas rezultāts: Nodrošināta izglītības piedāvājuma pāreja uz mācīšanas rezultātiem balstītu ietvarstruktūru | ||||||||||
1.1.1. | Izstrādāta nacionālā kvalifikācijas ietvarstruktūra, un tās līmeņi pielīdzināti Eiropas Kvalifikācijas ietvarstruktūrai |
2010. |
IZM |
0 |
0 |
0 |
- |
- |
- |
|
1.1.2. | Programmas vispārējā, profesionālajā un augstākajā izglītībā pārstrādātas atbilstoši mācību rezultātiem (zināšanas, prasmes un kompetences) |
2013. |
IZM |
Augstskolas |
SF ietvaros | SF ietvaros | SF ietvaros | SF ietvaros | SF ietvaros | SF ietvaros |
1.2. Politikas rezultāts: Izveidota efektīvi funkcionējoša, uz darba tirgus pieprasījumu balstīta profesionālās (sākotnējā un tālākizglītība) izglītības sistēma | ||||||||||
1.2.1.
|
Pilnveidota profesionālās izglītības struktūra un
līdzsvaroti vispārējās vidējās izglītības un profesionālās
vidējās izglītības ieguves nosacījumi
|
2010. |
IZM |
SF ietvaros |
SF ietvaros |
SF ietvaros |
- |
- |
- |
|
1.2.2. | Optimizēts profesionālās izglītības iestāžu tīkls un uzlabota tā materiāltehniskā bāze | 2012. |
IZM |
KM |
SF ietvaros | SF ietvaros | SF ietvaros | SF ietvaros | SF ietvaros |
- |
1.2.3. | Nodrošinātas sociālo partneru tiesības piedalīties nacionālā līmenī lēmuma pieņemšanā par izglītības budžeta plānošanu, kā arī pienākumi profesiju standartu un profesionālās sākotnējās izglītības programmu izstrādē un ieviešanā |
2011. |
IZM |
NTSP (PINTSA) |
SF ietvaros |
SF ietvaros |
SF ietvaros |
SF ietvaros |
- |
- |
1.2.4. | Pilnveidota darba tirgus prognozēšanas sistēma |
2010. |
EM |
LM IZM |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Pilnveidota darba tirgus analīžu un prognožu izmantošanas sistēma, lai nodrošinātu izglītības piedāvājumu |
IZM |
NTSP (PINTSA) |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
||
1.2.5. | Nodrošināta neformālā veidā iegūto zināšanu, prasmju un kompetenču atzīšanas sistēmas darbība |
2010. |
IZM |
SF ietvaros |
SF ietvaros |
SF ietvaros |
- |
- |
- |
|
1.3. Politikas rezultāts: Nodrošināts pieaugušo izglītības piedāvājums un kvalitāte | ||||||||||
1.3.1. | Nodrošinātas jaunās2 pamatprasmes 15 % (tai skaitā ar īpašām vajadzībām) pieaugušajiem pašvaldības teritorijā sadarbībā ar vispārējās, profesionālās un augstākās izglītības iestādēm |
sākot ar 2011. |
IZM |
Pašvaldības, augstskolas |
SF ietvaros |
SF ietvaros |
SF ietvaros |
SF ietvaros |
SF ietvaros |
SF ietvaros |
1.3.2. | Nodrošinātas zināšanas, prasmes un kompetences darbam - bezdarbniekiem, darba meklētājiem un darba ņēmējiem, t.sk. izmantojot mūžizglītības kupona sistēmu, kā arī komercdarbības uzsācējiem un komersantiem |
sākot ar 2009. |
LM, EM |
IZM, KM, plānošanas reģioni (dalība finansējuma kvotu sadalīšanā) |
SF ietvaros |
SF ietvaros |
SF ietvaros |
SF ietvaros |
SF ietvaros |
SF ietvaros |
1.3.3. | Nodrošināts pietiekams otrās iespējas izglītības piedāvājums vispārējās (vakara (maiņu) skolās) un profesionālās izglītības iestādēs (pamatizglītības un vidējās izglītības iegūšanai, īpaši sociālās atstumtības riskam pakļautajām iedzīvotāju grupām) |
sākot ar 2010. |
IZM |
Pašvaldības |
SF ietvaros |
SF ietvaros |
SF ietvaros |
SF ietvaros |
SF ietvaros |
SF ietvaros |
1.3.4. | Noteiktas neformālās pieaugušo izglītības pedagoga kvalifikācijas prasības |
2010. |
IZM |
0 |
0 |
- |
- |
- |
||
1.3.5. | Eiropas Komisijas Mūžizglītības programmas aktivitāšu ieviešana, nodrošinot izglītību un mobilitāti pedagogiem, audzēkņiem un pieaugušajiem, t.sk. no sociālā riska grupām |
2013. |
IZM |
Ārvalstu finanšu instrumentu ietvaros |
Ārvalstu finanšu instrumentu ietvaros |
Ārvalstu finanšu instrumentu ietvaros |
Ārvalstu finanšu instrumentu ietvaros |
Ārvalstu finanšu instrumentu ietvaros |
Ārvalstu finanšu instrumentu ietvaros |
|
1.4. Politikas rezultāts: Nodrošināti karjeras pakalpojumi | ||||||||||
1.4.1. | Nodrošinātas kvalitatīvas karjeras konsultācijas bezdarbniekiem, darba meklētājiem un darba ņēmējiem |
pastāvīgi |
LM |
SF ietvaros |
SF ietvaros |
SF ietvaros |
SF ietvaros |
SF ietvaros |
SF ietvaros |
|
1.4.2. | Nodrošināta karjeras izglītība vispārējās, profesionālās un augstākās izglītības iestādēs |
sākot ar 2010. |
IZM |
KM |
- |
Ārvalstu finanšu instrumentu ietvaros |
Ārvalstu finanšu instrumentu ietvaros |
Ārvalstu finanšu instrumentu ietvaros |
Ārvalstu finanšu instrumentu ietvaros |
|
2. Politikas rīcības virziens: Nodrošināt izglītības pieejamību | ||||||||||
2.1. Politikas rezultāts: Nodrošināta vispārējo un profesionālo izglītības iestāžu teritoriālā pieejamība izglītojamiem | ||||||||||
2.1.1. | Nodrošināts transports izglītojamiem uz izglītības iestādi un dzīvesvietu pašvaldības teritorijā |
sākot ar 2010. |
SM, RAPLM |
IZM, pašvaldības |
Ārvalstu finanšu instrumentu ietvaros |
Ārvalstu finanšu instrumentu ietvaros |
Ārvalstu finanšu instrumentu ietvaros |
Ārvalstu finanšu instrumentu ietvaros |
||
3. Politikas rīcības virziens: Nodrošināt mūžizglītības principa ieviešanas koordināciju | ||||||||||
3.1. Politikas rezultāts: Nodrošināta visu līmeņu izglītības starpresoru koordinācija ministriju un sociālo partneru līmenī | ||||||||||
3.1.1. | Darbojas Izglītības un nodarbinātības trīspusējās sadarbības apakšpadome pamatnostādņu uzdevumu izpildes koordinēšanai |
2010. |
IZM |
NTSP (PINTSA), |
0 |
0 |
0 |
0" |
2 Eiropas Parlamenta un Padomes ieteikums (2006. gada 18. decembris) par pamatprasmēm mūžizglītībā
1.10. izteikt 1.pielikumu šādā redakcijā:
"1.pielikums
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
2009. |
2010. |
2011. |
2012. |
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
- |
- |
- |
- |
- |
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
5. Cita informācija | Programmas pasākumu īstenošanai papildu valsts budžeta līdzekļi nav nepieciešami. Pasākumu īstenošanai tiks izmantoti struktūrfondu un ārvalstu finanšu līdzekļi" |
2. Izglītības un zinātnes ministrijai iesniegt precizēto programmu un kopsavilkumu Valsts kancelejā.
Ministru prezidenta vietā - satiksmes ministrs K.Gerhards
Izglītības un zinātnes ministre T.Koķe