Darbības ar dokumentu

Darbības ar dokumentu

Konkurences padomes lēmums Nr.84

Lēmuma publiskojamā versija

Rīgā 2007.gada 18.jūlijā (prot. Nr.41, 3.§)

Par tirgus dalībnieku apvienošanos

 

Lieta Nr. 1359/07/05/18

Par Inchcape Corporate Services Ltd. 11.06.2007. ziņojumu par apvienošanos

 

Konkurences padome 12.06.2007. saņēma Inchcape Corporate Services Ltd. (turpmāk - Inchcape) 11.06.2007. ziņojumu par apvienošanos (turpmāk - Ziņojums), kas paredzēta, Inchcape iegādājoties no Delavēras (ASV) korporācijas MVC Capital, Inc. 100% Mičigānā (ASV) reģistrētas kompānijas Baltic Motors Corporation (turpmāk - BMC) pamatkapitāla un 100% SIA "BM Auto" pamatkapitāla. Ziņojums saturēja visu nepieciešamo informāciju atbilstoši Ministru kabineta 26.10.2004. noteikumu Nr.897 "Kārtība, kādā iesniedzams un izskatāms ziņojums par tirgus dalībnieku apvienošanos" (turpmāk - Noteikumi) prasībām, tādēļ Konkurences padome ar 14.06.2007. vēstuli Nr.1308 informēja iesniedzēju pilnvaroto pārstāvi, ka par pilna Ziņojuma saņemšanas dienu tiek uzskatīts 2007.gada 12.jūnijs.

Inchcape ir Apvienotajā Karalistē reģistrēta sabiedrība, kuras juridiskā adrese ir 22a St. Jame's Square, Londona SW1Y 5LP.

BMC ir Amerikas Savienotajās Valstīs ar reģistrācijas Nr.007000516-751 reģistrēta komercsabiedrība, kuras juridiskā adrese ir 287 Bowman Avenue, Purchase, Ņujorka 10577, ASV.

"BM Auto" ir Latvijas Republikas Komercreģistrā ar Nr.40003791243 reģistrēta sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kuras juridiskā adrese ir Skanstes iela 4a, Rīga, LV-1013, Latvija.

Izvērtējot Ziņojumā sniegto, Ziņojuma iesniedzēju papildus iesniegto informāciju, kā arī Latvijas pilnvaroto autotirgotāju asociācijas un VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija" sniegto informāciju, Konkurences padome

konstatēja:

1. Saskaņā ar Ziņojumā sniegto informāciju Inchcape ietilpst koncernā, un tā mātes uzņēmums Inchcape plc. Inchcape grupa ir neatkarīgs starptautiska mēroga automašīnu mazumtirgotājs, kas darbojas Austrālijā, Beļģijā, Grieķijā, Honkongā, Singapūrā un Apvienotajā Karalistē, kā arī citās Austrumeiropas, Dienvidamerikas, Baltijas valstīs un Krievijā. Latvijā Inchcape koncerna darbību veic SIA "Inchcape Motors Latvia", kas ir Mazda un Jaguar vieglo pasažieru automašīnu un vieglā komerctransporta oficiālais dīleris (mazumtirgotājs) Latvijā. SIA "Inchcape Motors Latvia" tāpat sniedz arī vairākus ar automašīnām saistītus pakalpojumus, ieskaitot oriģinālo rezerves daļu un aksesuāru tirdzniecību Mazda un Jaguar automašīnām, remontu un uzturēšanu, līzinga pakalpojumus. Savukārt Inchcape koncerna uzņēmums Inchcape Motors Finland Oy ir Mazda, Jaguar un Land Rover automašīnu importētājs un izplatītājs Latvijā ar SIA "Inchcape Motors Latvia" starpniecību.

2. BMC un tā meitas uzņēmumi ir iesais­tīts Ford un Land Rover vieglo pasažieru automašīnu un vieglā komerctransporta tirdzniecības un līzinga komercdarbībā Latvijā ar savu Latvijas meitas uzņēmumu starpniecību. BMC tāpat sniedz arī vairākus ar automašīnām saistītus pakalpojumus, ieskaitot oriģinālo rezerves daļu un aksesuāru tirdzniecību Ford un Land Rover automašīnām, remontu un uzturēšanu, līzinga pakalpojumus. Ziņojumā norādīts, ka BMC pieder 100% kapitāla daļu Latvijā reģistrētās sabiedrībās SIA "Baltic Motors Ltd.", SIA "Baltic Motors Ventspils", SIA "Baltic Motors Imports" un SIA "Baltijas īpašumu fonds". Savukārt SIA "Baltijas īpašumu fonds" ir 100% kapitāla daļu turētāja SIA "Ventmotors" un SIA "BM Līzings".

3. SIA "BM Auto" ir iesaistīts BMW, Mini un Alpina vieglo pasažieru automašīnu un vieglā komerctransporta tirdzniecības un līzinga komercdarbībā Latvijā. SIA "BM Auto" ir BMW, Mini, BMW motociklu un Alpina vieglo pasažieru automašīnu un vieglā komerctransporta oficiālais dīleris Latvijā. Tāpat tā sniedz vairākus ar automašīnām saistītu pakalpojumus, ieskaitot oriģinālo rezerves daļu un aksesuāru tirdzniecību BMW, Mini un Alpina vieglajām pasažieru automašīnām un vieglajam komerctransportam, remontu un uzturēšanu, nomas un līzinga pakalpojumu.

4. Saskaņā ar Ziņojumā norādīto apvienošanās rezultātā Inchcape iegūs kontroli pār vairākām Latvijas komercsabiedrībām: tiešu kontroli pār SIA "BM Auto", bet netiešu - pār SIA "Baltic Motors Ltd.", SIA "Baltic Motors Ventspils", SIA "Baltic Motors Imports" un SIA "Baltijas īpašumu fonds". Tajā pašā laikā Inchcape jau kontrolē SIA "Inchcape Motors Latvia". Gan SIA "Baltic Motors Ltd.", gan SIA "Inchcape Motors Latvia" veic Land Rover automašīnu tirdzniecību, oriģinālo rezerves daļu un aksesuāru tirdzniecību, remontu un uzturēšanu. Tādēļ apvienošanās rezultātā veidosies koncentrācija gan vieglo pasažieru automašīnu un vieglā komerctransporta mazumtirdzniecības tirgū, kā arī Land Rover markas vieglo pasažieru automašīnu mazumtirdzniecības, rezerves daļu un aksesuāru tirdzniecības, kā arī remonta un uzturēšanas pakalpojumu tirgos. Apvienošanās var ietekmēt konkurenci Latvijā, tāpēc apvienošanās Latvijas teritorijā ir vērtējama saskaņā ar Konkurences likuma 15.panta pirmās daļas 3.punktu.

5. Saskaņā ar Konkurences likuma 15.panta otro daļu "tirgus dalībnieki, kuri nolēmuši apvienoties kādā no šā panta pirmajā daļā paredzētajiem veidiem, pirms apvienošanās iesniedz Konkurences padomei par to ziņojumu saskaņā ar šā likuma 16.pantu, ja pastāv viens no šādiem nosacījumiem:

1) apvienošanās dalībnieku kopējais apgrozījums iepriekšējā finanšu gadā ir bijis ne mazāks kā 25 miljoni latu;

2) apvienošanā iesaistīto tirgus dalībnieku kopējā tirgus daļa konkrētajā tirgū pārsniedz 40 procentus".

Ziņojumā norādīts, ka SIA "Inchcape Motors Latvia" apgrozījums 2006.gadā bija (*), bet SIA "BM Auto" apgrozījums 2006.gadā bija (*). Tātad apvienošanās dalībnieku kopējais apgrozījums Latvijā, kas aprēķināts saskaņā ar Noteikumiem, 2006.finanšu gadā bija (*). Apvienošanās dalībnieku kopējais apgrozījums 2006.gadā, saskaņā ar Ziņojumā sniegto informāciju, pārsniedz Konkurences likumā minēto slieksni, kuram izpildoties ir jāiesniedz ziņojums par tirgus dalībnieku apvienošanos.

6. Saskaņā ar Konkurences likuma 16.panta trešo daļu Konkurences padome ar lēmumu aizliedz apvienošanos, kuras rezultātā rodas vai nostiprinās dominējošais stāvoklis vai var tikt būtiski samazināta konkurence jebkurā konkrētajā tirgū. Konkurences likuma 1.panta 5.punkts nosaka, ka konkrētās preces tirgus ir noteiktas preces tirgus, kurā ietverts arī to preču kopums, kuras var aizstāt šo noteikto preci konkrētajā ģeogrāfiskajā tirgū, ņemot vērā pieprasījuma un piedāvājuma aizstājamības faktoru, preču pazīmes un lietošanas īpašības. Ziņojumā definētie konkrētās preces tirgi ir: 1) automašīnu mazumtirdzniecības pakalpojumi, 2) oriģinālo rezerves daļu un aksesuāru tirdzniecības pakalpojumi, 3) remonta un uzturēšanas pakalpojumi, 4) automašīnu nomas pakalpojumi, 5) līzinga starpniecības pakalpojumi, 6) lietoto automašīnu tirdzniecības pakalpojumi. Izvērtējot Eiropas Komisijas konkrēto tirgu definēšanas praksi (piemēram, lēmums lietā COMP/M.3388 - Ford Motor Company Ltd. / Polar Motor Group Ltd.1), Konkurences padome secina, ka atsevišķi konkrētie tirgi varētu tikt definēti kā norādīts ziņojumā.

Konkurences likuma 1.panta 3.punkts nosaka, ka konkrētais ģeogrāfiskais tirgus ir ģeogrāfiska teritorija, kurā konkurences apstākļi konkrētās preces tirgū ir pietiekami līdzīgi visiem šā tirgus dalībniekiem, un tādēļ šo teritoriju var nošķirt no citām teritorijām. Ziņojumā konkrētais ģeogrāfiskais tirgus definēts kā nacionālais tirgus. Iepriekš minētos pakalpojumus sniedz gan vairāk nekā 40 ražotāju pilnvarotie pārstāvji Latvijā, gan neatkarīgie tirgus dalībnieki. Nenozīmīgu automašīnu skaitu Latvijas patērētāji iepērk ārzemēs, arī ar automašīnu ekspluatāciju saistītos pakalpojumus patērētāji saņem pamatā Latvijas teritorijā. Tādēļ Konkurences padome uzskata, ka konkrētais ģeogrāfiskais tirgus šajā lietā ir Latvijas teritorija.

7. Saskaņā ar VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija" un Latvijas pilnvaroto autotirgotāju asociācijas sniegto publiski pieejamo informāciju Latvijā 2005.gada laikā tika reģistrētas 16 680 jaunas vieglās automašīnas (bez tranzīta), no kurām BMW, Mazda, Jaguar, Mini, Ford un Land rover markas jaunas automašīnas - 2084, t.i., 12,5%. Ņemot vērā, ka minētās markas automašīnas tirgo arī neatkarīgie tirgotāji, apvienošanās dalībnieku pilnvaroto pārstāvju kopējā tirgus daļa bija vēl mazāka. 2006.gadā attiecīgie rādītāji bija 25 626 - 2894 - 11,3%, bet 2007.gada pirmajos piecos mēnešos - 14 065 - 1692 - 12,0%. Apvienošanās dalībnieku pilnvaroto pārstāvju (arī neatkarīgo autotirgotāju) kopējās tirgus daļas 2005., 2006.gadā un 2007.gada pirmajos piecos mēnešos reģistrēto jauno automašīnu skaitā pa klasēm dotas 1. tabulā.

1.tabula

Automašīnu klase

Tirgus daļa
2005. gadā

Tirgus daļa
2006. gadā

Tirgus daļa
2007. gada 5 mēnešos

mazā

3,9

6,2

7,2

kompaktklase

22,6

20,1

16,3

vidējā

18,0

16,3

16,9

lielā

14,4

9,0

14,5

luksusa

22,7

2,0

9,9

apvidus

5,2

5,2

5,6

MPV

5,5

9,7

14,0

minibusi

6,0

5,2

8,5

sporta

17,2

15,7

16,7

 

Ņemot vērā to, ka Land Rover markas automašīnas, kas pieder apvidus automašīnu klasei, pašlaik Latvijā tirgo divi pilnvarotie autotirgotāji - SIA "Baltic Motors Ltd." un SIA "Inchcape Motors Latvia", - bet pēc apvienošanās tās tirgos viens tirgus dalībnieks, Konkurences padome izvērtēja Land Rover markas automašīnu īpatsvaru reģistrēto jauno vieglo automašīnu skaitā un reģistrēto jauno apvidus klases automašīnu skaitā 2005., 2006.gadā un 2007.gada pirmajos piecos mēnešos (2. tabula).

2. tabula

Tirgus daļa
2005. gadā

Tirgus daļa
2006. gadā

Tirgus daļa
2007. gada 5 mēnešos

Vieglās automašīnas un vieglais komerctransports

0,4

0,6

0,6

Apvidus automašīnu klase

2,3

2,5

2,8

Konkurences padome, ņemot vērā minēto un apvienošanās dalībnieku zemās tirgus daļas vieglo automašīnu mazumtirdzniecības tirgū vispār, kā arī pa automašīnu klasēm, uzskata, ka apvienošanās rezultātā neradīsies un nenostiprināsies dominējošais stāvoklis tirgū, kā arī nevienā no iespējamiem konkrētajiem tirgiem netiks būtiski samazināta konkurence.

Ņemot vērā minēto un pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 5.punktu, 15.panta pirmās daļas 3.punktu un otrās daļas 1.punktu un 16.panta pirmo un ceturto daļu, Konkurences padome

nolēma:

atļaut Inchcape Corporate Services Ltd. un MVC Capital, Inc. apvienošanos, kas paredzēta, Inchcape Corporate Services Ltd. iegādājoties no MVC Capital Inc. 100% Baltic Motors Corporation pamatkapitāla un 100% SIA "BM Auto" pamatkapitāla.

Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu viena mēneša laikā no šā lēmuma spēkā stāšanās dienas.

 

(*) - Ierobežotas pieejamības informācija

 

1 http://ec.europa.eu/comm/competition/mergers/cases/decisions/m3388.en.pdf

Konkurences padomes
priekšsēdētāja I.Jaunzeme