Ministru kabineta rīkojums Nr.150
Rīgā 2008.gada 20.martā (prot. Nr.15 4.§)
1. Ministru kabinets (Rīgā, Brīvības bulvārī 36, LV-1520) ir izskatījis akciju sabiedrības "PAREX BANKA" (vienotais reģistrācijas Nr.40003074590, juridiskā adrese - Rīga, Smilšu iela 3, LV-1522) 2006.gada 31.augustā iesniegto privatizācijas ierosinājumu (reģistrēts Privatizācijas aģentūras privatizācijas ierosinājumu reģistrā 2006.gada 31.augustā ar Nr.1.453).
2. Akciju sabiedrība "PAREX BANKA" ierosina privatizēt 588/1000 domājamās daļas no valstij piederošā nekustamā īpašuma Rīgā, Krišjāņa Valdemāra ielā 1B (nekustamā īpašuma kadastra Nr.0100 010 0081).
3. Pēc privatizācijas ierosinājuma izskatīšanas Ministru kabinets konstatē:
3.1. nekustamais īpašums Rīgā, Krišjāņa Valdemāra ielā 1B (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 010 0081), sastāv no zemes vienības 1515 m2 platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 010 0081) un četrstāvu mācību iestādes ar jumta izbūvi (būves kadastra apzīmējums 0100 010 0081 001) (turpmāk - valsts īpašuma objekts). Saskaņā ar ierakstu Rīgas pilsētas zemesgrāmatu nodaļas Rīgas pilsētas zemesgrāmatu nodalījumā Nr.6375 588/1000 domājamās daļas no valsts īpašuma objekta 1999.gada 22.novembrī reģistrētas uz valsts vārda Latvijas Bankas personā, savukārt 412/1000 domājamās daļas no valsts īpašuma objekta 2007.gada 27.februārī reģistrētas uz sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latio" vārda;
3.2. valsts īpašuma objekta telpas ir īpaši pielāgotas Latvijas Bankas vajadzībām - telpas ir aprīkotas ar tehniskās drošības sistēmām. No drošības viedokļa ir svarīgi, ka valsts īpašuma objekts atrodas līdzās Latvijas Bankas centrālajai ēkai Rīgā, Krišjāņa Valdemāra ielā 2A, no kurienes tiek nodrošināta centralizēta apsardzes vadība un darbība krīzes situācijās;
3.3. Latvijas Bankas valdījumā esošajā valsts īpašuma objekta daļā pašlaik atrodas Latvijas Bankas Statistikas pārvalde. Saskaņā ar likuma "Par Latvijas Banku" 40.panta pirmo daļu Latvijas Bankas Statistikas pārvalde vāc, reģistrē un apkopo finanšu statistikas datus un valsts maksājumu bilances sagatavošanai nepieciešamos statistikas datus, kā arī publicē apkopoto statistikas informāciju tādā veidā, kas neļauj tieši vai netieši identificēt kādu fizisku vai juridisku personu;
3.4. 2008.gada 1.janvārī stājās spēkā grozījumi vairākos Latvijas Bankas darbību regulējošajos normatīvajos aktos. Saskaņā ar grozījumiem Kredītiestāžu likuma 106.1 pantā, Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likuma 29.3 pantā un Krājaizdevu sabiedrību likuma 27.1 pantā Latvijas Bankai ir uzdots no 2008.gada 1.janvāra izveidot Kredītu reģistru, kurā tiks uzkrātas un glabātas kredītiestāžu un to meitas sabiedrību (kuras sniedz ar kredītrisku saistītus finanšu pakalpojumus) sniegtās ziņas par saviem aizņēmējiem un aizņēmēju galviniekiem, viņu saistībām un to izpildes gaitu. Latvijas Bankai ir uzlikts pienākums sniegt Kredītu reģistrā iekļautās ziņas privātpersonām. Latvijas Banka saskaņā ar likumu "Par Latvijas Banku" ir Latvijas Republikas centrālā banka un pilntiesīga autonoma valsts iestāde. Valsts īpašuma objekts ir nepieciešams Latvijas Bankai, lai īstenotu normatīvajos aktos deleģētos uzdevumus un funkcijas, tai skaitā Kredītu reģistra izveidošanu un uzturēšanu;
3.5. saskaņā ar Civillikuma 1073.pantu valsts īpašuma objekta kopīpašniekam ir pirmpirkuma tiesības;
3.6. saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 62.panta otrās daļas 3.punktu noskaidrot privatizācijas ierosinātāja - akciju sabiedrības "PAREX BANKA" - viedokli nav nepieciešams.
4. Saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta trešo daļu Ministru kabinets vai pašvaldības dome (padome), lemjot par valsts vai pašvaldības īpašuma objekta, kā arī apbūvēta un neapbūvēta zemesgabala nodošanu privatizācijai, izvērtē, vai attiecīgais objekts vai zemesgabals ir nepieciešams valsts pārvaldes funkciju vai valsts vai pašvaldības komercdarbības veikšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu.
Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta piektajā daļā noteikts, ka tikai Ministru kabinets var pieņemt lēmumu par atteikumu nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, likuma 5.panta otrās daļas 2.punktā minēto apbūvētu zemesgabalu, kā arī neapbūvētu zemesgabalu. Ministrijas vai citas institūcijas iebildumi pret konkrētā valsts īpašuma nodošanu privatizācijai nevar būt par pamatu tam, lai šā valsts īpašuma privatizācijas ierosinājumu Ministru kabinets neizskatītu pēc būtības. Lēmumā par atteikumu nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, likuma 5.panta otrās daļas 2.punktā minēto apbūvētu zemesgabalu, kā arī neapbūvētu zemesgabalu norādāms, kuras valsts pārvaldes funkcijas veikšanai vai kādas komercdarbības veikšanai attiecīgais objekts vai zemesgabals nepieciešams.
5. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.pantā minētajiem valsts pārvaldes principiem valsts pārvalde darbojas sabiedrības interesēs. Saglabājot valsts īpašumā valsts īpašuma objektu, valsts arī turpmāk nodrošinās Latvijas Bankai deleģēto uzdevumu un funkciju izpildi, ko veic Latvijas Bankas Statistikas pārvalde un Latvijas Bankas Maksājumu sistēmu pārvalde.
Ja valsts īpašuma objekts kļūtu par privātīpašumu, tad telpu nomas maksa atbilstu komersanta peļņas gūšanai pielīdzinātām nekustamā īpašuma tirgus cenām. Tā kā Latvijas Bankas rīcībā nav citu atbilstošu telpu Latvijas Bankas Statistikas pārvaldes un Maksājumu sistēmu pārvaldes (Kredītu reģistrs) izvietošanai, tad tās struktūrvienību darbības nodrošināšanai nepieciešamo telpu nomāšana būtu saistīta ar papildu finanšu izdevumiem no Latvijas Bankas budžeta.
6. Ikviena personas tiesību ierobežojuma pamatā ir apstākļi un argumenti, tātad ierobežojums tiek noteikts svarīgu interešu labad. Tādēļ atteikumam, kas radītu personas tiesību ierobežojumu, jāatbilst samērīguma principam, proti, ja publiska vara ierobežo personas tiesības un likumiskās intereses, ir jāievēro saprātīgs līdzsvars starp sabiedrības un indivīda interesēm.
Atbilstoši Administratīvā procesa likuma 13.pantam un 66.panta pirmās daļas 4.punktam labums, ko sabiedrība iegūst, atsakot akciju sabiedrības "PAREX BANKA" privatizācijas ierosinājumu, ir lielāks nekā tās tiesisko interešu ierobežojums. Tādējādi, atsakot nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, samērīguma princips tiek ievērots un tiek sasniegts sabiedrības interesēm atbilstošs un tiesisks mērķis.
7. No minētajiem apsvērumiem secināms, ka valsts īpašuma objekts nav privatizējams, bet saglabājams valsts īpašumā.
8. Ievērojot minētos apsvērumus un pamatojoties uz Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta piekto daļu, Ministru kabinets nolemj noraidīt akciju sabiedrības "PAREX BANKA" privatizācijas ierosinājumu un atteikt nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, jo tas nepieciešams Latvijas Bankas struktūrvienību - Statistikas pārvaldes un Kredītu reģistra - nodrošināšanai ar darbam piemērotām telpām.
9. Šo rīkojumu saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76.panta otro daļu un 188.panta pirmo daļu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā (Rīgā, Antonijas ielā 6, LV-1010) mēneša laikā no šā rīkojuma publicēšanas dienas laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".
Ministru prezidents I.Godmanis
Finanšu ministrs A.Slakteris