Ministru kabineta rīkojums Nr.157
Rīgā 2009.gada 5.martā (prot. Nr.15 27.§)
1. Atbalstīt Programmu sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu attīstībai personām ar garīga rakstura traucējumiem 2009.-2013.gadam (turpmāk - programma).
2. Noteikt Labklājības ministriju par atbildīgo institūciju programmas īstenošanā.
3. Programmas ietvaros plānoto pasākumu īstenošanu 2009., 2010. un 2011.gadā nodrošināt piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu 2012. un 2013.gadā izskatīt Ministru kabinetā vienlaikus ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu vidēja termiņa budžeta prioritāšu pieteikumiem, sagatavojot valsts budžeta projektu kārtējam gadam.
4. Labklājības ministrijai sagatavot un labklājības ministram iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā šādus informatīvos ziņojumus par programmas izpildi:
4.1. vidusposma ziņojumu - līdz 2011.gada 1.aprīlim;
4.2. gala informatīvo ziņojumu - līdz 2014.gada 1.jūlijam.
5. Iestājoties riskam saistībā ar klientu nodrošinājumu valsts sociālās aprūpes centrā, labklājības ministram iesniegt Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par ārkārtas stāvokļa rašanos, sniegt priekšlikumus par situācijas risinājumu un pieprasīt to īstenošanai nepieciešamos finanšu līdzekļus.
Ministru prezidents I.Godmanis
Labklājības ministre I.Purne
(Ministru kabineta
2009.gada 5.marta rīkojums Nr.157)
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības sistēmas galvenais uzdevums ir pēc iespējas īsākā laikā nodrošināt pašvaldības iedzīvotāju vajadzībām atbilstošāko sociālo pakalpojumu, izskatot iespēju nodrošināt klientam pakalpojuma saņemšanu dzīvesvietā. Taču attiecībā uz personām ar garīga rakstura traucējumiem šis princips darbojas visai nosacīti, jo pakalpojuma nodrošināšanā minētajai personu grupai dominē institucionālais pakalpojums.
Galvenās problēmas, ar kurām ikdienā saskaras personas ar garīga rakstura traucējumiem, ir ierobežota sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu pieejamība, nepietiekama resursu pieejamība, lai nodrošinātu sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu atbilstoši katra indivīda specifiskajām vajadzībām (vienlaikus nodrošinot arī savlaicīgu un atbilstošu medicīnisko aprūpi), sniegto pakalpojumu atšķirīgie kvalitatīvie un kvantitatīvie rādītāji dažādos reģionos, nepietiekami attīstītais institūcijām alternatīvo sociālās aprūpes pakalpojumu tīkls pašvaldībās, ierobežotās iespējas nodrošināt pakalpojumu pēctecību, neelastīgs pakalpojumu finansēšanas princips, turklāt institūcijās dzīvojošās personas ar garīga rakstura traucējumiem nepietiekami tiek integrētas sabiedrībā, trūkst arī kvalificēta personāla iesaistīšanai sociālās aprūpes pakalpojumu sniegšanā.
Tā kā sociālo pakalpojumu sniegšana dzīvesvietā netiek pietiekami attīstīta, pēdējos gados ievērojami ir palielinājies pieprasījums pēc pakalpojuma institūcijā, līdz ar to pieaug personu rinda uz pakalpojumu ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā. Ņemot vērā institūciju izvietojumu un finansējuma apjomus, ir nepieciešams uzlabot arī institucionālo pakalpojumu kvalitāti. Programmas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu attīstībai personām ar garīga rakstura traucējumiem 2009.-2013.gadam (turpmāk - programma) mērķis un programmā ietvertie uzdevumi vērsti uz to, lai nodrošinātu personu ar garīga rakstura traucējumiem vajadzībām atbilstošu, efektīvu un kvalitatīvu sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu attīstību.
Lai sasniegtu programmā izvirzīto mērķi, ir paredzēts sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu personām ar garīga rakstura traucējumiem attīstīt divos virzienos:
1. Valsts sociālās aprūpes centru darbības sakārtošana un sociālās aprūpes pakalpojuma kvalitātes paaugstināšana.
2. Alternatīvās sociālās aprūpes pakalpojumu attīstība (esošo pakalpojumu pilnveidošana un jaunu izveidošana) pašvaldībās.
Programmā ir iekļauta virkne uzdevumu, kuru īstenošana ļaus:
1. Samazināt rindu uz ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu.
2. Sakārtot sociālās aprūpes centru ēkas un telpas atbilstoši pakalpojumu sniedzējiem noteiktajām prasībām.
3. Palielināt to personu skaitu, kuras saņem institūcijām alternatīvos sociālās aprūpes pakalpojumus.
4. Ieviest jaunus, personu vajadzībām atbilstošus sociālās aprūpes pakalpojumu veidus dzīvesvietās.
Detalizēts nepieciešamo finanšu līdzekļu aprēķins norādīts programmas pielikumā. Programmas īstenošanai kopā 2012.-2013.gadā no valsts budžeta papildus nepieciešami 16948,3 tūkstoši latu.
Programmā noteikto mērķu sasniegšana tiks nodrošināta, izmantojot valsts budžeta līdzekļus, atsevišķu pasākumu īstenošanai paredzēts piesaistīt Eiropas Savienības struktūrfondu līdzekļus.
Programmas izpildes gaitu paredzēts izvērtēt divas reizes, analīzi par virzību uz programmā noteiktajiem mērķiem un rīcības virzienu ietvaros plānoto uzdevumu izpildes rezultātiem iekļaujot vidusposma un gala ziņojumos, kuri iesniedzami Ministru kabinetā līdz 2011.gada 1.aprīlim un 2014.gada 1.jūlijam. Labklājības ministrijai, kas ir atbildīgā koordinējošā ministrija, ir tiesības katru gadu pieprasīt no iesaistītajām institūcijām informāciju par uzdevumu izpildei īstenotajām aktivitātēm.
Labklājības ministre I.Purne