1. Sociālās integrācijas valsts aģentūra (turpmāk - aģentūra) ir Labklājības ministrijas pārraudzībā esoša valsts pārvaldes iestāde, kuras darbības mērķis ir veicināt invalīdu un personu ar funkcionāliem traucējumiem sociālo integrāciju un nodrošināt invalīdiem un personām ar funkcionāliem traucējumiem iespēju saņemt profesionālo rehabilitāciju un iegūt pirmā līmeņa profesionālo augstāko izglītību (koledžas izglītību).
2. Aģentūras nosaukums un juridiskā adrese ir:
2.1. latviešu valodā - Sociālās integrācijas valsts aģentūra, Dubultu prospekts 71, Jūrmala, Latvija, LV-2015;
2.2. angļu valodā - The Social Integration State Agency, 71 Dubultu prosp., Jūrmala, Latvia, LV-2015.
3. Aģentūrai ir zīmogs ar papildinātā mazā valsts ģerboņa attēlu un aģentūras pilnu nosaukumu latviešu valodā, kā arī valsts budžeta konti Valsts kasē.
4. Aģentūras pārstāvības, vadības institūcijas un lēmējinstitūcijas ir aģentūras direktors un aģentūras koledžas padome (turpmāk - koledžas padome).
5. Aģentūra veic Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 15.1panta pirmajā daļā noteiktās funkcijas.
6. Aģentūra veic šādus uzdevumus:
6.1. sastāda un īsteno individuālos sociālās rehabilitācijas plānus, sniedzot kvalificētu speciālistu pakalpojumus;
6.2. nodrošina diennakts medicīnisko uzraudzību un pirmās palīdzības sniegšanu personām, kuras saņem aģentūras pakalpojumus;
6.3. nodrošina vides pieejamību, sporta, atpūtas un brīvā laika pavadīšanas iespējas personām, kuras saņem aģentūras profesionālās vai sociālās rehabilitācijas pakalpojumus vai iegūst izglītību;
6.4. nodrošina to invalīdu pārvadāšanu, kuri saņem aģentūras pakalpojumus;
6.5. novērtē un pielāgo Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 25.panta pirmajā daļā minēto personu īpašumā esošos tehniskos palīglīdzekļus - transportlīdzekļus atbilstoši personu funkcionālo traucējumu veidam;
6.6. nodrošina ēdināšanu un izmitināšanu personām, kuras saņem aģentūras pakalpojumus;
6.7. organizē un veic pētījumus profesionālās un sociālās rehabilitācijas jomā;
6.8. veic to personu uzskaiti, kurām ir nepieciešama profesionālā rehabilitācija, kā arī aģentūras pakalpojumu saņēmēju uzskaiti;
6.9. piedalās nozares un aģentūras attīstības projektu īstenošanā;
6.10. informē sabiedrību par aģentūras pakalpojumu saņemšanas iespējām;
6.11. sadarbojas un apmainās ar informāciju aģentūras darbības jomā ar valsts un pašvaldību institūcijām, darba devējiem, invalīdu organizācijām, ārvalstu un starptautiskajām institūcijām;
6.12. novērtē invalīdu profesionālo piemērotību, ņemot vērā viņu intereses, spējas, iepriekš iegūto izglītību un veselības stāvokli;
6.13. nodrošina sagatavošanas kursus, lai nostiprinātu iepriekšējās zināšanas un novērstu saskarsmes šķēršļus;
6.14. nodrošina invalīdiem transportlīdzekļu vadīšanas apmācību;
6.15. organizē mācību prakses vietas;
6.16. nodrošina sociāli psiholoģisko adaptācijas periodu invalīdiem, kuri ir ieguvuši profesionālo izglītību un kuriem ir saskarsmes grūtības;
6.17. izglīto pedagogus un citus speciālistus darbam ar invalīdiem;
6.18. konsultē darba devējus jautājumos, kas saistīti ar darba vides pielāgošanu, vides pieejamību invalīdiem un invalīdu nodarbinātību;
6.19. sniedz profesionālās rehabilitācijas pakalpojumu saņēmējiem psiholoģisko atbalstu integrācijai darba tirgū;
6.20. izstrādā un īsteno profesionālās pamatizglītības, profesionālās vidējās izglītības, kā arī profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides programmas kā profesionālās rehabilitācijas sastāvdaļu;
6.21. sagatavo darba tirgum kvalificētus speciālistus ar vispusīgām teorētiskajām zināšanām un praktiskajām iemaņām;
6.22. organizē seminārus, kursus, lekcijas, konferences un citus izglītības ieguvei atbilstošus pasākumus, kā arī organizē izstādes;
6.23. sadarbojas ar Latvijas un ārvalstu izglītības iestādēm un darba devējiem profesionālās izglītības jomā;
6.24. veicina profesionālās izglītības kvalitātes nodrošināšanas sistēmas izveidi;
6.25. īsteno pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmas veselības aprūpes, sociālās labklājības, sociālo zinātņu, komerczinību un informācijas tehnoloģiju jomā, nodrošinot iespēju iegūt pirmā līmeņa profesionālo augstāko izglītību un ceturtā līmeņa profesionālo kvalifikāciju;
6.26. sniedz iespēju sagatavoties izglītības turpināšanai, lai iegūtu otrā līmeņa profesionālo augstāko izglītību un piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju;
6.27. sadarbībā ar darba devējiem izstrādā profesionālās studiju programmas un organizē to īstenošanu atbilstoši profesiju standartiem un valsts profesionālās izglītības standartiem;
6.28. nodrošina pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju procesa un pārbaudījumu kvalitāti, lai iegūto profesionālo izglītību un profesionālo kvalifikāciju atzītu Latvijā un ārvalstīs;
6.29. organizē un veic pētījumus studiju profilam atbilstošo zinību jomās;
6.30. nodrošina izglītības programmu apguves iespēju invalīdiem, jauniešiem un pieaugušajiem pilna un nepilna laika studijās;
6.31. sniedz valsts finansētos sociālās rehabilitācijas pakalpojumus sociālās rehabilitācijas institūcijā personām ar funkcionāliem traucējumiem darbspējīgā vecumā, politiski represētām personām, Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībniekiem un Černobiļas atomelektrostacijas avārijas rezultātā cietušām personām, pieņem lēmumus par pakalpojumu sniegšanu un veic šo pakalpojumu finanšu vadību.
(Grozīts ar MK 22.12.2009. noteikumiem Nr.1540)
7. Aģentūrai ir šādas tiesības:
7.1. informēt sabiedrību par savu darbību un izglītības ieguves iespējām aģentūrā un par aģentūras sniegtajiem pakalpojumiem, kā arī sniegt konsultācijas, ieteikumus un citu palīdzību;
7.2. izstrādāt priekšlikumus normatīvajiem aktiem invalīdu un personu ar funkcionāliem traucējumiem sociālās integrācijas un profesionālās izglītības jomā;
7.2.1 izdot administratīvos aktus, nodrošinot valsts finansēto sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanu;
7.3. saņemt ziedojumus, dāvinājumus un ārvalstu finanšu palīdzību;
7.4. sniegt publiskos maksas pakalpojumus un iekasēt maksu par sniegtajiem publiskajiem maksas pakalpojumiem;
7.5. īstenot citas normatīvajos aktos noteiktās tiesības.
(Grozīts ar MK 22.12.2009. noteikumiem Nr.1540)
8. Lai veicinātu valsts politikas īstenošanu, analizētu problēmas un izstrādātu priekšlikumus aģentūras sniegto pakalpojumu jomā, labklājības ministrs izveido aģentūras konsultatīvo padomi (turpmāk - konsultatīvā padome). Konsultatīvās padomes sastāvā ir speciālisti, valsts un pašvaldību institūciju, sociālo partneru, kā arī nevalstisko organizāciju pilnvarotie pārstāvji.
9. Konsultatīvajai padomei ir padomdevēja tiesības aģentūras darbības jomā. Konsultatīvā padome darbojas saskaņā ar labklājības ministra apstiprinātu nolikumu.
10. Konsultatīvajai padomei ir šādi uzdevumi:
10.1. analizēt aģentūras darbības rezultātus un sniegt labklājības ministram atzinumus un priekšlikumus par aģentūras vidēja termiņa darbības un attīstības stratēģijas (turpmāk - stratēģija) īstenošanu un aģentūras darbības pilnveidošanu;
10.2. veicināt efektīvu aģentūras stratēģijas īstenošanu;
10.3. veicināt aģentūras sadarbību ar stratēģijas īstenošanā iesaistītajām institūcijām;
10.4. sniegt aģentūras direktoram ieteikumus aģentūras darbības uzlabošanai.
12. Aģentūras darbu vada aģentūras direktors. Aģentūras direktoru ieceļ amatā un atbrīvo no amata labklājības ministrs. Aģentūras direktors darbojas saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, Publisko aģentūru likumu, Valsts civildienesta likumu, Augstskolu likumu, Izglītības likumu, Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu, Darba likumu, aģentūras reglamentu, šo nolikumu, aģentūras pārvaldes līgumu un amata aprakstu.
13. Aģentūras direktors:
13.1. pieņem darbā un atbrīvo no darba aģentūras vispārējo un akadēmisko personālu;
13.2. atbild par aģentūras resursu racionālu izlietošanu;
13.3. organizē un pārrauga profesionālās izglītības programmu īstenošanu;
13.4. organizē akadēmiskā personāla vēlēšanas;
13.5. iesniedz koledžas padomei un Labklājības ministrijai aģentūras darbības gada pārskatu un nodrošina iespēju ar to iepazīties personālam, kā arī ievieto mājaslapā internetā;
13.6. apstiprina aģentūras iekšējo kārtību reglamentējošos dokumentus;
13.7. pēc saskaņošanas ar labklājības ministru pieņem lēmumu par jaunu studiju programmu īstenošanas uzsākšanu;
13.8. pilda citus šajā nolikumā noteiktos uzdevumus.
15. Koledžas padome ir aģentūras personāla koleģiāla vadības institūcija un lēmējinstitūcija, kas darbojas studiju jomā.
16. Koledžas padomes vēlēšanas organizē aģentūras direktors. Koledžas padomi vēlē, aizklāti balsojot. Pārstāvjus darbam koledžas padomē vēlē no akadēmiskā un vispārējā personāla un studējošo vidus. Aģentūras direktoru un direktora vietnieku izglītības jomā iekļauj koledžas padomē bez ievēlēšanas.
17. Koledžas padomes locekļi ievēlē koledžas padomes priekšsēdētāju un sekretāru. Pārstāvju un koledžas padomes priekšsēdētāja ievēlēšanas un atsaukšanas kārtību nosaka koledžas padomes nolikumā. Nolikumu izstrādā koledžas padome un apstiprina labklājības ministrs. Koledžas padomes pilnvaru laiks ir trīs gadi.
18. Koledžas padomes sastāvā ir 10 locekļi:
18.1. aģentūras direktors, aģentūras direktora vietnieks izglītības jomā un trīs akadēmiskā personāla pārstāvji;
18.2. viens vispārējā personāla pārstāvis;
18.3. divi studējošo pašpārvaldes pārstāvji;
18.4. divi Profesionālās izglītības un nodarbinātības trīspusējās sadarbības apakšpadomes deleģēti pārstāvji - Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības un Latvijas Darba devēju konfederācijas pārstāvji.
19. Koledžas padome:
19.1. apstiprina studiju programmas un pētījumu virzienus;
19.2. apstiprina uzņemšanas noteikumus studiju programmās;
19.3. izstrādā priekšlikumus par studējošo uzņemšanu, jaunu studiju programmu īstenošanu un studiju programmu īstenošanas izbeigšanu;
19.4. apstiprina nolikumu par akadēmiskajiem un administratīvajiem amatiem;
19.5. apstiprina nolikumu par studiju un pārbaudījumu kārtību;
19.6. pieņem aģentūras direktora iesniegto darbības gada pārskatu (gadagrāmatu);
19.7. atbalsta un sekmē studējošo pašpārvaldes darbību, kā arī apstiprina studējošo pašpārvaldes nolikumu;
19.8. apstiprina aģentūras struktūrvienību reglamentus studiju jomā;
19.9. atbilstoši kompetencei izskata citus jautājumus, kuri saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir saistīti ar studiju programmu īstenošanu.
20. Koledžas padomi var sasaukt tās priekšsēdētājs, aģentūras direktors vai ne mazāk kā četri koledžas padomes locekļi. Koledžas padomes sēdes notiek ne retāk kā trīs reizes pusgadā, pārtraukums starp tām nav ilgāks par diviem mēnešiem.
21. Koledžas padome ir lemttiesīga, ja padomes sēdē piedalās vismaz septiņi koledžas padomes locekļi. Lēmumus pieņem ar vienkāršu balsu vairākumu, atklāti vai aizklāti balsojot. Aizklāti balso, ja to pieprasa vismaz trīs koledžas padomes locekļi. Ja koledžas padomes locekļu balsis sadalās līdzīgi, izšķirošā ir koledžas padomes priekšsēdētāja balss.
22. Aģentūras direktoram ir atliekošā veto tiesības attiecībā uz koledžas padomes lēmumiem. Pēc veto tiesību piemērošanas jautājumu izskata saskaņošanas komisija. Saskaņošanas komisiju izveido koledžas padome. Saskaņošanas komisijas sastāvā ir aģentūras direktors, koledžas padomes priekšsēdētājs un pa vienam pārstāvim no akadēmiskā personāla, vispārējā personāla un studējošajiem. Saskaņošanas komisijas lēmumu apstiprina nākamajā koledžas padomes sēdē. Koledžas padomes lēmums stājas spēkā, ja, aizklāti balsojot, par to nobalso vismaz septiņi no klātesošajiem koledžas padomes locekļiem.
24. Izstrādāt un noteiktā kārtībā pieteikt studiju programmu var struktūrvienības, kas īsteno studiju procesu.
25. Lai nodrošinātu aģentūras funkciju un uzdevumu izpildi, aģentūra veido struktūrvienības. Lēmumu par aģentūras struktūrvienību izveidi, reorganizēšanu vai likvidēšanu pieņem aģentūras direktors. Lēmumu par struktūrvienību izveidi studiju jomā, reorganizēšanu vai likvidēšanu pieņem koledžas padome.
26. Struktūrvienības uzdevumus un tiesības nosaka struktūrvienības reglamentā. Struktūrvienības vadītājs ir atbildīgs par struktūrvienības darbu.
27. Par pirmā līmeņa profesionālās augstākās (koledžas) izglītības studiju programmu saturu ir atbildīgs tās aģentūras struktūrvienības vadītājs, kura īsteno studiju procesu.
28. Profesionālās pamatizglītības, profesionālās vidējās izglītības, profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides programmas, kas ir profesionālās rehabilitācijas sastāvdaļa, īsteno aģentūras struktūrvienība Jūrmalas profesionālā vidusskola, kuras darbību reglamentē ar Labklājības ministriju saskaņots un aģentūras direktora apstiprināts Jūrmalas profesionālās vidusskolas nolikums.
29. Aģentūras vispārējais un akadēmiskais personāls, kā arī studējošie sekmē aģentūras darbību un atbalsta atklātumu tās pārvaldē. Personālam ir tiesības piedalīties lēmumu pieņemšanā, kā arī iesniegt priekšlikumus, kas saistīti ar aģentūras darbību.
31. Aģentūras finansiālo un saimniecisko darbību pārbaudi veic Iekšējā audita un kvalitātes vadības nodaļa.
32. Aģentūras nolikumu un grozījumus tajā izstrādā koledžas padomes izveidota un aģentūras direktora apstiprināta komisija. Komisijas darbības kārtība noteikta aģentūras direktora apstiprinātā nolikumā.
33. Priekšlikumus par grozījumiem aģentūras nolikumā komisijai var iesniegt Labklājības ministrija, aģentūras direktors, konsultatīvās padomes locekļi, koledžas padomes locekļi, studējošo pašpārvalde, struktūrvienību vadītāji, kā arī viena desmitā daļa no aģentūras personāla kopskaita.
34. Lēmumu par aģentūras reorganizāciju vai likvidāciju pēc labklājības ministra ierosinājuma pieņem Ministru kabinets.
35. Ja tiek slēgta studiju programma, aģentūra nodrošina studējošajiem iespēju turpināt izglītības iegūšanu citā aģentūras studiju programmā vai radniecīgā izglītības iestādē.
36. Aģentūras finanšu līdzekļus veido:
36.1. valsts budžeta dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem;
36.2. ziedojumi un dāvinājumi;
36.3. ārvalstu finanšu palīdzība;
36.4. ieņēmumi par aģentūras sniegtajiem maksas pakalpojumiem.
37. Tiesiskajās attiecībās ar fiziskajām un juridiskajām personām aģentūra ir atbildīga ar tās valdījumā esošo mantu.
39. Aģentūras amatpersonu izdotos administratīvos aktus un faktisko rīcību var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu aģentūras direktoram. Direktora lēmumu par aģentūras amatpersonu izdotajiem administratīvajiem aktiem un faktisko rīcību var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
40. Aģentūras direktora izdotos administratīvos aktus un faktisko rīcību var apstrīdēt Labklājības ministrijā, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi. Labklājības ministrijas lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
41. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2004.gada 29.jūnija noteikumus Nr.570 "Valsts aģentūras "Sociālās integrācijas centrs" nolikums" (Latvijas Vēstnesis, 2004, 103.nr.).