Konkurences padomes lēmums Nr.46
Lēmuma publiskojamā versija
Rīgā 2009.gada 20.novembrī (prot. Nr.46, 4.§)
Par SIA "Amberholdings Liepāja" 22.10.2009. iesniegumu Nr. 3/487
Konkurences padome 2009. gada 23. oktobrī saņēma SIA "Amberholdings Liepāja" 2009. gada 22. oktobra iesniegumu Nr. 3/487 (turpmāk - Iesniegums). SIA "Amberholdings Liepāja", ievērojot iesniegumā norādītos faktus un pamatojoties uz Konkurences likuma 11. panta pirmo daļu un pirmās daļas 7. punktu, 15. pantu, 16. panta trešo daļu un Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 81. un 82. pantu, lūdz ierosināt lietvedību pret AS "PKL Flote" (turpmāk - PKL flote), SIA "PKL Holding" (turpmāk - PKL Holding), SIA "Ostas flote" un SIA "Towmar" (turpmāk - Towmar).
SIA "Amberholdings Liepāja" (kopš 06.11.2009. SIA "Ambergoldings"1 ) (turpmāk - Amberholdings) ir Latvijas Republikas Komercreģistrā reģistrēta sabiedrība ar ierobežotu atbildību ar vienoto reģistrācijas Nr. 42103022748, kuras juridiskā adrese ir Celtnieku iela 2, Liepāja.
PKL Holding ir Latvijas Republikas Komercreģistrā reģistrēta sabiedrība ar ierobežotu atbildību ar vienoto reģistrācijas Nr. 40003866406, kuras juridiskā adrese ir Tvaika iela 37a, Rīga.
Towmar ir Latvijas Republikas Komercreģistrā reģistrēta sabiedrība ar ierobežotu atbildību ar vienoto reģistrācijas Nr. 41203030206, kuras juridiskā adrese ir Medņu iela 40, Ventspils.
Izvērtējot Iesniegumā ietverto, kā arī papildus saņemto informāciju un iegūto informāciju no PKL Holding, Towmar, Konkurences padome
konstatēja:
Iesniegumā norādītie apvienošanās darījumi
1. Iesniegumā norādītas sekojošas Amberholdings ieskatā nelikumīgas apvienošanās, kuras bija paziņojamas Konkurences padomē, iesniedzot ziņojumu:
1) SIA "PKL" un SIA "Ostas flote" apvienošanās (2008. gada novembrī),
2) PKL Flote un PKL Holdings apvienošanās (2008. gada decembrī),
3) PKL Flote un Towmar apvienošanās, izveidojot SIA "PKL Towmar" (2009. gada augustā),
4) PKL flote apvienošanās, nomājot no Towmar velkoni Smit Nida.
2. Konkurences likuma 15. panta pirmā daļā noteikti apvienošanās veidi, kas, izpildoties Konkurences likuma 15. panta otrajā daļā ietvertajiem kritērijiem, paziņojami Konkurences padomē.
Konkurences likuma 15. panta pirmās daļas 3. punkts nosaka, ka tirgus dalībnieku apvienošanās ir: "3) tāds stāvoklis, kad (..) viens vai vairāki tirgus dalībnieki iegūst daļu (..) cita tirgus dalībnieka (..) aktīvus vai tiesības tos izmantot, vai tiešu vai netiešu izšķirošu ietekmi pār citu tirgus dalībnieku (..). Aktīvu vai to izmantošanas tiesību iegūšanu uzskata par apvienošanos, ja aktīvu vai to izmantošanas tiesību iegūšana palielina minēto aktīvu un tiesību ieguvēja tirgus daļu jebkurā konkrētajā tirgū".
Konkurences likuma 15. panta otrajā daļā noteikti kritēriji, kuriem izpildoties darījums ir paziņojams Konkurences padomē, par to iesniedzot apvienošanās ziņojumu:
- Konkurences likuma 15. panta otrās daļas redakcija (spēkā no 16.04.2008. līdz 01.01.2009.) noteica, ka tirgus dalībnieki, kuri nolēmuši apvienoties kādā no šā panta pirmajā daļā paredzētajiem veidiem, pirms apvienošanās iesniedz Konkurences padomei pilnu ziņojumu, ja apvienošanās dalībnieku kopējais apgrozījums iepriekšējā finanšu gadā Latvijas teritorijā ir bijis ne mazāks par 25 miljoniem latu;
- Konkurences likuma 15. panta otrās daļas redakcija (spēkā no 01.01.2009. līdz 01.09.2009.) noteica, ka tirgus dalībnieki, kuri nolēmuši apvienoties kādā no šā panta pirmajā daļā paredzētajiem veidiem, pirms apvienošanās iesniedz Konkurences padomei pilnu ziņojumu, ja apvienošanās dalībnieku kopējais apgrozījums iepriekšējā finanšu gadā Latvijas teritorijā ir bijis ne mazāks par 25 miljoniem latu. Papildus noteikts, ka ziņojumu neiesniedz, ja vienam no diviem apvienošanās dalībniekiem apgrozījums iepriekšējā finanšu gadā Latvijas teritorijā nepārsniedz 1,5 miljonus latu.
3. SIA "PKL" un SIA "Ostas flote" apvienošanās notika 2008. gada 21. novembrī. Konkurences padome 2009. gada 22. oktobrī pieņēma lēmumu Nr. 37 (prot.Nr. 41, 3.§)2 , ar kuru, izvērtējot konkurences apstākļus konkrētajos tirgos, atļāva SIA "PKL" un SIA "Ostas flote" apvienošanos.
4. PKL Holding 2008. gada 30. decembrī aizstāja SIA "SM Group" un AS "PKL" (Igaunija) dalību SIA "PKL Flote". Izvērtējot PKL Holding 13.11.2009. sniegto informāciju, Konkurences padome secina, ka, PKL Holding nomainot SIA "SM Group" un AS "PKL" (Igaunija), ir tirgus dalībnieka pārstrukturēšanās, kas nemaina PKL flote dalībnieku kontroli un attiecīgi konkurences situāciju velkoņu pakalpojumu tirgū. Pārstrukturizācija viena tirgus dalībnieka ietvaros netiek kvalificēta kā apvienošanās Konkurences likuma 15. panta izpratnē.
5. PKL flote un Towmar apvienošanās, izveidojot SIA "PKL Towmar".
PKL flote un Towmar ir izveidojušas jaunu komercsabiedrību SIA "PKL Towmar", kurā PKL flote un Towmar īsteno kopīgu izšķirošu ietekmi. Tādējādi ir pamats par apvienošanās brīdi uzskatīt datumu, kad komercsabiedrība ir reģistrēta Komercreģistrā, t.i., 27.08.2009. Ņemot vērā, ka pirms apvienošanās jaunizveidotā komercsabiedrība vēl nepastāv, tā netiek uzskatīta par apvienošanās dalībnieku. Tādējādi šīs apvienošanās tiešie dalībnieki, kuru apgrozījums Latvijas teritorijā jāņem vērā, ir PKL flote un Towmar. Towmar 2008. gada apgrozījums Latvijas teritorijā, kas aprēķināts saskaņā ar Ministru kabineta 29.09.2008. noteikumiem Nr. 800 "Kārtība, kādā iesniedz un izskata pilno un saīsināto ziņojumu par tirgus dalībnieku apvienošanos" (turpmāk - Noteikumi Nr. 800) veido LVL (*). Tādējādi netiek sasniegts 1,5 miljonu latu kritērijs un, izpildoties Konkurences likuma 15. panta otrajā daļā noteiktajam kritērijam (likuma redakcija, kas bija spēkā no 01.01.2009. līdz 01.09.2009.), ziņojums par tirgus dalībnieku apvienošanos nav iesniedzams.
6. PKL flote un Towmar apvienošanās, nomājot no Towmar velkoni Smit Nida.
Saskaņā ar Towmar 10.11.2009. vēstulē Nr.042-2009 sniegto informāciju, Towmar (*) ir iznomājusi PKL flote velkoni Smit Nida. Saskaņā ar Konkurences padomes rīcībā esošo informāciju, PKL flote minēto velkoni izmanto velkoņu pakalpojumu sniegšanai Rīgas brīvostā.
Konkurences likuma 15. panta pirmās daļas 3. punkts nosaka, ka "aktīvu vai to izmantošanas tiesību iegūšanu uzskata par apvienošanos, ja aktīvu vai to izmantošanas tiesību iegūšana palielina minēto aktīvu un tiesību ieguvēja tirgus daļu jebkurā konkrētajā tirgū".
Lai izpildītos minētais, ņemot vērā, ka PKL flote darbojas Rīgas brīvostā, ir jākonstatē, vai attiecīgais velkonis pirms apvienošanās darījuma ir veidojis tirgus daļu konkrētajā tirgū - Rīgas brīvostā. Konkurences padomes rīcībā esošā informācija liecina, ka velkonis Smit Nida velkoņu pakalpojumus Rīgas brīvostā nav sniedzis pirms darījuma starp PKL floti un Towmar noslēgšanas. Tādējādi velkoņa Smit Nida izmantošana Rīgas brīvostā nav vērtējama kā apvienošanās Konkurences likuma 15. panta pirmās daļas 3. punkta izpratnē - cita tirgus dalībnieka aktīvu iegūšana vai tiesību izmantot cita tirgus dalībnieka aktīvus iegūšana.
Vienlaikus Konkurences padome ieguva informāciju, vai velkonis Smit Nida ir sniedzis velkoņa pakalpojumus kādā citā Latvijas ostā 2008. gadā, tādā veidā veidojis apgrozījumu kādam no tirgus dalībniekiem Latvijas Republikā. Towmar 10.11.2009. sniegtā informācija liecina, ka velkonis Smit Nida nav sniedzis velkoņu pakalpojumus Latvijas Republikā (tai skaitā, 2008. gadā no Smit Nida velkoņu pakalpojumu sniegšanas nevienam no tirgus dalībniekiem nav veidojies apgrozījums Latvijas Republikā).
Ņemot vērā iepriekš norādīto, konstatējams, ka izpildās Konkurences likuma 15. panta otrajā prim daļā (likuma redakcija, kas spēkā no 01.0.2009.) noteiktais 1,5 miljonu apgrozījuma kritērijs.
Pamatojoties uz minēto, Konkurences padome secina, ka neviens no šī lēmuma 4.-6. punktā norādītajiem darījumiem neatbilst Konkurences likuma 15. panta pirmajā vai otrajā daļā noteiktajam, attiecīgi Konkurences padomei nav pamata vērtēt šos darījumus atbilstoši Konkurences likuma 16. panta trešajā daļā noteiktajam.
Aizliegtās vienošanās un dominējošā stāvokļa ļaunprātīga izmantošana
7. Iesniegumā norādīts, ka kopsakarā ar apvienošanām, kas minētas šī lēmuma 4. un 5. punktā, ir saskatāmi arī Konkurences likuma 11. panta pirmās daļas un Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 81. panta pārkāpumi. Ņemot vērā Iesniegumā norādīto, secināms, ka Amberholdings uzskata, ka šī lēmuma 6. punktā norādītā apvienošanās vienlaikus varētu tikt vērtēta arī kā Konkurences likuma 11. panta pirmās daļas ģenerālklauzulas pārkāpums.
8. Izvērtējot Iesniegumā norādīto informāciju, Konkurences padome konstatēja, Iesniegumā ietvertā informācija nav pietiekama, lai uzsāktu izvērtēt arī Konkurences likuma 11. panta pirmās daļas un pirmās daļas ģerālklauzulas, 11. panta pirmās daļas 7. punkta un Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 81. un 82. panta iespējamos pārkāpumus Iesniegumā norādīto tirgus dalībnieku darbībās.
Ņemot vērā minēto, Konkurences padome 02.11.2009. vēstulē Nr. 1987 lūdza Amberholdings līdz 2009. gada 9. novembrim iesniegt pamatotu papildu informāciju, kas liecina par minētajiem pārkāpumiem. Pamatojoties uz Amberholdings iesniegumu, tika pagarināts informācijas sniegšanas termiņš līdz 12.11.2009. (ieskaitot). Noteiktajā termiņā Amberholdings norādīto informāciju nav sniedzis.
9. Vienlaikus Konkurences padome izvērtēja Iesniegumā norādīto par iespējamiem Konkurences likuma 11. panta pirmās daļas, pirmās daļas ģenerālklauzulas, Konkurences likuma 11. panta pirmās daļas 7. punkta un Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 81. panta pārkāpumiem:
- Amberholdings norāda, ka AS "PKL" (Igaunija), SIA "Ostas flote" un AS "PKL flote" apvienošanās "pamatā esošie līgumi un/vai komercsabiedrību saskaņotās darbības, atzīstamas par aizliegtu vienošanos Konkurences likuma izpratnē, jo ir pretrunā ar tā 11. panta pirmo daļu, kā arī uzskatāmas par darbībām, kas ir pretrunā ar Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 81. panta pirmo daļu". Vienošanās, ar kuru Towmar iznomā PKL flote velkoni Smit Nida, ir atzīstama par aizliegtu vienošanos, kas ir pretrunā ar Konkurences likuma 11. panta pirmajā daļā ietverto ģenerālklauzulu.
Konkurences padome norāda, ka Konkurences likuma 11. panta pirmās daļas mērķis (līdzīgi arī kā Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 81. pantam) ir aizliegt sadarbību starp neatkarīgiem tirgus dalībniekiem, kas ierobežo, kavē vai deformē konkurenci. Starp konkurentiem tie ir līgumi vai vienošanās par cenu fiksēšanu, tirgus sadali vai ražošanas ierobežošanu, kuru rezultātā patērētājs zaudē labumu, ko citādi viņš gūtu no konkurences cīņas, piemēram, zemākas cenas, kvalitatīvākus produktus, plašāku produktu izvēli, inovācijas u.c. Tādējādi ne katra sadarbība starp tirgus dalībniekiem automātiski tiek uzskatīta par konkurences tiesību pārkāpumu.
Konkurences padome jau iepriekš lietās, kas saistītas ar velkoņa pakalpojumu tirgus izpēti3 , ir secinājusi, ka Latvijas ostās (Rīga, Ventspils, Liepāja) nav ekonomiski pamatoti velkoņu pakalpojumu sniegšanai izmantot vienu velkoni vairākās ostās vienlaicīgi. Velkoņu pakalpojumus raksturo augstas investīcijas velkoņu flotes iegādei un uzturēšanai. Velkoņu pakalpojumu apjoms ir atkarīgs no kuģiem, kuriem ir nepieciešami velkoņu pakalpojumi, attiecīgās ostas lieluma, pienākošo kuģu intensivitātes. Velkoņu pakalpojumi tiek sniegti, ievērojot attiecīgās ostas pārvaldes apstiprinātos tarifu robežlīmeņus4 jeb maksimāli pieļaujamo maksu par velkoņu pakalpojumiem. Tādējādi Konkurences padomes ieskatā konkurences priekšrocība tirgū jau esošam tirgus dalībniekam būs tam, kurš saviem klientiem spēs piedāvāt pakalpojumus par zemāku cenu (tai skaitā, atlaidi), izmaksu ietaupījumu balstot uz efektīvu velkoņu jaudas nodrošināšanu un izmantošanu vai citiem ekonomiski pamatotiem sadarbības veidiem ar kuģu operatoriem.
Sadarbība, kas izpaužas kā velkoņa noma no tirgus dalībnieka, kas pirms tam attiecīgo velkoni ir izmantojis velkoņu pakalpojumu sniegšanai citā ostā, pati par sevi nav pretrunā ar Konkurences likuma 11. panta pirmās daļas ģenerālklauzulā ietverto aizliegumu.
Iesniedzēja argumentēta pamatojuma trūkums atbilstoši Konkurences likuma 23. panta otrajai daļai, neļauj konstatēt, ka starp Iesniegumā norādītajiem tirgus dalībniekiem būtu vienošanās, kas pārkāpj Konkurences likuma 11. panta pirmajā daļā (tai skaitā, tāda vienošanās, kuras mērķis būtu izspiest Amberholdings no konkrētā tirgus) un Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 81. pantā noteiktos aizliegumus.
- Amberholdings norāda, ka PKL flote un Towmar apvienošanās rezultātā, izveidojot SIA "PKL Towmar", ir būtiski samazinājusies konkurence, jo par vienu tirgus dalībnieku konkurences likuma izpratnē ir atzīstami SIA "PKL Towmar", Towmar, SIA "Tug Services", UAB "Towmar Smit Baltic", UAB "Towage & Marine Assistance", Smit group, PKL flote, SIA "Ostas flote", PKL holdings, AS "PKL" (Igaunija).
Konkurences padome konstatē, ka Amberholdings apgalvojumu, ka "apvienošanās rezultātā ir būtiski samazinājusies konkurence" ir pamatojusi tikai ar apgalvojumu, ka visas iepriekš nosauktās sabiedrības ir uzskatāmas par vienu tirgus dalībnieku.
Konkurences padome norāda, ka PKL flote un Towmar katra turpina sniegt velkoņu pakalpojumus neatkarīgi no SIA "PKL Towmar". PKL flote (tās saistītie tirgus dalībnieki) un Towmar (tās saistītie tirgus dalībnieki) ir viens tirgus dalībnieks, ja abas komercsabiedrības tirgū darbojas caur SIA "PKL Towmar". Atsevišķi - PKL flote (tās saistītie tirgus dalībnieki) un Towmar (tās saistītie tirgus dalībnieki) nav uzskatāmi par vienu tirgus dalībnieku.
10. Konkurences likuma 23. panta ceturtās daļas 1. punkts nosaka, ka Konkurences padome var neierosināt lietu, ja iesniegumā ietvertā informācija ir nepietiekama un iesniedzējs nav iesniedzis papildu informāciju Konkurences padomes noteiktajā termiņā.
Ņemot vērā minēto - šī lēmuma 8. punktā norādīto, Konkurences padome secina, ka uz Iesnieguma pamata nav pamats ierosināt lietu par Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 82. panta pārkāpumu.
Vienlaikus atbilstoši Konkurences likuma 23. panta ceturtajai prim daļai, kas nosaka, ka Konkurences padome neierosina lietu, ja iesniegumā ietvertā un nepieciešamības gadījumā papildus iegūtā informācija nesatur ziņas par nodarījumu, kam ir šā likuma pārkāpuma sastāva pazīmes, un, ņemot vērā šī lēmuma 8. un 9. punktā norādīto, Konkurences padome secina, ka, ņemot vērā Iesniegumā norādīto, nav pamata ierosināt lietu par Konkurences likuma 11. panta pirmās daļas, pirmās daļas ģenerālklauzulas un pirmās daļas 7. punkta un Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 81. panta iespējamo pārkāpumu.
Ņemot vērā visu iepriekš minēto, Konkurences padome secina, ka Amberholdings Iesniegumā norādītā informācija nesatur ziņas par Konkurences likuma 11. panta pirmās daļas, pirmās daļas ģenerālklauzulas un pirmās daļas 7. punkta, 15. panta, 16. panta trešās daļas, Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 81. un 82. panta iespējamo pārkāpumu AS "PKL Flote", SIA "Towmar", SIA "PKL Holding" darbībās.
Ņemot vērā minēto un pamatojoties uz Konkurences likuma 8. panta pirmās daļas 1. punktu, Konkurences likuma 11. panta pirmo daļu, pirmās daļas ģenerālklauzulu un pirmās daļas 7. punktu, 15. panta pirmo un otro daļu, 23. panta ceturtās daļas 1. punktu un 23. panta ceturto prim daļu un Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 81. un 82. pantu, Konkurences padome
nolēma:
neierosināt lietu uz SIA "Amberholdings" 22.10.2009. iesnieguma Nr. 3/487 pamata.
Saskaņā ar Konkurences likuma 8. panta otro daļu Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas.
1 SIA "Amberhldings" 10.11.2009. vēstule Nr.3/490.
2 Publicēts "Latvijas Vēstnesī" 03.11.2009. (Nr. 174 (4160)).
3 Skat. Konkurences padomes 27.06.2007. lēmumu Nr. 80 par tirgus dalībnieku apvienošanos lietā Nr. 404/07/05/4 "Par SIA "Ostas flote" un SIA "PKL" 16.02.2007. ziņojumu par apvienošanos", publicēts "Latvijas Vēstnesī" 05.07.2007. (Nr. 107 (3683)), Konkurences padomes 22.10.2009. lēmums Nr.37 par tirgus dalībnieku apvienošanos lietā Nr.p/09/05/9 "Par SIA "Ostas Flote" un AS "PKL Flote" apvienošanos, publicēts "Latvijas Vēstnesī" 03.11.2009.(Nr.174).
4 Likuma par ostām 15. panta pirmā daļa. Rīgas brīvostā maksa par velkoņa pakalpojumiem tiek aprēķināta, ņemot vērā "Rīgas ostas maksas" (apstiprinātas ar 13.12.2005. Rīgas brīvostas valdes lēmumu Nr.185).
Konkurences padomes priekšsēdētāja v.i. D.Rungēvica