Konkurences padomes lēmums Nr.78
Lēmuma publiskojamā versija
Rīgā 2008.gada 18.jūlijā (prot. Nr.33, 6.§)
Lieta Nr.1683/08/05/22
Par Austrian Gaming Industries GmbH un a/s "Admirāļu klubs" apvienošanos
Konkurences padome 16.06.2008. saņēma Austrian Gaming Industries GmbH pilnvarotās pārstāves (turpmāk - Iesniedzējs) 16.06.2008. "Ziņojumu par tirgus dalībnieku apvienošanos" (turpmāk - Ziņojums) par Austrian Gaming Industries GmbH un a/s "Admirāļu klubs" projektā paredzēto darījumu, saskaņā ar kuru Austrian Gaming Industries GmbH iegūst savā īpašumā 100 % a/s "Admirāļu klubs" kapitāla daļu. Tā kā Ziņojums nebija noformēts atbilstoši Ministru kabineta 2004. gada 16. oktobra noteikumu Nr.897 "Kārtība, kādā iesniedzams un izskatāms ziņojums par tirgus dalībnieku apvienošanos" (turpmāk Noteikumi) prasībām, Konkurences padome 20.06.2008. ar vēstuli Nr.1651 par to informēja Iesniedzēju. Konkurences padome 27.06.2008. saņēma papildu informāciju un tādēļ par pilna Ziņojuma saņemšanas dienu noteica 2008. gada 27. jūniju un informēja par to Iesniedzēju (01.07.2008. vēstule Nr.1772).
Austrian Gaming Industries GmbH (turpmāk - AGI) ir Austrijā reģistrēta sabiedrība ar ierobežotu atbildību ar reģistrācijas Nr.FN 109445z un tās juridiskā adrese ir Wiener Str. 158, 2352 Gumpoldskirchen, Austrija.
"Admirāļu klubs" ir akciju sabiedrība, reģistrēta Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra Komercreģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr.40003249010, un tās juridiskā adrese ir Dzirnieku iela 16, Mārupe, Mārupes pagasts, Rīgas rajons.
Izvērtējot Ziņojumā ietverto un papildus iegūto informāciju, Konkurences padome
konstatēja:
1. Apvienošanās dalībnieki
AGI vienīgais dalībnieks ir Austrijā reģistrēts komersants Novatic AG, kuram pieder 100 % kapitāla daļu, AGI pamatdarbības veids ir spēļu automātu un kazino iekārtu ražošana, labošana un servisa pakalpojumi.
Bez tam AGI ar 60% kapitāla daļu īsteno kopīgu izšķirošu ietekmi pār SIA "Alfor" un SIA "Barklajs spēles".
A/s "Admirāļu klubs" vienīgais akcionārs ir fiziska persona, un tās pamatdarbība ir azartspēļu organizēšana. A/s "Admirāļu klubs" (Licence azartspēļu organizēšanai un uzturēšanai Nr.A-62) neto apgrozījums Latvijā 2007. gadā bija (*) lati.
2. Apvienošanās veids un paziņošanas pienākums
2.1. Saskaņā ar 16.06.2008. akciju pirkuma līguma projektu starp AGI un a/s "Admirāļu klubs" vienīgo akcionāru, AGI iegādājas 100% a/s "Admirāļu klubs" akciju. Tādējādi šis darījums saskaņā ar Konkurences likuma 15.panta pirmās daļas 3.punktu ir vērtējams kā apvienošanās.
2.2. Konkurences likuma 15.panta otrā daļa nosaka, ka tirgus dalībnieki, kuri nolēmuši apvienoties kādā no šā panta pirmajā daļā paredzētajiem veidiem, pirms apvienošanās iesniedz Konkurences padomei pilnu ziņojumu, ja apvienošanās dalībnieku kopējais apgrozījums iepriekšējā finanšu gadā Latvijas teritorijā ir bijis ne mazāks par 25 miljoniem latu. Atbilstoši Noteikumiem aprēķinātais kopējais neto apgrozījums SIA "Alfor" (*), SIA "Barklajs spēles" (*) un a/s "Admirāļu klubs" iepriekšējā finanšu gadā (2007.g.), veidoja (*) latus un tas pārsniedz Konkurences likuma 15.panta otrajā daļā minēto apvienošanās paziņošanas slieksni.
3. Konkrētais tirgus un apvienošanās ietekmes uz tirgu izvērtējums
3.1. Saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 4.punktu "konkrētais tirgus ir konkrētās preces tirgus, kas izvērtēts saistībā ar konkrēto ģeogrāfisko tirgu". Atbilstoši Konkurences likuma 1.panta 5.punktam "konkrētās preces tirgus ir noteiktas preces tirgus, kurā ietverts arī to preču kopums, kuras var aizstāt šo noteikto preci konkrētajā ģeogrāfiskā tirgū, ņemot vērā pieprasījuma un piedāvājuma aizstājamības faktoru, preču pazīmes un lietošanas īpašības" un atbilstoši Konkurences likuma 1.panta 3.punktam "konkrētais ģeogrāfiskais tirgus ir ģeogrāfiskā teritorija, kurā konkurences apstākļi konkrētās preces tirgū ir pietiekami līdzīgi visiem šā tirgus dalībniekiem, un tādēļ šo teritoriju var nošķirt no citām teritorijām".
Ziņojumā identificēts viens konkrētās preces tirgus, kurš tiktu ietekmēts apvienošanās rezultātā - azartspēļu pakalpojumu tirgus. Ņemot vērā Konkurences padomes izdarītos secinājumus Konkurences padomes 18.12.2007. lēmumā Nr.176 "Par SIA "Olympic Casino Latvija"un a/s "Admirāļu klubs" apvienošanos" (lieta Nr.2715/07/05/31)1, Konkurences padome nosaka, ka konkrētais tirgus šajā lietā ir azartspēļu pakalpojumu tirgus Latvijas teritorijā.
3.2. Azartspēļu pakalpojumu tirgū darbojas viena apvienošanās dalībnieka - AGI - saistītās sabiedrības SIA "Alfors", SIA "Barklajs spēles", kā arī otrs apvienošanās dalībnieks - a/s "Admirāļu klubs". Apvienošanās rezultātā notiek koncentrācija azartspēļu pakalpojumu tirgū Latvijas teritorijā. Saskaņā ar Ziņojumā sniegto un Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas datiem2 vislielākais tirgus dalībnieks ir SIA "Alfor" ar (*) (<40%) tirgus daļu 2007. gadā. Nākošajiem lielākajiem tirgus dalībniekiem ir šādas tirgus daļas: SIA "Olympic Casino" - (*) (<20%), SIA "Joker" - (*) (<10%), SIA "Post Nevada" - (*) (<10%), SIA "Furors" (*) (<10%) SIA "Favorīts Favr" - (*) (<10%), SIA "Amugames" - (*) (<1%). SIA "Barklajs spēles" tirgus daļu 2007. gadā (*) (<1%). Savukārt a/s "Admirāļu klubs" tirgus daļa 2007. gadā bija (*) (<10%). Pēc apvienošanās AGI, t.sk. tā saistītajām sabiedrībām SIA "Alfor", SIA "Barklajs spēles", kopējā tirgus daļa azartspēļu pakalpojumu tirgū būs aptuveni (*) (>40%).
3.3. Lai vispusīgāk izvērtētu apvienošanās ietekmi un sekas attiecībā uz konkurenci azartspēļu pakalpojumu tirgū Latvijas teritorijā, Konkurences padome ņēma vērā Latvijas Republikas Izložu un azartspēļu inspekcijas viedokli. Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija 07.12.2007. vēstulē Nr.35-1-7/1407, lietā Nr.2715/07/05/31 norādīja, ka "azartspēļu tirgus visā pasaulē ir uzskatāms par ļoti specifisku un nav vienotas nostājas vai starptautiski atzīta normatīvā akta par to regulējumu, ieskaitot Eiropas Savienības dalībvalstis. Azartspēļu organizēšana un šī pakalpojuma brīvas pārrobežu piedāvāšanas princips ir izslēgts arī no Eiropas Savienības direktīvas Nr.2006/123/EK "Par pakalpojumiem iekšējā tirgū", atstājot šo regulējumu dalībvalstu kompetencē. Šie fakti norāda uz to, ka uz šo nozari nevar attiecināt vienus un tos pašus principus, kā uz jebkuru citu uzņēmējdarbības veidu. Šis izklaides veids ir īpaši saistīts ar valsts rīcību, lai tiktu ievērotas sabiedrības intereses un veikta to aizsardzība. Latvijas Republikas azartspēļu nozari regulējošie normatīvie akti jau pašlaik paredz vairākus stigrus nosacījumus, kas vērsti uz to lai samazinātu iespējamo risku iestāšanos - stingras prasības azartspēļu organizētājiem, spēļu zālēm un kazino, drošības pasākumi un pašvaldību tiesības atļaut vai aizliegt azartspēles katrā konkrētā apdzīvotā vietā. Pamatojoties uz iepriekš minēto uzskatām, ka sabiedrības interešu nodrošināšana nav atkarīga no azartspēļu organizētāju skaita Latvijā vai to lieluma, jo tā kā azartspēles nevar uzskatīt par preci vai pakalpojumu, tām nevar noteikt cenu, līdz ar to nav iespējams ļaunprātīgi izmantot ne dominējošo stāvokli, ne kādā citā veidā ietekmēt konkrēto tirgu, jo rezultāts (laimests vai zaudējums) piedaloties azartspēlēs, ir atkarīgs vienīgi no gadījuma, veiktās likmes lieluma un apstākļiem, kas iepriekš nav paredzami un zināmi".
3.4. Latvijas spēļu biznesa asociācijas 10.12.2007. vēstulē Nr.26/07 lietā Nr.2715/07/05/3 iesniegtie Tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centra aptaujas "Latvijas iedzīvotāju attieksme pret azartspēlēm" 2007. gada aprīļa rezultāti liecina, ka aptaujāto spēlētāju vidū vissvarīgākie faktori azartspēļu vietas izvēlei ir apkalpošanas kvalitāte un personāla attieksme pret spēlētājiem. Saskaņā ar Azartspēļu un izložu likuma 1.panta 1.punktu "azartspēle ir spēle, kurā fiziskā persona, iemaksājot dalības likmi, var iegūt laimestu, kas pilnīgi vai daļēji ir atkarīgs no veiksmes gadījuma vai apstākļiem, kuri iepriekš nav zināmi". Tādējādi likme, ko nosaka pats patērētājs, nevar tikt vērtēta kā rādītājs, lai konstatētu tirgus varu konkrētajā tirgū.
Konkurences padome secina, ka azartspēles ir viens no daudziem izklaides veidiem, ko patērētājs var izvēlēties. Azartspēles nav pakalpojums, kura saņemšana un pieejamība patērētājam ir būtiski nepieciešama. Šī pakalpojuma saņemšanai patērētājam nav būtiska pakalpojuma cena, bet gan piedāvātā pakalpojuma kvalitāte
3.5. Azartspēļu pakalpojumu tirgū pastāv konkurence. Šo pakalpojumu sniegšanu saskaņā ar Azartspēļu un izložu likumu kontrolē un uzrauga Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija. Lai iegūtu licenci konkrētā vietā Latvijas teritorijā, kurā komercsabiedrība plāno organizēt azartspēles, vispirms ir jāiegūst attiecīgās pašvaldības atļauja un tikai pēc tam Izložu un azartspēļu inspekcija izsniedz konkrēto licenci. Jaunu tirgus dalībnieku ienākšanai konkrētajā tirgū ir vienādi administratīvie nosacījumi visiem tirgus dalībniekiem Latvijas teritorijā. Galvenais šķērslis jaunu tirgus dalībnieku ienākšanai šajā konkrētajā tirgū ir azartspēļu organizēšanas licences iegūšana, kuras galvenais noteiktais kritērijs atbilstoši Azartspēļu un izložu likuma 8.panta 1.punktam, - azartspēļu organizētāja apmaksātais pamatkapitāls nevar būt mazāks par 1 000 000 LVL. Šī apvienošanās neradīs šķēršļus jaunu tirgus dalībnieku ienākšanai šajā konkrētajā tirgū.
4. Saskaņā ar Ziņojumā sniegto informāciju AGI ir viena no azartspēļu organizēšanā izmantojamo iekārtu ražotājām un piegādātājām. (*) Bez tam, kā norādīts Ziņojumā, AGI ir viena no vadošajām modernu azartspēļu aprīkojuma ražotājām pasaulē un ātri reaģē uz nepārtraukti mainīgajām tirgus prasībām. Vienlaicīgi Ziņojumā norādīts, ka apvienošanās mērķis ir spēcināt konkurenci azartspēļu pakalpojumu tirgū, veicināt tirgus dalībnieku sniegto pakalpojumu kvalitātes uzlabošanos un jaunu tehnoloģiju ieviešanu tirgū. Tādējādi ir secināms, ka šī apvienošanās būs stimuls pārējiem tirgus dalībniekiem uzlabot pakalpojumu sniegšanas kvalitāti un ieviest inovācijas.
5. Izvērtējot iepriekš norādītos argumentus (jo sevišķi, ņemot vērā faktus, ka Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija veic konkrētā tirgus uzraudzību, likmi (maksu) par tirgus dalībnieku sniegto pakalpojumu nosaka pats patērētājs, izvēloties pakalpojumu, patērētājam būtiskākais ir kvalitātes kritērijs u.c.), Konkurences padome secina, ka tirgus dalībnieks ar salīdzinoši lielu tirgus daļu nevar negatīvi ietekmēt konkurenci konkrētajā tirgū.
6. Saskaņā ar Konkurences likuma 16.panta trešo daļu Konkurences padome ar lēmumu aizliedz apvienošanos, kuras rezultātā rodas vai nostiprinās dominējošais stāvoklis vai var tikt būtiski samazināta konkurence jebkurā konkrētajā tirgū. Ņemot vērā šajā lēmumā konstatēto, Konkurences padome secina, ka AGI iegūstot izšķirošu ietekmi a/s "Admirāļu klubs", nav pamata uzskatīt, ka dominējošā stāvokļa rašanās radītu nelabvēlīgākus apstākļus patērētājiem, kā arī konkurenci kavējošus un ierobežojošus apstākļus tirgus dalībniekiem azartspēļu pakalpojumu tirgū Latvijas teritorijā, kā arī būtiski samazinātu konkurenci minētajā konkrētajā tirgū. Tādējādi Konkurences padome secina, ka AGI un a/s "Admirāļu klubs" plānotais darījums ir atļaujama apvienošanās.
Ņemot vērā minēto un pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 5.punktu, 15.panta pirmās daļas 3.punktu un otro daļu un 16.panta pirmo un ceturto daļu, Konkurences padome
nolēma:
atļaut Austrian Gaming Industries GmbH un a/s "Admirāļu klubs" apvienošanos, kas paredzēta, Austrian Gaming Industries GmbH iegūstot izšķirošu ietekmi a/s "Admirāļu klubs".
Saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas.
(*) - Ierobežotas pieejamības informācija.
1 Konkurences padomes 2007. gada 18. decembra lēmums Nr.176 lieta Nr.2715/07/05/31 "Par SIA "Olympic Casino Latvia" un a/s "Admirāļu klubs" apvienošanos", Latvijas Vēstnesis, 2008. gada 4. janvāris, Nr.2 (3786).
2 Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas mājas lapa - http://iaui.gov.lv
Konkurences padomes priekšsēdētāja v.i. R.Jonītis