Ministru kabineta rīkojums Nr.689
Rīgā 2007.gada 7.novembrī (prot. Nr.61 36.§)
Par atteikumu nodot privatizācijai valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Latvijas Leļļu teātris"
1. Ministru kabinets (Rīgā,
Brīvības bulvārī 36, LV-1520) ir izskatījis sabiedrības ar
ierobežotu atbildību "JS Riska vadības grupa" (vienotais
reģistrācijas Nr.40003732998, juridiskā adrese - Rīga, Ausekļa
iela 8-25,
LV-1010) 2006.gada 31.augustā iesniegto privatizācijas
ierosinājumu (reģistrēts Privatizācijas aģentūras privatizācijas
ierosinājumu reģistrā 2006.gada 31.augustā ar Nr.3.34).
2. Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "JS Riska vadības grupa" ierosina privatizēt valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Latvijas Leļļu teātris".
3. Pēc privatizācijas ierosinājuma izskatīšanas Ministru kabinets konstatē:
3.1. valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Leļļu teātris" (turpmāk - Latvijas Leļļu teātris) 2005.gada 16.novembrī ir reģistrēts komercreģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr.40003782984 (juridiskā adrese - Rīga, K.Barona iela 16/18). Latvijas Leļļu teātra pamatkapitāls ir 2000 latu, un vienas kapitāla daļas nominālvērtība ir viens lats. Latvijas Leļļu teātra kapitāla daļu turētāja ir Kultūras ministrija;
3.2. saskaņā ar Valsts
pārvaldes iekārtas likuma 88.panta pirmās daļas
1. un 6.punktu publiska persona komercdarbību var veikt, ja
tirgus nav spējīgs nodrošināt sabiedrības interešu īstenošanu
attiecīgajā jomā, kā arī nozarē, kurā atbilstoši sabiedrības
interesēm nepieciešams nodrošināt augstāku kvalitātes standartu.
Komercdarbības veikšanai publiska persona saskaņā ar likumu
dibina komercsabiedrību;
3.3. saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40.panta otro daļu un 41.pantu publiska persona var deleģēt pārvaldes uzdevumus privātpersonai;
3.4. saskaņā ar Kultūras institūciju likuma 7.panta 2.punktu un 23.panta otro daļu valsts kapitālsabiedrības, kuras veic likumā noteiktās funkcijas kultūras jomā, var finansēt no valsts budžeta līdzekļiem, piešķirot dotācijas konkrētu valsts deleģētu kultūras funkciju veikšanai;
3.5. saskaņā ar likuma "Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām" 19.panta trešo daļu un 37.pantu kapitāla daļu turētājam vai tā pārstāvim valsts vai pašvaldības kontrolētajā kapitālsabiedrībā jāveicina likumos, Ministru kabineta noteikumos un apstiprinātajās nozares attīstības koncepcijās, stratēģijās un citos nozares attīstību reglamentējošos dokumentos noteikto mērķu un uzdevumu īstenošana, un kapitāla daļu turētājs var noteikt kapitālsabiedrības peļņas izlietošanas principus, ievērojot likumos, Ministru kabineta noteikumos un apstiprinātajās nozares attīstības koncepcijās, stratēģijās un citos nozares attīstību reglamentējošos dokumentos noteiktos mērķus un uzdevumus;
3.6. saskaņā ar Valsts
pārvaldes iekārtas likuma 88.panta pirmās daļas
1. un 6.punktu un Kultūras institūciju likuma 7.panta otro daļu
Latvijas Leļļu teātris īsteno sabiedrības intereses kultūras
pakalpojumu jomā un sniedz teātra mākslas pakalpojumus bērniem un
jauniešiem, kā arī atsevišķām sabiedrības mērķgrupām;
3.7. pamatojoties uz Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40.panta otro daļu un 41.pantu, kā arī Kultūras institūciju likuma 23.panta otro daļu, 2006.gada 27.februārī starp Kultūras ministriju un Latvijas Leļļu teātri tika noslēgts līgums Nr.2.4.4.-15/162 "Par valsts deleģētu kultūras funkciju un uzdevumu veikšanu". Saskaņā ar minēto līgumu un politikas pamatnostādnēs "Valsts kultūrpolitikas vadlīnijas 2006.-2015.gadam. Nacionāla valsts" (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2006.gada 18.aprīļa rīkojumu Nr.264 "Par ilgtermiņa politikas pamatnostādnēm "Valsts kultūrpolitikas vadlīnijas 2006.-2015.gadam. Nacionāla valsts"") un Kultūras ministrijas vidēja termiņa plānošanas dokumentā "Kultūras ministrijas darbības stratēģija 2006.-2009.gadam" (apstiprināta ar Ministru kabineta 2007.gada 22.augusta rīkojumu Nr.546 "Par Kultūras ministrijas darbības stratēģiju 2007.-2009.gadam") noteiktajiem mērķiem Latvijas Leļļu teātris īsteno šādas valsts funkcijas kultūrpolitikas jomā:
3.7.1. rada un dara pieejamas plašai sabiedrības daļai kvalitatīvas profesionālā teātra izrādes, veicinot kultūras daudzveidību;
3.7.2. iestudē latviešu mūsdienu dramaturģijas darbus;
3.7.3. izmanto teātra mākslas iespējas nacionālās identitātes un latviešu valodas kultūras nostiprināšanai;
3.7.4. ar teātra mākslas starpniecību sekmē bērnu un jauniešu personības veidošanos;
3.7.5. īsteno pasākumus sabiedrības izglītošanai un integrācijas procesu veicināšanai;
3.7.6. veicina jaunradi, radošus eksperimentus un starpnozaru sadarbību;
3.7.7. popularizē Latvijas teātra mākslas sasniegumus ārvalstīs un apgūst starptautisko pieredzi teātra mākslas jomā;
3.7.8. sabiedrības interesēs efektīvi pārvalda valsts ieguldītos līdzekļus teātra nozarē;
3.8. pamatojoties uz Kultūras
institūciju likuma 23.pantu otro daļu, kā arī saskaņā ar
2006.gada 27.februārī starp Kultūras ministriju un Latvijas Leļļu
teātri noslēgto līgumu Nr.2.4.4.-15/162 "Par valsts deleģētu
kultūras funkciju un uzdevumu veikšanu" tiek slēgts atsevišķs
līgums par valsts budžeta finansējuma izlietošanu par konkrētajā
gadā sasniedzamo kvalitatīvo un kvantitatīvo rezultatīvo rādītāju
apjomu un finansējumu. Saskaņā ar 2007.gada 5.janvārī noslēgto
Kultūras ministrijas un Latvijas Leļļu teātra līgumu
Nr.2.1-15-29 "Par valsts budžeta finansējuma izlietošanu"
Latvijas Leļļu teātris saņem valsts pamatbudžeta dotāciju no
valsts budžeta apakšprogrammas 19.07 "Mākslas un literatūra";
3.9. saskaņā ar 2007.gada 5.janvārī noslēgtā Kultūras ministrijas un Latvijas Leļļu teātra līguma Nr.2.1-15-29 "Par valsts budžeta finansējuma izlietošanu" 2.punktu Latvijas Leļļu teātris 2007.gadā, veicot valsts deleģētās kultūras funkcijas, sasniedz šādus rezultatīvos rādītājus:
3.9.1. auditorijas piesaiste un apmeklējumu skaita pieaugums (apmeklējumu skaits gadā, tajā skaitā repertuāra izrādēs, izbraukuma izrādēs ārpus pastāvīgajām telpām un ārvalstīs);
3.9.2. izrāžu skaita stabilitāte (izrāžu skaits gadā un mēnesī);
3.9.3. tematiski daudzveidīgs repertuārs (repertuārā esošo izrāžu nosaukumu skaits, žanriskā un tematiskā daudzveidība);
3.9.4. teātra darbības vietējā, reģionālā un starptautiskā nozīmība (izrāžu skaits gadā ārpus teātra pastāvīgās atrašanās vietas);
3.9.5. teātra sociālā un izglītojošā darbība - pasākumi, kas sekmē teātra pakalpojumu pieejamību dažādām sabiedrības mērķgrupām - daudzbērnu ģimenēm un ģimenēm ar bērniem ar īpašām vajadzībām, piemērojot atlaides biļetēm 20 procentu apmērā no kopējās biļešu cenas, grupām (vismaz 15 personas), piemērojot atlaides 5-10 procentu apmērā no kopējās biļešu cenas. Latvijas Leļļu teātris piedāvā atlaides vairāk nekā 1000 skatītājiem gadā, kā arī nodrošina līgumā noteikto vidējo biļešu cenu;
3.9.6. menedžmenta (saimniekošanas, efektīvas resursu izmantošanas) kvalitāte;
3.10. 2007.gada 5.janvārī noslēgtā Kultūras ministrijas un Latvijas Leļļu teātra līguma Nr.2.1-15-29 "Par valsts budžeta finansējuma izlietošanu" nosacījumi un valsts dotācija nodrošina stabilu Latvijas Leļļu teātra darbību ar noteiktu izrāžu skaitu gadā un mākslinieciski izglītojošu repertuāru, kā arī nodrošina, ka izrādes ir pieejamas lielai sabiedrības daļai. Līgumā ir noteikta vidējā biļešu cena, kas atbilst vispārējam vidējam patēriņa grozam kultūras pakalpojumu tēriņiem. Valsts dotācija sedz starpību starp augsto profesionālās mākslas pašizmaksu un skatītāju pirktspēju. Privātā sektora piedāvātie līdzīgie pakalpojumi ir neregulāri un netiek sniegti visos Latvijas reģionos;
3.11. lai noskaidrotu un izvērtētu adresāta viedokli un argumentus šajā administratīvajā lietā, saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 62.pantu 2007.gada 16.jūlijā nosūtīts rīkojuma projekts, 2007.gada 5.janvāra Latvijas Leļļu teātra un Kultūras ministrijas līguma Nr.2.1-15-29 "Par valsts budžeta finansējuma izlietošanu" kopija un 2006.gada 27.februāra Latvijas Leļļu teātra un Kultūras ministrijas līguma Nr.2.4.4.-15/162 "Par valsts deleģētu kultūras funkciju un uzdevumu veikšanu" kopija privatizācijas ierosinātājai - sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "JS Riska vadības grupa" ar lūgumu divu nedēļu laikā sniegt viedokli par izteiktajiem argumentiem un apsvērumiem. Viedoklis noteiktajā termiņā nav saņemts.
4. Nododot Latvijas Leļļu teātri privatizācijai, netiktu nodrošināta valsts kultūrpolitikas nepārtraukta īstenošana, kā arī bez regulāra valsts mērķfinansējuma būtu apdraudēta kultūras pasākumu pieejamība visām sabiedrības grupām un ļoti svarīgas sabiedrības daļas - bērnu un pusaudžu - vajadzību nodrošināšana kultūras un izglītības jomā. Lai sasniegtu politikas pamatnostādnēs "Valsts kultūrpolitikas vadlīnijas 2006.-2015.gadam. Nacionāla valsts" (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2006.gada 18.aprīļa rīkojumu Nr.264 "Par ilgtermiņa politikas pamatnostādnēm "Valsts kultūrpolitikas vadlīnijas 2006.-2015.gadam. Nacionāla valsts"") noteiktos stratēģiskos mērķus, ievērotu prioritārās darbības jomas un kultūrpolitikas akcentus, ir jānodrošina atbilstoša kultūras produkta sniegšana sabiedrībai.
5. Saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta trešo daļu Ministru kabinets, lemjot par valsts īpašuma objekta, kā arī apbūvēta un neapbūvēta zemesgabala nodošanu privatizācijai, izvērtē, vai attiecīgais objekts vai zemesgabals ir nepieciešams valsts pārvaldes funkciju vai valsts komercdarbības veikšanai.
Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta piektajā daļā noteikts, ka tikai Ministru kabinets var pieņemt lēmumu par atteikumu nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu. Ministrijas vai citas institūcijas iebildumi pret konkrētā valsts īpašuma nodošanu privatizācijai nevar būt par pamatu tam, lai šī valsts īpašuma objekta privatizācijas ierosinājumu Ministru kabinets neizskatītu pēc būtības. Lēmumā par atteikumu nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, likuma 5.panta otrās daļas 2.punktā minēto apbūvētu zemesgabalu, kā arī neapbūvētu zemesgabalu norādāms, kuras valsts pārvaldes funkcijas veikšanai vai kādas komercdarbības veikšanai attiecīgais objekts vai zemesgabals nepieciešams.
6. Atteikumam, kas radītu tiesību ierobežojumu personai, kura ir izteikusi ierosinājumu privatizēt Latvijas Leļļu teātri, ir jāatbilst samērīguma principam, proti, ja publiska vara ierobežo personas tiesības un likumiskās intereses, ir jāievēro saprātīgs līdzsvars starp sabiedrības un atsevišķa indivīda interesēm. Atbilstoši Administratīvā procesa likuma 13.pantam un 66.panta pirmās daļas 4.punktam labums, ko sabiedrība iegūst, noraidot privatizācijas ierosinājumu, ir tas, ka netiek apdraudēti bērnu un jauniešu mērķauditorijai paredzēti pasākumi, kas vērsti uz to, lai bērnus un pusaudžus iesaistītu kultūras procesos un rastu iespēju jau no mazotnes audzināt kultūru un mākslu izprotošu sabiedrību.
7. No iepriekš minētajiem apsvērumiem secināms, ka saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta pirmās daļas 1. un 6.punktu Latvijas Leļļu teātris īsteno komercdarbību, nodrošinot bērniem un pusaudžiem augstvērtīgu produktu par pieejamu cenu. Latvijas Leļļu teātri nepieciešams saglabāt valsts īpašumā, lai nodrošinātu sabiedrības interešu īstenošanu kvalitatīvu teātra mākslas pakalpojumu pieejamībā.
8. Ievērojot minētos apsvērumus un pamatojoties uz Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta pirmās daļas 1. un 6.punktu un Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta trešo daļu, Ministru kabinets nolemj noraidīt sabiedrības ar ierobežotu atbildību "JS Riska vadības grupa" privatizācijas ierosinājumu un atteikt nodot privatizācijai Latvijas Leļļu teātri.
9. Šo rīkojumu saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76.panta otro daļu un 188.panta pirmo daļu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā (Rīgā, Antonijas ielā 6, LV-1010) mēneša laikā no rīkojuma publicēšanas dienas laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".
Ministru prezidents A.Kalvītis
Kultūras ministre H.Demakova