1. Noteikumi nosaka civilās aviācijas gaisa kuģu apkalpes locekļu darba un atpūtas laika organizēšanas, ievērošanas un uzskaites kārtību.
2. Noteikumos lietoti Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 12.decembra Regulas (EK) Nr. 1899/2006, ar ko groza Padomes Regulu (EEK) Nr. 3922/91 par tehnisko prasību un administratīvo procedūru saskaņošanu civilās aviācijas jomā, III pielikuma Q apakšsadaļā (turpmāk – regulas
III pielikuma Q apakšsadaļa) lietotie termini.
3. Noteikumos iekļautas prasības, kuras:
3.1. nav noteiktas regulas III pielikuma Q apakšsadaļā un attiecas uz visiem gaisa kuģu apkalpes locekļiem;
3.2. attiecas uz tiem gaisa kuģu apkalpes locekļiem, kuru darba un atpūtas laiku neregulē regulas III pielikuma Q apakšsadaļa.
4. Plānojot lidojumus, regulas III pielikuma Q apakšsadaļas OPS 1.1105 1.3. un 1.4.apakšpunktā minēto lidojumu darba laiku gaisa kuģa ekspluatants var aizstāt ar dalīto lidojumu darba laiku atbilstoši kārtībai, kādā aprēķina lidojumu darba laika plānoto pagarinājumu (pielikums).
5. Plānoti pagarinot lidojumu darba laiku, gaisa kuģu ekspluatants ievēro šādus nosacījumus:
5.1. lidojumu darba laiku veido divi periodi, starp kuriem ir viens ieplānots pārtraukums;
5.2. lidojumu darba laiks pirms pārtraukuma vai pēc tā nav garāks par 10 stundām, un kopējais dalītais lidojumu darba laiks nav garāks par 20 stundām;
5.3. dalīto lidojumu darba laiku aizliegts pagarināt, izmantojot palielinātu apkalpes sastāvu vai atļauto pagarināto darba laiku;
5.4. ja pārtraukums ir sešas stundas un ilgāk, kā arī ja trīs un vairāk pārtraukuma stundu ir naktī (no plkst.22.00 līdz 6.00) pēc vietējā laika, gaisa kuģu ekspluatants nodrošina apkalpi ar klusu un ērtu atpūtas vietu, kas nav publiski pieejama;
5.5. pozicionēšanas laiku ieskaita lidojumu darba laikā;
5.6. ja pozicionēšanas laiks, nokļūstot uz atpūtas vietu un atgriežoties no tās, ir ilgāks par stundu, to pārtraukuma laikā neieskaita;
5.7. laika joslu starpība starp darba sākuma vietu un pārtraukuma vietu nepārsniedz trīs stundas;
5.8. pēc dalītā lidojumu darba laika atpūtas laiks nav īsāks par kopējo lidojumu darba laiku, ieskaitot pārtraukumu.
6. Ja gaisa kuģa apkalpe ir nodrošināta ar atpūtas telpu gulēšanai, pārtraukuma laiku neiekļauj atpūtas laikā.
7. Ja lidojumu darba laika pagarinājums nav iepriekš plānots, lidojumu darba laiku var pārtraukt vismaz uz četrām stundām. Pārtraukums sākas ne agrāk kā 30 minūtes pēc dzinēju izslēgšanas un beidzas ne vēlāk kā 45 minūtes pirms lidojuma sākuma.
8. Atbilstoši šo noteikumu 7.punktā minētajām prasībām kopējo lidojumu darba laiku aprēķina, summējot lidojumu darba laiku pirms pārtraukuma un lidojumu darba laiku pēc pārtraukuma.
9. Ja laika joslu starpība starp lidojumu darba sākuma vietu un beigu vietu ir četras stundas un vairāk, gaisa kuģu ekspluatants apkalpes locekļiem pagarina atpūtas laiku, kuru veido regulas III pielikuma Q apakšsadaļas OPS 1.1110 1.1. un 1.2.apakšpunktā minētā atpūtas laika un lidojumu darba laika sākuma un beigu vietas laika joslu starpība.
10. Gaisa kuģu ekspluatants var saīsināt regulas III pielikuma Q apakšsadaļas OPS 1.1110 1.1. un 1.2.apakšpunktā minēto atpūtas laiku ne vairāk kā par trijām stundām, nodrošinot, lai kopējais atpūtas laiks būtu vismaz 11 stundas, ja:
10.1. iepriekšējais atpūtas laiks nav bijis saīsināts;
10.2. atpūtas laikā neizmantotās stundas tiek pievienotas nākamajam atpūtas laikam;
10.3. atpūtas laiks netiek saīsināts pirms pagarinātā lidojumu darba laika un pēc tā.
11. Ja plānotais lidojumu darba laiks pārsniedz sešas stundas, gaisa kuģu ekspluatants nodrošina gaisa kuģa apkalpi ar vienu apmaksātu ēdienreizi ik pēc katrām četrām stundām.
12. Ja katrs gaisa kuģa apkalpes loceklis var atstāt savu darba vietu uz laiku, kas ir vismaz 30 % no lidojuma laika, lidojumu darba laiku var pagarināt līdz 16 stundām neatkarīgi no pieteikšanās laika.
14. Vienā lidojumu darba laikā plāno ne vairāk kā divas nosēšanās. Palielinātajai apkalpei var būt trīs nosēšanās attiecīgajā lidojumu darba laikā, ja lidojuma laiks vienā no sektoriem nepārsniedz divas stundas.
15. Gaisa kuģu ekspluatants lidojuma laikā nodrošina apkalpi ar klusu un ērtu vietu, kas nav publiski pieejama.
16. Pēc lidojumu darba laika gaisa kuģa apkalpei piešķir atpūtas laiku atbilstoši regulas III pielikuma Q apakšsadaļas OPS 1.1110 1.1. un 1.2.apakšpunktam.
17. Gaisa kuģa salona apkalpei lidojumu darba laiku var pagarināt līdz 16 stundām, ja:
17.1. katrs salona apkalpes loceklis tiek atbrīvots no visiem pienākumiem uz laiku, kas ir vismaz 30 % no lidojuma laika. Atpūtas laiks lidojuma laikā tiek ieskaitīts lidojumu darba laikā;
17.2. lidojumu darba laikā var būt ne vairāk kā trīs nosēšanās.
19. Apkalpes locekļa dežūras laiku rezervē lidostā aprēķina no pieteikšanās brīža pilnā apjomā kā summāro darba laiku.
20. Ja apkalpes loceklis dežurē rezervē, atrodoties viesnīcā vai mājās, summārā darba laika uzskaitei 50 % no dežūras laika rezervē tiek aprēķināti kā lidojumu darba laiks.
22. Ja dežūras laiku rezervē pārtrauc un gaisa kuģa apkalpes locekli norīko lidojumam, dežūras laiku rezervē ieskaita lidojumu darba laikā.
23. Ja dežūras laikā rezervē apkalpes loceklis netiek norīkots lidojumam, viņam pēc tam, kad beidzies dežūras laiks rezervē, piešķir atpūtas laiku, ne īsāku par 10 stundām.
24. Pilota darba laiks sākas no pieteikšanās brīža. Pieteikšanās laiku nosaka gaisa kuģa ekspluatants. Darba laikā tiek iekļauti arī pienākumi, kurus pilots veic uz zemes un kas saistīti ar drošības pasākumiem un sagatavošanos lidojumam.
26. Šo noteikumu 25.punktā minēto darba laiku saīsina par 30 minūtēm par katru sektoru, sākot no ceturtā, maksimālajam samazinājumam nepārsniedzot divas stundas.
27. Šo noteikumu 25.punktā minēto darba laiku nesaīsina atkarībā no sektoru skaita, ja gaisa kuģis lido tikai pēc vizuālo lidojumu noteikumiem.
28. Ja gaisa kuģis vienas stundas laikā tikai pēc vizuālo lidojumu noteikumiem nolido četrus sektorus un vairāk, lidojumu darba laikā jānodrošina ne mazāk kā 30 minūšu pārtraukums pēc katrām trim secīgām stundām.
29. Ja lidojumu darba laiks sākas diennakts vispavājinātākā līmeņa loga laikā, šo noteikumu 25. un 26.punktā minētos maksimālos lidojumu darba laikus samazina par tik stundām, cik nostrādātas diennakts vispavājinātākā līmeņa loga laikā, bet ne vairāk kā par divām stundām.
30. Ja lidojumu darba laiks beidzas diennakts vispavājinātākā līmeņa loga laikā vai to pilnībā ietver, šo noteikumu 25. un 26.punktā minētos maksimālos lidojumu darba laikus samazina par pusi no laika, kas nostrādāts diennakts vispavājinātākā līmeņa loga laikā.
33. Ja plānots izmantot dienas lidojumu darba laika pagarinājumu, minimālo atpūtas laiku pirms lidojuma un pēc tā pagarina par divām stundām vai atpūtas laiku pēc lidojuma pagarina par četrām stundām.
34. Ja pagarinājumus izmanto divos secīgos lidojumu darba laikos, pirms lidojuma un pēc tā atpūtas laiku starp šiem diviem lidojumu darba laikiem nosaka pēc kārtas.
35. Ja lidojumu darba laiks ar pagarinājumu sākas starp pulksten 22.00 un 5.00, gaisa kuģa ekspluatants ierobežo lidojumu darba laiku līdz astoņām stundām 45 minūtēm.
36. Veicot mācību vai treniņu lidojumus lidlauka satiksmes zonā, ievēro šādus nosacījumus:
36.1. lidojumu darba laiks – ne ilgāks par 10 stundām;
36.2. lidojumu laiks – ne ilgāks par sešām stundām;
36.3. lidojot ar lidmašīnu – ne vairāk kā 30 pacelšanās un nosēšanās;
36.4. lidojot ar helikopteru – ne vairāk kā 60 pacelšanās un nosēšanās.
38. Pozicionēšanas laiku pēc pieteikšanās, bet pirms gaisa kuģa ekspluatācijas darbības uzsākšanas iekļauj lidojumu darba laikā, taču neuzskata par sektoru.
39. Pozicionēšanas laiku, kas ir tūlīt pēc lidojumu darba laika sektora, ņem vērā, aprēķinot minimālo atpūtas laiku, kā noteikts regulas III pielikuma Q apakšsadaļas OPS 1.1110 1.1. un 1.2.apakšpunktā.
Pārtraukuma ilgums | Lidojumu darba laika ilguma palielināšanas koeficients |
0–2,59 | Nav |
3–6,59 | 0,5 no pārtraukuma ilguma |
7–10,59 | 0,66 no pārtraukuma ilguma (vai 1,5 – ja ne mazāk kā septiņas pārtraukuma stundas attiecas uz laikposmu no plkst.22.00 līdz 8.00 pēc bāzes lidostas vietējā laika) |