1. Atbalstīt koncepcijas “Vienas pieturas aģentūras principa ieviešana atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 12.decembra Direktīvā 2006/123/EK par pakalpojumiem iekšējā tirgū noteiktajām prasībām” (turpmāk – koncepcija) kopsavilkumā ietverto risinājuma pirmo variantu.
2. Noteikt Ekonomikas ministriju par atbildīgo institūciju koncepcijas īstenošanas koordinācijā, pārraudzībā un aktualizēšanā.
3. Lai ieviestu vienas pieturas aģentūras principa 1.formas modeli, atbildīgajām ministrijām atbilstoši kompetencei:
3.1. ņemot vērā koncepcijas 1.pielikumā minēto pakalpojumu sarakstu, izveidot un pēc saskaņošanas ar Ekonomikas ministriju līdz 2009.gada 1.jūnijam iesniegt Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijā un Ekonomikas ministrijā to pakalpojumu sarakstu, kurus paredzēts iekļaut vienas pieturas aģentūras principa 1.formas modelī. Pakalpojumu sarakstā norāda par pakalpojumu atbildīgo iestādi, atbildīgo amatpersonu un kontaktinformāciju, kā arī paredzamo pakalpojuma elektronizācijas pakāpi;
3.2. līdz 2009.gada 1.septembrim pārbaudīt portāla (www.latvija.lv) publisko pakalpojumu elektroniskajā katalogā, vai tajā ir pieejama visa nepieciešamā informācija atbilstoši šā rīkojuma 3.1.apakšpunktam un vai tā atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 12.decembra Direktīvas 2006/123/EK par pakalpojumiem iekšējā tirgū (turpmāk – Direktīva 2006/123/EK) 7.panta prasībām. Ja publisko pakalpojumu elektroniskajā katalogā par konkrētu pakalpojumu pieejamā informācija neatbilst Direktīvas 2006/123/EK 7.panta prasībām, atbildīgajai ministrijai sagatavot un līdz 2009.gada 1.septembrim iesniegt Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijā iekļaušanai publisko pakalpojumu elektroniskajā katalogā informāciju, kas atbilst Direktīvas 2006/123/EK 7.panta prasībām. Ja pakalpojuma elektronizācijas pakāpe neatbilst šā rīkojuma 3.1.apakšpunktā paredzētajai, publisko pakalpojumu elektroniskajā katalogā un (vai) kompetentās iestādes mājaslapā internetā nodrošināt atbilstošu pakalpojuma elektronizācijas pakāpi.
4. Lai ieviestu vienas pieturas aģentūras principa 3.formas modeli:
4.1. noteikt Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministriju par atbildīgo institūciju koncepcijas tehnoloģiskā risinājuma izstrādē un nodrošināšanā;
4.2. koncepcijas tehnoloģiskā risinājuma izstrādei un nodrošināšanai:
4.2.1. Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijai līdz 2009.gada 1.jūnijam izveidot darba grupu. Darba grupas sastāvā iekļaut Ekonomikas ministrijas un atbildīgo ministriju pārstāvjus;
4.2.2. nozaru ministrijām par ministriju atbildībā esošajiem pakalpojumiem, kuri netiks iekļauti vienas pieturas aģentūras principa 1.formas modelī, līdz 2009.gada 1.augustam sagatavot šādu informāciju:
4.2.2.1. par tiesību aktiem, kas saistīti ar vienas pieturas aģentūras principa 3.formas modeļa ieviešanu konkrētajiem pakalpojumu veidiem;
4.2.2.2. par normatīvās bāzes un iesaistīto kompetento iestāžu darba atbilstības novērtējumu vienas pieturas aģentūras principam (darbības procesi, dokumentācija, informācijas plūsma un cilvēkresursi);
4.2.2.3. par identificētajiem, izanalizētajiem un aprakstītajiem iesaistīto kompetento iestāžu pamatdarbības un atbalsta procesiem (dokumentu vadība, informācijas apmaiņa, datu analīze);
4.2.2.4. par vienas pieturas aģentūras principa 3.formas modeļa piemērošanu konkrētiem pakalpojumiem, kā arī par pasākumiem procesu pilnveidošanai;
4.2.3. šā rīkojuma 4.2.1.apakšpunktā minētajai darba grupai līdz 2009.gada 1.novembrim sagatavot vienas pieturas aģentūras principa 3.formas modeļa aprakstu un funkcionalitātes raksturojumu, pakalpojuma sniedzējam paredzot šādus uzdevumus:
4.2.3.1. nodrošināt iespēju izpildīt visas administratīvās procedūras un formalitātes, izmantojot elektroniskos līdzekļus (lietotāja identifikācija un autentifikācija, e-paraksta un e-dokumentu izmantošana);
4.2.3.2. nodrošināt iespēju sekot līdzi procedūru izpildei (iesnieguma izskatīšanai).
5. Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijai sadarbībā ar Ekonomikas ministriju un citām atbildīgajām ministrijām sagatavot un reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministram līdz 2010.gada 1.maijam iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā tiesību akta projektu par informācijas aprites kārtību starp valsts portālu (www.latvija.lv) un kompetento iestādi:
5.1. īstenojot vienas pieturas aģentūras principa 2.formas modeli;
5.2. īstenojot vienas pieturas aģentūras principa 3.formas modeli.
(Grozīts ar MK 07.04.2010. rīkojumu Nr.193)
6. Atbildīgajām ministrijām sadarbībā ar Ekonomikas ministriju un Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministriju:
6.1. nodrošināt iesaistīto kompetento iestāžu darbinieku informēšanu par vienas pieturas aģentūras principu, portāla (www.latvija.lv) lietošanas iespējām, īstenot informācijas un publicitātes pasākumus, kā arī:
6.1.1. līdz 2009.gada 1.novembrim organizēt darbinieku apmācību par 1.formas modeļa darbību;
6.1.2. līdz 2010.gada 1.aprīlim organizēt darbinieku apmācību par 3.formas modeļa darbību;
6.2. līdz 2011.gada 1.maijam nodrošināt izmaiņas vienas pieturas aģentūras principa īstenošanā iesaistīto kompetento iestāžu darba procesos saistībā ar 3.formas modeļa ieviešanu.
7. Ekonomikas ministrijai sadarbībā ar Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministriju sagatavot un ekonomikas ministram iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā:
7.1. līdz 2009.gada 1.decembrim informatīvo ziņojumu par vienas pieturas aģentūras principa 1. un 3.formas modeļa ieviešanas gaitu;
7.2. līdz 2010.gada 15.maijam informatīvo ziņojumu par koncepcijas īstenošanas rezultātiem un to novērtējumu, ietverot koncepcijas īstenošanas turpmāko darbību plānu.
8. Koncepciju atbildīgajām ministrijām īstenot atbilstoši attiecīgajam gadam piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.
Deklarācija par Valda Dombrovska vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību nosaka nepieciešamību pārskatīt un vienkāršot birokrātiskās procedūras, ieviešot elektroniskās pārvaldes pakalpojumus un elektronisko dokumentu apriti (Deklarācijas 4.1.punkts). 2006.gada 12.decembrī pieņemtā Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2006/123/EK par pakalpojumiem iekšējā tirgū (turpmāk – pakalpojumu direktīva) nosaka Latvijai pienākumu līdz 2009.gada beigām ieviest vienas pieturas aģentūras principu valsts pārvaldes sektorā pakalpojumu direktīvas darbības jomā esošajiem pakalpojumiem.
Vienas pieturas aģentūras principa ieviešana koncepcijas “Vienas pieturas aģentūras principa ieviešana atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 12.decembra Direktīvā 2006/123/EK par pakalpojumiem iekšējā tirgū noteiktajām prasībām” (turpmāk – koncepcija) izpratnē nozīmē tādu valsts pārvaldes institūciju darba organizāciju, kas iesnieguma iesniedzējam (saimnieciskās darbības veicējam) ļauj saņemt attiecīgajā valsts pārvaldes institūcijā pieprasītos dokumentus, personīgi nevēršoties pie amatpersonas, kas izskata iesniegto iesniegumu, saskaņo to un pieņem lēmumu par pieprasīto dokumentu izsniegšanu, kā arī tādu valsts pārvaldes institūciju darba organizāciju, kas nodrošina valsts pārvaldes institūciju savstarpējo mijiedarbību saskaņā ar labas pārvaldības principu un (vai) esošajiem vienošanās dokumentiem.
Koncepcija attiecas uz pakalpojuma darbībām, kas ir ietvertas pakalpojumu direktīvas darbības jomā. Koncepcijas tiešā mērķa grupa ir valsts pārvaldes institūcijas, bet ieguvēji no koncepcijas īstenošanas – valsts iedzīvotāji un saimnieciskās darbības veicēji. Latvijā šobrīd nav pietiekamā līmenī attīstīti valsts pārvaldes pakalpojumi, kas nodrošinātu saimnieciskās darbības veicējam un tā pakalpojumu saņēmējam informācijas iegūšanu vienuviet ar vienas pieturas aģentūras punkta starpniecību. Saimnieciskās darbības veicējam bieži vien ir sarežģīti sameklēt informāciju par visām prasībām, kuru izpilde ir priekšnosacījums, lai nodarbotos ar atsevišķu saimnieciskās darbības veidu. Vairākums kompetento institūciju savās interneta mājaslapās nenodrošina piekļuvi informācijai par to kompetencē esošajām atļaujām un to saņemšanas prasībām, kā arī nav pieejamas iesniegumu standarta veidlapas atļauju saņemšanai.
Daudzos gadījumos institūciju savstarpējā sadarbība vienas atsevišķas administratīvās procedūras ietvaros, tajā skaitā ar kontroles un uzraudzības dienestiem, ir nepietiekama, un atļauju saņemšanai bieži vien tiek pieprasīta informācija, kas jau atrodas citu kompetento iestāžu rīcībā. Tādēļ nepieciešama sistēmiska pieeja, lai darba procesus institūcijās un to sadarbības modeli ar citām procedūrās iesaistītajām institūcijām optimizētu un organizētu maksimāli efektīvi.
Nodrošinot valsts pārvaldes sniegto pakalpojumu kvalitāti un samazinot izmaksas saimnieciskās darbības veicējam, tiktu radīti apstākļi, kuros nepamatoti netērētu saimnieciskās darbības veicēja finanšu, laika un cilvēkresursus.
Koncepcijā piedāvājamie risinājuma varianti uzskatāmi par nozīmīgu instrumentu valsts pārvaldes institūciju darbības modernizēšanā un sakārtošanā atbilstoši vienas pieturas aģentūras principam, uzlabojot valsts pārvaldes institūciju darbību un padarot to efektīvāku, orientētu uz klientu vajadzību pilnīgāku apmierināšanu.
Pašlaik esošā valsts pārvaldes institūciju darba organizācija neļauj saimnieciskās darbības veicējiem saņemt nepieciešamo informāciju un veikt attiecīgās administratīvās procedūras vienuviet. Lai ieviestu vienas pieturas aģentūras principu valsts pārvaldes institūciju darbībā, koncepcijas ietvaros tiek piedāvāti divi iespējamie risinājuma varianti.
Risinājuma pirmais variants – vienas pieturas aģentūras principa triju formu modelis
Vienas pieturas aģentūras principa ieviešanai pamatā tiks izmantots Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas pārraudzībā esošais valsts portāls www.latvija.lv (turpmāk – portāls).
Risinājums paredz elastīgu pieeju elektronisko procedūru kārtošanai vienas pieturas aģentūras centrā. Atkarībā no atbildīgo institūciju iesaistes pakāpes un rakstura, izpildāmo procedūru skaita, secības un sarežģītības katrai pakalpojumu darbībai tiks noteikts viens no trijiem komunikācijas formas modeļiem.
1.formas modelis – publisko pakalpojumu katalogs
Šis modelis tiks īstenots, pakalpojumu darbību iekļaujot publisko pakalpojumu katalogā portālā, kas ir centrālais piekļuves punkts publiskajiem valsts pārvaldes iestāžu resursiem un e-pakalpojumiem. Saimnieciskās darbības veicējam un tā pakalpojuma saņēmējiem tiks nodrošināta iespēja portālā iegūt nepieciešamo informāciju ar atslēgas vārdu starpniecību. Pakalpojumu katalogā zem pakalpojuma aprakstu sadaļas tiks iekļautas saites vai atsauces uz atbildīgo institūciju tīmekļa vietnēm, un katalogs nodrošinās tiešo sasaisti ar tās institūcijas interneta resursu. Institūcija savā tīmekļa vietnē nodrošinās saimnieciskās darbības veicējam pārskatu par izpildāmajām prasībām un procedūrām, kā arī to izpildi tīmekļa vietnē, neiesaistoties citām institūcijām.
2.formas modelis – konsultācijas saimnieciskās darbības veicējam
Šis modelis tiks piemērots tām pakalpojumu darbībām, kuru apraksts nav ietverts portāla publisko pakalpojumu katalogā, vai arī ja saimnieciskās darbības veicējam ir nepieciešamas papildu konsultācijas. Portālā publisko pakalpojumu sadaļā lietotājiem būs iespēja uzdot jautājumus kompetentajām iestādēm par portāla kataloga pakalpojumiem. Ja lietotāja jautājums portāla katalogā nebūs definēts (portāla katalogā nedefinētie pakalpojumi, tai skaitā pakalpojumi, kas attiecas uz vairāku iestāžu kompetenci, tādēļ atbildes sagatavošanai ir nepieciešama informācijas konsolidēšana), tad informācijas pieprasījums automātiski tiks nosūtīts vienas pieturas aģentūras atbalsta centram, lai sadarbībā ar kompetentajām iestādēm sniegtu atbildi. Vienas pieturas aģentūras atbalsta centra funkcijas tiks uzticētas Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai. Risinājums paredz arī atbalsta dienesta konsultāciju sniegšanu telefoniski un klātienē.
3.formas modelis – automatizēts e-pakalpojums
Šis modelis izmantojams, ja saimnieciskās darbības veicējam piemērojamās prasības un procedūras paredz vairāku institūciju vienlaicīgu vai secīgu iesaisti. Automatizēts e-pakalpojums paredzēs iespēju pakalpojumu sniedzējam veikt visas nepieciešamās administratīvās procedūras elektroniski, noformējot vienu pieprasījumu un nedalot administratīvās procedūras atbilstoši valsts pārvaldes iestāžu kompetencei.
E-pakalpojuma izveidei ir nepieciešams nodrošināt saiti ar valsts pārvaldes un pašvaldību iestāžu datubāzēm un izveidot tādu elektronisku starpinstitūciju informācijas apriti (piemēram, izziņas ko izdod viena iestāde un kuras jāiesniedz citai iestādei), kas aizstāj saimnieciskās darbības veicējam šo institūciju apmeklējumu vai informācijas pieprasīšanu no šīm iestādēm.
Vienas pieturas aģentūras principa triju formu modeļa trīs pieejas ir savstarpēji papildinošas, nevis izslēdzošas. Katram pakalpojuma darbības veidam, kas ir ietverts pakalpojumu direktīvas darbības jomā, tiks noteikta optimālā modeļa forma. Izvēle tiks pamatota ar tādiem apsvērumiem kā samērīgums, laika ierobežotība, šobrīd pastāvošā saimnieciskās darbības atbalsta infrastruktūra, paredzamais darba apjoms uzdevuma izpildei, projekta tehniskā sarežģītība un esošais pieprasījums pēc attiecīgā pakalpojumu veida administratīvajām procedūrām.
Finansiāls nodrošinājums koncepcijas īstenošanai paredzēts no atbildīgajām valsts pārvaldes institūcijām piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem, kā arī alternatīviem finansējuma avotiem (Eiropas Savienības struktūrfondu atbalsts). Risinājuma pirmā varianta īstenošanai nepieciešamais finansējums laikposmā no 2009.gada līdz 2012.gadam ir 712 550 latu, t.sk. līdzfinansējums no valsts budžeta 169 350 latu.
Ņemot vērā valsts ekonomisko situāciju, koncepcijā piedāvātā vienas pieturas aģentūras principa triju formu modeļa ieviešana tiks īstenota pakāpeniski:
1) vienas pieturas aģentūras principa 1.formas modelis neprasa papildu līdzekļus no valsts budžeta, tādēļ tiks ieviests 2009.gadā, izpildot pakalpojumu direktīvas minimālās prasības;
2) attiecībā uz vienas pieturas aģentūras principa 2.formas modeli no 2010.gada konsultācijas sniegs tikai kompetentās iestādes, savukārt Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras vienas pieturas atbalsta centra izveide tiek atlikta uz laiku, līdz valstī uzlabosies ekonomiskā situācija. 2.formas modeļa ieviešanas iespējas tiks izvērtētas, sagatavojot valsts budžeta projektu attiecīgajam gadam. Vienas pieturas aģentūras atbalsta centru varētu izveidot 2012.gadā;
3) plānots, ka vienas pieturas aģentūras principa 3.formas modelis tiks ieviests triju gadu laikā, piesaistot līdzekļus no Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansētā projekta. Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekts “E-pakalpojumi un to infrastruktūras attīstība” 2009.gada 18.februārī ir apstiprināts struktūrfondu projektu iesniegumu vērtēšanas komisijā, un Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāts nepieciešamā finansējuma pieprasījumu ir nosūtījis Finanšu ministrijai (Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāta funkcijas šobrīd pilda Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija).
Risinājuma otrais variants – vienas pieturas aģentūra ar pilnu pakalpojumu elektronizāciju
Risinājums “Vienas pieturas aģentūra ar pilnu pakalpojumu elektronizāciju” ir vienas pieturas aģentūras triju formu modeļa (1.risinājuma) tālākais atvasinājums, kas paredz maksimālo administratīvo procedūru kārtošanas elektronizācijas līmeni pilnīgi visām šobrīd identificētajām pakalpojumu darbībām, kas ietvertas pakalpojumu direktīvas darbības jomā. Risinājums paredz triju formu 3.formas modeļa attiecināšanu uz iepriekš minētajiem pakalpojumu darbības veidiem.
Šobrīd ir apzinātas 79 pakalpojumu darbības jomas, uz kurām attiecināmas pakalpojumu direktīvas noteiktās normas. Šī risinājuma ieviešanai papildus risinājuma pirmajā variantā paredzētajam finansējumam būtu nepieciešams finansējums 17 689 000 latu apmērā, t.sk. nacionālais līdzfinansējums no valsts budžeta 4 313 000 latu. Kopējais risinājuma otrā varianta īstenošanai nepieciešamais finansējums laikposmā no 2009.gada līdz 2012.gadam ir 18 401 550 latu, t.sk. līdzfinansējums no valsts budžeta 4 482 350 latu.
Izvērtējot katra risinājuma varianta priekšrocības un trūkumus, secināms, ka risinājuma pirmā varianta ietvaros tiks nodrošināta atbilstoša saimnieciskās darbības veicēju apkalpošanas kvalitāte atbilstoši vienas pieturas aģentūras principam, kā arī panākta augstākā finansējuma izlietojuma efektivitāte.
Lai īstenotu koncepciju, nepieciešams atbilstoši pilnveidot normatīvo aktu bāzi un izveidot infrastruktūru vienas pieturas aģentūras principa un elektronisko dokumentu aprites īstenošanai. Pakāpeniski tiks īstenota informācijas tehnoloģiju un procedūru ieviešana valsts pārvaldes institūciju darbības nodrošināšanai atbilstoši labas pārvaldības principam, informatīvās sistēmas izveide datu vākšanai, apstrādei, glabāšanai un izmantošanai (kontroles, uzraudzības un citu funkciju īstenošanai).