1. Instrukcija nosaka maksājumu izpildes kārtību no budžeta finansētu institūciju (turpmāk – klients) Valsts kasē atvērtajiem kontiem.
2. Valsts kase atver kontus:
2.1. valsts budžeta asignējuma piešķiršanai un maksājumu veikšanai (pamatojoties uz klienta iesniegto apstiprināto finansēšanas plānu);
2.2. ziedojumiem un dāvinājumiem (pamatojoties uz iesniegumu);
2.3. maksājumu veikšanai un finansējuma saņemšanai no vadošā partnera Eiropas Savienības politiku instrumentu projektu īstenošanai, ja vadošais partneris ir nevalstiska organizācija vai pašvaldība (pamatojoties uz iesniegumu);
2.4. depozītā ieguldīto līdzekļu uzskaitei (pamatojoties uz iesniegumu);
2.5. klienta valdījumā esošo deponēto naudas līdzekļu uzskaitei (pamatojoties uz iesniegumu);
2.6. valsts budžetā neplānoto ieņēmumu un izdevumu uzskaitei un maksājumu veikšanai (pamatojoties uz iesniegumu);
2.7. valsts budžeta līdzekļu saņemšanai un izdevumu izdarīšanai tiesību aktos noteiktajā kārtībā (pamatojoties uz iesniegumu).
3. Amatpersonu sarakstu, kuras ir tiesīgas rīkoties:
3.1. ar šīs instrukcijas 2.1.apakšpunktā minēto kontu, klients kā papildu informāciju iesniedz ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei reizē ar sastādītajiem finansēšanas plāniem;
3.2. ar šīs instrukcijas 2.2., 2.3., 2.4., 2.5., 2.6. un 2.7.apakšpunktā minētajiem kontiem, norāda iesniegumā par konta atvēršanu.
4. Lai atvērtu šīs instrukcijas 2.2., 2.3., 2.4., 2.5., 2.6. un 2.7.apakšpunktā minētos kontus, klients iesniedz Valsts kasē:
4.1. iesniegumu par konta atvēršanu (1.pielikums);
4.2. normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā apliecinātu statūtu vai nolikuma kopiju, ja kontu Valsts kasē atver pirmo reizi.
5. Klients nekavējoties rakstiski informē Valsts kasi par izmaiņām klienta sniegtajā informācijā konta atvēršanai Valsts kasē. Ja Valsts kasē atvērts šīs instrukcijas 2.1.apakšpunktā minētais konts un mainījies konta paraksttiesīgo personu pilnvarojums vai personas dati, klients nekavējoties rakstiski informē ministriju vai citu centrālo valsts iestādi.
6. Valsts kasei ir tiesības pieprasīt no klienta papildu informāciju, kas ir nepieciešama klienta konta atvēršanai vai slēgšanai, kā arī maksājumu izpildes nodrošināšanai.
7. Valsts kase triju darbdienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas atver šīs instrukcijas 2.2., 2.3., 2.4., 2.5., 2.6. un 2.7.apakšpunktā minētos kontus un paziņo klientam kontu rekvizītus.
8. Šīs instrukcijas 3.punktā minētās amatpersonas, uzrādot personu apliecinošu dokumentu, Valsts kases pilnvarotas amatpersonas klātbūtnē Valsts kasē noformē paraksta parauga kartīti. Minētā prasība neattiecas uz amatpersonām, kuru parakstu paraugi jau ir noformēti.
9. Klients sagatavo un iesniedz Valsts kasē šādus maksājuma uzdevumus:
9.1. lai veiktu maksājumu ārvalstu valūtā vai Latvijas nacionālajā valūtā uz ārvalstīm:
9.1.1. papīra formā – divos eksemplāros bez labojumiem. Maksājuma uzdevumu pirmajā eksemplārā apliecina ar šīs instrukcijas 3.punktā minēto amatpersonu vienu pirmo un vienu otro parakstu. Valsts kase maksājuma uzdevuma otro eksemplāru ar atzīmi par maksājuma izpildi izsniedz klientam;
9.1.2. elektroniski – maksājuma uzdevumu parakstot ar drošiem elektroniskiem parakstiem;
9.2. lai veiktu iekšzemes maksājumu Latvijas nacionālajā valūtā – izmantojot budžeta informācijas sistēmas interneta apakšsistēmu “eKase”. Šādā gadījumā klients piekrīt, ka autentifikācijas rīku izmantošana ir pietiekams apliecinājums Valsts kasei, lai tā veiktu darījumu klienta vārdā.
(MK 26.05.2009. instrukcijas Nr.9 redakcijā)
10. Lai veiktu maksājumu Latvijas nacionālajā valūtā, klients maksājuma uzdevumā norāda:
10.1. maksājuma uzdevuma numuru un datumu;
10.2. maksātāja rekvizītus:
10.2.1. nosaukumu un nodokļu maksātāja reģistrācijas numuru;
10.2.2. starptautisko bankas konta numuru (turpmāk – IBAN);
10.2.3. maksātājas iestādes nosaukumu – Valsts kase – un identifikācijas kodu saskaņā ar starptautisko standartu ISO 9362 “Banku identifikācijas kodi” (turpmāk – BIC) – Valsts kases BIC kods – TRELLV22;
10.3. saņēmēja rekvizītus:
10.3.1. juridiskai personai – nosaukumu un nodokļu maksātāja reģistrācijas numuru, fiziskai personai – personas vārdu, uzvārdu un personas kodu;
10.3.2. IBAN;
10.3.3. saņēmēja bankas vai iestādes nosaukumu un BIC kodu;
10.4. summu (cipariem un vārdiem);
10.5. maksājuma mērķi:
10.5.1. maksājuma pamatojumu (piemēram, rēķina Nr., datums, līguma Nr.);
10.5.2. ekonomiskās klasifikācijas kodu saskaņā ar šīs instrukcijas 15.punktu.
11. Klients informē Valsts kasi par nepieciešamo ārvalstu valūtas apjomu divas darbdienas (līdz plkst.12.30) pirms maksājuma uzdevuma iesniegšanas Valsts kasē. Klientam ir tiesības neinformēt Valsts kasi par nepieciešamo eiro vai Amerikas Savienoto Valstu dolāru apjomu, ja kopējā klienta iesniegto maksājumu summa attiecīgajā valūtā darbdienas laikā nepārsniedz 30000 latu ekvivalentu pēc Latvijas Bankas noteiktā oficiālā kursa.
12. Lai veiktu maksājumu ārvalstu valūtā vai Latvijas nacionālajā valūtā uz ārvalstīm, klients sagatavo maksājuma uzdevumu atbilstoši šīs instrukcijas 2.pielikumam (informāciju maksājuma uzdevuma formā aizpilda angļu valodā. Ja saņēmēja konts atrodas Krievijas bankā un maksājuma valūta ir Krievijas rubļi (RUB), maksājuma uzdevumu aizpilda krievu valodā ar latīņu alfabēta burtiem). Valūtas maksājuma uzdevumā norāda:
12.1. maksājuma uzdevuma numuru un datumu;
12.2. maksājuma veidu – “Standarta”, “Steidzams” vai “Ekspress” (vajadzīgo atzīmē ar X);
12.3. maksātāja rekvizītus:
12.3.1. nosaukumu;
12.3.2. nodokļu maksātāja reģistrācijas numuru;
12.3.3. adresi;
12.3.4. konta numuru Valsts kasē;
12.3.5. maksājuma summu (cipariem un vārdiem), valūtas apzīmējumu saskaņā ar starptautisko valūtas kodu standartu;
12.4. tās bankas rekvizītus, kas apkalpo citas bankas, veicot norēķinus ārvalstu valūtā (turpmāk – korespondentbanka):
12.4.1. nosaukumu;
12.4.2. adresi;
12.4.3. bankas kodu (BIC, ABA, BLZ vai SC);
12.5. saņēmēja rekvizītus:
12.5.1. bankas nosaukumu;
12.5.2. adresi;
12.5.3. bankas kodu (BIC, ABA, BLZ, SC vai BIK (maksājumiem Krievijas rubļos (RUB)));
12.5.4. bankas konta numuru korespondentbankā;
12.5.5. juridiskās personas nosaukumu vai fiziskās personas vārdu un uzvārdu;
12.5.6. saņēmēja pazīmi – rezidents vai nerezidents (vajadzīgo atzīmē ar X):
12.5.6.1. ja saņēmējs ir rezidents, juridiskai personai norāda nodokļu maksātāja reģistrācijas numuru, bet fiziskai personai – personas kodu;
12.5.6.2. ja saņēmējs ir nerezidents un maksājuma valūta ir Krievijas rubļi (RUB), norāda nodokļu maksātāja numuru (INN);
12.5.6.3. ja saņēmējs ir nerezidents, norāda ārējā maksājuma kodu saskaņā ar Latvijas Bankas 2000.gada 25.jūlija rīkojumu Nr.95-PD un apstiprināto “Ārējo maksājumu klasifikatoru ĀMK 2.1”;
12.5.7. adresi;
12.5.8. valsti, kurā atrodas banka, un valsts kodu;
12.5.9. saņēmēja konta numuru;
12.6. maksājuma mērķi:
12.6.1. maksājuma pamatojumu (piemēram, rēķina Nr., datums, līguma Nr.);
12.6.2. ekonomiskās klasifikācijas kodu saskaņā ar šīs instrukcijas 15.punktu;
12.6.3. maksājumam Krievijas rubļos (RUB), ja saņēmēja konts atrodas Krievijas bankā, maksājuma uzdevumā norāda valūtas operācijas kodu “kod valutnoj operaciji VOXXXXX” (X vietā ieraksta ciparu).
13. Piecu darbdienu laikā pēc Valsts kases rakstiska pieprasījuma klients samaksā korespondentbankas noteikto komisijas maksu par:
13.1. maksājuma uzdevuma izpildi maksājumiem latos uz ārvalstīm;
13.2. šīs instrukcijas 12.2.apakšpunktā minētajiem steidzamajiem un ekspresmaksājumiem ārvalstu valūtā.
14. Klients sedz komisijas maksu par maksājumu, ja tas veikts saskaņā ar tiesu izpildītāja rīkojumu.
15. Par maksājuma uzdevuma mērķi klients norāda:
15.1. izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodu atbilstoši Ministru kabineta apstiprinātajai budžeta izdevumu klasifikācijai;
15.2. ieņēmumu ekonomiskās klasifikācijas kodu atbilstoši Ministru kabineta apstiprinātajai budžeta ieņēmumu klasifikācijai, ja naudas līdzekļus no konta pārskaita kā ieņēmumu samazinājumu;
15.3. papildus arī saņēmēja ieņēmumu vai izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodu, ja maksājuma saņēmēja konts atvērts Valsts kasē.
16. Ja par maksājuma uzdevuma mērķi klients norāda ekonomiskās klasifikācijas kodu, vienā maksājuma uzdevumā maksātāja vai saņēmēja pusē nedrīkst vienlaikus norādīt šīs instrukcijas 15.1. un 15.2.apakšpunktā minētos ekonomiskās klasifikācijas kodus.
17. Valsts kase neizpilda maksājuma uzdevumu un informē klientu par izpildes atteikuma iemeslu, ja:
17.1. maksājuma uzdevums nav sagatavots saskaņā ar šīs instrukcijas prasībām;
17.2. maksājuma izpildes nodrošināšanai nepieciešamo līdzekļu apjoms pārsniedz klienta konta finanšu līdzekļu atlikumu un (vai) izdevumi pārsniedz piešķirtā asignējuma apjomu;
17.3. maksājuma uzdevums ir saistīts ar līdzekļu pārskaitīšanu no šīs instrukcijas 2.1.apakšpunktā minētajiem kontiem uz šīs instrukcijas 2.2.apakšpunktā minētajiem kontiem;
17.4. maksājuma uzdevums ir saistīts ar līdzekļu pārskaitīšanu starp viena klienta dažādiem kontiem, izņemot normatīvajos aktos paredzētos gadījumus;
17.5. amatpersonu paraksti iesniegtajā maksājuma uzdevumā atšķiras no amatpersonu parakstiem parakstu paraugu kartītē.
18. Klientam ir tiesības iesniegt Valsts kasē iesniegumu par maksājuma rīkojuma atsaukšanu vai saņēmēja rekvizītu labošanu (3.pielikums).
19. Valsts kase, pamatojoties uz šīs instrukcijas 18.punktā minēto iesniegumu, ieskaita klienta kontā saņēmēja vai saņēmēja bankas atmaksāto summu.
20. Ja klients ir konstatējis konta izrakstā vai kopsavilkuma pārskatā neatbilstību, salīdzinot ar grāmatvedības uzskaites datiem, klientam ir tiesības līdz kārtējā mēneša desmitajam datumam iesniegt Valsts kasē iesniegumu par ekonomiskās klasifikācijas kodu labošanu (4.pielikums) vai darījumu pārgrāmatošanu (5.pielikums) par iepriekšējo mēnesi. Ja ir konstatēta būtiska kļūda pēc minētā termiņa, klients nekavējoties, bet ne vēlāk kā līdz nākamā saimnieciskā gada 10.janvārim iesniedz Valsts kasē vēstuli ar kļūdas labojuma pamatojumu un iesniegumu par ekonomiskās klasifikācijas kodu labošanu vai darījumu pārgrāmatošanu.
21. Klients sagatavo un iesniedz Valsts kasē iesniegumu par konta slēgšanu (6.pielikums) un Valsts kase slēdz kontu, ja kontā nav līdzekļu atlikuma.
22. Klienta pienākums ir sagatavot un līdz nākamā gada 10.janvārim iesniegt Valsts kasē iesniegumu par atlikumu pārgrāmatošanu (7.pielikums) (pārgrāmatot šīs instrukcijas 2.1.apakšpunktā minēto kontu līdzekļu atlikumu, kas konstatēts uz 31.decembri, uz nākamā gada 1.janvāri, norādot līdzekļu atlikumu, kas radies no ieņēmumiem par sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem vai ārvalstu finanšu palīdzības).