2. Noteikumi nav piemērojami Aizsardzības ministrijas un Nacionālo bruņoto spēku mācībām, kas tiek organizētas saskaņā ar Ziemeļatlantijas līguma organizācijas apstiprināto mācību norises metodoloģiju, tai skaitā Nacionālo bruņoto spēku kompetencē esošām mācībām, kas saistītas ar naftas, naftas produktu un citu bīstamu vielu noplūdes likvidēšanu jūrā un jūras transporta avārijas darbiem.
3. Civilās aizsardzības mācības iedala:
3.1. pēc līmeņiem:
3.1.1. vietēja līmeņa mācības, kurās pārbauda gatavību vietēja mēroga katastrofai;
3.1.2. reģionāla līmeņa mācības, kurās pārbauda gatavību reģionāla mēroga katastrofai;
3.1.3. valsts līmeņa mācības, kurās pārbauda gatavību valsts mēroga katastrofai;
3.1.4. starptautiska līmeņa mācības, kurās pārbauda vairāku valstu kompetento institūciju un starptautisko organizāciju rīcības koordināciju;
3.2. pēc norises veida un mērķiem:
3.2.1. teorētiskās mācības – diskusijveida mācības, lai pārbaudītu teorētiskās zināšanas, sadarbības iespējas starp iesaistītajām institūcijām, kā arī izvērtētu amatpersonu prasmi novērtēt situāciju un pieņemt lēmumus;
3.2.2. ekspertu un vadošo amatpersonu mācības – mācības bez personāla un tehnikas iesaistīšanas, lai pārbaudītu un pilnveidotu vadības un organizēšanas spējas;
3.2.3. praktiskās mācības – mācības ar apdraudējuma imitāciju, personāla un tehnikas iesaistīšanu, lai pārbaudītu iesaistīto institūciju koordinētu rīcību atbilstoši civilās aizsardzības plānos noteiktajiem pasākumiem;
3.2.4. kompleksās mācības – mācības, kas apvieno teorētisko un praktisko sadaļu, lai pārbaudītu gatavību darbībai civilās aizsardzības sistēmas ietvaros.
4. Mācības plāno un rīko iestādes, pašvaldības un komersanti, kuri var rīkot arī starpinstitūciju mācības, iesaistot citu iestāžu, pašvaldību un komersantu pārstāvjus.
5. Starptautiskās mācības organizē atbilstoši attiecīgo starptautisko organizāciju programmām, un Latvijas institūcijas tajās piedalās, pamatojoties uz ielūgumiem. Starptautiskajām mācībām, kuras organizē Latvijas institūcijas, ir piemērojama šajos noteikumos paredzētā mācību organizēšanas kārtība.
6. Valsts līmeņa mācības vai reģionālā līmeņa mācības rīko ne retāk kā reizi četros gados, vietējā līmeņa mācības rīko ne retāk kā reizi trijos gados.
7. Valsts un reģionālā līmeņa mācības vada ar Ministru prezidenta rīkojumu norīkots mācību vadītājs.
8. Vietējā līmeņa mācības vada pašvaldības domes priekšsēdētājs, iestādes vai komersanta vadītājs vai ar viņu rīkojumu norīkots mācību vadītājs.
9. Mācību vadītāja uzdevumi:
9.1. izveidot mācību plānošanas grupu un norīkot tās vadītāju;
9.2. organizēt un vadīt mācību plānošanas sanāksmes;
9.3. uzaicināt uz mācībām mācību dalībniekus;
9.4. organizēt mācību dalībnieku iepazīstināšanu ar drošības prasībām mācību laikā;
9.5. vadīt mācību norisi.
11. Mācību plānošanas grupas uzdevumi:
11.1. izstrādāt mācību programmu (1.pielikums), ņemot vērā iespējamos apdraudējumus un civilās aizsardzības plānos noteiktos pasākumus vai rīcību katastrofas gadījumā;
11.2. pamatojoties uz mācību programmu, izstrādāt mācību sagatavošanas un norises plānu (2.pielikums);
11.3. izstrādāt sabiedrības informēšanas norādījumus, iekļaujot tajos informācijas sniegšanas laiku, sabiedrībai sniedzamo informāciju par mācībām un norādi par personu, kas atbild par informācijas sniegšanu;
11.4. plānot drošības pasākumus mācību norisei;
11.5. sagatavot pārskatu par mācībām;
11.6. izstrādāt ieteikumus civilās aizsardzības pasākumu pilnveidošanai.
12. Lai nodrošinātu mācību sagatavošanu un norisi un izstrādātu atbilstošus mācību dokumentus, mācību vadītājs organizē šādas plānošanas sanāksmes:
12.1. sākotnējo plānošanas sanāksmi, kurā nosaka mācību mērķus, uzdevumus un uzdod mācību plānošanas grupai izstrādāt mācību programmu;
12.2. pamatplānošanas sanāksmi, kurā saskaņo mācību sagatavošanai un norisei nepieciešamos pasākumus un uzdod izstrādāt mācību sagatavošanas un norises plānu;
12.3. noslēguma plānošanas sanāksmi, kurā sadarbībā ar mācību plānošanas grupas locekļiem un pieaicinātajiem institūciju pārstāvjiem saskaņo mācību sagatavošanas un norises plānu.
13. Mācību vadītājs mācību norises nodrošināšanai uzaicina:
13.1. kontrolierus, kuri aktivizē mācībās iepriekš plānoto situāciju aprakstu (mācību scenārijs) un nodrošina mācību dalībniekus ar informāciju par mācību scenārijā paredzētajiem notikumiem (ievadi), kā arī kontrolē drošības prasību ievērošanu mācību laikā;
13.2. novērtētājus, kuri novērtē teorētiskās un praktiskās mācības (3.pielikums) un iesniedz izvērtējumu mācību vadītājam.
15. Iestādes, pašvaldības un komersantus, kas piedalās mācībās, par mācībām un mācību programmu informē mācību plānošanas grupa ne vēlāk kā 30 dienas pirms mācību sākuma.
16. Mācību plānošanas grupa mācību rezultātus noformē pārskata veidā, sniedzot rezultātu novērtējumu un ieteikumus civilās aizsardzības pasākumu pilnveidošanai. 30 dienu laikā pēc mācību noslēguma mācību vadītāja parakstītu mācību pārskatu iesniedz ministrijām, kuru padotībā esošās iestādes piedalījās mācībās, kā arī pašvaldībām vai komersantiem, kas piedalījās mācībās.
17. Mācību sagatavošanas un nodrošināšanas izmaksas iekļauj kopējā ministrijas pieprasījumā, sagatavojot un izskatot valsts budžeta projektu kārtējam gadam. Aprēķinus par mācību izmaksām sagatavo institūcijas vadītāja norīkota amatpersona.
I. Teorētisko mācību izvērtēšana
Nr. | Izvērtējamie jautājumi | Labi | Apmierinoši | Neapmierinoši |
1. | Civilās aizsardzības plānos paredzēto uzdevumu izpilde | Iesaistīto institūciju pārstāvji izprot civilās aizsardzības plānā paredzētos uzdevumus un ir gatavi rīkoties atbilstoši situācijai | Iesaistīto institūciju pārstāvji pārzina uzdevumus, bet nav pārliecināti par rīcību un uzskata, ka nepieciešamas papildu zināšanas, kādā no jomām (piemēram, normatīvie akti, resursu iesaistīšanas kārtība) | Iesaistīto institūciju pārstāvji nav gatavi rīkoties attiecīgajā situācijā |
2. | Sadarbība starp mācībās iesaistītajām institūcijām | Iesaistīto institūciju pārstāvji izprot sadarbības dokumentos un normatīvajos aktos noteikto sadarbības kārtību | Iesaistīto institūciju pārstāvji pārzina sadarbības dokumentos un normatīvajos aktos savai institūcijai noteiktos uzdevumus, bet vāji orientējas citu institūciju uzdevumos | Iesaistīto institūciju pārstāvji nav gatavi risināt sadarbības jautājumus attiecīgajā situācijā |
3. | Mācību vadība | Iesaistīto institūciju pārstāvji izprot situāciju un ir gatavi pieņemt lēmumus, kas nepieciešami uzdevumu izpildei un sekmīgai mācību vadīšanai | – | Iesaistīto institūciju pārstāvji nav gatavi patstāvīgi pieņemt pamatotus lēmumus attiecīgajā situācijā un 2/3 lēmumu (ņemot vērā notikumu (ievadu) skaitu) nesekmē uzdevumu izpildi |
II. Praktisko mācību izvērtēšana
Nr. | Izvērtējamie jautājumi | Labi | Apmierinoši | Neapmierinoši |
1. | Civilās aizsardzības plānos paredzēto uzdevumu izpilde | Iesaistīto institūciju rīcība atbilst civilās aizsardzības plānos noteiktajiem pasākumiem un to izpildes termiņiem, kā arī ir pietiekams materiāli tehniskais nodrošinājums | Iesaistīto institūciju materiāli tehniskais nodrošinājums ir pietiekams, taču rīcība atšķiras no civilās aizsardzības plānos noteiktajiem pasākumiem un neatbilst to izpildes termiņiem | Iesaistīto institūciju rīcība neatbilst civilās aizsardzības plānos noteiktajiem pasākumiem un to izpildes termiņiem, nav attiecīga materiāli tehniskā nodrošinājuma, nav atbilstošu rīcības iemaņu attiecīgajā situācijā |
2. | Sadarbība starp mācībās iesaistītajām institūcijām | Sadarbība notiek atbilstoši normatīvo aktu, sadarbības dokumentu un civilās aizsardzības plānos noteiktajām institūciju savstarpējās sadarbības prasībām | Sadarbības principi netiek pilnvērtīgi īstenoti, jo nav pietiekamas izpratnes par to īstenošanas kārtību | Sadarbības ietvaros institūcijas neizprot sadarbības principus |
3. | Mācību vadība | Attiecīgajā situācijā pieņem lēmumus patstāvīgi | – | Nespēj pieņemt attiecīgus lēmumus |