1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu atklātu projektu iesniegumu konkursu veidā pasākuma “Atbalsts uzņēmumu radīšanai un attīstībai (ietverot ar lauksaimniecību nesaistītu darbību dažādošanu)” apakšpasākumiem “Atbalsts uzņēmumu radīšanai un attīstībai” un “Ar lauksaimniecību nesaistītu darbību dažādošana” (turpmāk – pasākums).
2. Atbalstu sniedz saskaņā ar Komisijas 2001.gada 12.janvāra Regulu (EK) Nr. 70/2001 par EK Līguma 87. un 88.panta piemērošanu, sniedzot valsts atbalstu maziem un vidējiem uzņēmumiem (publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī, L 10, 13.01.2001., 33.–42.lpp.), kurā grozījumi izdarīti ar Komisijas 2004.gada 25.februāra Regulu (EK) Nr. 364/2004 (publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī, L 63, 28.02.2004., 22.–29.lpp.).
3. Uz valsts un Eiropas Savienības atbalstu uzņēmumu radīšanai un attīstībai un ar lauksaimniecību nesaistītu darbību dažādošanai attiecas arī normatīvie akti par kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauku un zivsaimniecības attīstībai atklātu projektu iesniegumu konkursu veidā.
4. Pasākuma mērķis ir veicināt ar lauksaimniecību nesaistītu komercdarbību (uzņēmējdarbību) vai nodarbinātību lauku teritorijā, dažādojot aktivitātes, kas nav saistītas ar lauksaimniecību, lai attīstītu alternatīvus ienākumu avotus un ienākumu līmeņa palielināšanos lauku reģionos.
5. Pasākuma īstenošanas vieta ir visa Latvijas teritorija, izņemot republikas pilsētas un novadu teritoriālās vienības – pilsētas, kurās ir vairāk nekā 5000 iedzīvotāju. Iedzīvotāju skaitu nosaka saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem par iedzīvotāju skaitu Latvijas administratīvajās teritorijās iepriekšējā gada sākumā.
(MK 17.06.2009. noteikumu Nr.576 redakcijā)
6. Atbalsta pretendents ir:
6.1. apakšpasākuma “Atbalsts uzņēmumu radīšanai un attīstībai” ietvaros – fiziska persona, kura vēlas dibināt jaunu mikrouzņēmumu, vai juridiska persona, kuras pamatkapitālā ir vairāk nekā 75 % privāta kapitāla daļu, kas atbilst mikrouzņēmuma definīcijai saskaņā ar Komisijas 2004.gada 25.februāra Regulas (EK) Nr. 364/2004, ar ko groza Regulu (EK) Nr. 70/2001, iekļaujot tās darbības jomā atbalstu pētniecībai un attīstībai, I pielikumu par mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju definīciju;
6.2. apakšpasākuma “Ar lauksaimniecību nesaistītu darbību dažādošana” ietvaros – fiziska vai juridiska persona, kas ražo Eiropas Kopienas dibināšanas līguma I pielikumā minētos lauksaimniecības produktus saskaņā ar Komisijas 2006.gada 15.decembra Regulas (EK) Nr. 1974/2006, ar ko paredz sīki izstrādātus piemērošanas noteikumus Padomes Regulai (EK) Nr. 1698/2005 par atbalstu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), 35.pantu. Atbalsta pretendenta ieņēmumi no lauksaimnieciskās darbības ir vismaz 51 %. Atbalsta pretendentam, kas ir juridiska persona, pamatkapitālā ir vairāk nekā 75 % privāta kapitāla daļu atbilstoši mikrouzņēmuma definīcijai saskaņā ar Komisijas 2004.gada 25.februāra Regulas (EK) Nr. 364/2004, ar ko groza Regulu (EK) Nr. 70/2001, iekļaujot tās darbības jomā atbalstu pētniecībai un attīstībai, I pielikumu par mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju definīciju.
7. Pasākuma ietvaros atbalsta šādas aktivitātes:
7.1. jaunu mikrouzņēmumu radīšana – šo noteikumu 6.1.apakšpunktā minētajiem atbalsta pretendentiem;
7.2. esošo uzņēmumu attīstība;
7.3. kurināmā ražošana no lauksaimniecības un mežsaimniecības produktiem esošā uzņēmumā, izņemot biogāzes iegūšanu un tās transformēšanu siltumenerģijā.
9. Projektu ievieš šādās nozarēs (izņemot šo noteikumu 7.3.apakšpunktā minēto aktivitāti):
9.1. citu dzīvnieku audzēšana (NACE 2-01.49), izņemot lauksaimniecības produkcijas ražošanu un mājdzīvnieku audzēšanu;
9.2. pārtikas produktu ražošana (NACE 2-10) un dzērienu ražošana (NACE 2-11), ja gala produkti nav minēti Eiropas Kopienas Dibināšanas līguma I pielikumā;
9.3. tekstilizstrādājumu ražošana (NACE 2-13);
9.4. apģērbu ražošana (NACE 2-14);
9.5. ādas un ādas izstrādājumu ražošana (NACE 2-15);
9.6. koksnes, koka un korķa izstrādājumu ražošana, izņemot mēbeles, salmu un pīto izstrādājumu ražošana (NACE 2-16);
9.7. papīra un papīra izstrādājumu ražošana (NACE 2-17);
9.8. poligrāfija un ierakstu reproducēšana (NACE 2-18);
9.9. ķīmisko vielu un ķīmisko produktu ražošana (NACE 2-20), izņemot sprāgstvielu ražošanu (NACE 2-20.51) (izņēmums neattiecas uz sērkociņu ražošanu);
9.10. farmaceitisko pamatvielu un farmaceitisko preparātu ražošana (NACE 2-21);
9.11. gumijas un plastmasas izstrādājumu ražošana (NACE 2-22);
9.12. nemetālisko minerālu izstrādājumu ražošana (NACE 2-23), izņemot gatavo betona maisījumu ražošanu (NACE 2-23.63);
9.13. gatavo metālizstrādājumu ražošana, izņemot mašīnas un iekārtas (NACE 2-25), izņemot ieroču un munīcijas ražošanu (NACE 2-25.40);
9.14. datoru, elektronisko un optisko iekārtu ražošana (NACE 2-26);
9.15. elektrisko iekārtu ražošana (NACE 2-27);
916. citur neklasificētu iekārtu, mehānismu un darba mašīnu ražošana (NACE 2-28);
9.17. mēbeļu ražošana (NACE 2-31);
9.18. cita veida ražošana (NACE 2-32);
9.19. metāla izstrādājumu remonts (NACE 2-33.11), iekārtu remonts (NACE 2-33.12), elektronisko iekārtu un optisko ierīču remonts (NACE 2-33.13), elektroierīču remonts (NACE 2-33.14), citu ierīču remonts (NACE 2-33.19), ražošanas iekārtu un ierīču uzstādīšana (NACE 2-33.20);
9.20. elektroenerģija, gāzes apgāde, siltumapgāde un gaisa kondicionēšana (NACE 2-35);
9.21. ūdens ieguve, attīrīšana un apgāde (NACE 2-36);
9.22. notekūdeņu savākšana un attīrīšana (NACE 2-37);
9.23. atkritumu savākšana, apstrāde un izvietošana; materiālu pārstrāde (NACE 2-38), izņemot nemetāla atkritumu un lūžņu pārstrādi;
9.24. sanitārija un citi atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumi (NACE 2-39);
9.25. izdevējdarbība (NACE 2-58), izņemot ar to saistīto datubāzu un mājaslapu uzturēšanu;
9.26. skaņu ierakstu producēšana (NACE 2-59.20), izņemot ar to saistīto datubāzu un mājaslapu uzturēšanu;
9.27. veterinārie pakalpojumi (NACE 2-75);
9.28. būvniecības un ainavu arhitektu pakalpojumi (NACE 2-81);
9.29. datoru, individuālās lietošanas priekšmetu un mājsaimniecības piederumu remonts (NACE 2-95);
9.30. pārējo individuālo pakalpojumu sniegšana (NACE 2-96), izņemot fiziskās labsajūtas uzlabošanas pakalpojumus (NACE 2-96.04) un citur neklasificētus individuālos pakalpojumus (NACE 2-96.09).
10. Atbalsta pretendents atbilst šādiem publiskā finansējuma saņemšanas nosacījumiem:
10.1. īstenojot projektu, sasniedz attiecīgā pasākuma mērķi;
10.2. ja paredzēts īstenot šo noteikumu 7.1.apakšpunktā minēto aktivitāti, jaundibinātajā uzņēmumā atbalsta pretendentam pieder vismaz 51 % uzņēmuma kapitāldaļu;
10.3. nodrošina vismaz vienu no šādām prasībām:
10.3.1. jaunu darba vietu radīšana;
10.3.2. esošo darba vietu saglabāšana;
10.3.3. uzņēmuma saimnieciskās darbības attīstība un paplašināšana;
10.4. projekta iesniegumā pierāda ekonomisko dzīvotspēju atbilstoši šo noteikumu 11., 12. un 13.punktā minētajām prasībām.
11. Atbalsta pretendents sagatavo biznesa plānu vismaz trijiem gadiem. Biznesa plānā norāda šādu informāciju:
11.1. uzņēmuma sākotnējā situācija;
11.2. uzņēmuma vadības sistēma;
11.3. uzņēmuma pašreizējā darbība;
11.4. veicamās aktivitātes;
11.5. konkrēti sasniedzami mērķi un sākumpunkti uzņēmuma darbības attīstībai;
11.6. aktivitāšu īstenošanas un mērķu sasniegšanas laika grafiks;
11.7. informācija par nepieciešamajām investīcijām;
11.8. tirgus izpēte un nozares analīze;
11.9. konkurence;
11.10. realizācijas sistēma;
11.11. uzņēmuma stipro un vājo pušu, iespēju un draudu analīze;
11.12. uzņēmuma darbības finanšu analīze, kā arī finanšu plāns, ja paredzēts īstenot šo noteikumu 7.3.apakšpunktā minēto aktivitāti, un naudas plūsma;
11.13. detalizēta informācija par citiem Lauku attīstības programmas un valsts atbalsta pasākumiem, kas nepieciešami mērķu sasniegšanai un uzņēmuma attīstībai, piemēram, apmācības, konsultācijas.
12. Ja paredzēts īstenot šo noteikumu 7.1. un 7.2.apakšpunktā minētās aktivitātes, ekonomiskās dzīvotspējas rādītājs ir pozitīva naudas plūsma projekta iesnieguma iesniegšanas gadā, visos īstenošanas gados un gadā pēc projekta īstenošanas, bet ne mazāk kā trīs gadus pēc kārtas. Naudas plūsmā naudas atlikumam katra mēneša beigās ir jābūt pozitīvam. Esošiem uzņēmumiem gadā pēc projekta īstenošanas ienākumiem no saimnieciskās darbības jāpalielinās vismaz par 3 %, salīdzinot ar pēdējo noslēgto gadu, vai izdevumiem jāsamazinās par 3 %, salīdzinot ar pēdējo noslēgto gadu. Projekta iesniegumā norādītā naudas plūsma projekta iesnieguma iesniegšanas gadā, visos īstenošanas gados un gadā pēc projekta īstenošanas demonstrē iespēju projektu ieviest un sasniegt mērķi.
13. Ja paredzēts īstenot šo noteikumu 7.3.apakšpunktā minēto aktivitāti:
13.1. atbalsta pretendents pierāda uzņēmuma ekonomisko dzīvotspēju pēdējā noslēgtajā gadā pirms projekta iesnieguma iesniegšanas, un ekonomiskā dzīvotspēja atbilst diviem no šādiem rādītājiem:
13.1.1. pašu kapitāls/aktīvu kopsumma ≥ 0,20;
13.1.2. apgrozāmie līdzekļi/īstermiņa kreditori ≥ 1,00 (no īstermiņa kreditoriem izslēdz īstermiņa nākamo periodu ieņēmumu sastāvā iekļauto valsts un Eiropas Savienības finansiālo atbalstu);
13.1.3. tīrā peļņa + nolietojums x 50 % ≥ 0;
13.2. atbalsta pretendents pierāda uzņēmuma ekonomisko dzīvotspēju gadā pēc projekta īstenošanas, un ekonomiskā dzīvotspēja atbilst visiem šo noteikumu 13.1.apakšpunktā minētajiem rādītājiem, kā arī palielina vismaz vienu no ekonomiskās dzīvotspējas rādītājiem par 0,05, salīdzinot ar pēdējo noslēgto gadu pirms projekta iesnieguma iesniegšanas.
14. Lai pieteiktos atbalsta saņemšanai, atbalsta pretendents personīgi vai elektroniska dokumenta formā saskaņā ar Elektronisko dokumentu likumu (juridiska persona – atbilstoši tās juridiskajai adresei, fiziska persona – atbilstoši projekta īstenošanas adresei) Lauku atbalsta dienestā iesniedz:
14.1. projekta iesniegumu (1.pielikums) divos eksemplāros, tajā skaitā biznesa plānu (arī elektroniski);
14.2. deklarāciju par saimnieciskās darbības veicēja atbilstību sīkā uzņēmuma kategorijai atbilstoši normatīvajiem aktiem par saimnieciskās darbības veicēju deklarēšanos atbilstoši sīko, mazo un vidējo uzņēmumu definīcijai;
14.3. Valsts ieņēmumu dienesta izziņu par nodokļu samaksu un vidējo uzņēmumā strādājošo darbinieku skaitu pēdējos divos pārskata gados atsevišķi pa gadiem (izsniegta ne agrāk kā mēnesi pirms projekta iesnieguma iesniegšanas). Ja atbalsta pretendents šo izziņu neiesniedz, Lauku atbalsta dienests to saņem Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā un termiņā;
14.4. kredītiestādes vai krājaizdevumu sabiedrības izziņu par gatavību izskatīt kredīta piešķiršanu (ja projekta īstenošanai tiks ņemts kredīts). Izziņā norāda kredītdevēja un kredītņēmēja rekvizītus un kredīta summu. Ja projekta īstenošanā atbalsta pretendents plāno ieguldīt privātos vai kādus citus naudas līdzekļus, tas iesniedz dokumentus, kas pierāda naudas līdzekļu pieejamību;
14.5. gada pārskatu (pilns komplekts) par pēdējo noslēgto gadu pirms projekta iesniegšanas (kopiju (uzrāda oriģinālu)) ar Valsts ieņēmumu dienesta atzīmi par saņemšanu saskaņā ar Gada pārskatu likumu (minētā prasība neattiecas, ja paredzēts īstenot šo noteikumu 7.1.apakšpunktā minēto aktivitāti);
14.6. atbalsta pretendents, kas saskaņā ar Gada pārskatu likumu nesniedz gada pārskatus, – gada ienākumu deklarāciju ‘’Ieņēmumi no saimnieciskās darbības” par pēdējo noslēgto gadu pirms projekta iesniegšanas (kopiju (uzrāda oriģinālu)) ar Valsts ieņēmumu dienesta atzīmi par saņemšanu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iedzīvotāju gada ienākumu deklarāciju (minētā prasība neattiecas, ja paredzēts īstenot šo noteikumu 7.1.apakšpunktā minēto aktivitāti);
14.7. izglītību apliecinošu dokumentu (kopiju (uzrāda oriģinālu)), lai saņemtu prioritāros punktus par izglītību (ja atbalsta pretendents ir juridiska persona, minētais dokuments izsniegts uzņēmuma īpašniekam vai paraksttiesīgai personai, kas reģistrēta Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā);
14.8. attiecībā uz pamatlīdzekļu iegādi – zemesgrāmatu nodaļas izdotu nostiprinājuma uzrakstu (kopiju (uzrāda oriģinālu)) vai zemesgrāmatas apliecību par nekustamo īpašumu (kopiju (uzrāda oriģinālu)), vai ilgtermiņa nomas līgumu, kas reģistrēts zemesgrāmatā vismaz uz septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas (kopiju (uzrāda oriģinālu)) – par nekustamo īpašumu, kurā paredzēts īstenot projektu;
14.9. iepirkuma procedūru apliecinošus dokumentus saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkumu procedūras piemērošanu. Pretendējot uz finansējumu jaunai būvniecībai vai rekonstrukcijai, būvniecības un iepirkuma dokumentus par jaunas būvniecības, rekonstrukcijas, vienkāršotās rekonstrukcijas, būvmateriālu iegādes izmaksām un vispārējām izmaksām, kas saistītas ar jaunu būvniecību, rekonstrukciju, vienkāršoto rekonstrukciju un būvmateriālu iegādi, iesniedz kopā ar projekta iesniegumu vai sešu mēnešu laikā pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas un līguma noslēgšanas starp Lauku atbalsta dienestu un atbalsta pretendentu (minētā prasība neattiecas būvmateriālu iegādes gadījumos);
14.10. jaunas būvniecības, rekonstrukcijas, vienkāršotās rekonstrukcijas projektiem papildus iesniedz:
14.10.1. zemesgrāmatu nodaļas izdotu nostiprinājuma uzrakstu (kopiju (uzrāda oriģinālu)) vai zemesgrāmatas apliecību par zemi vai ēku (būvi), uz kuras vai kurā paredzēts veikt būvniecību (kopiju (uzrāda oriģinālu)), vai ilgtermiņa zemes nomas līgumu, kas reģistrēts zemesgrāmatā (kopiju (uzrāda oriģinālu)) – ilgtermiņa nomas līgumā minētais nomas termiņš nav mazāks par septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas (ja paredzēts īstenot šo noteikumu 7.1.apakšpunktā minēto aktivitāti, ilgtermiņa zemes nomas līgums jāreģistrē zemesgrāmatā līdz dienai, kad tiek slēgts līgums ar Lauku atbalsta dienestu par publiskā finansējuma piešķiršanu projekta īstenošanai);
14.10.2. plānošanas un arhitektūras uzdevumu (kopiju (uzrāda oriģinālu)), ja iesniegšanas dienā nav apstiprināts tehniskais projekts;
14.10.3. ja paredzēta vienkāršota rekonstrukcija, apliecinājuma karti un ieceres dokumentāciju (minēto dokumentu kopijas (uzrāda oriģinālus)) (ieceres dokumentācija izstrādāta atbilstoši būvniecību reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem un attiecīgās pašvaldības saistošajiem noteikumiem);
14.10.4. iegādājoties būvmateriālus, – akceptētu būvprojektu (tehniskā projekta stadijā) vai tā kopiju (uzrāda oriģinālu), bet, ja paredzēta vienkāršota rekonstrukcija, – atbalsta pretendenta sastādītu tāmi;
14.10.5. akceptētu būvprojektu (tehniskā projekta stadijā) vai tā kopiju (uzrāda oriģinālu), ja iesniegšanas dienā ir apstiprināts tehniskais projekts;
14.10.6. būvatļauju (kopiju (uzrāda oriģinālu)), ja iesniegšanas dienā ir apstiprināts tehniskais projekts.
15. Ja paredzēts īstenot šo noteikumu 7.1.apakšpunktā minēto aktivitāti, dienā, kad tiek slēgts līgums ar Lauku atbalsta dienestu par publiskā finansējuma piešķiršanu projekta īstenošanai, atbalsta pretendents iesniedz:
15.1. uzņēmuma reģistrācijas apliecības kopiju un informāciju par uzņēmumu – izziņu no Uzņēmumu reģistra;
15.2. šo noteikumu 14.10.1.apakšpunktā minētos dokumentus par nomas līguma reģistrēšanu zemesgrāmatā, ja projektu paredzēts ieviest uz nomātas zemes vai nomātā ēkā (būvē).
16. Projekta iesniegumus sarindo pēc projektu atlases kritērijiem (2.pielikums). Ja projektu atlasē punktu skaits ir vienāds, priekšrocības saņemt publisko finansējumu ir atbalsta pretendentam, kurš darbojas pašvaldībā ar mazāku teritorijas attīstības indeksu, kas ir noteikts normatīvajos aktos par kritērijiem valsts budžeta dotācijas piešķiršanai pašvaldībām un plānošanas reģionu attīstības aģentūrām Eiropas Savienības struktūrfondu līdzfinansēto projektu īstenošanai.
17. Atbalsta intensitāte šo noteikumu 7.punktā minētajām aktivitātēm ir 40 % no kopējās attiecināmo izmaksu summas.
18. Visā 2007.–2013.gada periodā (turpmāk – programmēšanas periods) vienam atbalsta pretendentam kopējā attiecināmo izmaksu summa nepārsniedz:
18.1. šo noteikumu 7.1.apakšpunktā minētajai aktivitātei – 35 000 latu;
18.2. šo noteikumu 7.2.apakšpunktā minētajai aktivitātei – 70 000 latu;
18.3. šo noteikumu 7.3.apakšpunktā minētajai aktivitātei – 245 000 latu.
19. Ja atbalsta pretendents ir pieteicies šo noteikumu 7.1.apakšpunktā minētās aktivitātes īstenošanai un to ir ieviesis (nodibināts jauns uzņēmums un sasniegti projektā izvirzītie mērķi), pēc viena gada no pēdējā maksājuma veikšanas dienas, iesniedzot attiecīgu projekta iesniegumu, iespējams pretendēt uz publiskā finansējuma saņemšanu par šo noteikumu 7.2. un 7.3.apakšpunktā minētajām aktivitātēm.
20. Ja atbalsta pretendents, kurš ir iesniedzis projekta iesniegumu par šo noteikumu 7.1.apakšpunktā minēto aktivitāti, gada laikā to neievieš (nesasniedz projektā izvirzītos mērķus), tas programmēšanas periodā nevar pieteikties uz publiskā finansējuma saņemšanu par šo noteikumu 7.2. un 7.3.apakšpunktā minētajām aktivitātēm.
21. Atbalsta pretendents šo noteikumu 7.1.apakšpunktā minētās aktivitātes īstenošanai programmēšanas periodā var pieteikties vienu reizi.
22. Programmēšanas periodā vienam atbalsta pretendentam ir pieejama šo noteikumu 7.2. un 7.3.apakšpunktā minētajai aktivitātei paredzētā attiecināmo izmaksu summa.
23. Publisko finansējumu šā pasākuma ietvaros neapvieno ar publisko finansējumu citu atbalsta programmu vai individuālo atbalsta projektu ietvaros attiecībā uz tām pašām attiecināmajām izmaksām. Šajos noteikumos minētā atbalsta intensitāte ir attiecināta uz kopējo attiecināmo izmaksu summu un nepārsniedz to neatkarīgi no tā, vai publiskais finansējums ir sniegts no vietējiem, reģionālajiem, valsts vai Eiropas Savienības finanšu līdzekļiem.
24. Pasākuma ietvaros ir noteiktas šādas attiecināmās izmaksas:
24.1. jaunu ražošanas pamatlīdzekļu iegāde (tehnika, iekārtas un aprīkojums, tai skaitā datoru programmatūra), lai tieši nodrošinātu ražošanas procesu attiecīgajā projekta īstenošanas nozarē, kā arī vienreizējas izmaksas, kas saistītas ar tehnikas un iekārtu uzstādīšanu to darbības nodrošināšanai;
24.2. jaunas būvniecības, rekonstrukcijas, vienkāršotas rekonstrukcijas izmaksas, pamatojoties uz līgumiem ar trešajām personām, kas atbildīgas par darbu veikšanu, bet nepārsniedzot maksimālās attiecināmās izmaksas (3.pielikums);
24.3. būvmateriālu iegāde, pamatojoties uz akceptētu būvprojektu, kas iesniegts kopā ar projekta iesniegumu, vai atbalsta pretendenta sastādītu tāmi vienkāršotai rekonstrukcijai, nepārsniedzot maksimālās attiecināmās izmaksas (3.pielikums);
24.4. vispārējas izmaksas (tai skaitā arhitektu, inženieru un konsultantu honorāri, juridiskie pakalpojumi, tehniski ekonomiskie pamatojumi, patentu un licenču saņemšanas izmaksas), kas tieši saistītas ar projekta sagatavošanu vai īstenošanu un kas nepārsniedz 8 % no izmaksām, kas minētas šo noteikumu 24.1., 24.2. un 24.3.apakšpunktā.
25. Ja atbalsta pretendents neparedz publisko finansējumu iekārtu uzstādīšanai, tās uzstāda un nodod ekspluatācijā atbilstoši normatīvajos aktos par iekārtu uzstādīšanas un lietošanas kārtību noteiktajām prasībām. Publisko finansējumu par minētajām iekārtām saņem tikai pēc to nodošanas ekspluatācijā un apliecinošu dokumentu iesniegšanas Lauku atbalsta dienestā.
26. Maksimālo attiecināmo izmaksu publiskā finansējuma aprēķinā iekļauj visas ar objekta būvniecību saistītās izmaksas (tai skaitā iekšējo un ārējo ūdensvadu, iekšējās un ārējās kanalizācijas, iekšējās un ārējās elektroapgādes, ventilācijas un apkures sistēmas izmaksas), bet neiekļauj iekārtu izmaksas.
27. Ja projektā paredzētās jaunas būvniecības, rekonstrukcijas izmaksas attiecīgajam būves tipam pārsniedz noteiktās maksimālās attiecināmās izmaksas, izmaksu starpību sedz atbalsta pretendents.
28. Attiecināmas ir tikai tās būvprojekta tāmes pozīcijas un būvmateriāli, kas tiešā veidā saistīti ar pasākuma mērķa sasniegšanu.
29. Par attiecināmajām izmaksām uzskata šādas tieši ar ražošanu nesaistītas izmaksas, ja to summa nepārsniedz 30 % no būvniecības attiecināmo izmaksu kopsummas:
29.1. administratīvo telpu jauna būvniecība un rekonstrukcija;
29.2. apsardzes un caurlaides telpu ierīkošana;
29.3. apsardzes signalizācijas ierīkošana, ieskaitot videonovērošanas sistēmas;
29.4. palīgtelpas, ja ir izskaidrota to funkcionālā izmantošana un nepieciešamība projekta aktivitātes ieviešanas ietvaros;
29.5. personāla telpu ierīkošana;
29.6. teritorijas labiekārtošana (teritorijas asfaltēšana vai cita klājuma ieklāšana, zāliena ierīkošana, ārējā apgaismojuma ierīkošana un žoga izbūve).
30. Publisko finansējumu maksā tikai par iegādātajām precēm, kas ir atbalsta pretendenta īpašumā. Ja preces pērk uz nomaksu, par tām publisko finansējumu izmaksā tikai tad, kad tās ir kļuvušas par atbalsta pretendenta īpašumu.
31. Pasākuma ietvaros ir noteiktas šādas neattiecināmās izmaksas:
31.1. procentu maksājumi, maksa par naudas pārskaitījumiem, valūtas maiņas komisijas maksājumi un valūtas kursa svārstību radītie zaudējumi;
31.2. naudas sodi, līgumsodi un tiesāšanās izdevumi;
31.3. tādu apakšlīgumu slēgšana, kas palielina projekta izmaksas, bet nepievieno projektam attiecīgu vērtību, kā arī ja apakšlīgumos samaksa ir noteikta procentos no kopējām projekta izmaksām;
31.4. izmaksas, kas saistītas ar jebkuru piegādi, pakalpojumu vai darbu, par kuru nav veikta atbilstoša iepirkuma procedūra saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūras piemērošanu;
31.5. esošo būvju uzturēšanas izmaksas, tehniskās apkopes, rezerves daļu un ekspluatācijas izdevumi;
31.6. atlīdzība personālam;
31.7. vispārējas nozīmes transportlīdzekļi, izņemot specializētos transportlīdzekļus, kuri konstruktīvi un rūpnieciski ražoti speciālas nozīmes kravu pārvadāšanai vai specifisku darbu veikšanai un uz kuriem ir uzstādītas īpašas iekārtas;
31.8. investīcijas iekārtu, tehnikas, aprīkojuma iegādei, kas paredzētas lauksaimniecības produkcijas ražošanai;
31.9. citas izmaksas, kas nav attiecināmas saskaņā ar Padomes 2005.gada 20.septembra Regulu (EK) Nr. 1698/2005 par atbalstu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) un Komisijas 2006.gada 15.decembra Regulu (EK) Nr. 1974/2006, ar ko paredz sīki izstrādātus piemērošanas noteikumus Padomes Regulai (EK) Nr. 1698/2005 par atbalstu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA).
32. Izmaksas, kas pārsniedz tirgus cenu, un nepabeigtus darbus uzskata par neattiecināmajām izmaksām.
33. Projekta uzraudzības laikā – piecus gadus pēc pēdējā maksājuma veikšanas – atbalsta saņēmējs nedrīkst mainīt projekta īstenošanas vietu.
Nr. | Kritēriju grupa | Maksimāli iespējamais punktu skaits grupā | Kritērijs | Punktu skaits |
1. | Atbalsta pretendenta izglītība1 | 30 | Augstākā izglītība | 30 |
Profesionālā vidējā (vidējā speciālā) izglītība | 15 | |||
Cita izglītība | 0 | |||
2. | Starpība starp maksimāli pieļaujamo publisko finansējumu un projektam pieprasīto publisko finansējumu | Par katru pilnu procentu | ||
3. | Projekta īstenošanas vieta | 30 | Atbalsta pretendents īsteno projektu teritorijā ar 4. un 5.grupas attīstības indeksu2 | 30 |
Atbalsta pretendents īsteno projektu teritorijā ar 3.grupas attīstības indeksu2 | 15 | |||
Pārējie | 0 | |||
4. | Projekta darbības virziens | 15 | Ražošana | 15 |
Pakalpojumu sniegšana | 0 |
Piezīmes.
1 Izglītību apliecina jebkuras izglītības iestādes izsniegts diploms par augstāko vai profesionālo vidējo (vidējo speciālo) izglītību.
2 Teritorijas attīstības indekss ir nosakāms atbilstoši teritoriju sadalījumam reģionos saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kritērijiem valsts budžeta dotācijas piešķiršanai pašvaldībām un plānošanas reģionu attīstības aģentūrām Eiropas Savienības struktūrfondu līdzfinansēto projektu īstenošanai.
Nr. | Būvju tipi | Jaunbūve par kopējo būves platību (bez PVN) | Rekonstrukcija par kopējo rekonstruējamo platību (bez PVN) | Vienkāršotā rekonstrukcija par kopējo rekonstruējamo platību (bez PVN) |
1. | Ražošanas ēka | 400 | 280 | 220 |
2. | Palīgbūve, noliktava | 250 | 175 | 140 |
3. | Nojume (bez sienas apšuvuma, vārtiem un logiem) | 120 | 85 | 65 |