Darbības ar dokumentu

Darbības ar dokumentu

Ministru kabineta rīkojums Nr.178 

Rīgā 2007.gada 28.martā (prot. Nr.21 3.§)

Par atteikumu nodot privatizācijai nekustamo īpašumu Rīgā, Dzērbenes ielā 14

 

1. Ministru kabinets (Rīgā, Brīvības bulvārī 36, LV-1050) ir izskatījis Jevgenija Gomberga 2006.gada 14.augustā iesniegto privatizācijas ierosinājumu (reģistrēts Privatizācijas aģentūras privatizācijas ierosinājumu reģistrā 2006.gada 14.augustā ar Nr.1.202).

2. Jevgenijs Gombergs ierosina privatizēt valstij piekrītošo nekustamo īpašumu - astoņas ēkas un zemesgabalu 21282 m2 platībā - Rīgā, Dzērbenes ielā 14.

3. Pēc privatizācijas ierosinājuma izskatīšanas Ministru kabinets konstatē:

3.1. nekustamais īpašums Rīgā, Dzērbenes ielā 14, nav ierakstīts zemesgrāmatā;

3.2. nekustamais īpašums Rīgā, Dzērbenes ielā 14, sastāv no administratīvās ēkas (būves kadastra apzīmējums 0100 092 0440 001), skaitļošanas mašīnu korpusa (būves kadastra apzīmējums 0100 092 0440 002), patvertnes, transformatora apakšstacijas (būves kadastra apzīmējums 0100 092 0440 004), zinātniski eksperimentālā korpusa (būves kadastra apzīmējums 0100 092 0440 006), noliktavas (būves kadastra apzīmējums 0100 092 0440 007), nojumes (būves kadastra apzīmējums 0100 092 0440 010), laboratorijas korpusa (būves kadastra apzīmējums 0100 092 0440 011) un ventilācijas centra (būves kadastra apzīmējums 0100 092 0440 012) (turpmāk - valsts īpašuma objekts). Valsts īpašuma objekts atrodas uz valstij piekrītošā zemesgabala (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 092 0440) 21282 m2 platībā Rīgā, Dzērbenes ielā 14. Valsts īpašuma objekta ēkas un būves ir projektētas un uzbūvētas par valsts līdzekļiem zinātnisko iestāžu vajadzībām un nodotas ekspluatācijā no 1965.gada līdz 1971.gadam;

3.3. saskaņā ar likuma "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju" 17.panta pirmo daļu nav subjekta, kuram varētu tikt atzītas valsts īpašuma objekta pirmpirkuma tiesības;

3.4. valsts īpašuma objekta kopējā platība ir 16794 m2, 6700 m2 (39 % no telpu kopējās platības) bez tiesībām veikt telpu pārbūvi ir izīrēti. Nomas līgumu termiņš tiek noteikts uz vienu gadu;

3.5. valsts īpašuma objekts ir nepieciešams ministrijas pārraudzībā esošās valsts aģentūras "Elektronikas un datorzinātņu institūts" (turpmāk - aģentūra) funkcionēšanas nodrošināšanai. Aģentūra ir izveidota saskaņā ar Ministru kabineta 2006.gada 9.maija rīkojumu Nr.322 "Par bezpeļņas organizācijas valsts zinātniskās iestādes "Latvijas Universitātes Elektronikas un datorzinātņu institūts" reorganizāciju un valsts aģentūras "Elektronikas un datorzinātņu institūts" izveidi". Saskaņā ar minētā rīkojuma 5.3.apakšpunktu aģentūras pamatfunkcijas ir fundamentālo pētījumu veikšana datorzinātnēs un inženier­zinātnēs, Latvijas interešu pārstāvēšana Eiropas Savienībā un starptautiskajās institūcijās, kā arī procesos modernās signālapstrādes un nanoelektronikas jomā. Saskaņā ar Ministru kabineta 2006.gada 6.maija rīkojumu Nr.412 "Par prioritārajiem zinātnes virzieniem fundamentālo un lietišķo pētījumu finansēšanai 2006.-2009.gadā", Ministru kabineta 2006.gada 30.maija noteikumu Nr.443 "Valsts pētījumu programmu pieteikšanas, ekspertīzes un finansēšanas kārtība" 35.punktu un Izglītības un zinātnes ministrijas 2006.gada 26.jūlija rīkojumu Nr.603 "Par Izglītības un zinātnes ministrijas apakšprogrammai 05.12.00. "Zinātnes konkurētspējas veicināšana" noteiktās apropriācijas pārdali valsts pētījumu programmu 3.etapa īstenošanas nodrošināšanai" programmas "Informācijas tehnoloģiju bāze" finansēšanas nodrošināšanai piešķirti 225000 latu;

3.6. saskaņā ar Zinātniskās darbības likuma 2.pantu valsts rūpes par zinātni ir īpaši svarīgs sabiedrības attīstības faktors. Atbilstoši Ministru kabineta 2003.gada 16.septembra noteikumu Nr.528 "Izglītības un zinātnes ministrijas nolikums" 5.14. un 5.15.apakšpunktam Izglītības un zinātnes ministrija nodrošina tirgus orientēto pētījumu projektu un valsts pārvaldes institūciju pasūtīto pētījumu projektu administrēšanu, ekspertīzi un finansēšanu attiecīgās budžeta apakšprogrammas ietvaros, kā arī nodrošina starptautisko sadarbības programmu zinātnē un tehnoloģiju attīstībā īstenošanu Latvijā;

3.7. izpildot Eiropas Savienības politikas plānošanas dokumentu zinātnē "Lisabonas stratēģija", atbilstoši 2001.gada martā Barselonas sammitā izvirzītajam mērķim, visām Eiropas Savienības dalībvalstīm līdz 2010.gadam ir jāpalielina finansējums pētniecībai un zinātnes attīstībai līdz 3 % no iekšzemes kopprodukta. Pamatojoties uz Eiropas Reģionālās attīstības fonda  vadības komitejas 2004.gada 17.jūnija sanāksmes protokolu,  Izglītības un zinātnes ministrija ar 2004.gada 10.septembra rīkojumu Nr.523 apstiprināja nacionālo programmu "Atbalsts zinātniskās infrastruktūras modernizēšanai valsts zinātniskajās institūcijās";

3.8. valsts īpašuma objekta saglabāšana valsts īpašumā nodrošina Zinātniskās darbības likuma 13.pantā noteikto valsts zinātnes un tehnoloģijas attīstības politikas īstenošanu. Aģentūra:

3.8.1. piedalās nacionālās programmas "Atbalsts zinātniskās infrastruktūras modernizēšanai valsts zinātniskajās institūcijās" projekta Nr.VPD1/ERAF/CFLA/04/NC/2.5.2./000016/017 "Modernās komercializācijas potenciāla paaugstināšana" īstenošanā un veic pētījumus 6.Ietvaru programmas projekta "MODULINSPEX Modular High Speed X-ray Detection and Sorting Systems for Production Process Control and Packaging Quality Control STRP016882" ietvaros.

Visu zinātnisko darbu īstenošanā ir iesaistīti Latvijas universitāšu studenti, maģistri un doktoranti (2006.gadā - 14 pētnieki);

3.8.2. izpilda Eiropas un Āziju valstu pasūtījumus ārkārtīgi precīzu Lāzerlokācijas sistēmu izstrādē un izgatavošanā, kuras ir arvien pieprasītākas globālās Zemes mākslīgo pavadoņu novērošanas sistēmas vajadzībām;

3.8.3. sadarbībā ar ražošanas uzņēmumiem izmanto valsts īpašuma objektā esošās būves, tajā skaitā eksperimentālās ražošanas korpusu jaunu konkurētspējīgu elektronisko sistēmu un iekārtu izstrādāšanai tirgus orientēto pētījumu projektu un valsts pārvaldes institūciju pasūtīto pētījumu projektu īstenošanai;

3.8.4. īsteno Izglītības un zinātnes ministrijas Valsts pētījumu programmas "Informācijas tehnoloģiju zinātniskā bāze" izpildi un vada programmas 3.projektu "Oriģinālu signālu apstrādes paņēmienu izveide un izpēte konkurētspējīgu IT tehnoloģiju radīšanai", 4.projektu "Jaunu tehnoloģiju izpēte un pielietošana elektroniskās aparātbūves jomā (Sensor-tehnoloģiju un daudzkanālu datu iegūšanas elektronisko sistēmu radīšana)" un 6.projektu "IT pielietošana ražošanas problēmu risināšanai";

3.8.5. veic pētījumus un izstrādes valsts noteiktajā prioritārajā virzienā - informācijas tehnoloģijas;

3.8.6. īsteno Latvijas Zinātnes padomes projektus. Aģentūra ir uzvarējusi Aizsardzības ministrijas izsludinātajā konkursā un pēc Aizsardzības ministrijas pasūtījuma izpilda klasificētu informāciju saturošu pasūtījumu;

3.9. saskaņā ar 2006.gada 7.martā parakstīto Izglītības un zinātnes ministrijas, valsts aģentūras "Centrālā finanšu un līgumu aģentūra" un valsts zinātniskās iestādes "Latvijas Universitātes Elektronikas un datorzinātņu institūts" trīspusējo līgumu par nacionālās programmas projekta Nr.VPD1/ERAF/CFLA/04/NC/2.5.2./000016/017 ieviešanu un Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansējuma piešķiršanu 6.15.apakšpunktu, struktūrfonda finansējuma saņēmējs nodrošina, lai pamatlīdzekļi, kas ir radīti vai iepirkti, daļēji vai pilnībā izmantojot Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansējumu, netiktu atsavināti, nodoti citam īpašniekam, pārdoti vai citādi norakstīti projekta īstenošanas gaitā un piecus gadus pēc projekta īstenošanas beigām;

3.10. Latvijā nav līdzīga valsts īpašuma objekta, kurš būtu izbūvēts, ekspluatēts un par valsts līdzekļiem modernizēts starp­tautisko sadarbības programmu īstenošanai zinātnē;

3.11. valsts īpašuma objekta nodošana privatizācijai neatbilstu sabiedrības interesēm un nebūtu lietderīga, jo tas kļūtu par privātīpašumu, bet zinātniskās iestādes darbības nodrošināšanai būtu jānomā telpas atbilstoši tirgus cenām. Tas nav racionāli, jo minētās telpas ir pielāgotas šajā punktā minēto programmu apguvei un citu piemērotu objektu Latvijā nav.

4. Saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta trešo daļu Ministru kabinets vai pašvaldības dome (padome), lemjot par valsts vai pašvaldības īpašuma objekta, kā arī apbūvēta un neapbūvēta zemesgabala nodošanu privatizācijai, izvērtē, vai attiecīgais objekts vai zemesgabals ir nepieciešams valsts pārvaldes funkciju vai valsts vai pašvaldības komercdarbības veikšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu.

Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta piektajā daļā noteikts, ka tikai Ministru kabinets var pieņemt lēmumu par atteikumu nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, likuma 5.panta otrās daļas 2.punktā minēto apbūvētu zemesgabalu, kā arī neapbūvētu zemesgabalu. Ministrijas vai citas institūcijas iebildumi pret konkrētā valsts īpašuma nodošanu privatizācijai nevar būt par pamatu tam, lai šī valsts īpašuma privatizācijas ierosinājumu Ministru kabinets neizskatītu pēc būtības. Lēmumā par atteikumu nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, likuma 5.panta otrās daļas 2.punktā minēto apbūvētu zemesgabalu, kā arī neapbūvētu zemesgabalu norādāms, kuras valsts pārvaldes funkcijas veikšanai vai kādas komercdarbības veikšanai attiecīgais objekts vai zemesgabals nepieciešams.

5. Ikviena personas tiesību ierobežojuma pamatā ir apstākļi un argumenti, tātad ierobežojums tiek noteikts svarīgu interešu labad. Tādēļ atteikumam, kas radītu personas tiesību ierobežojumu, ir jāatbilst samērīguma principam - ja publiskā vara ierobežo personas tiesības un likumiskās intereses, ir jāievēro saprātīgs līdzsvars starp sabiedrības un indivīda interesēm.

Atbilstoši Administratīvā procesa likuma 13.pantam un 66.panta pirmās daļas 4.punktam labums, ko sabiedrība iegūst, noraidot Jevgenija Gomberga privatizācijas ierosinājumu, ir lielāks nekā tās tiesisko interešu ierobežojums, jo netiek apdraudēta aģentūras īstenoto izglītības programmu izpilde.

6. No minētajiem apsvērumiem secināms, ka valsts īpašuma objekts nav privatizējams, bet saglabājams valsts īpašumā.

7. Ievērojot minētos apsvērumus un pamatojoties uz Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta trešo un piekto daļu, Ministru kabinets nolemj noraidīt Jevgenija Gomberga privatizācijas ierosinājumu un atteikt valsts īpašuma objekta nodošanu privatizācijai, jo tas nepieciešams valsts pārvaldes funkcijas veikšanai - zinātnes politikas īstenošanai.

8. Šo rīkojumu saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76.panta otro daļu un 188.panta pirmo daļu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā (Rīgā, Antonijas ielā 6,
LV-1010) mēneša laikā no rīkojuma publicēšanas dienas laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".

Ministru prezidenta vietā - aizsardzības ministrs A.Slakteris

Izglītības un zinātnes ministre B.Rivža