Ministru kabineta rīkojums Nr.126
Rīgā 2009.gada 20.februārī (prot. Nr.13 30.§)
1. Atbalstīt koncepcijas "Uz klientu vērstas pakalpojumu sniegšanas sistēmas izveide Zemkopības ministrijā un tās padotības iestādēs" (turpmāk - koncepcija) kopsavilkumā ietverto risinājuma 1.variantu.
2. Noteikt Zemkopības ministriju par atbildīgo institūciju koncepcijas īstenošanā.
3. Pieņemt zināšanai, ka Zemkopības ministrija koncepcijas īstenošanai iesniegs projektu pieteikumus finansējumam, kas paredzēts Eiropas Savienības struktūrfondu darbības programmas "Infrastruktūra un pakalpojumi" papildinājuma 3.2.2.1.1.apakšaktivitātes "Informācijas sistēmu un elektronisko pakalpojumu attīstība" ietvaros.
4. Zemkopības ministrijai sagatavot un zemkopības ministram līdz 2011.gada 1.septembrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par koncepcijas īstenošanu.
Ministru prezidents I.Godmanis
Zemkopības ministra pienākumu izpildītājs - vides ministrs R.Vējonis
(Ministru kabineta
2009.gada 20.februāra rīkojums Nr.126)
Nepieciešamību Zemkopības ministrijai izstrādāt koncepciju "Uz klientu vērstas pakalpojumu sniegšanas sistēmas izveide Zemkopības ministrijā un tās padotības iestādēs" (turpmāk - koncepcija) nosaka Valdības rīcības plāns Deklarācijas par Ivara Godmaņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai (apstiprināts ar Ministru kabineta 2008.gada 19.februāra sēdes protokola Nr.11 4.§).
1. Risināmā jautājuma būtība
Ērtākas un pieejamas (iespēju robežās) valsts pārvaldes izveide ir viens no būtiskiem priekšnosacījumiem, lai mazinātu administratīvo slogu un uzlabotu valsts pārvaldes klientu apkalpošanu. Viens no pasākumiem minētā priekšnosacījuma īstenošanai ir uz klientu vērstas pakalpojumu sniegšanas sistēmas izveide valsts pārvaldē.
Zemkopības ministrija ir noteikusi vairākas jomas, kurās nepieciešams risinājums, lai izveidotu uz klientu vajadzībām vērstu pakalpojumu sniegšanas sistēmu:
• klientu apkalpošana un pakalpojumu sniegšana;
• pakalpojumu pārvaldība;
• informācijas tehnoloģiju atbalsta nodrošināšana klientu apkalpošanā un pakalpojumu sniegšanā.
Ievērojot valsts pārvaldē noteiktās iniciatīvas, kā arī klientu apkalpošanas procesā konstatētos risināmos jautājumus, Zemkopības ministrija ir izstrādājusi konceptuālu risinājumu uz klientu vērstas pakalpojumu sniegšanas sistēmas izveidei.
Izvēlētais konceptuālais risinājums būtu pamats ministrijas klientu apkalpošanas sistēmas attīstībai laikposmā no 2008. līdz 2013.gadam.
2. Piedāvātie risinājumi
Koncepcija piedāvā veidot visaptverošu klientu apkalpošanas sistēmu, kas darbojas atbilstoši vienas pieturas aģentūras principiem un nodrošina vienotu pakalpojumu sniegšanas un klientu apkalpošanas pārvaldību, pakalpojumu sniegšanas principus, kā arī informācijas sistēmu atbalstu pakalpojumu sniegšanas un klientu apkalpošanas nodrošināšanai.
Zemkopības ministrijas konceptuālajā risinājumā ir divi funkcionāli bloki:
• pakalpojumu un informācijas tehnoloģiju atbalsta pārvaldība;
• klientu apkalpošana un pakalpojumu sniegšana.
Minētie funkcionālie bloki nodrošina vairāku līmeņu pakalpojumu sniegšanu un informācijas tehnoloģiju atbalsta nodrošināšanas funkciju izpildi.
Pārvaldība:
• stratēģijas līmenis;
• koordinācijas līmenis;
• operacionālais līmenis;
• pakalpojumu sniegšana - vienas pieturas aģentūras līmenis.
Lai nodrošinātu līdzsvarotu pakalpojumu sniegšanas un informācijas tehnoloģiju atbalsta procedūru un standartu attīstību visās Zemkopības ministrijas padotībā esošajās iestādēs, noteikts, ka stratēģijas, koordinācijas un operacionālais līmenis nodrošināms atbilstoši Zemkopības ministrijas un padotībā esošo iestāžu hierarhiskajām funkcijām. Līdz ar to nav piedāvāti atšķirīgi risinājumi.
Klientu apkalpošanas un pakalpojumu sniegšanas funkciju nodrošināšanai iespējami trīs risinājuma varianti.
1.risinājuma variants
Kopīga vienas pieturas aģentūra visām Zemkopības ministrijas padotības iestādēm - tajā iespējams saņemt visu padotības iestāžu sniegtos pakalpojumus.
2.risinājuma variants
Kopīga vienas pieturas aģentūra katrā Zemkopības ministrijas pārraudzības nozarē (lauksaimniecībā, mežsaimniecībā, zivsaimniecībā, pārtikas aprites uzraudzībā, veterinārmedicīnas uzraudzībā) - attiecīgās nozares iestāžu sniegtos pakalpojumus iespējams saņemt nozares vienas pieturas aģentūrā.
3.risinājuma variants
Vienas pieturas aģentūra katrā Zemkopības ministrijas padotībā esošajā iestādē.
Zemkopības ministrija ir secinājusi, ka 1.risinājuma variants nodrošina augstāku klientu apkalpošanas un finansējuma izlietojuma efektivitāti.
3. Risinājuma īstenošanai nepieciešamais finansējums
Atbilstoši Ministru kabineta 2008.gada 28.marta sēdē (prot. Nr.20 2.§) izskatītajam informatīvajam ziņojumam "Par Eiropas Savienības struktūrfondu līdzekļiem informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstībai Latvijā" Zemkopības ministrija ir paredzējusi īstenot divus projektus, lai uzlabotu klientu apkalpošanu Zemkopības ministrijā un tās padotības iestādēs:
• Zemkopības ministrijas un tās padotības iestāžu uz klientu vērstas pakalpojumu sistēmas izveidi;
• Zemkopības ministrijas un tās padotības iestāžu vienotas informācijas telpas izveidi.
Minēto projektu izmaksas ir 3900000 latu. Koncepcijas ietvaros plānotā klientu apkalpošanas risinājumu (pakalpojumu pārvaldības funkcijas, pakalpojumu sniegšanas informācijas tehnoloģiju atbalsta sistēmas izveidi, interneta pašapkalpošanās sistēmas izveidi, klientu kontaktu centru) paredzēts finansēt, izmantojot minētos struktūrfondu līdzekļus.
Tā kā klātienes klientu apkalpošanas kanāla izveide plānota laikā no 2011. līdz 2013.gadam, lēmumu par klātienes klientu apkalpošanas kanāla izveidei nepieciešamajiem līdzekļiem Zemkopības ministrija piedāvā izskatīt vienlaikus ar informatīvo ziņojumu par koncepcijas īstenošanu gaitu, kurš sagatavojams līdz 2011.gada 1.septembrim.
Zemkopības ministra pienākumu izpildītājs - vides ministrs R.Vējonis