Ministru kabineta rīkojums Nr.54
Rīgā 2008.gada 12.februārī (prot. Nr.7 3.§)
Par atteikumu nodot privatizācijai nekustamo īpašumu Rīgā, Aspazijas bulvārī 20
1. Ministru kabinets (Rīgā, Brīvības bulvārī 36, LV-1520) ir izskatījis:
1.1. sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Pronto Marketing" (vienotais reģistrācijas Nr.40003672754, juridiskā adrese - Rīga, Brīvības gatve 274-13, LV-1006) 2006.gada 13.jūlijā iesniegto privatizācijas ierosinājumu (reģistrēts Privatizācijas aģentūras privatizācijas ierosinājumu reģistrā ar Nr.1.156);
1.2. sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Kaiser" (vienotais reģistrācijas Nr.40003630233, juridiskā adrese - Rīga, Aspazijas bulvāris 20, LV-1050) 2006.gada 18.jūlijā iesniegto privatizācijas ierosinājumu (reģistrēts Privatizācijas aģentūras privatizācijas ierosinājumu reģistrā ar Nr.1.159);
1.3. sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Sicīlija" (vienotais reģistrācijas Nr.40003654424, juridiskā adrese - Rīga, Aspazijas bulvāris 20, LV-1050) 2006.gada 4.septembrī iesniegto privatizācijas ierosinājumu (reģistrēts Privatizācijas aģentūras privatizācijas ierosinājumu reģistrā 2006.gada 31.augustā ar Nr.1.566).
2. Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Pronto Marketing", sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Kaiser" un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Sicīlija" ierosina privatizēt valsts nekustamo īpašumu Rīgā, Aspazijas bulvārī 20 (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 005 0059).
3. Pēc privatizācijas ierosinājumu izskatīšanas Ministru kabinets konstatē:
3.1. nekustamais īpašums Rīgā, Aspazijas bulvārī 20, sastāv no divām administratīvajām ēkām (liters Nr.1A un Nr.2) un zemesgabala 1095 m2 platībā (turpmāk - valsts īpašuma objekts). Valsts īpašuma objekts ierakstīts Rīgas pilsētas zemesgrāmatu nodalījumā Nr.15608 uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā. Saskaņā ar Finanšu ministrijas 2001.gada 16.marta rīkojumu Nr.258 "Par ēkām Rīgas pilsētā, Aspazijas bulvārī 20" un Finanšu ministrijas 2002.gada 2.maija rīkojumu Nr.411 "Par zemesgabalu Rīgas pilsētā, Aspazijas bulvārī 20" valsts īpašuma objekts nodots valsts akciju sabiedrības "Valsts nekustamie īpašumi" pārvaldīšanā;
3.2. valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi" ir iznomājusi:
3.2.1. sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Kaiser" telpas 669,17 m2 platībā no 2002.gada 7.oktobra līdz 2026.gada 30.septembrim;
3.2.2. sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Rīgas Galerija" telpas 351,73 m2 platībā no 2005.gada 17.janvāra līdz 2009.gada 31.decembrim;
3.2.3. sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Sicīlija" telpas 332,98 m2 platībā no 2005.gada 16.augusta līdz 2013.gada 31.oktobrim;
3.2.4. sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Mira-G" telpas 2209,80 m2 platībā no 2005.gada 16.augusta līdz 2030.gada 31.oktobrim;
3.3. saskaņā ar likuma "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju" 17.panta pirmās daļas 2.punktu nav subjekta, kuram varētu tikt atzītas valsts īpašuma objekta pirmpirkuma tiesības, jo nomniekam ir pirmpirkuma tiesības, ja tas nomā visu objektu vairāk nekā gadu;
3.4. valsts īpašuma objekts ir nepieciešams, lai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta pirmās daļas 5.punktu nodrošinātu publiskas personas komercdarbības veikšanu un saskaņā ar Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumu nekustamo īpašumu ieguldītu valsts akciju sabiedrības "Valsts nekustamie īpašumi" pamatkapitālā kredītsaistību nodrošināšanai. Valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi" veic tiesību aktos noteiktos uzdevumus valsts institūcijām nepieciešamo objektu celtniecībā, renovācijā, rekonstrukcijā, apsaimniekošanā un to nodrošināšanā ar darba telpām par valsts akciju sabiedrības "Valsts nekustamie īpašumi" līdzekļiem, ja nepieciešams, ņemot aizdevumus kredītiestādēs. Minēto darbu izmaksas ilgtermiņā līdz 30 gadiem ir 176,140 milj. latu, kredītu procentu summa ir 95,837 milj. latu un kopējās izmaksas ir 271,997 milj. latu. Valsts akciju sabiedrības "Valsts nekustamie īpašumi" pamatkapitāls 2007.gada 1.jūlijā bija 78,277 milj. latu. Valsts akciju sabiedrības "Valsts nekustamie īpašumi" pamatkapitāla palielināšana ir nepieciešama, lai izpildītu tiesību aktos noteiktos uzdevumus. Valsts īpašuma aptuvenā tirgus vērtība ir 10 milj. latu, tāpēc tā ieguldīšana valsts akciju sabiedrības "Valsts nekustamie īpašumi" pamatkapitālā būtiski ietekmē kredītsaistību nodrošinājumu;
3.5. valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi" veic šādus tiesību aktos noteiktos uzdevumus valstij nepieciešamo ēku būvniecībā, rekonstrukcijā un restaurācijā:
3.5.1. ar Ministru kabineta 2004.gada 28.jūlija rīkojumu Nr.535 "Par Koncepciju par ēku kompleksa būvprojektēšanas un būvniecības Rīgā, Gaujas ielā 15, uzņēmuma līguma turpmāko izpildi" valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi" ir uzdots veikt ēku kompleksa būvniecību Rīgā, Gaujas ielā 15, Iekšlietu ministrijas vajadzībām;
3.5.2. saskaņā ar Ministru kabineta 2005.gada 22.novembra sēdes protokollēmumu (prot. Nr.68 32.§) "Par Daugavpils pilsētas un rajona policijas pārvaldes un Īslaicīgās aizturēšanas izolatora nodrošināšanu ar piemērotām telpām Daugavpils cietokšņa ēku kompleksā" valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi" ir uzdots veikt rekonstrukcijas, projektēšanas un būvniecības darbus minētajā kompleksā. Lai nodrošinātu valsts institūcijas ar telpām, notiek Daugavpils reģionālā arhīva ēkas būvniecība;
3.5.3. ar Ministru kabineta 2005.gada 28.decembra rīkojumu Nr.853 "Par Ārlietu ministrijas pārcelšanos uz telpām Rīgā, Krišjāņa Valdemāra ielā 3" valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi" ir uzdots nodrošināt minētā nekustamā īpašuma rekonstrukciju un restaurāciju (darbi ir pabeigti 2007.gada 12.novembrī);
3.5.4. ar Ministru kabineta 2006.gada 8.marta rīkojumu Nr.151 "Par Valsts robežsardzes nodrošināšanu ar darbam piemērotām telpām" valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi" ir uzdots segt no saviem līdzekļiem izdevumus, kas saistīti ar piecu Valsts robežsardzes objektu būvniecības tehnisko projektu pārprojektēšanu un izmaiņām;
3.5.5. ar Ministru kabineta 2006.gada 16.maija rīkojumu Nr.347 "Par programmu "Mantojums - 2018. Kultūras infrastruktūras uzlabošanas programma 2006.-2018.gadam"" tika atbalstīta minētā programma un noteikts, ka valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi" un Kultūras ministrija ir atbildīgās institūcijas programmas īstenošanā;
3.5.6. ar Ministru kabineta 2006.gada 30.maija sēdes protokollēmumu (prot. Nr.30 86.§) "Informatīvais ziņojums par Iekšlietu ministrijas ēku Rīgā, Gaujas ielā 15, būvniecības izpildes gaitu" valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi" ir uzdots veikt Iekšlietu ministrijas administratīvā kompleksa papildu ēku būvniecību, Iekšlietu ministrijas sporta kompleksa būvniecību un visu ēku Rīgā, Gaujas ielā 15, ārējo inženiertīklu izbūves darbus;
3.5.7. ar Ministru kabineta 2006.gada 13.jūlija rīkojumu Nr.522 "Par koncepciju "Par Valsts ieņēmumu dienesta centrālā aparāta struktūrvienību izvietošanu vienotās darba telpās"" valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi" ir uzdots nodrošināt attiecīgas ēkas būvniecību;
3.5.8. ar Ministru kabineta 2006.gada 8.augusta sēdes protokollēmumu (prot. Nr.41 29.§) "Informatīvais ziņojums par Valsts robežsardzes Daugavpils pārvaldes un Valsts robežsardzes Daugavpils pārvaldes Nelegālo imigrantu uzturēšanās nometnes un patvēruma meklētāju centra nodrošināšanu ar darbam piemērotām telpām un par turpmāko rīcību būvniecības nodrošināšanai (Daugavpilī, A.Pumpura ielā 105B)" valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi" ir uzdots veikt Valsts robežsardzes Daugavpils pārvaldes pirmās kārtas būvniecības darbus, kā arī Valsts robežsardzes Daugavpils pārvaldes Nelegālo imigrantu uzturēšanās nometnes un patvēruma meklētāju centra ēku otrās kārtas būvniecības darbus;
3.5.9. ar Ministru kabineta 2006.gada 6.septembra rīkojumu Nr.675 "Par nekustamā īpašuma iegādi Latvijas Republikas diplomātiskās pārstāvniecības vajadzībām Itālijas Republikā" valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi" ir uzdots segt no saviem līdzekļiem izdevumus par nekustamā īpašuma iegādi Romā;
3.5.10. ar Ministru kabineta 2006.gada 19.septembra sēdes protokollēmumu (prot. Nr.48 28.§) "Par Latvijas Televīzijas jaunās ēkas būvniecību" valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi" ir uzdots veikt ēkas projektēšanu un būvniecību par tās rīcībā esošajiem finanšu līdzekļiem;
3.5.11. ar Ministru kabineta 2007.gada 12.decembra rīkojumu Nr.791 "Par nekustamā īpašuma pirkšanu Īrijā, Dublinā, Latvijas Republikas vēstniecības vajadzībām" valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi" ir uzdots segt no saviem līdzekļiem izdevumus par nekustamā īpašuma iegādi Dublinā;
3.6. saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 62.panta pirmo daļu rīkojuma projekts "Par atteikumu nodot privatizācijai valsts nekustamo īpašumu Rīgā, Aspazijas bulvārī 20" 2007.gada 25.jūlijā tika nosūtīts privatizācijas ierosinātājiem - sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Pronto Marketing", sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Sicīlija" un sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Kaiser". No sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Pronto Marketing" un sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Sicīlija" atbilde nav saņemta;
3.7. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Kaiser" nepiekrīt Ministru kabineta rīkojuma projektam "Par atteikumu nodot privatizācijai valsts nekustamo īpašumu Rīgā, Aspazijas bulvārī 20" šādu iemeslu dēļ:
3.7.1. valsts īpašuma objekts nav nepieciešams valsts pārvaldes funkciju veikšanai, un tas ir iznomāts ilgtermiņā vairākām privātpersonām. Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Kaiser" ir noslēgusi nomas līgumu līdz 2026.gadam, un 2004.gada 23.janvārī nomas līgums ir ierakstīts Rīgas pilsētas zemesgrāmatā;
3.7.2. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Kaiser" kopš 2003.gada ir veikusi saskaņotus kapitālieguldījumus neatdalāmo uzlabojumu veikšanai 343 264,74 latu apmērā;
3.7.3. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Kaiser" privatizācijas pieteikumu iesniedza līdz 2006.gada 31.augustam, un tai nav nomas maksas un komunālo maksājumu parādu;
3.7.4. saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta piekto daļu lēmumā par atteikumu nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu ir jānorāda, kādas valsts komercdarbības veikšanai attiecīgais objekts ir nepieciešams;
3.7.5. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Kaiser" uzskata, ka valsts akciju sabiedrības "Valsts nekustamie īpašumi" darbības nodrošināšanai un tai izvirzīto mērķu sasniegšanai (valsts pasūtījuma objektu būvniecībai) ir iespējams novirzīt valsts īpašuma objekta privatizācijas rezultātā iegūtos finanšu līdzekļus. Nav pietiekama pamatojuma nekustamā īpašuma ieguldīšanai valsts akciju sabiedrības "Valsts nekustamie īpašumi" pamatkapitālā, jo privatizācijā iegūtos līdzekļus arī var ieguldīt pamatkapitālā vai novirzīt citu valsts stratēģisko plānu īstenošanai;
3.8. izvērtējot šī rīkojuma 3.7.apakšpunktā minētos sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Kaiser" iebildumus, Ministru kabinets norāda:
3.8.1. saskaņā ar lietderības apsvērumiem šī rīkojuma 3.7.3.apakšpunktā minētajiem faktiskajiem apstākļiem nav nozīmes;
3.8.2. šī rīkojuma 3.7.1. un 3.7.4.apakšpunktā minētais iebildums ir noraidāms, jo saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta piekto daļu lēmumā par atteikumu nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu ir jānorāda, kādas valsts pārvaldes funkcijas veikšanai vai arī kādas komercdarbības veikšanai attiecīgais objekts ir nepieciešams. Šī rīkojuma 3.4.apakšpunktā ir norādīts, kādas komercdarbības veikšanai ir nepieciešams valsts īpašuma objekts;
3.8.3. valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi" ir atzinusi sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Kaiser" kapitālieguldījumus 12 623,02 latu apmērā. Neatdalāmo uzlabojumu veikšanai nepieciešamo kapitālieguldījumu atlīdzināšanas kārtība ir noteikta 2002.gada 7.oktobrī starp valsts akciju sabiedrību "Valsts nekustamā īpašuma aģentūra" un sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Kaiser" noslēgtajā telpu nomas līgumā Nr.1791;
3.8.4. šī rīkojuma 3.7.5.apakšpunktā minētajiem iebildumiem nav pamata, jo saskaņā ar likuma "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju" 6.pantu privatizācijas rezultātā iegūtos finanšu līdzekļus nevar novirzīt valsts akciju sabiedrības "Valsts nekustamie īpašumi" darbības nodrošināšanai vai ieguldīšanai sabiedrības pamatkapitālā. Banku kredītus valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi" var nodrošināt tikai ar savu nekustamo īpašumu ieķīlāšanu.
4. Saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta trešo daļu Ministru kabinets, lemjot par valsts īpašuma objekta, kā arī apbūvēta un neapbūvēta zemesgabala nodošanu privatizācijai, izvērtē, vai attiecīgais objekts vai zemesgabals ir nepieciešams valsts pārvaldes funkciju vai valsts komercdarbības veikšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu.
Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta piektajā daļā noteikts, ka tikai Ministru kabinets var pieņemt lēmumu par atteikumu nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, likuma 5.panta otrās daļas 2.punktā minēto apbūvētu zemesgabalu, kā arī neapbūvētu zemesgabalu. Ministrijas vai citas institūcijas iebildumi pret konkrētā valsts īpašuma nodošanu privatizācijai nevar būt par pamatu tam, lai Ministru kabinets neizskatītu pēc būtības šī valsts īpašuma privatizācijas ierosinājumu. Lēmumā par atteikumu nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, likuma 5.panta otrās daļas 2.punktā minēto apbūvētu zemesgabalu, kā arī neapbūvētu zemesgabalu norādāms, kuras valsts pārvaldes funkcijas veikšanai vai kādas komercdarbības veikšanai attiecīgais objekts vai zemesgabals nepieciešams.
5. Ikviena personas tiesību ierobežojuma pamatā ir apstākļi un argumenti, tātad ierobežojums tiek noteikts svarīgu interešu labad. Tādēļ atteikumam, kas radītu personas tiesību ierobežojumu, ir jāatbilst samērīguma principam, proti, ja publiska vara ierobežo personas tiesības un likumiskās intereses, ir jāievēro saprātīgs līdzsvars starp sabiedrības un indivīda interesēm.
Atbilstoši Administratīvā procesa likuma 13.pantam un 66.panta pirmās daļas 4.punktam labums, ko sabiedrība iegūst, atsakot nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, ir lielāks nekā tās tiesisko interešu ierobežojums, jo netiek apdraudēta valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi" noteikto uzdevumu izpilde.
Līdz ar to secināms, ka valsts īpašuma objekts saglabājams valsts īpašumā, lai to ieguldītu valsts akciju sabiedrības "Valsts nekustamie īpašumi" pamatkapitālā.
6. Ievērojot minētos apsvērumus un pamatojoties uz Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta trešo un piekto daļu, Valsts pārvaldes iekārtas likuma 6. un 9.pantu, 10.panta trešo un ceturto daļu un 88.panta pirmās daļas 5.punktu, Ministru kabinets nolemj noraidīt sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Pronto Marketing", sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Sicīlija" un sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Kaiser" privatizācijas ierosinājumu un atteikt nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, jo tas ir nepieciešams valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi", lai nodrošinātu publiskas personas komercdarbības veikšanu, īstenojot tiesību aktos noteiktos uzdevumus valsts institūcijām nepieciešamo objektu celtniecībā, renovācijā, apsaimniekošanā un to nodrošināšanā ar darba telpām.
7. Šo rīkojumu saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76.panta otro daļu un 188.panta pirmo daļu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā (Rīgā, Antonijas ielā 6) mēneša laikā no šī rīkojuma publicēšanas dienas laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".
Ministru prezidents I.Godmanis
Finanšu ministrs A.Slakteris