Darbības ar dokumentu

Darbības ar dokumentu
Tiesību akts: spēkā esošs

Ministru kabineta rīkojums Nr.209

Rīgā 2007.gada 13.aprīlī (prot. Nr.22 22.§)

Par Ceļu satiksmes drošības programmu 2007.-2013.gadam

 

1. Atbalstīt Ceļu satiksmes drošības programmu 2007.-2013.gadam (turpmāk - programma).

2. Noteikt Iekšlietu ministriju, Izglītības un zinātnes ministriju, Lab­klājības ministriju, Satiksmes ministriju, Bērnu un ģimenes lietu ministriju un Veselības ministriju par atbildīgajām institūcijām atbilstoši to kompetencei programmas ieviešanā.

3. Šī rīkojuma 2.punktā minētajām atbildīgajām institūcijām reizi gadā iesniegt Ceļu satiksmes drošības padomē informāciju par programmā noteikto uzdevumu izpildes gaitu.

4. Satiksmes ministrijai līdz 2011.gada 1.maijam iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par programmas ieviešanu.

5. Programmu 2007.gadā īstenot atbilstoši piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem. Jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu programmas īstenošanai 2008.gadā un turpmākajos gados skatīt Ministru kabinetā vienlaikus ar visu ministriju budžeta prioritāšu pieteikumiem, sagatavojot valsts budžeta projektu kārtējam gadam.

Ministru prezidents A.Kalvītis

 Satiksmes ministrs A.Šlesers


 

 

(Ministru kabineta

2007.gada 13.aprīļa rīkojums Nr.209)

Ceļu satiksmes drošības programmas 2007.-2013.gadam
kopsavilkums

Ceļu satiksmes drošības programma 2007.-2013.gadam (turpmāk - programma) izstrādāta, lai sasniegtu Transporta attīstības pamatnostādnēs 2007.-2013.gadam (pamatnostādnes apstiprinātas ar Ministru kabineta 2006.gada 12.jūlija rīkojumu Nr.518 ''Par Transporta attīstības pamatnostādnēm 2007.-2013.gadam'') minētos mērķus un rezultātus. Programma izstrādāta, ņemot vērā Eiropas Savienības transporta Baltajā grāmatā izvirzīto mērķi - līdz 2010.gadam divkārt samazināt ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušo skaitu.

Programmā minētie pasākumi pamatoti ar ceļu satiksmes negadījumu statistikas datu analīzi un novērtējumu, un tas ir turpinājums iepriekšējai satiksmes drošības programmai, lai paaugstinātu autoceļu satiksmes drošības līmeni.

Programmas pasākumu īstenošanas mērķis ir drošības līmeņa paaugstināšana sistēmā "ceļš-apkārtējā vide-transportlīdzeklis-satiksmes dalībnieks", akcentējot satiksmes dalībnieku drošību.

Programmā nav minēti pasākumi, kas iekļauti tādos politikas plānošanas dokumentos, kuri nosaka autoceļu infrastruktūras attīstību, tomēr jāuzsver, ka ceļu satiksmes drošības līmeņa paaugstināšanā infrastruktūras loma ir ļoti svarīga, tādēļ autoceļu sakārtošanas un attīstības programmu īstenošana ir bū­tiska.

Programmas mērķis ir līdz 2013.gadam samazināt bojā gājušo skaitu ceļu satiksmes negadījumos par 70 % (salīdzinā­jumā ar 2001.gadu). Starpmērķis ir līdz 2010.gadam par 50 % samazināt bojā gājušo skaitu atbilstoši Eiropas Savienības izvirzītajam mērķim.

Mērķa sasniegšanai noteikti vairāki uzdevumi, kuri būtiski ietekmē ceļu satiksmes drošību.

1.uzdevums. Mazaizsargāto ceļu satiksmes dalībnieku drošības garan­tēšana, lai līdz 2010.gadam samazinātu bojā gājušo skaitu mazaizsargāto ceļu satiksmes dalībnieku grupā par 50 % (no 265 (2001.g.) līdz 130 (2010.g.)), attiecīgi līdz 2013.gadam - par 70 %.

2.uzdevums. Bērnu drošības līmeņa paaugstināšana ceļu satiksmē, lai līdz 2010.gadam samazinātu ceļu satiksmes negadījumos cietušo bērnu skaitu par 50 % (no 609 (2001.g.) līdz 300 (2010.g.)), attiecīgi līdz 2013.gadam - par 70 %.

3.uzdevums. Transportlīdzekļu droša braukšanas ātruma ievērošanas no­dro­šināšana, lai līdz 2010.gadam samazinātu atļautā braukšanas ātruma neievērošanas dēļ bojā gājušo skaitu par 50 % (no 175 (2001.g.) līdz 85 (2010.g.)), attiecīgi līdz 2013.gadam - par 70 %.

4.uzdevums. Transportlīdzekļu vadīšanas alkohola reibumā izskaušana, lai līdz 2010.gadam samazinātu alkohola reibumā bojā gājušo transportlīdzekļu vadītāju skaitu par 50 % (no 103 (2001.g.) līdz 50 (2010.g.)), attiecīgi līdz 2013.gadam - par 70 %.

5.uzdevums. Samazināt transportlīdzekļu vadīšanu nogurumā, lai līdz 2010.gadam nodrošinātu, ka pasažieru un kravas transportlīdzekļu vadītāji ievēro braukšanas un atpūtas re­žī­mu un nevada transportlīdzekli noguruma stāvoklī.

6.uzdevums. Smagu ceļu satiksmes negadījumu skaita samazināšana, lai līdz 2010.gadam drošības jostas lietotu visi transportlīdzekļu vadītāji un pasa­žieri, lai visi motociklu un mopēdu vadītāji un to līdzbraucēji lietotu aizsarg­ķiveres un lai visi bērni tiktu pārvadāti bērnu sēdeklīšos.

7.uzdevums. Veicināt sabiedrības iesaistīšanu ceļu satiksmes drošības pro­blēmu risināšanā.

8.uzdevums. Veikt pastāvīgus pasākumus, kuri nodrošina ceļu sa­tik­smes funkcionēšanu atbilstoši satiksmes drošības prasībām.

Programmas īstenošanas rezultatīvie rādītāji (norādot attiecīgos gadus) doti 1., 2., 3. un 4.tabulā.

1.tabula

Mērķis un uzdevumi

2001.

2007.

2008.

2009.

2010.

2011.

2012.

2013.

Bojā gājušo skaits (kopā), t.sk.

558

373

342

311

280

240

200

160

mazaizsargāto bojā gājušo skaits (kopā)

265

175

160

145

130

114

98

80

citu bojā gājušo skaits

293

198

182

166

150

126

102

80

 

2.tabula

Mērķis un uzdevumi

2001.

2007.

2008.

2009.

2010.

2011.

2012.

2013.

Mazaizsargāto bojā gājušo skaits (kopā), t.sk.

265

175

160

145

130

114

98

80

bojā gājušo gājēju skaits

201

135

124

112

100

90

80

70

citu mazaizsargāto bojā gājušo skaits

64

40

36

33

30

24

18

10

 

3.tabula

Mērķis un uzdevumi

2001.

2007.

2008.

2009.

2010.

2011.

2012.

2013.

Bojā gājušo gājēju skaits (kopā), t.sk.

201

135

124

112

100

90

80

70

uz autoceļiem bojā gājušo gājēju skaits

119

81

74

67

60

52

44

36

apdzīvotajās vietās bojā gājušo gājēju skaita samazināšana

82

56

51

46

41

36

31

26

 

4.tabula

Mērķis un uzdevumi

2001.

2007.

2008.

2009.

2010.

2011.

2012.

2013.

Cietušo bērnu skaita samazināšana

609

405

370

335

300

260

220

180

Nepareiza braukšanas ātruma izvēles dēļ bojā gājušo skaita samazināšana

175

115

105

95

85

75

65

55

Alkohola reibumā bojā gājušo vadītāju skaita samazināšana

103

68

62

56

50

43

36

30

 

Īstenojot izvirzīto mērķi un uzdevumus, līdz 2010.gadam Latvijā tiks izglābts 500 cilvēku, līdz 2013.gadam - 1226. Sabiedrībai nodarītie zaudējumi samazināsies par apmēram 158,15 miljoniem latu (līdz 2010.gadam) un par apmēram 271,96 miljoniem latu (līdz 2013.gadam) (5.tabula).

5.tabula

Gads

Bojā gājušo skaits

Izglābto cilvēku skaits

Viena bojā gājušā izmaksas valstij (Ls)

Valstij nodarīto zaudējumu samazinājums (miljoni Ls)

2005.

442

264591,01

2006.

404

38

277820,56

10,56

2007.

373

69

291711,59

20,13

2008.

342

100

306297,17

30,63

2009.

311

131

321612,03

42,13

2010.

280

162

337692,63

54,71

Kopā līdz 2010.g.

500

158,15

2011.

240

202

354577,26

71,62

2012.

200

242

372306,13

90,10

2013.

160

282

390921,43

110,24

Pavisam kopā

1226

271,96

 

Programmā paredzēto pasākumu izpilde ir cieši saistīta ar piešķirtā finansējuma apmēru. Ja tā pietrūks, var tikt apdraudēta noteikto rezultatīvo rādītāju sasniegšana. Programmas 5.nodaļā minēto pasākumu izmaksu kopsa­vilkums apkopots 6.tabulā.

6.tabula

Programmas pasākumu bloks

Tūkstoši (Ls)

Normatīvo aktu pilnveidošana

0,00

Ceļu satiksmes dalībnieku kontrole

18688,50

Ceļu satiksmes dalībnieku apziņas veidošana

2499,00

Ceļa tīkla inženiertehniskie pasākumi

45240,03

Ceļu satiksmes dalībnieku izglītošana un apmācība

1179,00

Glābšanas dienests un neatliekamā medicīniskā palīdzība

74287,08

Ceļu satiksmes drošības pētījumi

385,00

Kopā septiņos gados

142278,61

Vidēji gadā

20325,52

 

Programmas īstenošanas gaitu pārrauga Ceļu satiksmes drošības padome.

Programmas īstenošanā iesaistītas vairākas ministrijas, kuru pārstāvji aktīvi piedalījās dokumenta izstrādē. Tās ir šādas:

• Iekšlietu ministrija;

• Izglītības un zinātnes ministrija;

• Labklājības ministrija;

• Satiksmes ministrija;

• Veselības ministrija;

• Bērnu un ģimenes lietu ministrija;

• Rīgas dome.

Ministrijas un pašvaldības katru gadu sagatavo informatīvo ziņojumu par programmas pasākumu īstenošanas gaitu un iesniedz to Ceļu satiksmes drošības padomē, kura katru gadu analizē un koordinē programmas īstenošanu un to aktualizē. 2013.gadā jāsāk izstrādāt nākamo programmu.

Satiksmes ministrs A.Šlesers

13.04.2007