Darbības ar dokumentu

Darbības ar dokumentu

Liepājas pilsētas domes lēmums Nr.373

Liepājā 2008.gada 31.jūlijā (prot. Nr.11, 39.§)

Par dzīvojamās mājas Katedrāles ielā 5 privatizāciju

 

Liepājas pilsētas Dome (turpmāk - Dome) 2007.gada 15.februārī pieņēma lēmumu Nr.87 "Par privatizāciju", ar kuru tika atzīts, ka Dome nevar uzsākt dzīvojamo māju, tai skaitā arī dzīvojamās mājas Katedrāles ielā 5, privatizāciju, jo nav saņemts saskaņojums no Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas (turpmāk - Liepājas SEZ) valdes. Minētais Domes lēmums pamatots ar likuma "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" Pārejas noteikumu 16.punktu, kas paredz, ka pašvaldība var pieņemt lēmumu uzsākt dzīvojamās mājas privatizāciju, ja šo māju privatizācija ir saskaņota ar Liepājas SEZ valdi.

Latvijas Republikas Saeima 2008.gada 21.februārī pieņēma grozījumus likumā "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju", kuri spēkā stājās 2008.gada 27.martā. Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldības dzīvojamo māju privatizāciju" paredz arī papildināt likuma 74.pantu ar piekto prim daļu šādā redakcijā:

"(5.1) Privatizācijai netiek nodotas izīrētās pašvaldības daudzdzīvokļu un viendzīvokļa dzīvojamās mājas, kuras atrodas brīvās ekonomiskās zonas vai speciālās ekonomiskās zonas teritorijā un par kuru neprivatizēšanu un saglabāšanu pašvaldības īpašumā, izvērtējot attiecīgās teritorijas attīstības plānu, kā arī attiecīgās brīvās ekonomiskās zonas vai speciālās ekonomiskās zonas valdes viedokli, līdz 2008.gada 1.decembrim ir pieņemts attiecīgās pašvaldības lēmums."

Bez tam no minētā likuma tika izslēgts Pārejas noteikumu 16.punkts, ar kuru tika pamatots Domes 2007.gada 15.februāra lēmums Nr.87 "Par privatizāciju".

Ņemot vērā to, ka ir mainījušies tiesiskie apstākļi, Domei nepieciešams atkārtoti skatīt jautājumu par dzīvojamās mājas privatizāciju.

Saskaņā ar likuma "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" 74.panta piekto prim daļu privatizācijai netiek nodotas izīrētas pašvaldības daudzdzīvokļu un viendzīvokļa dzīvojamās mājas, kuras atrodas brīvās ekonomiskās zonas vai speciālās ekonomiskās zonas teritorijā un par kuru neprivatizēšanu un saglabāšanu pašvaldības īpašumā, izvērtējot attiecīgās teritorijas attīstības plānu, kā arī attiecīgās brīvās ekonomiskās zonas vai speciālās ekonomiskās zonas valdes viedokli, līdz 2008.gada 1.decembrim ir pieņemts attiecīgās pašvaldības domes lēmums.

Lai noskaidrotu Liepājas SEZ valdes viedokli, Liepājas pilsētas pašvaldības iestādes "Nekustamā īpašuma pārvalde" Dzīvojamo māju privatizācijas un atsavināšanas nodaļa 2008.gada 24.aprīlī nosūtīja Liepājas SEZ pārvaldniekam Guntaram Krieviņam vēstuli Nr.167662/ĪP-8.-5./167662 "Par dzīvojamo māju privatizāciju Liepājas SEZ teritorijā", kurā lūgts Liepājas SEZ valdei sniegt viedokli par iespējamo dzīvojamās mājas Katedrāles ielā 5 privatizāciju.

2008.gada 15.maijā saņemta Liepājas SEZ pārvaldnieka Guntara Krieviņa vēstule Nr.1.-6./220//319 "Par dzīvojamo māju privatizāciju", kurā informēts, ka Liepājas SEZ pārvaldes nostāja jautājumā par dzīvojamās mājas Katedrāles ielā 5 privatizāciju nav mainījusies, kā arī nav mainījušies lietas būtiskie apsvērumi un faktiskie apstākļi. Tādējādi spēkā ir Liepājas SEZ valdes 2006.gada 25.oktobra lēmums Nr.130 "Par dzīvojamo māju privatizāciju Liepājas speciālās ekonomiskās zonas teritorijā", kurā ir noteikts, nesaskaņot dzīvokļu privatizācijas procesa uzsākšanu dzīvojamā mājā Katedrāles ielā 5.

Liepājas SEZ valde 2006.gada 25.oktobra lēmumā Nr.130 "Par dzīvojamo māju privatizāciju Liepājas speciālās ekonomiskās zonas teritorijā" norāda, ka minētās dzīvojamās mājas privatizācijas procesa uzsākšana nav saskaņojama, jo dzīvojamā māja Liepājā, Katedrāles ielā 5, atrodas ostas teritorijā uz Latvijas Republikas Satiksmes ministrijai piederošas zemes. Minēto lēmumu Liepājas SEZ valde pamatojusi ar Liepājas speciālās ekonomiskās zonas likuma 3.pantu, kas paredz, ka Liepājas SEZ izveidota ar mērķi attīstīt un veicināt tirdzniecību, rūpniecību, kuģniecību un gaisa satiksmi, kā arī starptautisku preču apmaiņu caur Latviju. Tās uzdevums ir piesaistīt ieguldījumus ražošanas un infrastruktūras attīstībai un jaunu darba vietu radīšanai Liepājā. Liepājas SEZ ir jāveicina Liepājas reģiona attīstība. Liepājas SEZ valdes lēmums pamatots, tai skaitā ar likuma "Par ostām" 7.panta trešās daļas 5.un 9.punktu, kas paredz, ka ostas pārvalde kā privāto tiesību subjekts veic tādas funkcijas, kā organizē ostas izbūvi un ar ostas darbību saistītās infrastruktūras izbūvi ostas teritorijā atbilstoši ostas attīstības programmai un nodrošina tās īpašumā esošās vai valdījumā nodotās infrastruktūras uzturēšanu un attīstību, kā arī piedalās ar ostas darbību saistītās infrastruktūras attīstīšanā.

Saskaņā ar Liepājas pilsētas Domes 2006.gada 7.septembra nolikuma Nr.33 "Liepājas pilsētas pašvaldības iestādes "Liepājas pilsētas būvvalde" nolikums" 2.1.punktu pašvaldības teritorijas plānojuma, detālplānojuma un to grozījumu izstrādāšanas nodrošināšana un īstenošana ir noteikta kā Būvvaldes funkcija.

Liepājas pilsētas pašvaldības iestādes "Nekustamā īpašuma pārvalde" Dzīvojamo māju privatizācijas un atsavināšanas nodaļa 2008.gada 24.aprīlī nosūtīja Liepājas pilsētas pašvaldības iestādes "Liepājas pilsētas būvvalde" vadītājai Agritai Kulvanovskai vēstuli Nr.167652/ĪP-8.-5./167652 "Par dzīvojamo māju privatizāciju Liepājas SEZ teritorijā", kurā lūgts sniegt viedokli par iespējamo dzīvojamās mājas Katedrāles ielā 5 privatizāciju.

2008.gada 9.maijā saņemta Liepājas pilsētas pašvaldības iestādes "Liepājas pilsētas būvvalde" vadītājas vietnieka Jurija Strižņova vēstule Nr.168536/1.-5./167107 "Par nekustamo īpašumu Katedrāles ielā 5, Liepājā", kurā, izvērtējot attiecīgās teritorijas attīstības plānu, Liepājas pilsētas pašvaldības iestāde "Liepājas pilsētas būvvalde" paskaidro, ka zemesgabals Liepājā, Katedrāles ielā 5, saskaņā ar spēkā esošo Liepājas pilsētas teritorijas plānojumu (ģenerālplānu) atrodas Ostas teritorijā, kas nepieļauj dzīvojamās mājas atrašanos šajā teritorijā.

Šobrīd spēkā esošais Liepājas pilsētas teritorijas plānojums (ģenerālplāns) apstiprināts ar Liepājas pilsētas Domes 1996.gada 20.jūnija lēmumu Nr.506 "Par 1988.gadā izstrādāto pilsētas ģenerālās attīstības plānu".

Atbilstoši likuma "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" 74.pantam, izvērtējot attiecīgās teritorijas attīstības plānu un Liepājas SEZ valdes viedokli, Dome secina, ka, nododot dzīvojamo māju Katedrāles ielā 5 privatizācijai, netiktu ievērotas sabiedrības intereses un lietderība, jo dzīvojamā māja kļūtu par privātīpašumu un tiktu apdraudēta ar ostas darbību saistītās infrastruktūras izbūve ostas teritorijā atbilstoši ostas attīstības programmai un likumā noteiktā Liepājas SEZ izveidošanas mērķa - attīstīt un veicināt tirdzniecību, rūpniecību, kuģniecību un gaisa satiksmi, kā arī starptautisku preču apmaiņu caur Latviju, piesaistīt ieguldījumus ražošanas un infrastruktūras attīstībai un jaunu darba vietu radīšanai Liepājā - īstenošana. Lai īstenotu minētos uzdevumus, būtu jāatpērk dzīvokļa īpašumi, līdz ar ko pašvaldības līdzekļi varētu tikt izmantoti nelietderīgi.

Atbilstoši Administratīvā procesa likuma 13.pantam un 66.panta pirmās daļas 4.punktam labums, ko sabiedrība iegūst, nenododot dzīvojamo māju privatizācijai, bet saglabājot pašvaldības īpašumā, ir lielāks, nekā atsevišķu privātpersonu interešu ierobežojums, jo netiek apdraudēta Liepājas ostas attīstība. Tādējādi, nenododot dzīvojamo māju privatizācijai, samērīguma princips tiek ievērots un respektēts, un sasniegts sabiedrības interesēm atbilstošs mērķis.

Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 8.pantu iestādei, pielietojot interpretācijas pamatmetodes, jāinterpretē tiesību normas tā, lai sasniegtu taisnīgāko un lietderīgāko rezultātu.

Līdz ar to, lai nodrošinātu ostas funkciju realizēšanu dzīvojamo māju Liepājā, Katedrāles ielā 5, nav pamata nodot privatizācijai un tā saglabājama pašvaldības īpašumā.

Administratīvā procesa likuma 62.panta otrās daļas 3.punkts nosaka to, ka personas viedokļa un argumentu noskaidrošana nav nepieciešama, ja no gadījuma būtības izriet, ka personas viedokļa noskaidrošana nav iespējama vai nav adekvāta.

Dome uzskata, ka konkrētajā gadījumā iesniedzēju viedokļa uzklausīšana nav nepieciešama. Konkrētais administratīvais akts var skart visu personu, kuras īrē dzīvokļus dzīvojamā mājā Liepājā, Katedrāles ielā 5, tiesiskās intereses. Līdz ar to administratīvais akts attiecas uz individuāli nenoteiktu personu loku un nav iespējams uzklausīt visu šo personu viedokli un argumentus.

Ievērojot minētos apsvērumus, pamatojoties uz likuma "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" 74.panta piekto prim daļu, Administratīvā procesa likuma 8.pantu, 13.pantu, 62.panta otrās daļas 3.punktu un trešo daļu, 63.panta pirmās daļas 3.punktu, 66.panta pirmās daļas 4.punktu, 67.pantu un 87.panta pirmās daļas 1.punktu, Liepājas speciālās ekonomiskās zonas likuma 3.pantu, likuma "Par ostām" 7.panta trešās daļas 5.un 9.punktu, izskatot Liepājas pilsētas Dzīvojamo māju privatizācijas komisijas 2008.gada 19.jūnija lēmumu (sēdes protokols Nr.20) un Liepājas pilsētas Domes pastāvīgās Pilsētas attīstības komitejas 2008.gada 24.jūlija lēmumu (sēdes protokols Nr.8), Liepājas pilsētas dome nolemj:

1. Nenodot privatizācijai dzīvojamo māju Liepājā, Katedrāles ielā 5, saglabājot to Liepājas pilsētas pašvaldības īpašumā.

2. Šo lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā (Antonijas ielā 6, Rīgā, LV-1010) viena mēneša laikā no tā stāšanās spēkā.

3. Liepājas pilsētas pašvaldības Administratīvās daļas Organizatoriskās nodaļas vadītājai Egitai Apsītei nodrošināt administratīvā akta publicēšanu laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".

Liepājas pilsētas domes priekšsēdētājs U.Sesks

14.08.2008