Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr.117
Rīgā 2007.gada 25.aprīlī (prot.Nr. 16, 8.p.)
Par maksas par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu pārvadājumiem noteikšanu 2007./2008.gada vilcienu kustības grafika periodam
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma 11.panta otro daļu maksu par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu pārvadājumiem (turpmāk tekstā - infrastruktūras maksa) nosaka, pamatojoties uz metodiku maksas aprēķināšanai par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu pārvadājumiem, kuru saskaņā ar Dzelzceļa likuma 12.panta pirmo daļu nosaka Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk tekstā - Komisija).
Atbilstoši ar Komisijas padomes 2006.gada 18.janvāra lēmumu Nr.17 apstiprinātās Metodikas maksas aprēķināšanai par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu pārvadājumiem (turpmāk tekstā - metodika) 14.punktam publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs (turpmāk tekstā - pārvaldītājs) informāciju infrastruktūras maksas noteikšanai vilcienu kustības grafika nākamajam periodam iesniedz dzelzceļa infrastruktūras maksas noteicējam katru gadu līdz 1.martam.
Metodikas 15.punktā ir noteikts, ka vienlaikus ar informāciju infrastruktūras maksas noteikšanai pārvaldītājs iesniedz dzelzceļa infrastruktūras maksas noteicējam zvērināta revidenta ziņojumu par izmaksu pamatotību un to attiecināšanu atbilstoši metodikai.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma 13.panta trešo daļu, Dzelzceļa likuma 12.panta desmitajā daļā minētajos gadījumos infrastruktūras maksu nosaka Komisija saskaņā ar likumu "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem".
Saskaņā ar metodikas 16.punktu dzelzceļa infrastruktūras maksas noteicējs, t.i., Komisija, infrastruktūras maksu nosaka reizi gadā līdz 1.maijam. Infrastruktūras maksu pārvaldītājs piemēro vilcienu kustības grafika nākamajā periodā.
Komisija konstatē, ka:
1. Valsts akciju sabiedrība "Latvijas dzelzceļš", vienotais reģistrācijas numurs: 40003032065, juridiskā adrese: Gogoļa iela 3, Rīga, LV-1547, (turpmāk tekstā - AS "Latvijas dzelzceļš") kā pārvaldītājs veic kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus pa dzelzceļu, līdz ar to AS "Latvijas dzelzceļš" saskaņā ar Dzelzceļa likuma 12.panta desmito daļu nedrīkst noteikt infrastruktūras maksu.
2. 2007.gada 1.martā AS "Latvijas dzelzceļš" iesniedza Komisijai informāciju infrastruktūras maksas noteikšanai 2007./2008.gada vilcienu kustības grafika periodam (AS "Latvijas dzelzceļš" 2007.gada 28.februāra vēstule Nr. D-7/172).
3. Kopā ar informāciju infrastruktūras maksas noteikšanai Komisija saņēma komandītsabiedrības "S.Vilcānes audits" sagatavoto zvērināta revidenta ziņojumu par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanas pārvadājumiem izmaksu pamatotību un to attiecināšanas atbilstību Metodikai maksas aprēķināšanai par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu pārvadājumiem (turpmāk tekstā - ziņojums).
4. 2007.gada 7.martā AS "Latvijas dzelzceļš" papildus 2007.gada 1.martā iesniegtajai informācijai iesniedza Komisijai informāciju infrastruktūras maksas noteikšanai dzelzceļa iecirknī Gulbene - Alūksne 2007./2008.gada vilcienu kustības grafika periodam.
5. Lai Komisija varētu noteikt infrastruktūras maksu 2007./2008.gada vilcienu kustības grafika periodam, Komisija ar 2007.gada 23.marta vēstuli Nr. 1-2.51/1044 lūdza AS "Latvijas dzelzceļš" iesniegt papildu informāciju par ieņēmumiem no publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras (turpmāk tekstā - dzelzceļa infrastruktūra) izmantošanas pārvadājumiem 2006.gadā un informāciju par vilcienu kilometru un tonnu kilometru bruto rādītāju izpildi 2006.gadā, attiecinot to pa vilcienu kategorijām, kā arī informāciju par pārvaldītāja izmaksām sadalījumā pa izmaksu pozīcijām.
6. Komisija 2007.gada 29.martā no AS "Latvijas dzelzceļš" saņēma pieprasīto informāciju (AS "Latvijas dzelzceļš" 2006.gada 29.marta vēstule Nr. VL-7/273).
7. Lai izzinātu ieinteresēto personu viedokļus, Komisija 2007.gada 13.aprīlī rīkoja apspriedi par infrastruktūras maksas 2007./2008.gada vilcienu kustības grafika periodam projektu. Priekšlikumus un viedokļus izteica pārvaldītāja, dzelzceļa pārvadātāju, Latvijas Tranzīta biznesa asociācijas un Baltijas asociācijas - Transports un loģistika pārstāvji. Dzelzceļa transporta nozares pārstāvji piekrita tam, ka ir palielinājušās dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanas izmaksas un augstākas maksas noteikšana ir pamatota, taču pauda viedokli, ka, piemērojot šādu infrastruktūras maksu, pārvadātājiem būs ļoti grūti sekmīgi strādāt. Ieinteresētās personas izteica viedokli, ka dzelzceļa transporta nozarei kopumā ir nepieciešams finansiāls atbalsts no valsts.
Izvērtējot informāciju infrastruktūras maksas noteikšanai 2007./2008.gada vilcienu kustības grafika periodam, zvērināta revidenta ziņojumu par izmaksu pamatotību un to attiecināšanu atbilstoši metodikai un papildu informāciju infrastruktūras maksas noteikšanai, Komisija secina:
1. AS "Latvijas dzelzceļš" saskaņā ar metodikas 14.punktu ir iesniegusi visu nepieciešamo informāciju infrastruktūras maksas noteikšanai 2007./2008.gada vilcienu kustības grafika periodam.
2. Komisija saskaņā ar metodikas 15.punktu ir saņēmusi zvērināta revidenta ziņojumu par izmaksu pamatotību un to attiecināšanu atbilstoši metodikai. Ziņojumā norādīts, ka dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanas izmaksas ir attiecināmas uz šo pakalpojumu, ir pamatotas un sadalītas pa konkrētām vilcienu kategorijām atbilstoši metodikai.
3. Komisija ir pārbaudījusi iesniegtos dzelzceļa infrastruktūras izmaksu rādītājus un aprēķinus un konstatējusi, ka tie atbilst metodikā noteiktajai aprēķina pieejai.
4. Izmantojot AS "Latvijas dzelzceļš" iesniegtās vilcienu kilometru prognozes un dzelzceļa infrastruktūras izmaksas, Komisija 2007./2008.gada vilcienu kustības grafika periodam aprēķinājusi šādu viena vilciena kilometra pašizmaksu (latos par vienu vilcienu kilometru):
1.1. kravu vilcieniem - 5,68;
1.2. pasažieru elektrovilcieniem - 3,29;
1.3. pasažieru dīzeļvilcieniem, motrisēm - 2,80;
1.4. pasažieru vilcieniem ar lokomotīvi (dīzeļlokomotīves un tvaika lokomotīves vilce) - 3,10;
1.5. šaursliežu vilcieniem - 1,31.
Pamatojoties uz Dzelzceļa likuma 13.panta trešo daļu, likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 9.panta pirmās daļas 9.punktu un otro daļu,
padome nolemj:
1. Noteikt maksu par AS "Latvijas dzelzceļš" publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu pārvadājumiem 2007./2008.gada vilcienu kustības grafika periodam (latos par vienu vilcienu kilometru):
1.1. kravu vilcieniem - 5,68;
1.2. pasažieru elektrovilcieniem - 3,29;
1.3. pasažieru dīzeļvilcieniem, motrisēm - 2,80;
1.4. pasažieru vilcieniem ar lokomotīvi (dīzeļlokomotīves un tvaika lokomotīves vilce) - 3,10;
1.5. šaursliežu vilcieniem - 1,31.
2. Noteikt, ka lēmuma 1.punktā noteiktā infrastruktūras maksa stājas spēkā ar 2007.gada 27.maiju.
Šis lēmums stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi.
Ja mainās rentabilitāti ietekmējošie faktori, Komisija var ierosināt pārskatīt infrastruktūras maksu un atcelt šo lēmumu.
Šo administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no dienas, kad ieinteresētā persona uzzina vai tai vajadzēja uzzināt par pieņemto administratīvo aktu.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes priekšsēdētāja V.Andrējeva