Ministru kabineta rīkojums Nr.737
Rīgā 2007.gada 27.novembrī (prot. Nr.59 21.§)
Par koncepciju "Par vienota ģeotelpiskās informācijas portāla izstrādi"
1. Apstiprināt koncepciju "Par vienota ģeotelpiskās informācijas portāla izstrādi" (turpmāk - koncepcija) un atbalstīt koncepcijas kopsavilkumā ietverto risinājuma A variantu.
2. Aizsardzības ministrijai, izstrādājot likumprojektu, kas regulē darbības ģeodēzijas un kartogrāfijas nozarēs (turpmāk - likumprojekts), saskaņā ar Ministru kabineta 2007.gada 20.novembra rīkojuma Nr.718 "Par Latvijas ģeotelpiskās informācijas attīstības koncepciju" 6.1.apakšpunktā noteikto uzdevumu ietvert likumprojektā deleģējumu Ministru kabinetam noteikt vienotā ģeotelpiskās informācijas portāla (turpmāk - ģeoportāls) pārzini, funkcijas un uzdevumus, ģeoportālā ietveramās datu kopas, kā arī prasības un pienākumus ģeotelpisko datu turētājiem, lai nodrošinātu ģeotelpisko datu kopu pieejamību ģeoportālā.
3. Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariātam sešu mēnešu laikā pēc likumprojekta stāšanās spēkā izstrādāt un iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā tiesību akta projektu, kas nepieciešams likumprojektā ietvertā (saskaņā ar šī rīkojuma 2.punktu) deleģējuma izpildei.
4. Jautājumu par valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu koncepcijas īstenošanai izskatīt vienlaikus ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu vidējā termiņa prioritāšu pieteikumiem, sagatavojot valsts budžeta projektu kārtējam gadam.
5. Jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu datu turētājiem tādu izdevumu segšanai, kas varētu rasties saistībā ar informācijas ievietošanu ģeoportālā, izskatīt vienlaikus ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu vidēja termiņa prioritāšu pieteikumiem, sagatavojot valsts budžeta projektu kārtējam gadam.
Ministru prezidents A.Kalvītis
Īpašu uzdevumu ministre elektroniskās pārvaldes lietās I.Gudele
(Ministru kabineta
2007.gada 27.novembra rīkojums Nr.737)
Koncepcijas "Par vienota
ģeotelpiskās informācijas portāla izstrādi"
kopsavilkums
Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāts (turpmāk - sekretariāts), īstenojot Elektroniskās pārvaldes attīstības programmā 2005.-2009.gadam definētos uzdevumus, veic pasākumus ģeotelpiskās informācijas portāla (turpmāk - ģeoportāls) izstrādes veicināšanai, lai nodrošinātu jebkuram lietotājam elektroniski pieejamu ģeogrāfisko informāciju.
Risināmā jautājuma būtība
Ģeotelpisko informāciju, kas vienreiz savākta kādām noteiktām vajadzībām, varētu daudz plašāk izmantot, ja tiktu nodrošināta tās pieejamība visos līmeņos - sākot ar valsts pārvaldes institūcijām un beidzot ar jebkuru valsts iedzīvotāju. Bet, raugoties plašāk, jānodrošina ģeotelpiskās informācijas brīva pieejamība ne tikai vienas valsts ietvaros, bet arī starpvalstu līmenī, piemērojoties arī Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas projektam, ar ko izveido Ģeotelpiskās informācijas infrastruktūru Eiropas Kopienā. Tādēļ nepieciešams izstrādāt valsts ģeotelpiskās informācijas politiku.
Koncepcijas mērķis ir izvērtēt iespējamos valsts ģeotelpiskās informācijas ģeoportāla izveides variantus un noteikt optimālo risinājumu. Atbildība par ģeoportāla pakalpojumu nodrošināšanu nododama sekretariāta pārziņā.
Ja laikus netiks sagatavota ģeoportāla koncepcija, stāvokli ģeotelpiskās informācijas pieejamībā Latvijā varēs raksturot kā neapmierinošu un neatbilstošu mūsdienu informācijas tehnoloģiju iespējām. Viens no galvenajiem cēloņiem - valstī netiks nodrošināta ģeotelpiskās informācijas koordinēta izmantošana, kā arī iespēja saņemt pakalpojumus šajā jomā. Nepieciešams izveidot efektīvu koleģiālu starpresoru institūciju ģeotelpiskās informācijas aprites koordinēšanai. Šai institūcijai jāatrod veids, kas ļaus nodrošināt ģeotelpiskās informācijas lietotājiem nepieciešamo informāciju par vismazākajām iespējamajām izmaksām.
Piedāvātie risinājuma varianti
Minētās problēmas risinājumam koncepcijā tiek izskatīti šādi centralizēto sistēmu uzturēšanas varianti:
A variants - valsts ģeoportāls kā vienots pieejas punkts ģeotelpiskajai informācijai (atbilstoši "vienas pieturas aģentūras" principam).
B variants - valsts ģeotelpisko datu krātuve - alternatīvs risinājums A variantam, nodrošinot iespēju iekārtot kopīgu datu centru, kur tiek replicēti dati no dažādiem datu avotiem. Lietotājs iegūst visus datu slāņus no viena datu avota.
C variants - valsts ģeoportāls ar datu krātuvi. Šis risinājums apvieno abus iepriekšējos risinājumus. Valsts ģeoportāla sastāvā iekļauta arī ģeotelpiskās informācijas krātuve. Datu turētāji, kuri ir gatavi sniegt pakalpojumus internetā, paši nodrošina ģeoportāla pakalpojumus. Pārējie datu turētāji replicē savus datus uz ģeoportāla datu krātuvi, no kurienes tie tiek piegādāti lietotājam. Šajā variantā iespējama arī situācija, kad ģeoportāla turētājs ir arī datu turētājs.
Ilgtermiņa risinājums būtu ģeoportāla izveide (A variants), jo dati ģeotelpiskās informācijas portālā netiek kopēti no datu turētāja datu krātuvēm. Tiek nodrošināti labi sakaru kanāli ar datu turētājiem un datu ieguve tiešsaistē. Ģeoportālā tiek uzturēta tikai metadatu bāze, bet ģeotelpiskie dati glabājas pie datu turētājiem, tādējādi no metadatu datubāzes lietotājs var uzzināt, vai dati ir pieejami un kur tie atrodami.
Koncepcijas īstenošanas priekšnoteikumi:
• darbību koordinēšana;
• standartizācija un harmonizēšana;
• metadatu pārvaldīšana;
• ģeotelpisko datu savākšana un uzturēšana;
• pakalpojumu nodrošināšana.
Nepieciešamais finansējums
Nepieciešamie finanšu līdzekļi, kas piešķirami no budžeta, izvēloties ģeoportāla izveidei A variantu:
(lati)
2007. - piešķirtais finansējums |
Papildus nepieciešamais |
Kopā |
Vidējais turpmākajos gados |
|||
Rādītāji |
2008. |
2009. |
2010. |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
7 |
8 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
40000 |
1526600 |
786650 |
878463 |
3231713 |
1063904 |
3. Finansiālā ietekme |
-40000 |
-1526600 |
-786650 |
-878463 |
-3231713 |
-1063904 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: |
40000 |
1526600 |
786650 |
878463 |
3231713 |
1063904 |
5.1. tehniskās infrastruktūras izveide un uzturēšana |
225000 |
236250 |
248063 |
709313 |
236438 |
|
5.2. projekta vadība, t.sk.: |
157600 |
0 |
0 |
157600 |
52533 |
|
• personāla atalgojums (ārpakalpojums, 36 cilvēkmēneši; viena cilvēkmēneša cena 4000 latu) |
144400 |
0 |
0 |
|||
• darba vietas aprīkojums, t.sk. datortehnika trijiem cilvēkiem, papildus viena darba vieta un datortehnika vienam cilvēkam 2010.gadā |
6000 |
- |
0 |
|||
• pakalpojumu apmaksa |
7200 |
0 |
0 |
|||
5.3. sistēmas prasību specifikācijas un projektējums: |
40000 |
20000 |
12000 |
12000 |
84000 |
14667 |
• personāla atalgojums (ārpakalpojums 10 cilvēkmēnešu 2007. un 2008.gadā; viena cilvēkmēneša cena Ls 6000) |
40000 |
20000 |
||||
• personāla atalgojums 2009.-2010.gadā, projektējuma papildinājumi (ārpakalpojums) divu cilvēkmēnešu apjomā (viena cilvēkmēneša cena 6000 latu) |
12000 |
12000 |
||||
5.4. standarta programmatūras pielāgošana un papildu programmatūras izstrāde, t.sk.: |
620000 |
184400 |
184400 |
988800 |
329600 |
|
• personāla atalgojums 2008.gadā (ārpakalpojums, 70 cilvēkmēnešu; viena cilvēkmēneša cena 5000 latu) |
350000 |
|||||
• personāla atalgojums 2009.-2010.gadā programmatūras pielāgošanas un izstrādes darbiem ~35 % apmērā no 2008.gada izmaksām |
125000 |
125000 |
||||
• operētājvide, datubāzes vadības sistēma, dokumentu vadības sistēma, informācijas portāls, standarta ĢIS programmatūras licenču iegāde un atbalsts 2008.gadā |
270000 |
|||||
• programmatūras papildinājumi 2009.- 2010.gadā |
59400 |
59400 |
||||
5.5. darbs ar datu turētājiem (informatīvi konsultatīvs) |
140000 |
50000 |
50000 |
240000 |
80000 |
|
5.6. lietotāju informēšana un konsultēšana |
10000 |
15000 |
15000 |
40000 |
13333 |
|
5.7. metadatu datubāzes izveidošana |
156000 |
39000 |
39000 |
234000 |
78000 |
|
• ārpakalpojums, 24 cilvēkmēneši; viena cilvēkmēneša cena 6500 latu |
156000 |
|||||
• metadatu bāzes papildināšana, ārpakalpojums, 2009.- 2010.gadā 25 % apmērā no 2008.gada izmaksām |
39000 |
39000 |
||||
5.8. ārējais audits un testēšana (ārpakalpojums, 7,5 cilvēkmēneši; viena cilvēkmēneša cena 4000 latu) |
30000 |
30000 |
30000 |
90000 |
30000 |
|
5.9. pakalpojumu izstrādes izmaksas |
168000 |
220000 |
300000 |
688000 |
229333 |
Īpašu uzdevumu ministre elektroniskās pārvaldes lietās I.Gudele