1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā Valsts ieņēmumu dienests ir tiesīgs speciālās pārbaudes veikšanai apturēt normatīvo aktu pārkāpēja (vai tā struktūrvienības, kurā noticis pārkāpums) darbību, ja attiecīgā fiziskā vai juridiskā persona vai šādu personu grupa, veicot saimniecisko darbību, pārkāpj normatīvajos aktos paredzēto kārtību, kādā nodrošināma ar nodokļiem un nodevām apliekamo objektu pareiza un pilnīga uzskaite.
2. Ar nodokļiem un nodevām apliekamo objektu pareiza un pilnīga uzskaite nav nodrošināta, ja:
2.1. struktūrvienība nav reģistrēta Valsts ieņēmumu dienestā;
2.2. netiek ievērota preču uzskaites un pavadzīmju lietošanas un noformēšanas kārtība;
2.3. ir konstatēta kases aparāta, kases sistēmas, specializētās ierīces vai iekārtas (turpmāk - kases aparāts) naudas kastē un papildu naudas kastē (ja tāda ir) esošās naudas kopsummas neatbilstība kases aparāta X pārskata izdrukas brīdī pārskatā norādītajai skaidrās naudas summai, kas pārsniedz piecus procentus no vidējās iepriekšējā mēneša dienas apgrozījuma summas;
2.4. netiek ievērotas normatīvo aktu prasības par kases aparāta žurnāla sagatavošanu un aizpildīšanu;
2.5. par darījumiem saņemtā samaksa skaidrā naudā, ar maksājumu kartēm, viedkartēm vai citiem maksājuma apliecinājumiem (dāvanu kartes, čeki, taloni un tamlīdzīgi apliecinājumi par to, ka tiek veikts norēķins par darījumu) netiek reģistrēta kases aparātā;
2.6. netiek ievērotas normatīvo aktu prasības par darījumu apliecinošu dokumentu lietošanu gadījumos, ja kases aparātu var nelietot;
2.7. lieto kases aparātu:
2.7.1. kam ir mainīta programma (ieprogrammējot rekvizītus atbilstoši normatīvajiem aktiem par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu tehniskajām prasībām), un par to nav veikta atzīme tehniskajā pasē;
2.7.2. kas bojājumu dēļ nenodrošina darījumu reģistrēšanu saskaņā ar noteikumiem par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtību, kā arī lietotāju un apkalpojošo dienestu pienākumiem un saskaņā ar normatīvajiem aktiem par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu tehniskajām prasībām vai tam ir atvienota kontrollente;
2.7.3. kas nav noplombēts vai plombas ir bojātas, vai pastāv iespēja iejaukties kases aparāta konstrukcijā, nebojājot plombu;
2.8. nav uzstādīti un netiek izmantoti normatīvajiem aktiem atbilstoši kases aparāti;
2.9. ir konstatēta rīcība, ar kuru radīta iespēja, izmantojot kases aparātu, slēpt vai samazināt ar nodokļiem un nodevām apliekamo objektu;
2.10. pārdošanā ir preces bez to izcelsmi un piederību apliecinošiem dokumentiem;
2.11. pārdošanā ir alkoholiskie dzērieni vai tabakas izstrādājumi bez akcīzes nodokļa markām;
2.12. bez speciālas atļaujas (licences) tiek veikta komercdarbība, kuras veikšanai saskaņā ar normatīvajiem aktiem nepieciešama speciāla atļauja (licence);
2.13. normatīvo aktu pārkāpējs nodarbina vairāk nekā vienu personu, ar kuru nav noformētas darba tiesiskās attiecības atbilstoši normatīvo aktu prasībām;
2.14. normatīvo aktu pārkāpējs no darba samaksas (arī grāmatvedības uzskaitē neatspoguļotās) vai tās daļas neaprēķina, neietur un budžetā neiemaksā normatīvajos aktos noteiktos nodokļus;
2.15. normatīvo aktu pārkāpēja par saimniecisko darbību atbildīgās personas nav informētas par tā darbību un kontroles institūcijai nevar uzrādīt pārbaudei nepieciešamos dokumentus;
2.16. normatīvo aktu pārkāpējs faktiski nav veicis darījumus, kurus uzrādījis grāmatvedības reģistros, deklarējis deklarācijās (pārskatos);
2.17. normatīvo aktu pārkāpējs noformējis darījumu (darījumus), izmantojot viltotus dokumentus vai viltojot parakstu;
2.18. normatīvo aktu pārkāpējs nesniedz vai apzināti sniedz nepilnīgu vai nepatiesu informāciju kontroles institūcijai;
2.19. normatīvo aktu pārkāpējs komercreģistrā reģistrēts, izmantojot zagtus, nozaudētus, viltotus, mirušu personu dokumentus;
2.20. normatīvo aktu pārkāpējs, reģistrējoties komercreģistrā, kā dibinātājus norādījis tādas personas, kuras ir piekritušas reģistrēt komercsabiedrību par atlīdzību, taču kuru nolūks nav bijis veikt reģistrēto saimniecisko darbību;
2.21. dokumenti par juridiskās adreses īpašuma vai lietošanas tiesībām (piemēram, nomas līgums) ir zaudējuši spēku un nav veikti grozījumi komercreģistrā, norādot jauno juridisko adresi, pamatojoties uz spēkā esošajiem dokumentiem.
3. Ja kontroles institūcija konstatē kādu no šo noteikumu 2.1., 2.2., 2.3., 2.4., 2.5., 2.6., 2.7., 2.8., 2.9., 2.10., 2.11. un 2.12.apakšpunktā minētajiem pārkāpumiem, tā noformē pārbaudes materiālus, izvērtē pārbaudē konstatētos pārkāpumus un triju darbdienu laikā no pārkāpuma konstatēšanas dienas lemj par to iesniegšanu izskatīšanai Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajā iestādē, kuras teritorijā atrodas normatīvo aktu pārkāpēja struktūrvienība, kurā konstatēts pārkāpums. Ja kontroles institūcija konstatē kādu no šo noteikumu 2.13., 2.14., 2.15., 2.16., 2.17., 2.18., 2.19., 2.20. un 2.21.apakšpunktā minētajiem pārkāpumiem, tā noformē pārbaudes materiālus, izvērtē pārbaudē konstatētos pārkāpumus un triju darbdienu laikā no pārkāpuma konstatēšanas dienas lemj par to iesniegšanu izskatīšanai Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajā iestādē vai Valsts ieņēmumu dienesta Lielo nodokļu maksātāju pārvaldē (turpmāk - Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālā iestāde), kurā normatīvo aktu pārkāpējs reģistrēts kā nodokļu maksātājs.
4. Pārbaudes materiālu iesniegšana Valsts ieņēmumu dienestā neatbrīvo normatīvo aktu pārkāpēju no likumos noteiktās atbildības par attiecīgā pārkāpuma izdarīšanu.
5. Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālā iestāde izskata pārbaudes materiālus un triju darbdienu laikā pēc to saņemšanas pieņem vienu no šādiem lēmumiem:
5.1. rakstiski brīdināt normatīvo aktu pārkāpēja vadību par struktūrvienības darbības apturēšanu, ja pārkāpums tiks konstatēts atkārtoti;
5.2. apturēt normatīvo aktu pārkāpēja struktūrvienības darbību bez iepriekšēja brīdinājuma, rakstiski par to informējot struktūrvienības vadītāju un normatīvo aktu pārkāpēja vadību;
5.3. apturēt normatīvo aktu pārkāpēja darbību, rakstiski par to informējot normatīvo aktu pārkāpēja par saimniecisko darbību atbildīgo personu;
5.4. izbeigt lietu.
6. Šo noteikumu 5.1.apakšpunktā minētajā lēmumā norāda konstatētos pārkāpumus un nosaka termiņu (ne ilgāku par sešiem mēnešiem), kurā iespējama atkārtota pārbaude. Ja atkārtotajā pārbaudē vēlreiz tiks konstatēti šo noteikumu 2.1., 2.2., 2.3., 2.4., 2.5., 2.6. un 2.7.1.apakšpunktā minētie pārkāpumi, normatīvo aktu pārkāpēja struktūrvienības, kurā noticis pārkāpums, darbība tiks apturēta uz laiku, ne ilgāku par 10 dienām, speciālas pārbaudes veikšanai.
7. Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālā iestāde pieņem:
7.1. šo noteikumu 5.2.apakšpunktā minēto lēmumu par darbības apturēšanu bez iepriekšēja brīdinājuma normatīvo aktu pārkāpēja struktūrvienībā, kurā noticis pārkāpums, ja:
7.1.1. tiek konstatēts kāds no šo noteikumu 2.7.2., 2.7.3., 2.8., 2.9., 2.10., 2.11. un 2.12.apakšpunktā minētajiem pārkāpumiem;
7.1.2. tiek konstatēti vismaz divi šo noteikumu 2.1., 2.2., 2.3., 2.4., 2.5., 2.6. un 2.7.1.apakšpunktā minētie pārkāpumi;
7.1.3. sešu mēnešu laikā pēc tam, kad pieņemts lēmums par darbības atjaunošanu normatīvo aktu pārkāpēja struktūrvienībā, kurā noticis pārkāpums, tiek konstatēts kāds no šo noteikumu 2.1., 2.2., 2.3., 2.4., 2.5., 2.6. un 2.7.1.apakšpunktā minētajiem pārkāpumiem;
7.2. šo noteikumu 5.3.apakšpunktā minēto lēmumu par normatīvo aktu pārkāpēja darbības apturēšanu, ja tiek konstatēts kāds no šo noteikumu 2.13., 2.14., 2.15., 2.16., 2.17., 2.18., 2.19., 2.20. un 2.21.apakšpunktā minētajiem pārkāpumiem;
7.3. lēmumu par normatīvo aktu pārkāpēja struktūrvienības darbības apturēšanu, ja šo noteikumu 5.1.apakšpunktā minētajā lēmumā norādītajā termiņā pārkāpums tiek konstatēts atkārtoti.
8. Par šo noteikumu 5.1. un 5.2.apakšpunktā minētā lēmuma pieņemšanu informē Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālo iestādi, kurā attiecīgais normatīvo aktu pārkāpējs ir reģistrēts kā nodokļu maksātājs.
9. Ja speciālajā pārbaudē tiek konstatēts, ka nepieciešams veikt nodokļu revīziju (auditu), un tiek pieņemts lēmums par nodokļu revīzijas (audita) veikšanu normatīvo aktu pārkāpējam, kurš ir reģistrēts kādā no Uzņēmumu reģistra pārziņā esošajiem reģistriem, Valsts ieņēmumu dienests nekavējoties, bet ne vēlāk kā triju darbdienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas par nodokļu revīzijas (audita) veikšanu informē Uzņēmumu reģistru par šo noteikumu 5.3.apakšpunktā minēto lēmumu.
10. Ja tiek pieņemts šo noteikumu 5.2.apakšpunktā minētais lēmums, normatīvo aktu pārkāpēja struktūrvienības pārstāvja klātbūtnē struktūrvienību noplombē vai aizzīmogo un sastāda attiecīgu aktu par normatīvo aktu pārkāpēja struktūrvienības aizzīmogošanu vai noplombēšanu, ja struktūrvienības izvietojums to pieļauj.
11. Lēmumu par normatīvo aktu pārkāpēja darbības atjaunošanu vai lēmumu par normatīvo aktu pārkāpēja struktūrvienības darbības atjaunošanu pieņem tikai pēc tam, kad veikta speciālā pārbaude vai nodokļu revīzija (audits).
12. Lēmumu par normatīvo aktu pārkāpēja darbības atjaunošanu vai lēmumu par normatīvo aktu pārkāpēja struktūrvienības darbības atjaunošanu var pieņemt tikai tā Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālā iestāde, kura pieņēmusi lēmumu par darbības apturēšanu.
13. Pēc tam, kad pieņemts lēmums par normatīvo aktu pārkāpēja struktūrvienības darbības atjaunošanu, attiecīgā Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālā iestāde, kura pieņēmusi lēmumu par struktūrvienības darbības apturēšanu, informē Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālo iestādi, kurā attiecīgais normatīvo aktu pārkāpējs ir reģistrēts kā nodokļu maksātājs.
14. Valsts ieņēmumu dienests pēc tam, kad pieņemts lēmums par nodokļu revīzijas (audita) rezultātiem, pieņem lēmumu par normatīvo aktu pārkāpēja darbības atjaunošanu un nekavējoties, bet ne vēlāk kā triju darbdienu laikā informē Uzņēmumu reģistru, ja attiecīgais normatīvo aktu pārkāpējs ir reģistrēts kādā no Uzņēmumu reģistra pārziņā esošajiem reģistriem.
15. Ja individuālā darba veicējs sešu mēnešu laikā ir atkārtoti pieļāvis šo noteikumu 2.punktā minētos pārkāpumus, Valsts ieņēmumu dienests pārbaudes materiālus nosūta pašvaldībai, kurā reģistrēts individuālā darba veicējs. Pašvaldība izvērtē materiālus un rīkojas atbilstoši kompetencei.
16. Ja šo noteikumu 2.punktā minētie pārkāpumi tiek pieļauti, veicot komercdarbību, kuras veikšanai ir nepieciešama speciāla atļauja (licence), pārbaudes materiāli iesniedzami kompetentajā iestādē, kura izsniedz speciālo atļauju (licenci), informācijas izvērtēšanai.
17. Iesniegums par lēmuma apstrīdēšanu par normatīvo aktu pārkāpēja vai tā struktūrvienības darbības apturēšanu izskatāms piecu darbdienu laikā no tā saņemšanas dienas.