Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: spēkā esošs

Finanšu ministrijas lēmums Nr.266

Rīgā 2008.gada 29.oktobrī

Par sabiedriskā labuma organizācijas statusa atņemšanu nodibinājumam "Latvijas Kultūras fonds"

 

Finanšu ministrija saņēma Sabiedriskā labuma komisijas 2008.gada 17.septembra atzinumu Nr.15-2008/213 "Par sabiedriskā labuma organizācijas statusa atņemšanu nodibinājumam "Latvijas Kultūras fonds"" un uzsāka lietu par sabiedriskā labuma organizācijas statusa atņemšanu nodibinājumam "Latvijas Kultūras fonds" (turpmāk - Nodibinājums).

Nodibinājumam, pamatojoties uz Sabiedriskā labuma komisijas 2005.gada 5.maija atzinumu Nr.13-2005/119, ar Finanšu ministrijas 2005.gada 12.maija lēmumu Nr.109 "Par sabiedriskā labuma organizācijas statusa piešķiršanu nodibinājumam "Latvijas Kultūras fonds"" tika piešķirts sabiedriskā labuma organizācijas statuss sabiedriskā labuma darbības veidiem - kultūras veicināšana un izglītības veicināšana.

Finanšu ministrija saņēma Valsts kontroles 2006.gada 27.jūlija Revīzijas ziņojumu Nr.5.1-2-60R/2005 "Par ziedojumu, kas ziedotājiem dod tiesības samazināt uzņēmumu ienākuma nodokļa maksājumus valsts budžetā, izlietojuma likumību laika posmā no 2002.gada līdz 2005.gadam nevalstiskajā organizācijā "Latvijas Kultūras fonds"", kurā tika konstatēti būtiski normatīvo aktu pārkāpumi Nodibinājuma darbībā, tajā skaitā saņemto ziedojumu izlietojumā.

Pamatojoties uz Valsts kontroles 2006.gada 27.jūlija Revīzijas ziņojumu Nr.5.1-2-60R/2005 un Sabiedriskā labuma komisijas 2006.gada 30.augusta atzinumu Nr.18-2006/212 "Par sabiedriskā labuma organizācijas statusa atņemšanu nodibinājumam "Latvijas Kultūras fonds"", kurā minētā komisija ieteica Finanšu ministrijai atņemt sabiedriskā labuma organizācijas statusu Nodibinājumam, saskaņā ar Sabiedriskā labuma organizāciju likuma (turpmāk - Likums) 14.panta 1., 2. un 4.punktu 2006.gada 12.septembrī Finanšu ministrija pieņēma lēmumu Nr.185 "Par sabiedriskā labuma organizācijas statusa atņemšanu nodibinājumam "Latvijas Kultūras fonds"".

Nodibinājums, ievērojot Likuma 15.pantā noteikto termiņu, iesniedza Finanšu ministrijā 2007.gada 26.septembra iesniegumu Nr.49/0 ar lūgumu atjaunot sabiedriskā labuma organizācijas statusu un Likuma 7.pantā minētos dokumentus. Sabiedriskā labuma komisija 2007.gada 5.decembrī izskatīja Nodibinājuma iesniegtos dokumentus un uzklausīja tā valdes priekšsēdētāju Pēteri Bankovski, konstatēja, ka Valsts kontroles konstatētās nepilnības Nodibinājums ir novērsis un uzlabojis iekšējās kontroles procesu, tādēļ ieteica Finanšu ministrijai atkārtoti piešķirt tam sabiedriskā labuma organizācijas statusu. Ar Finanšu ministrijas 2007.gada 18.decembra lēmumu Nr.245 Nodibinājumam tika atkārtoti piešķirts sabiedriskā labuma organizācijas statuss.

Lai Finanšu ministrija nodrošinātu sabiedriskā labuma organizāciju uzraudzību atbilstoši Sabiedriskā labuma organizāciju likuma normām, sabiedriskā labuma organizācijām noteiktā termiņā, t.i., līdz pārskata gadam sekojošā gada 31.martam, ir jāiesniedz iepriekšējā gada darbības pārskats (papīra formātā un elektroniski), kas sagatavots saskaņā ar Ministru kabineta 2005.gada 1.janvāra noteikumos Nr.52 "Noteikumi par biedrības vai nodibinājuma iepriekšējā gada darbības pārskata un turpmākās darbības plāna veidlapas paraugu" noteikto, kā arī atbilstoši Ministru kabineta 2006.gada 3.oktobra noteikumiem Nr.808 "Noteikumi par biedrību, nodibinājumu un arodbiedrību gada pārskatiem" sastādīts gada pārskats.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2006.gada 3.oktobra noteikumiem Nr.808 "Noteikumi par biedrību, nodibinājumu un arodbiedrību gada pārskatiem" gada pārskatam jāsniedz skaidrs priekšstats par biedrības, nodibinā­juma vai arodbiedrības līdzekļiem, to avotiem un finansiālo stāvokli pārskata gada pēdējā dienā, kā arī par biedrības, nodibinā­juma vai arodbiedrības saimnieciskajiem darījumiem, ieņēmumiem un izdevumiem pārskata gadā.

Nodibinājums ir iesniedzis 2007.gada pārskatu, 2007.gada darbības pārskatu un nākamā pārskata gada darbības plānu.

Izskatot Nodibinājuma iesniegtos dokumentus par 2007.gadā veikto sabiedriskā labuma darbību, Sabiedriskā labuma komisija konstatēja, ka Nodibinājums nav ievērojis Likuma normas un ar to saistītos normatīvo aktus.

Saskaņā ar Likuma 3.pantu sabiedriskā labuma organizācijas statusu ieguvušo biedrību, nodibinājumu un reliģisko organizāciju pamatdarbība ir sabiedriskā labuma darbība un tām ir jāievēro Likumā noteiktie finanšu līdzekļu izlietošanas ierobežojumi, kas minēti Likuma 11. un 12.pantā.

Atbilstoši Likuma 11.panta otrajai daļai sabiedriskā labuma organizācijai, ja tās saņemto ziedojumu kopsumma pārskata gadā pārsniedz 12 minimālās mēneša darba algas, ir pienākums ne mazāk kā 75 procentus no kopsummas, ko veido pārskata gadā izlietotie ziedojumi, izlietot tikai tām sabiedriskā labuma darbībām, kuras minētas Finanšu ministrijas lēmumā par sabiedriskā labuma organizācijas statusa piešķiršanu attiecīgajai organizācijai.

Likuma 11.panta trešā daļa nosaka, ka sabiedriskā labuma organizācija administratīvajiem izdevumiem drīkst izlietot ne vairāk kā 25 procentus no vispārējiem ziedojumiem, kas saņemti pārskata gadā vai ir pārpalikums no iepriekšējiem gadiem.

Ministru kabineta 2005.gada 1.janvāra noteikumu Nr.11 "Noteikumi par sabiedriskā labuma organizāciju administratīvajiem izdevumiem" 3.1. un 3.6.apakšpunkts nosaka, ka administratīvajos izdevumos ir iekļaujami organizācijas pašu vajadzībām patērētie pārskata gadā pirktie, ziedojumā vai dāvinājumā saņemtie materiāli, preces, kā arī izdevumi par saņemtajiem citu personu pakalpojumiem, telpu nomu, apkuri, apgaismošanu, tālruni, pasta pakalpojumiem, kancelejas izdevumi, komandējumu izdevumi, reklāmas izdevumi un organizācijas īpašuma apdrošināšanas maksājumi.

2007.gadā Nodibinājuma galvenais ieņēmumu avots bija ziedojumi (citi ieņēmumi 2007.gadā bija 15 lati) un no tiem Nodibinājums ir veicis auto līzinga un auto apdrošināšanas maksājumus, nomaksājis autostāvvietas izmaksas, kā arī samaksājis soda naudu, procentus par overdrafta izmantošanu, kopā izlietojot 12 226 latus. Nodibinājums ir iegādājies veselības apdrošināšanas polisi 237,15 latu vērtībā un apmaksājis veselības apdrošināšanu nākamajam periodam (81,35 lati). Minētie izdevumi atbilstoši Ministru kabineta 2005.gada 1.janvāra noteikumu Nr.11 "Noteikumi par sabiedriskā labuma organizāciju administratīvajiem izdevumiem" 3.1. un 3.6.apakšpunktam ir administratīvie izdevumi. Šo izdevumu apmaksa ir nelietderīga ziedojumu izmantošana, jo Nodibinājums tos izlietojis ar sabiedriskā labuma darbību nesaistītiem izdevumiem.

Nodibinājums 2007.gadā ir pārsniedzis Likuma 11.panta trešajā daļā noteikto administratīvo izdevumu apjomu no vispārējo ziedojumu apjoma, tas ir, Nodibinājums 2007.gadā ir saņēmis 34 000 latus kā vispārējos ziedojumus (atlikums uz 2007.gada 1.janvāri bija 28 224 lati, tādēļ 2007.gadā Nodibinājumam pieejamā vispārējo ziedojumu summa bija 62 224 lati) un administratīvajiem izdevumiem izlietojis 55 631 latu jeb 89 procentus no vispārējiem ziedojumiem.

Pēc ziedojumu un dāvinājumu pārskatā sniegtās informācijas Nodibinājums nav ievērojis Likuma 11.panta otro daļu un sabiedriskā labuma darbībai no 2007.gadā izlietotajiem ziedojumiem (177 872 latiem) ir izlietojis 122 241 latu jeb 69 procentus no saņemtajiem ziedojumiem. Turklāt par sabiedriskā labuma darbību Nodibinājums uzskata ziedojumu nodošanu sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Pedvāle", kuras darbība ir saistīta ar restorānu un restorānu un mobilo ēdināšanas vietu pakalpojumu sniegšanu.

Līdz ar to Nodibinājums ir pārkāpis Likuma 11.panta otrajā un trešajā daļā noteiktos sabiedriskā labuma organizācijas mantas un finanšu līdzekļu izlietošanas ierobežojumus.

Nodibinājums, sagatavojot 2007.gada pārskatu, nav ievērojis Ministru kabineta 2006.gada 3.oktobra noteikumu Nr.808 "Noteikumi par biedrību, nodibinājumu un arodbiedrību gada pārskatiem" prasības un pašvaldību dotācijas ir norādījis kā saņemtos ziedojumus. Ieņēmumu un izdevumu pārskatā norādītā informācija neatbilst Ziedojumu un dāvinājumu pārskatā sniegtajai, kā arī Ziedojumu un dāvinājumu pārskatā norādītais saņemto ziedojumu izlietojums neatbilst Detalizēta ziedojumu izlietojuma pārskatā norādītajam. Nodibinājums 2007.gada darbības pārskatā nav norādījis pārskata gadā (2007.gadā) saņemto vispārējo ziedojumu kopsummu un administratīvo izdevumu kopsummu no vispārējiem ziedojumiem, tādejādi Nodibinājums nav ievērojis arī Ministru kabineta 2005.gada 1.janvāra noteikumos Nr.52 "Noteikumi par biedrības vai nodibinājuma iepriekšējā gada darbības pārskata un turpmākās darbības plāna veidlapas paraugu" noteikto. No minētā izriet, ka Finanšu ministrijai nav iespējams īstenot uzraudzības funkciju pār šīs sabiedriskā labuma organizācijas saņemto ziedojumu izlietojumu.

Finanšu ministrija 2008.gada 8.augustā nosūtīja Nodibinājumam vēstuli Nr.5-6-08/3029 par sabiedriskā labuma organizācijas atskaitēm, kurās tika uzskaitītas Nodibinājuma iesniegto dokumentu nepilnības un neprecizitātes. Nodibinājums ar 2008.gada 4.septembra vēstuli Nr.60/1-09 nosūtīja informāciju par administratīvajiem izdevumiem 2007.gadā un Detalizētu informāciju par saņemto ziedojumu izlietojumu par 15 774 latiem, tas ir, par 9 procentiem no visiem 2007.gadā izlietotajiem ziedojumiem, kas ir 177 872 lati.

Finanšu ministrija nosūtīja 2008.gada 11.septembra vēstuli Nr.5-6-08/3403 par sabiedriskā labuma organizācijas atskaitēm, ar kuru Nodibinājuma pārstāvis tika aicināts piedalīties Sabiedriskā labuma komisijas 2008.gada 17.septembra sēdē. Nodibinājuma pārstāvis minētajā sēdē neieradās.

Valsts ieņēmumu dienesta 2008.gada 28.maija izziņā Nr.14.3/28314 norādīts, ka uz 2008.gada 21.maiju Nodibinājumam ir iedzīvotāju ienākuma nodokļu parāds 56,43 latu apmērā un Valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parāds - 374,81 lats, savukārt Valsts ieņēmumu dienesta 2008.gada 11.septembra izziņā Nr.14.3/681 - uz 2008.gada 11.septembri iedzīvotāju ienākuma nodokļu parāds jau ir 959,31 lati un Valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parāds - 1054,89. No minētā izriet, ka Nodibinājums neveic nodokļu maksājumus normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

Sabiedriskā labuma komisija 2008.gada 17.septembra atzinumā Nr.15-2008/213 norādīja, ka sabiedriskā labuma organizācijām līdzīgi citām nevalstiskajām organizācijām ir pienākums maksāt nodokļus normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, ja normatīvie akti neparedz izņēmumus.

Ņemot vērā iepriekš minēto, Sabiedriskā labuma komisija 2008.gada 17.septembra atzinumā Nr.15-2008/213 ieteica Finanšu ministrijai atņemt sabiedriskā labuma organizācijas statusu Nodibinājumam atbilstoši Likuma 14.panta pirmās daļas 1., 3. un 4.punktam.

Tā kā Nodibinājums nav ievērojis Likuma 11.panta otrajā un trešajā daļā noteikto, Ministru kabineta 2006.gada 3.oktobra noteikumu Nr.808 "Noteikumi par biedrību, nodibinājumu un arodbiedrību gada pārskatiem" un Ministru kabineta 2005.gada 1.janvāra noteikumu Nr.52 "Noteikumi par biedrības vai nodibinājuma iepriekšējā gada darbības pārskata un turpmākās darbības plāna veidlapas paraugu" prasības attiecībā uz iesniedzamajiem dokumentiem par 2007.gadā veikto sabiedriskā labuma darbību, kā arī nav maksājis nodokļus atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam, pamatojoties uz Sabiedriskā labuma komisijas 2008.gada 17.septembra atzinumu Nr.15-2008/213, Finanšu ministrija saskaņā ar Likuma 14.panta pirmās daļas 1., 3. un 4.punktu nolemj atņemt sabiedriskā labuma organizācijas statusu nodibinājumam "Latvijas Kultūras fonds" (reģ. Nr. 40008018763, juridiskā adrese: Rīga, Peldu iela 21).

Atbilstoši Likuma 2.panta pirmajai daļai sabiedriskā labuma organizāciju mērķis ir darbība, kas sniedz nozīmīgu labumu sabiedrībai vai kādai tās daļai. Turklāt ziedotie līdzekļi, kuriem tiek piemēroti nodokļu atvieglojumi saskaņā ar nodokļus reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem, faktiski ir valsts budžetā neienākušie nodokļu maksājumi. Pamatojoties uz augstāk minēto, šis administratīvais akts spēkā stājas Administratīvā procesa likuma 70.panta pirmās daļas noteiktajā kārtībā un, šo administratīvo aktu pārsūdzot, tā darbība netiek apturēta saskaņā ar Likuma 14.panta piekto daļu.

Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76.panta otro daļu un 79.panta pirmo daļu šo lēmumu viena mēneša laikā var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā (Rīgā, Antonijas ielā 6, LV-1010).

Finanšu ministrijas valsts sekretāra vietnieks nodokļu, muitas un grāmatvedības jautājumos D.Tauriņš

29.10.2008