Darbības ar dokumentu

Darbības ar dokumentu

Ministru kabineta rīkojums Nr.16

Rīgā 2009.gada 15.janvārī (prot. Nr.3 3.§)

Par atteikumu nodot privatizācijai garāžas ēku Jūrmalā, Slokas ielā 44

 

1. Ministru kabinets (Rīgā, Brīvības bulvārī 36, LV-1520) ir izskatījis:

1.1. Andra Ozola (deklarētā dzīvesvieta - Jūrmala, Dubultu prospekts 10-108) 2006.gada 14.augustā iesniegto privatizācijas ierosinājumu (reģistrēts Privatizācijas aģentūras privatizācijas ierosinājumu reģistrā 2007.gada 15.februārī ar Nr.1.736);

1.2. Evijas Rakišas (deklarētā dzīvesvieta - Jūrmala, Slokas iela 25/27-4) 2006.gada 31.augustā iesniegto privatizācijas ierosinājumu (reģistrēts Privatizācijas aģentūras privatizācijas ierosinājumu reģistrā 2007.gada 15.februārī ar Nr.1.735).

2. Andris Ozols un Evija Rakiša (turpmāk - privatizācijas ierosinātāji) ierosina privatizēt kā atsevišķu patstāvīgu nekustamo īpašumu valstij piekrītošo nekustamo īpašumu - garāžas ēku (būves kadastra apzīmējums 1300 010 3307 003) un tai piesaistīto zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 1300 010 3307) - Jūrmalā, Slokas ielā 44.

3. Pēc privatizācijas ierosinājumu izskatīšanas Ministru kabinets konstatē:

3.1. valstij piederošais nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 1300 010 3307) Jūrmalā, Slokas ielā 44, sastāv no zemesgabala (zemes vie­nī­bas kadastra apzīmējums 1300 010 3307) 5056 m2 platībā un piecām ēkām (būvēm) - ugunsdzēsēju depo (būves kadastra apzīmējums 1300 010 3307 001), ga­rāžas ēkas (būves kadastra apzīmējums 1300 010 3307 002), degvielas un smēr­vielu noliktavas (būves kadastra apzīmējums 1300 010 3307 005), radiotorņa (būves kadastra apzīmējums 1300 010 3307 006) un sakaru apa­ra­tūras konteinera (būves kadastra apzīmējums 1300 010 3307 007). Minētais nekus­­tamais īpašums, pamatojoties uz Jūrmalas zemesgrāmatu nodaļas tiesneses D.Sarmas 2003.gada 28.marta un 2005.gada 31.janvāra lēmumu, ir no­stip­ri­nāts zemesgrāmatā uz valsts vārda Iekšlietu ministrijas personā. Uz valstij piederošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 1300 010 3307) Jūrmalā, Slokas ielā 44, atrodas valstij piekrītošas divas ēkas - garāža ēka (būves kadastra apzīmējums 1300 010 3307 003, sastāv no septiņām telpu grupām) un palīgēka (būves kadastra apzīmējums 1300 010 3307 004). Minētās ēkas zemesgrāmatā nav nostiprinātas;

3.2. privatizācijai ierosinātā valstij piekrītošā garāžas ēka (būves kadastra apzīmējums 1300 010 3307 003) un tai piesaistītā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 1300 010 3307) Jūrmalā, Slokas ielā 44 (turpmāk - valsts īpašuma objekts), nav iznomāta;

3.3. saskaņā ar likuma "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju" 17.panta pirmo daļu nav subjekta, kuram varētu tikt atzītas valsts īpašuma objekta pirmpirkuma tiesības;

3.4. valsts īpašuma objekts ir nepieciešams valsts pārvaldes funkciju un uzdevumu veikšanai - Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta operatīvā transporta, glābšanas laivu, ūdenslīdēju aprīkojuma un cita operatīvai darbībai nepieciešamā aprīkojuma novietošanai un uzglabāšanai. Saskaņā ar Ugunsdrošības un ugunsdzēsības likuma 8.pantu iestāžu, organizāciju un komercsabiedrību ugunsdrošības, ugunsdzēsības un glābšanas dienestu galvenie uzdevumi ir veikt pasākumus, kas saistīti ar ugunsgrēku profilaksi un ugunsgrēku dzēšanu, kā arī veikt glābšanas darbus attiecīgajā iestādē, organizācijā vai komercsabiedrībā. Saskaņā ar Ugunsdrošības un ugunsdzēsības likuma 25.pantu Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam ir šādas funkcijas:

3.4.1. veikt un vadīt ugunsgrēku dzēšanu;

3.4.2. veikt glābšanas darbus, dzēšot ugunsgrēkus;

3.4.3. veikt glābšanas darbus pēc ceļu satiksmes negadījumiem;

3.4.4. organizēt, vadīt un veikt glābšanas un meklēšanas darbus iekšējos ūdeņos;

3.4.5. atbilstoši savam tehniskajam nodrošinājumam un iespējām veikt citus glābšanas darbus;

3.5. saskaņā ar Ministru kabineta 2003.gada 15.apīļa noteikumu Nr.173 "Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta nolikums" 1.punktu Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests īsteno valsts politiku ugunsdrošības, ugunsdzēsības un civilās aizsardzības jomā, kā arī atbilstoši savai kompetencei veic glābšanas darbus. Lai veiktu normatīvajos aktos noteiktās funkcijas, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam ir vajadzīgas telpas, kur novietot glābšanas darbiem nepieciešamo aprīkojumu. Valsts īpašuma objekts ir piemērots minētā aprīkojuma glabāšanai;

3.6. saskaņā ar Jūrmalas pilsētas domes 2007.gada 12.jūlija saistošajiem noteikumiem Nr.19 "Par Jūrmalas Attīstības plāna (ģenerālplāns) grozījumu, grafiskās daļas, teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu apstiprināšanu" (prot. Nr.14 37.punkts) Jūrmalas pilsētas dome nepiekrīt zemesgabala (kadastra apzīmējums 1300 010 3307) sadalīšanai. Zemesgabalu veidošanu minētajā teritorijā nosaka Jūrmalas pilsētas apbūves noteikumi. Saskaņā ar minēto notei­ku­mu 4.1.7.apakšpunktu nav pieļaujama zemesgabalu dalīšana, "ja jebkura zemes­gabala forma sadalīšanas rezultātā neveido zemesgabalu, kura kon­fi­gu­rā­ci­ja atbilst apkārtējās teritorijas pilsētbūvnieciskajai zemesgabalu struktūrai un for­mai". Nosakot privatizācijai nododamajam valsts īpašuma objektam (zemes īpa­šumam) attiecīgās domājamās daļas, tādējādi atbilstoši Civillikuma 1068.pan­tam veidojot kopīpašumu, tiktu būtiski ierobežota un apgrū­tināta šā rīko­juma 3.1.apakšpunktā minētā valsts nekustamā īpašuma apsaimniekošana un izmantošana valsts aizsardzības funkciju nodrošināšanai;

3.7. saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 62.pantu privatizācijas iero­sinātājiem ar 2008.gada 17.oktobra vēstuli Nr.1-26/4358 tika nosūtīts Iekš­lie­tu ministrijas sagatavotais Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par attei­ku­mu nodot privatizācijai garāžas ēku Slokas ielā 44, Jūrmalā" ar lūgumu sniegt rakstisku viedokli par minēto rīkojuma projektu. Atbildes noteiktajā termiņā (līdz 2008.gada 3.novembrim) netika saņemtas.

4. Saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizā­cijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta trešo daļu Ministru ka­binets vai pašvaldības dome (padome), lemjot par valsts vai pašvaldības īpa­šu­ma objekta, kā arī apbūvēta un neapbūvēta zemesgabala nodošanu priva­ti­zā­ci­jai, izvērtē, vai attiecīgais objekts vai zemesgabals ir nepieciešams valsts pār­val­des funkciju vai valsts vai pašvaldības komercdarbības veikšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu.

Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izman­tošanas pabeigšanas likuma 6.panta piektajā daļā noteikts, ka tikai Mi­nis­tru kabinets var pieņemt lēmumu par atteikumu nodot privatizācijai valsts īpa­šu­ma objektu, likuma 5.panta otrās daļas 2.punktā minēto apbūvētu zemes­ga­ba­lu, kā arī neapbūvētu zemesgabalu. Ministrijas vai citas institūcijas iebildumi pret konkrētā valsts īpašuma nodošanu privatizācijai nevar būt par pamatu tam, lai šā valsts īpašuma privatizācijas ierosinājumu Ministru kabinets neizskatītu pēc būtības. Lēmumā par atteikumu nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, li­kuma 5.panta otrās daļas 2.punktā minēto apbūvētu zemesgabalu, kā arī neap­bū­vētu zemesgabalu norādāms, kuras valsts pārvaldes funkcijas veikšanai vai kā­das komercdarbības veikšanai attiecīgais objekts vai zemesgabals nepieciešams.

5. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 9.pantu un 10.panta trešo un sesto daļu Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests, pildot valsts pār­val­des funkcijas, aizsargā personu tiesības un likumīgās intereses ugunsdrošības, uguns­­dzēsības, glābšanas un civilās aizsardzības jomā un īsteno sabiedrības inte­­reses. Ja valsts īpašuma objektu nodotu privatizācijai, tas turpmāk netiktu izman­tots Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta funkciju nodrošināšanai un iestādei funkciju nodrošināšanai būtu jāmeklē citas piemērotas telpas, kā arī pasliktinātos Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta spēja operatīvi veikt savas funkcijas.

6. Ikviena personas tiesību ierobežojuma pamatā ir apstākļi un argumenti, tātad ierobežojums tiek noteikts svarīgu sabiedrības interešu labad. Tādēļ atteikumam, kas radītu personas tiesību ierobežojumu, ir jāatbilst samērīguma principam, proti, ja publiska vara ierobežo personas tiesības un likumiskās intereses, ir jāievēro saprātīgs līdzsvars starp sabiedrības un indivīda interesēm.

Atbilstoši Administratīvā procesa likuma 13.pantam un 66.panta pirmās daļas 4.punktam labums, ko iegūst sabiedrība, Ministru kabinetam atsakot nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, ir lielāks nekā privatizācijas ierosinātāju tiesisko interešu ierobežojums, jo netiek apdraudēta Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta funkciju izpilde. Līdz ar to secināms, ka valsts īpašuma objekts ir saglabājams valsts īpašumā.

7. No minētajiem apsvērumiem secināms, ka valsts īpašuma objekta nodošana privatizā­cijai nav pamatota.

8. Ievērojot minētos apsvērumus un pamatojoties uz Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta piekto daļu, Ministru kabinets nolemj atteikt nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, jo valsts īpašuma objekts nepieciešams Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam valsts pārvaldes funkciju īstenošanai.

9. Šo rīkojumu saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76.panta otro daļu un 188.panta pirmo daļu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā (Rīgā, Antonijas ielā 6, LV-1010) mēneša laikā no šā rīkojuma publicēšanas dienas laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".

Ministru prezidents I.Godmanis

Iekšlietu ministrs M.Segliņš