(Noteikumu nosaukums grozīts ar MK 05.02.2008. noteikumiem Nr.83)
1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai, lauku un zivsaimniecības attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda, Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai un Eiropas Zivsaimniecības fonda, kā arī kārtību, kādā publicē informāciju par valsts un Eiropas Savienības atbalsta saņēmējiem un saņemtā atbalsta apmēru.
(MK 05.02.2008. noteikumu Nr.83 redakcijā)
2. Ja atbalsta pretendents uz atbalstu pretendē pirmo reizi, tas iesniedz Lauku atbalsta dienestā saskaņā ar šo noteikumu 1. vai 2.pielikumu aizpildītu veidlapu, lai reģistrētos Lauku atbalsta dienesta pārziņā esošajā klientu reģistrā. Ja atbalsta pretendents piesakās uz atbalstu tiešā atbalsta shēmu maksājumu ietvaros vai vides un lauku ainavas uzlabošanas maksājumu ietvaros, tas Lauku atbalsta dienestā papildus iesniedz arī saskaņā ar šo noteikumu 3.pielikumu aizpildītu veidlapu. Šo noteikumu 1., 2. un 3.pielikumā minētās veidlapas var iesniegt papīra formā vai elektroniski saskaņā ar Elektronisko dokumentu likuma prasībām.
3. Ja iesniegtajās veidlapās minētā informācija mainās, atbalsta pretendents atkārtoti aizpilda attiecīgo veidlapu un iesniedz to Lauku atbalsta dienestā divu nedēļu laikā pēc izmaiņu rašanās.
5. Iesniegumu iesniegšana pretendēšanai uz valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai, lauku un zivsaimniecības attīstībai nerada Lauku atbalsta dienestam pienākumu piešķirt atbalstu.
(Grozīts ar MK 05.02.2008. noteikumiem Nr.83)
6. Lauku reģistrs ir Lauku atbalsta dienesta pārziņā esoša ģeogrāfiskās informācijas sistēma, ar kuras palīdzību var identificēt lauksaimniecībā izmantotos zemes gabalus, par kuriem ir tiesības saņemt valsts un Eiropas Savienības atbalsta maksājumus tiešā atbalsta shēmu maksājumu ietvaros un vides un lauku ainavas uzlabošanas maksājumu ietvaros. Lauku reģistrā iekļauta lauku bloku (nepārtraukts lauksaimniecībā izmantojamās zemes gabals, kuru norobežo stabilu, dabā identificējamu objektu robežas vai īpašumu robežas) datu bāze ar savstarpēji saistītiem citiem telpisko datu slāņiem un tiem pakārtotu informāciju (ģeogrāfiskā piesaiste, identifikācijas numuri un informācija par platību).
7. Lauku reģistra datus Lauku atbalsta dienests izmanto lauku bloku kartes sagatavošanā. Lauku bloku kartes drukā mērogā 1:5000 vai 1:10000.
8. Lauku reģistra datus Lauku atbalsta dienests aktualizē pēc jaunajām ortofotokartēm un precizē, pamatojoties uz lauksaimniecībā izmantojamās zemes īpašnieka vai tiesiskā valdītāja iesniegumu lauku bloku precizēšanai saskaņā ar šo noteikumu 4.pielikumu un lauku bloku karti, kurā norādītas attiecīgās izmaiņas. Ja nepieciešams, sniegto informāciju Lauku atbalsta dienests pārbauda dabā.
(MK 17.06.2008. noteikumu Nr.442 redakcijā)
9. Lauku atbalsta dienests, Valsts zemes dienests, Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra, Valsts meža dienests, Valsts augu aizsardzības dienests un Dabas aizsardzības pārvalde savstarpēji nodrošina lauku reģistra uzturēšanai nepieciešamās informācijas apmaiņu nepārveidotā formā (neizmantojot īpašas datu sagatavošanas metodes, iekļaujot individuālos statistiskos datus par privātpersonām).
(Grozīts ar MK 13.01.2009. noteikumiem Nr.45)
10. Lauku atbalsta dienests veic atbalsta pretendentu iesniegumu administratīvās pārbaudes un pārbaudes uz vietas, kā arī nodrošina pārbaužu dokumentēšanu un uzskaiti saskaņā ar Komisijas 2006.gada 7.decembra Regulas (EK) Nr. 1975/2006, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus, lai īstenotu Padomes Regulu (EK) Nr. 1698/2005 attiecībā uz pārbaudes kārtību, kā arī savstarpējo atbilstību saistībā ar lauku attīstības atbalsta pasākumiem, Komisijas 2007.gada 26.marta Regulas (EK) Nr. 498/2007, ar ko paredz sīki izstrādātus noteikumus par to, kā īstenot Padomes Regulu (EK) Nr. 1198/2006 par Eiropas Zivsaimniecības fondu, un Komisijas 2004.gada 21.aprīļa Regulas (EK) Nr. 796/2004, ar ko paredz sīki izstrādātus noteikumus, lai ieviestu savstarpēju atbilstību, modulāciju un integrēto administrēšanas un kontroles sistēmu, kura paredzēta Padomes Regulā (EK) Nr. 1782/2003, ar ko ievieš kopīgus tiešā atbalsta shēmu noteikumus saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku un izveido dažas atbalsta shēmas lauksaimniekiem, prasībām.
(MK 05.02.2008. noteikumu Nr.83 redakcijā)
10.1 Nelielu ieguldījumu gadījumā attiecībā uz pārbaudes kārtību, kā arī savstarpējo atbilstību saistībā ar lauku attīstības atbalsta pasākumiem Lauku atbalsta dienests pieņem lēmumu par Komisijas 2006.gada 7.decembra Regulas (EK) Nr. 1975/2006, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus, lai īstenotu Padomes Regulu (EK) Nr. 1698/2005 attiecībā uz pārbaudes kārtību, kā arī savstarpējo atbilstību saistībā ar lauku attīstības atbalsta pasākumiem, 26.panta 4.punkta otrajā daļā noteikto normu piemērošanu.
(MK 17.06.2008. noteikumu Nr.442 redakcijā)
11. Atbalsta pretendents nodrošina iespēju Lauku atbalsta dienestam veikt pārbaudi uz vietas un pēc Lauku atbalsta dienesta amatpersonu pieprasījuma uzrāda pārbaudei nepieciešamos dokumentus, kas saistīti ar attiecīgā pasākuma īstenošanu.
12. Atbalsta pretendents ir tiesīgs piedalīties pārbaudē uz vietas un iepazīties ar pārbaudes rezultātiem.
12.1 Savstarpējās atbilstības kontroles sistēmas koordinējošā iestāde saskaņā ar Padomes 2003.gada 29.septembra Regulas (EK) Nr. 1782/2003, ar ko izveido kopīgus tiešā atbalsta shēmu noteikumus saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku un izveido dažas atbalsta shēmas lauksaimniekiem, un groza Regulu (EEK) Nr. 2019/93, (EK) Nr. 1452/2001, (EK) Nr. 1453/2001, (EK) Nr. 1454/2001, (EK) Nr. 1868/94, (EK) Nr. 1251/1999, (EK) Nr. 1254/1999, (EK) Nr. 1673/2000, (EEK) Nr.2358/71 un (EK) Nr.2529/2001 (turpmāk – Padomes regula Nr. 1782/2003), 23.panta 3.punktu ir Lauku atbalsta dienests.
(MK 14.10.2008. noteikumu Nr.854 redakcijā)
12.2 Saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 796/2004 42.panta 1.punktu ir šādas kompetentās kontroles iestādes:
12.21. Lauku atbalsta dienests – vides jomā, kā arī jautājumos, kas saistīti ar laba lauksaimniecības un vides stāvokļa nosacījumu ievērošanu;
12.22. Pārtikas un veterinārais dienests – sabiedrības, dzīvnieku un augu veselības aizsardzības jomā, kā arī jautājumos, kas saistīti ar dzīvnieku identifikāciju, reģistrāciju un dzīvnieku labturību;
12.23. Valsts augu aizsardzības dienests – sabiedrības, dzīvnieku un augu veselības aizsardzības jomā jautājumos, kas saistīti ar augu veselības aizsardzību, un vides jomā jautājumos, kas saistīti ar kultūraugu mēslošanas plāniem īpaši jutīgajās teritorijās;
12.24. Valsts meža dienests – vides jomā jautājumos, kas saistīti ar mežu platībām un medībām.
(MK 14.10.2008. noteikumu Nr.854 redakcijā)
12.3 Lauku atbalsta dienests:
12.31. koordinē kompetento kontroles iestāžu informācijas apmaiņu savstarpējās atbilstības kontroles sistēmas ietvaros;
12.32. nodrošina kompetentās kontroles iestādes ar Lauku atbalsta dienesta rīcībā esošo informāciju par atbalsta pretendentiem savstarpējās atbilstības pārbaužu veikšanai;
12.33. saskaņā ar kompetento kontroles iestāžu sniegto informāciju par veiktajām pārbaudēm aprēķina atbalsta samazinājumu, ja ir konstatēti pārkāpumi, un galīgo atbalsta maksājumu.
(MK 14.10.2008. noteikumu Nr.854 redakcijā)
12.4 Saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 796/2004 9.pantu un 42.panta 1.punktu, kā arī atbilstoši savai kompetencei:
12.41. Lauku atbalsta dienests, Valsts meža dienests, Valsts augu aizsardzības dienests un Pārtikas un veterinārais dienests veic atbalsta pretendentu atlasi kontrolēm saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 796/2004 44. un 45.pantu. Valsts meža dienests, Valsts augu aizsardzības dienests un Pārtikas un veterinārais dienests rakstiski informē par tiem Lauku atbalsta dienestu;
12.42. Lauku atbalsta dienests, Valsts meža dienests, Valsts augu aizsardzības dienests un Pārtikas un veterinārais dienests veic savstarpējās atbilstības kontroles saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 796/2004 46. un 47.pantu;
12.43. Valsts meža dienests, Valsts augu aizsardzības dienests un Pārtikas un veterinārais dienests elektroniski sniedz informāciju Lauku atbalsta dienestam par savstarpējās atbilstības kontroles rezultātiem, kontrolēs konstatētajiem pārkāpumiem, to izvērtējumu un izmaiņām kontroles rezultātos saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 796/2004 48.pantu, kā arī pēc Lauku atbalsta dienesta pieprasījuma sniedz citu nepieciešamo informāciju savstarpējās atbilstības kontroles sistēmas uzturēšanai un darbībai.
(MK 14.10.2008. noteikumu Nr.854 redakcijā)
12.5 Savstarpējās atbilstības prasības un laba lauksaimniecības un vides stāvokļa nosacījumi ir noteikti Padomes regulas Nr. 1782/2003 4. un 5.pantā un normatīvajos aktos par kārtību, kādā tiek piešķirts valsts un Eiropas Savienības atbalsts lauksaimniecībai tiešā atbalsta shēmu ietvaros.
(MK 14.10.2008. noteikumu Nr.854 redakcijā)
12.6 Lauku atbalsta dienests nepiemēro atbalsta samazinājumu, ja kompetentās kontroles iestādes saskaņā ar Padomes regulas Nr. 1782/2003 7.panta 2.punktu ir konstatējušas maznozīmīgus pārkāpumus un izteikušas brīdinājumu atbalsta pretendentam.
(MK 14.10.2008. noteikumu Nr.854 redakcijā)
13. Pamatojoties uz administratīvajās pārbaudēs un pārbaudēs uz vietas iegūtajiem rezultātiem, Lauku atbalsta dienests pieņem lēmumu par atbalsta pretendenta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu.
13.1 Ja noskaidrots, ka atbalsta pretendents ir speciāli radījis atbalsta saņemšanai nepieciešamos apstākļus, lai iegūtu sabiedrisko finansējumu, kas pārsniedz pasākumu ietvaros vienam atbalsta saņēmējam maksimāli pieejamo sabiedriskā finansējuma summu, vai gūtu priekšrocības salīdzinājumā ar citiem projektu iesniedzējiem, projekta iesniegumu noraida.
(MK 05.02.2008. noteikumu Nr.83 redakcijā)
14. Lauku atbalsta dienests triju mēnešu laikā pēc lēmuma pieņemšanas dienas par atbalsta piešķiršanu informāciju par atbalsta saņēmējiem publicē Lauku atbalsta dienesta mājas lapā internetā.
15. Lauku atbalsta dienests izvērtē atbalsta saņēmēja veikto izdevumu atbilstību un pieņem lēmumu par neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanu. Neatbilstoši veiktos izdevumus neatgūst, ja atgūstamā summa vienam iesniegumam vienā atbalsta veidā, vienā pasākumā vai apakšpasākumā nepārsniedz 65 latus viena finanšu gada ietvaros.
16. Lauku atbalsta dienests piecu darbdienu laikā pēc šo noteikumu 15.punktā minētā lēmuma pieņemšanas nosūta lēmumu atbalsta saņēmējam.
17. Lauku atbalsta dienests neatbilstoši veiktos izdevumus ietur no atbalsta saņēmēja (kas nav valsts budžeta iestāde) nākamā maksājuma. Ja neatbilstoši veiktos izdevumus nav iespējams ieturēt no nākamā maksājuma, atbalsta saņēmēja pienākums ir atmaksāt neatbilstoši veiktos izdevumus Lauku atbalsta dienesta norādītajā kontā šo noteikumu 15.punktā minētajā lēmumā norādītajā termiņā.
18. Ja atbalsta saņēmējs nevar atmaksāt neatbilstoši veiktos izdevumus šo noteikumu 15.punktā minētajā lēmumā norādītajā termiņā un apmērā:
18.1. atbalsta saņēmējs informē Lauku atbalsta dienestu par nepieciešamību mainīt šo noteikumu 15.punktā minētajā lēmumā norādīto termiņu;
18.2. Lauku atbalsta dienests izvērtē šo noteikumu 18.1.apakšpunktā minēto informāciju un, ja nepieciešams, septiņu darbdienu laikā pēc tās saņemšanas izdara izmaiņas šo noteikumu 15.punktā minētajā lēmumā. Piecu darbdienu laikā pēc šāda lēmuma pieņemšanas Lauku atbalsta dienests informē atbalsta saņēmēju, kura rīcībā ir konstatēta neatbilstība.
19. Ja atbalsta saņēmējs (kas nav valsts budžeta iestāde) neatmaksā neatbilstoši veiktos izdevumus Lauku atbalsta dienesta lēmumā norādītajā termiņā, atbalsta saņēmējs maksā nokavējuma naudu - 0,1 procenta apmērā (dienā) no neatmaksātās summas. Lauku atbalsta dienests par to informē atbalsta saņēmēju un nodrošina nokavējuma naudas ieskaitīšanu Lauku atbalsta dienesta norādītajā kontā.
20. Ja atbalsta saņēmējs, kura rīcības dēļ veikti neatbilstoši izdevumi, ir valsts budžeta iestāde un Lauku atbalsta dienests nevar nodrošināt atbalsta saņēmēja neatbilstoši veikto izdevumu ieturēšanu:
20.1. Lauku atbalsta dienests informē Zemkopības ministriju par atbalsta saņēmēja neatbilstoši veiktajiem izdevumiem;
20.2. Zemkopības ministrija nosūta šo noteikumu 20.1.apakšpunktā minēto informāciju atbalsta saņēmēja augstākās iestādes vadītājam un Valsts kontrolei;
20.3. Zemkopības ministrija reizi ceturksnī informē Ministru kabinetu par neatbilstoši veiktajiem izdevumiem.
21. Ja Eiropas Komisija izdod atgūšanas rīkojumu saskaņā ar Padomes 1999.gada 22.marta Regulu (EK) Nr. 659/1999, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus EK līguma 93.panta piemērošanai (turpmāk - Padomes regula Nr. 659/1999), Lauku atbalsta dienests nodrošina nelikumīgi izmaksātā atbalsta atgūšanu.
22. Saņemot Eiropas Komisijas izdoto atgūšanas rīkojumu, Lauku atbalsta dienests:
22.1. 14 dienu laikā informē Zemkopības ministriju par atbalsta saņēmēju skaitu un atbalsta apjomu atbalsta shēmas ietvaros;
22.2. mēneša laikā informē atbalsta saņēmēju par atbalsta atmaksas kārtību, termiņiem un atmaksājamā atbalsta apjomu, ņemot vērā procentus, kas noteikti saskaņā ar Padomes regulas Nr. 659/1999 14.panta otro daļu.
23. Valsts vai pašvaldības institūcija, kura ir atbildīga par atbalsta programmas vai projekta piemērošanu lauksaimniecības, lauku vai zivsaimniecības attīstības jomā (turpmāk - atbalsta sniedzējs), izvērtē atbalsta programmas vai projekta atbilstību Eiropas Kopienas dibināšanas līgumam un Eiropas Savienības tieši piemērojamajiem normatīvajiem aktiem par atbalstu lauksaimniecības un zivsaimniecības nozarē. Ja atbalsta sniedzējs iesniedz Zemkopības ministrijā izvērtēšanai atbalsta programmu vai projektu, Zemkopības ministrija atzinumu sniedz 15 darbdienu laikā pēc atbalsta programmas vai projekta saņemšanas.
(Grozīts ar MK 05.02.2008. noteikumiem Nr.83)
24. Atbalstu tehniskajai palīdzībai saskaņā ar Padomes 2005.gada 20.septembra Regulas (EK) Nr. 1698/2005 par atbalstu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) 66.panta 2.punktu un Padomes 2006.gada 27.jūlija Regulas (EK) Nr. 1198/2006 par Eiropas Zivsaimniecības fondu 46.panta 2.punktu saņem Zemkopības ministrija un Lauku atbalsta dienests.
25. Valsts un Eiropas Savienības atbalsta lauksaimniecībai un lauku attīstībai ietekmes nepārtrauktās novērtēšanas sistēmas uzturēšanu nodrošina Latvijas Valsts agrārās ekonomikas institūts.
25.1 Komisijas 2006.gada 15.decembra Regulas (EK) Nr. 1974/2006, ar ko paredz sīki izstrādātus piemērošanas noteikumus Padomes Regulai (EK) Nr. 1698/2005 par atbalstu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) (turpmāk - Regula 1974/2006), 41.panta pirmajā punktā paredzētās struktūras pienākumus veic valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs".
(MK 17.06.2008. noteikumu Nr.442 redakcijā)
25.2 Atbalsta saņēmējs īsteno projekta informācijas un publicitātes pasākumus atbilstoši Regulas 1974/2006 VI pielikuma 2.punktam, izmantojot savus finanšu līdzekļus.
(MK 17.06.2008. noteikumu Nr.442 redakcijā)
25.3 Projektiem, ko līdzfinansē no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai, informācijas un publicitātes pasākumus atbalsta saņēmējs īsteno, ievērojot šādus nosacījumus:
25.3 1. ja projekta kopējās izmaksas pārsniedz EUR 50 000 ekvivalentu, projekta īstenošanas vietā uzstāda informatīvo plāksni;
25.3 2. ja projekta kopējās izmaksas pārsniedz EUR 500 000 ekvivalentu, projekta īstenošanas vietā uzstāda informācijas stendu.
(MK 17.06.2008. noteikumu Nr.442 redakcijā)
25.4 Ievērojot Padomes 2005.gada 20.septembra Regulas (EK) Nr. 1698/2005 par atbalstu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) 75.panta 2.punkta nosacījumus, kā arī Regulas Nr. 1974/2006 VI pielikuma 1.punkta 1.1.apakšpunkta ceturtajā ievilkumā noteikto, informēšanas un publicitātes pasākumus par atbalstu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda Latvijas teritorijā veic plānošanas reģioni.
(MK 07.10.2008. noteikumu Nr.829 redakcijā)
26. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2006.gada 16.maija noteikumus Nr.406 "Kārtība, kādā administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai" (Latvijas Vēstnesis, 2006, 79.nr.).
(Pielikums MK 17.06.2008. noteikumu Nr.442 redakcijā)