Ministru kabineta rīkojums Nr.209
Rīgā 2007.gada 13.aprīlī (prot. Nr.22 22.§)
Par Ceļu satiksmes drošības programmu 2007.-2013.gadam
1. Atbalstīt Ceļu satiksmes drošības programmu 2007.-2013.gadam (turpmāk - programma).
2. Noteikt Iekšlietu ministriju, Izglītības un zinātnes ministriju, Labklājības ministriju, Satiksmes ministriju, Bērnu un ģimenes lietu ministriju un Veselības ministriju par atbildīgajām institūcijām atbilstoši to kompetencei programmas ieviešanā.
3. Šī rīkojuma 2.punktā minētajām atbildīgajām institūcijām reizi gadā iesniegt Ceļu satiksmes drošības padomē informāciju par programmā noteikto uzdevumu izpildes gaitu.
4. Satiksmes ministrijai līdz 2011.gada 1.maijam iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par programmas ieviešanu.
5. Programmu 2007.gadā īstenot atbilstoši piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem. Jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu programmas īstenošanai 2008.gadā un turpmākajos gados skatīt Ministru kabinetā vienlaikus ar visu ministriju budžeta prioritāšu pieteikumiem, sagatavojot valsts budžeta projektu kārtējam gadam.
Ministru prezidents A.Kalvītis
Satiksmes ministrs A.Šlesers
(Ministru kabineta
2007.gada 13.aprīļa rīkojums Nr.209)
Ceļu satiksmes drošības
programmas 2007.-2013.gadam
kopsavilkums
Ceļu satiksmes drošības programma 2007.-2013.gadam (turpmāk - programma) izstrādāta, lai sasniegtu Transporta attīstības pamatnostādnēs 2007.-2013.gadam (pamatnostādnes apstiprinātas ar Ministru kabineta 2006.gada 12.jūlija rīkojumu Nr.518 ''Par Transporta attīstības pamatnostādnēm 2007.-2013.gadam'') minētos mērķus un rezultātus. Programma izstrādāta, ņemot vērā Eiropas Savienības transporta Baltajā grāmatā izvirzīto mērķi - līdz 2010.gadam divkārt samazināt ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušo skaitu.
Programmā minētie pasākumi pamatoti ar ceļu satiksmes negadījumu statistikas datu analīzi un novērtējumu, un tas ir turpinājums iepriekšējai satiksmes drošības programmai, lai paaugstinātu autoceļu satiksmes drošības līmeni.
Programmas pasākumu īstenošanas mērķis ir drošības līmeņa paaugstināšana sistēmā "ceļš-apkārtējā vide-transportlīdzeklis-satiksmes dalībnieks", akcentējot satiksmes dalībnieku drošību.
Programmā nav minēti pasākumi, kas iekļauti tādos politikas plānošanas dokumentos, kuri nosaka autoceļu infrastruktūras attīstību, tomēr jāuzsver, ka ceļu satiksmes drošības līmeņa paaugstināšanā infrastruktūras loma ir ļoti svarīga, tādēļ autoceļu sakārtošanas un attīstības programmu īstenošana ir būtiska.
Programmas mērķis ir līdz 2013.gadam samazināt bojā gājušo skaitu ceļu satiksmes negadījumos par 70 % (salīdzinājumā ar 2001.gadu). Starpmērķis ir līdz 2010.gadam par 50 % samazināt bojā gājušo skaitu atbilstoši Eiropas Savienības izvirzītajam mērķim.
Mērķa sasniegšanai noteikti vairāki uzdevumi, kuri būtiski ietekmē ceļu satiksmes drošību.
1.uzdevums. Mazaizsargāto ceļu satiksmes dalībnieku drošības garantēšana, lai līdz 2010.gadam samazinātu bojā gājušo skaitu mazaizsargāto ceļu satiksmes dalībnieku grupā par 50 % (no 265 (2001.g.) līdz 130 (2010.g.)), attiecīgi līdz 2013.gadam - par 70 %.
2.uzdevums. Bērnu drošības līmeņa paaugstināšana ceļu satiksmē, lai līdz 2010.gadam samazinātu ceļu satiksmes negadījumos cietušo bērnu skaitu par 50 % (no 609 (2001.g.) līdz 300 (2010.g.)), attiecīgi līdz 2013.gadam - par 70 %.
3.uzdevums. Transportlīdzekļu droša braukšanas ātruma ievērošanas nodrošināšana, lai līdz 2010.gadam samazinātu atļautā braukšanas ātruma neievērošanas dēļ bojā gājušo skaitu par 50 % (no 175 (2001.g.) līdz 85 (2010.g.)), attiecīgi līdz 2013.gadam - par 70 %.
4.uzdevums. Transportlīdzekļu vadīšanas alkohola reibumā izskaušana, lai līdz 2010.gadam samazinātu alkohola reibumā bojā gājušo transportlīdzekļu vadītāju skaitu par 50 % (no 103 (2001.g.) līdz 50 (2010.g.)), attiecīgi līdz 2013.gadam - par 70 %.
5.uzdevums. Samazināt transportlīdzekļu vadīšanu nogurumā, lai līdz 2010.gadam nodrošinātu, ka pasažieru un kravas transportlīdzekļu vadītāji ievēro braukšanas un atpūtas režīmu un nevada transportlīdzekli noguruma stāvoklī.
6.uzdevums. Smagu ceļu satiksmes negadījumu skaita samazināšana, lai līdz 2010.gadam drošības jostas lietotu visi transportlīdzekļu vadītāji un pasažieri, lai visi motociklu un mopēdu vadītāji un to līdzbraucēji lietotu aizsargķiveres un lai visi bērni tiktu pārvadāti bērnu sēdeklīšos.
7.uzdevums. Veicināt sabiedrības iesaistīšanu ceļu satiksmes drošības problēmu risināšanā.
8.uzdevums. Veikt pastāvīgus pasākumus, kuri nodrošina ceļu satiksmes funkcionēšanu atbilstoši satiksmes drošības prasībām.
Programmas īstenošanas rezultatīvie rādītāji (norādot attiecīgos gadus) doti 1., 2., 3. un 4.tabulā.
1.tabula
Mērķis un uzdevumi |
2001. |
2007. |
2008. |
2009. |
2010. |
2011. |
2012. |
2013. |
Bojā gājušo skaits (kopā), t.sk. |
558 |
373 |
342 |
311 |
280 |
240 |
200 |
160 |
mazaizsargāto bojā gājušo skaits (kopā) |
265 |
175 |
160 |
145 |
130 |
114 |
98 |
80 |
citu bojā gājušo skaits |
293 |
198 |
182 |
166 |
150 |
126 |
102 |
80 |
2.tabula
Mērķis un uzdevumi |
2001. |
2007. |
2008. |
2009. |
2010. |
2011. |
2012. |
2013. |
Mazaizsargāto bojā gājušo skaits (kopā), t.sk. |
265 |
175 |
160 |
145 |
130 |
114 |
98 |
80 |
bojā gājušo gājēju skaits |
201 |
135 |
124 |
112 |
100 |
90 |
80 |
70 |
citu mazaizsargāto bojā gājušo skaits |
64 |
40 |
36 |
33 |
30 |
24 |
18 |
10 |
3.tabula
Mērķis un uzdevumi |
2001. |
2007. |
2008. |
2009. |
2010. |
2011. |
2012. |
2013. |
Bojā gājušo gājēju skaits (kopā), t.sk. |
201 |
135 |
124 |
112 |
100 |
90 |
80 |
70 |
uz autoceļiem bojā gājušo gājēju skaits |
119 |
81 |
74 |
67 |
60 |
52 |
44 |
36 |
apdzīvotajās vietās bojā gājušo gājēju skaita samazināšana |
82 |
56 |
51 |
46 |
41 |
36 |
31 |
26 |
4.tabula
Mērķis un uzdevumi |
2001. |
2007. |
2008. |
2009. |
2010. |
2011. |
2012. |
2013. |
Cietušo bērnu skaita samazināšana |
609 |
405 |
370 |
335 |
300 |
260 |
220 |
180 |
Nepareiza braukšanas ātruma izvēles dēļ bojā gājušo skaita samazināšana |
175 |
115 |
105 |
95 |
85 |
75 |
65 |
55 |
Alkohola reibumā bojā gājušo vadītāju skaita samazināšana |
103 |
68 |
62 |
56 |
50 |
43 |
36 |
30 |
Īstenojot izvirzīto mērķi un uzdevumus, līdz 2010.gadam Latvijā tiks izglābts 500 cilvēku, līdz 2013.gadam - 1226. Sabiedrībai nodarītie zaudējumi samazināsies par apmēram 158,15 miljoniem latu (līdz 2010.gadam) un par apmēram 271,96 miljoniem latu (līdz 2013.gadam) (5.tabula).
5.tabula
Gads |
Bojā gājušo skaits |
Izglābto cilvēku skaits |
Viena bojā gājušā izmaksas valstij (Ls) |
Valstij nodarīto zaudējumu samazinājums (miljoni Ls) |
2005. |
442 |
264591,01 |
||
2006. |
404 |
38 |
277820,56 |
10,56 |
2007. |
373 |
69 |
291711,59 |
20,13 |
2008. |
342 |
100 |
306297,17 |
30,63 |
2009. |
311 |
131 |
321612,03 |
42,13 |
2010. |
280 |
162 |
337692,63 |
54,71 |
Kopā līdz 2010.g. |
500 |
158,15 |
||
2011. |
240 |
202 |
354577,26 |
71,62 |
2012. |
200 |
242 |
372306,13 |
90,10 |
2013. |
160 |
282 |
390921,43 |
110,24 |
Pavisam kopā |
1226 |
271,96 |
Programmā paredzēto pasākumu izpilde ir cieši saistīta ar piešķirtā finansējuma apmēru. Ja tā pietrūks, var tikt apdraudēta noteikto rezultatīvo rādītāju sasniegšana. Programmas 5.nodaļā minēto pasākumu izmaksu kopsavilkums apkopots 6.tabulā.
6.tabula
Programmas pasākumu bloks |
Tūkstoši (Ls) |
Normatīvo aktu pilnveidošana |
0,00 |
Ceļu satiksmes dalībnieku kontrole |
18688,50 |
Ceļu satiksmes dalībnieku apziņas veidošana |
2499,00 |
Ceļa tīkla inženiertehniskie pasākumi |
45240,03 |
Ceļu satiksmes dalībnieku izglītošana un apmācība |
1179,00 |
Glābšanas dienests un neatliekamā medicīniskā palīdzība |
74287,08 |
Ceļu satiksmes drošības pētījumi |
385,00 |
Kopā septiņos gados |
142278,61 |
Vidēji gadā |
20325,52 |
Programmas īstenošanas gaitu pārrauga Ceļu satiksmes drošības padome.
Programmas īstenošanā iesaistītas vairākas ministrijas, kuru pārstāvji aktīvi piedalījās dokumenta izstrādē. Tās ir šādas:
• Iekšlietu ministrija;
• Izglītības un zinātnes ministrija;
• Labklājības ministrija;
• Satiksmes ministrija;
• Veselības ministrija;
• Bērnu un ģimenes lietu ministrija;
• Rīgas dome.
Ministrijas un pašvaldības katru gadu sagatavo informatīvo ziņojumu par programmas pasākumu īstenošanas gaitu un iesniedz to Ceļu satiksmes drošības padomē, kura katru gadu analizē un koordinē programmas īstenošanu un to aktualizē. 2013.gadā jāsāk izstrādāt nākamo programmu.
Satiksmes ministrs A.Šlesers