Konkurences padomes lēmums Nr.EO2-98
Rīgā 2006.gada 7. septembrī (prot.Nr.53, 3.§)
Par pārkāpuma konstatēšanu, tiesiskā pienākuma un naudas soda uzlikšanu
Lieta Nr. p/06/05/5
"Par Konkurences likuma 13.panta iespējamo pārkāpumu AS "Latvenergo" darbībās"
Pamatojoties uz Konkurences padomes rīcībā esošo informāciju par Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (turpmāk - Liepājas SEZ) pārvaldes Ziemas ostas elektroietaišu pieslēgšanu AS "Latvenergo" filiāles "Rietumu elektriskie tīkli" (turpmāk - Rietumu Tīkli) Sadales punkta "Osta" elektroietaisēm, Konkurences padome 08.03.2006. uzsāka lietas izpēti par Konkurences likuma 13.panta iespējamo pārkāpumu akciju sabiedrības "Latvenergo" darbībās uz Konkurences padomes iniciatīvas pamata (protokols Nr.15, 6.§).
Akciju sabiedrība "Latvenergo" Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā reģistrēta 1991.gada 8.oktobrī un 2002.gada 12.novembrī ierakstīta komercreģistrā, juridiskā adrese Pulkveža Brieža ielā 12, Rīgā, LV-1230, vienotais reģistrācijas Nr. 40003032949.
Lietas izpētes gaitā tika iegūta papildu informācija no akciju sabiedrības "Latvenergo", Liepājas SEZ pārvaldes, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas un Latvijas Republikas Uzņēmuma reģistra. Lietai pievienota informācija, kura iegūta, veicot tirgus uzraudzību uz Valsts kontroles 21.02.2005. iesnieguma Nr.9-5.1-2-213/2004-492 pamata (Konkurences padomes 08.03.2006. sēdes protokols Nr.15, 6§).
Pamatojoties uz Konkurences likuma 26.panta sesto un septīto daļu, 22.04.2006.vēstulē Nr.1180 akciju sabiedrībai "Latvenergo" tika nosūtīts paziņojums par lietā konstatētajiem faktiem, tiesībām iepazīties ar lietu, izteikt viedokli un sniegt papildu informāciju.
Izvērtējot lietā esošo informāciju un ar lietu saistītos apstākļus, Konkurences padome
konstatēja:
1. Liepājas SEZ pārvalde saskaņā ar Liepājas speciālās ekonomiskās zonas likuma 8.pantu ir valsts un pašvaldības izveidota institūcija un saskaņā ar Ministru kabineta 23.09.1997. noteikumu Nr.336 "Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldes nolikums" 1.punktu ir publisko un privāto tiesību subjekts un noteikumu 5.punktu arī bijušā pašvaldības uzņēmuma "Liepājas osta" tiesību un saistību pārmantotāja. Liepājas SEZ pārvalde ir tirgus dalībnieks - veic saimniecisko darbību, nodrošinot pakalpojumu kompleksu, kā rezultātā tiek gūti ieņēmumi no Liepājas SEZ pārvaldes darbības.
2. Akciju sabiedrības "Latvenergo"1 komercdarbības veidi: NACE klasifikators 40.1 - elektroenerģijas ražošana un sadale (elektroenerģijas pārvade), kurā ietilpst: elektroenerģijas ražošana, siltumenerģijas ražošana un realizācija, elektroenerģijas sadale un realizācija, elektroenerģijas iepirkšana, elektroenerģijas pārdošana patērētājiem, elektroenerģijas tranzīts u.c. komercdarbības veidi.
Energoapgādes regulēšanas padomes 14.10.1997. sēdē (protokols Nr.25) apstiprināja licences Nr.13004/14004 nosacījumus Elektroenerģijas sadalei un realizācijai (licences saņēmējs - privatizējamā valsts akciju sabiedrība "Latvenergo"). Licence Nr.13004/14004 dod tiesības veikt uzņēmējdarbību elektroenerģijas sadalē un realizācijā privatizējamās valsts akciju sabiedrības "Latvenergo" filiālē "Rietumu elektriskie tīkli" (Latvijas Republika, LV-3400, Liepāja, Rīgas iela 2, reģistrācijas numurs Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā - 000303297). Licences saņēmējam no 1997.gada 14.oktobra līdz 2017.gada 13.oktobrim ir ekskluzīvas tiesības veikt elektroenerģijas sadali un licences darbības zonā nodrošināt katra lietotāja prasības pēc elektroenerģijas. Rietumu Tīkli sniedz elektroenerģijas pārvades un sadales pakalpojumus, kā arī pārdod klientiem elektroenerģiju.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes 24.02.2005. lēmumā Nr.40 (prot.Nr.10 (219), 2.p.) "Par grozījumiem valsts akciju sabiedrības "Latvenergo" licencēs Nr.13001, Nr.13002, Nr.13003, Nr.13004, Nr.13005, Nr.13006 un Nr.13007 elektroenerģijas sadalei" noteikts: "(…)Atkārtoti izsniegt vienu licenci elektroenerģijas sadalei ar tajā izdarītiem grozījumiem valsts AS "Latvenergo" Nr. E 13001/1.(…)", kura stājas spēkā 27.03.2005.
3.Saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 5.punktu konkrētās preces tirgus ir noteiktas preces tirgus, kurā ietverts arī to preču kopums, kuras var aizstāt šo noteikto preci konkrētajā ģeogrāfiskajā tirgū, ņemot vērā pieprasījuma un piedāvājuma aizstājamības faktoru, preču pazīmes un lietošanas īpašības.
Konkrētās preces tirgus ir elektroenerģijas sadale - elektroenerģijas apgādes veids, kas ietver elektroenerģijas transportēšanu pa vidēja sprieguma tīkliem (Enerģētikas likuma2 1.panta 12.punkts).
Enerģētikas likuma 30.pantā noteikts, ka "elektroenerģijas sadali pa tīkliem ar spriegumu līdz 110 kilovoltiem veic elektroapgādes uzņēmums, kurš ir elektroenerģijas sadales sistēmas īpašnieks un savas licences darbības zonā nosaka elektroenerģijas sadales sistēmas operatoru, lai garantētu elektroenerģijas lietotāju drošu un stabilu apgādi ar elektroenerģiju".
Konkurences likuma 1.panta 3.punkta izpratnē konkrētais ģeogrāfiskais tirgus noteikts saskaņā ar Licences darbības zonu, kurā ietilpst Latvijas Republikas Liepājas rajonā izvietotās 110/20 - 6 kV apakšstaciju vidējā sprieguma sadales, 20 - 6 kV sadales punkti, 20 - 6/0,4 - 0,23 kV sprieguma apakšstacijas, 20 kV, 10 kV, 6 kV, 0,4 kV un 0,23 kV elektrolīniju tīkls (Licences Nr.13004/14004 nosacījumi Elektroenerģijas sadalei un realizācijai 3.1.punkts).
Konkurences likuma 1.panta 4.punkta izpratnē konkrētais tirgus ir Rietumu Tīklu elektroenerģijas sadales pakalpojums.
Saskaņā ar Enerģētikas likuma 31. pantā noteikto, ka "vienā elektroenerģijas sadales licences darbības zonā var darboties tikai viens elektroenerģijas sadales sistēmas operators un noteiktā ģeogrāfiskā teritorijā nav pieļaujama elektroenerģijas sadales licenču darbības zonu pārklāšanās", un Konkurences likuma 1.panta 1.punktā noteikto - AS "Latvenergo" atrodas dominējošā stāvoklī konkrētajā tirgū.
4. Konkurences likuma 13. pantā noteikts, ka jebkuram tirgus dalībniekam, kas atrodas dominējošā stāvoklī, ir aizliegts jebkādā veidā to ļaunprātīgi izmantot Latvijas teritorijā. Dominējošā stāvokļa ļaunprātīga izmantošana var izpausties arī kā:
- (..) citu netaisnīgu tirdzniecības noteikumu tieša vai netieša uzspiešana vai piemērošana (minētā panta 4. punkts).
Ar pārkāpumu saistītās darbības tika veiktas laika periodā no 05.09.2002. līdz 29.12.2004.
Rietumu Tīkli 06.08.2002. vēstulē Nr.342100-10/376 aicināja Liepājas SEZ pārvaldi uz apspriedi, kuras "(..) tēma - iespējamā Liepājas ostas un Rietumu elektrisko tīklu sadarbība 10 kV sadales punkta izbūvē." Liepājas SEZ pārvalde 05.09.2002. Rietumu Tīkliem iesniedza tipveida Pieteikumu Lietotāja elektroapgādei, kurā pieprasīja palielināt vienlaicīgi maksimālo slodzi no 5200 kW uz 8200 kW Ziemas ostas elektroietaisēm. 23.12.2002. tika noslēgts līgums starp Rietumu Tīkliem un Liepājas SEZ pārvaldi "Pieslēguma līgums lietotāju elektroietaises pieslēgšanai VAS "Latvenergo" tīkliem" (reģ. Nr.34R 100/2-1424, 2002.gada 24.decembrī), kurā noteikta pieslēguma maksa - 148 300 LVL (bez PVN).
AS "Latvenergo" 20.12.2002. pieņēma lēmumu Nr. 142, kurā noteikts - apstiprināt jaunas Sadales punkta "Osta" ēkas izbūvi un 10 kV slēgiekārtas iegādi un montāžu, kuras kopējais investīciju budžets 410 000 LVL un kuras realizēšanā ar dalības maksu 148300 LVL piedalīsies Liepājas SEZ pārvalde. AS "Latvenergo" 20.12.2002. lēmuma Nr.142 pamatojuma dokumentā Nr.1 "Projekta "10 kV "Osta" būvniecība" novērtēšanas forma", kurā projekta nosaukums ir norādīts "SP "Osta" 10 kV sadales būvniecība (110/10 kV apakšstacija perspektīvā) (6-103043)" kā viens no projekta vajadzības pamatojumiem, ir norādīts: "Jāapmierina svarīgu elektroenerģijas lietotāju (tirdzniecības osta, bankas, slimnīca, valsts un pašvaldību iestādes) prasības par elektroenerģijas kvalitāti u.c.," kā arī no apraksta izriet, ka projekts ir nepieciešams, lai Rietumu Tīkli samazinātu sadales tīkla apkalpošanas izmaksas, remonta izmaksas, palielinātu lietotāju elektroapgādes drošumu, nodrošinātu patēriņa pieaugumu Liepājas pilsētā, kā arī, izveidojot Sadales punktu "Osta", būs radīti priekšnosacījumi nākotnē to pārveidot par 110/10 kV apakšstaciju, kas savukārt ir AS "Latvenergo" pienākums un pamatuzdevumi saskaņā ar Enerģētikas likuma noteikumiem.
AS "Latvenergo" 20.12.2002. lēmuma Nr.142 pamatojuma dokumentā Nr.2 "Projekta "10 kV "Osta" būvniecība" ekonomiskais pamatojums" veiktie aprēķini liecina, ka jaunizbūvējamās 10 kV Sadales punkta "Osta" (110/10 kV apakšstacija perspektīvā) gada aplēses slodze ir vairāk nekā 5 reizes mazāka nekā Rietumu Tīklu Sadales punktā "SP-14", kurai pieslēgts Liepājas SEZ pārvaldes elektrotīkls. Rietumu Tīklu Sadales punkta "SP - 14" tehniskais izvietojums un nodrošinājums bija paredzēts elektroenerģijas piegādei Liepājas SEZ pārvaldes elektroietaisēm. Rietumu Tīklu Sadales punkta "SP-14" iespējamais elektroenerģijas nodrošinājums gadā (ja projekts netiek realizēts) - 67000 000 kWh, bet jaunizbūvējāmās 10 kV Sadales punkta "Osta" iespējamais elektroenerģijas nodrošinājums gadā ir tikai 12000 000 kWh, no tā izriet, ka nav notikusi elektroietaišu jaudas palielināšana, tieši pretēji - Sadales punkta "Osta" elektroietaišu caurlaides spēja ir mazāka nekā Sadales punkta SP -14. Pieslēdzot Liepājas SEZ pārvaldes Ziemas ostas elektroapgādes sistēmu Sadales punktam "Osta", nav notikusi elektrotīklu jaudas palielināšana, lai nodrošinātu elektroenerģijas piegādi Liepājas SEZ Ziemas ostas elektroapgādes sistēmai.
Konkurences padome secina, ka nav noticis tīklu (t.sk. sadales punkta) slodzes palielinājums. Saskaņā ar Energoapgādes regulēšanas padomes 1997.gada 17.aprīļa rīkojuma Nr.21 "Pieslēguma maksas aprēķinu metodika" (spēkā līdz 31.12.2002.) 2.5. punkta nosacījumos noteikto - "Lietotājam, kam ir nepieciešams atjaunot enerģijas piegādi, ja nav izmainītas tīklu slodzes, elektrotīkla pieslēgšanas darbi tiek veikti bez maksas." Rietumu Tīklu darbības, piemērojot pieslēguma maksu (25.08.2003. rēķins - faktūra Nr. 34003936) Liepājas SEZ pārvaldei, kvalificējamas kā Konkurences likuma 13.panta 4.punktā noteiktā aizlieguma pārkāpums. Piemēroto samaksu faktiski tai nebija tiesības saņemt, jo pakalpojums, kas nodrošinātu Liepājas SEZ pārvaldes Ziemas ostas elektrotīkla (10 kV) vienlaicīgi maksimālo slodzi 8200 kW, saskaņā ar Energoapgādes regulēšanas padomes 1997.gada 17.aprīļa rīkojuma Nr.21 "Pieslēguma maksas aprēķinu metodika" (spēkā līdz 31.12.2002.) 2.5. punkta nosacījumos noteikto bija jāsniedz bez maksas, jo Rietumu Tīklu Sadales punkts SP - 14 nodrošināja Liepājas SEZ pārvaldes Ziemas ostas pieprasīto maksimālo slodzes palielinājumu, bez jaunā Sadales punkta izbūves.
Veicot Sadales punkta "Osta" izbūvi, par ko Liepājas SEZ pārvaldei tika piemērota pieslēguma maksa, AS "Latvenergo" ir nodrošinājusi savu elektrotīkla izbūvi un modernizāciju, kam nav nekāda sakara ar Liepājas SEZ pārvaldes Ziemas ostas elektroapgādes sistēmas vienlaicīgu maksimālās slodzes palielināšanu.
5. Konkurences padome konstatēja, ka Liepājas SEZ pārvaldes Ziemas ostas elektroapgādes sistēma pirms AS "Latvenergo" elektrisko tīklu rekonstrukcijas ar elektroenerģiju tika nodrošināta, izmantojot Liepājas SEZ teritorijā izvietotu Rietumu Tīklu Sadales punktu SP-14, kuram elektroenerģiju pievadīja pa divām 10 kV kabeļu līnijām no apakšstacijas Nr.63 "Lauma" (110/10 kV apakšstacija). No Liepājas SEZ pārvaldes Ziemas ostas principiālās elektroapgādes shēmas redzams, ka Liepājas SEZ Ziemas ostas elektroapgādes sistēmā bija 11 transformatoru punkti ar transformatoru kopējo uzstādīto jaudu 13450 kVA.
Liepājas SEZ pārvaldes Ziemas ostas elektroapgādes shēma pirms rekonstrukcijas bija izveidota atbilstoši 1995.gada VAS "Latvenergo" filiāles "Latvenergo projekts" izstrādātā projekta "Liepājas ostas elektroapgādes projekts" ierosinātiem priekšlikumiem, lai nodrošinātu divpusēju elektroenerģijas padevi visiem transformatoru punktiem, kā arī veikta 6 kV elektroietaišu nomaiņa, lai nodrošinātu elektriskā tīkla pāreju uz 10 kV spriegumu. Bez tam Liepājas SEZ pārvalde veikusi 11 transformatoru nomaiņu (bijušo PSRS un sociālistisko valstu rūpnīcās ražoto elektroiekārtu pieļaujamais kalpošanas ilgums ir 25 gadi), atjaunojot Liepājas SEZ infrastruktūru, tā nodrošinot paaugstinātu Liepājas SEZ pārvaldes piederošo elektroiekārtu elektroapgādes drošību un kvalitāti.
Izvērtējot 1995.gada VAS "Latvenergo" filiāles "Latvenergo projekts" izstrādāto projektu "Liepājas ostas elektroapgādes projekts" un 22.10.2001. Būvekspertīzes slēdzienu, var secināt, ka Rietumu Tīkli nevar nodrošināt drošu un nepārtrauktu elektroapgādi, jo Sadales punkta SP-14 Rietumu Tīklu elektroiekārtas pārsniedz to kalpošanas ilgumu, kā arī to izvietojums un tehniskais stāvoklis atbilst pirmsavārijas kritērijiem.
Bez tam saskaņā ar AS "Latvenergo" 14.04.1997. Darba uzdevumu AS "Siltumelektroprojekts", veicot projekta "Liepājas pilsētas elektroapgādes perspektīvā shēma uz 2005.gadu ar perspektīvu līdz 2010.gadam" izstrādi, kura pasākumu komplekss ietvēra rekomendāciju izstrādi elektrotīklu sakārtošanai, fiziski un morāli novecojušu iekārtu paātrinātai nomaiņai, arī minētajā projektā norāda - III sadaļas 3.3.2. apakšpunktā "(..) slikts sadales punkta SP-14 stāvoklis (..)" un V nodaļas 5.3.3. apakšpunktā "(..) Ostas rajonā, eļļas ekstrakcijas rūpnīcas tuvumā paredzēts izbūvēt jaunu sadales punktu ar 10 kV kabeļu pārslēgšanu no esošā SP-14, kurš ir sliktā tehniskā stāvoklī un atrodas tam nepiemērotā vietā ostas kravu plūsmas zonā. Pašreiz jaunais ostas SP ar visiem kabeļu pārvienojumiem ir izprojektēts.(..)" un VIII nodaļas 8.punktā bija atklāti esošo tīklu trūkumi, kuru likvidācijai jāveic pasākumi neatkarīgi no slodžu pieauguma pa gadiem, un viens no galvenajiem pasākumiem, kas jāveic tīklu drošuma sasniegšanai ir "(..) jāizbūvē jauna SP Ostā (..)".
6. No Liepājas SEZ pārvaldes Ziemas ostas 10 kV sadales tīkla (pēc rekonstrukcijas) elektroapgādes shēmas (saņemta kopija 17.08.2005. Rietumu Tīklu apmeklējuma laikā) redzams, lai nodrošinātu Liepājas SEZ pārvaldes Ziemas ostas elektroiekārtas ar elektroenerģijas padevi, ir jāizmanto Rietumu Tīklu elektriskie tīkli, t.sk. elektroietaises Sadales punktā SP-14. Pieslēdzot jaunizbūvēto Sadales punktu "Osta" Rietumu Tīklu elektrotīklam, bija paredzēts un tika veikti 10 kV kabeļu līnijās pārrāvumi starp apakšstaciju Nr.63 "Lauma" (110/10 kV apakšstacija) un Sadales punktu SP-14, kā rezultātā Liepājas SEZ pārvaldei 10.08.2004. bija nepieciešams slēgt līgumu (līguma Nr.135 summa 55338,16 LVL, t.sk. PVN) ar SIA "OMS" (Liepājas SEZ pārvaldes 29.03.2006. vēstule Nr.1-3/R/193/265 un 06.04.2006. vēstule Nr.1-3/R/211) par 10 kV kabeļu līniju izbūvi no jaunā izbūvētā Sadales punkta "Osta" uz Sadales punktu SP-14 pienākošo 10 kV kabeļu līniju pārrāvuma vietu, lai nodrošinātu Liepājas SEZ pārvaldes Ziemas ostas elektrotīkla pieslēgumu Rietumu Tīklu elektrotīklam. AS "Latvenergo" 20.04.2006. vēstulē Nr. 01VL00-14/893 sniedza informāciju par jaunā Sadales punkta "Osta" nodošanu ekspluatācijā, kurā norādīja, ka jau 22.12.2003. uz akta pamata objekta izmaksas tika iereģistrētas grāmatvedības sistēmā - "būves kopējās izmaksas, bez PVN (pēc pasūtītāja apliecinājuma) Ls 434063.03, t.sk. RET piegādes Ls 283834.34" (22.12.2003. Akta 7.punkts).
Ministru kabineta 22.10.1996. noteikumu Nr. 413 "Elektroenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi" 5.punkts nosaka, ka "piegādātāja elektroietaišu apkalpošanu, remontu, modernizāciju un atjaunošanu izdara par Piegādātāja līdzekļiem", bet 24.punkts nosaka, ka "piegādātājam pēc elektroietaišu modernizācijas vai remonta jānodrošina visu pie attiecīgās elektroietaises agrāk pieslēgto Lietotāju elektroietaišu pievienošana elektrotīklam".
Konkurences padome secina, ka AS "Latvenergo", izbūvējot jaunu sadales punktu "Osta", nav nodrošinājusi Liepājas SEZ pārvaldes Ziemas ostas agrāk pieslēgto elektroietaišu pievienošanu Rietumu Tīklu elektrotīklam.
AS "Latvenergo" 07.04.2006. vēstulē Nr.S-97/115 informē Konkurences padomi, ka, veicot pārrāvumu 10 kV kabeļu līnijās starp apakšstaciju Nr. 63 "Lauma" un sadales SP-14, kabeļu pārslēgšana notikusi secīgi, nepārtraucot lietotāja elektroapgādi, kā arī labākai situācijas izpratnei pievienoja SP-14 izvērsto elektroapgādes shēmu.
No AS "Latvenergo" 07.04.2006. vēstules Nr. S-97/115 Pielikumā Nr.1 pievienotās SP-14 elektroapgādes shēmas Konkurences padome secina, ka AS "Latvenergo", izdarot pārrāvumus Rietumu Tīklu 10 kV kabeļu līnijās, arī turpmāk bija paredzējusi izmantot no energosistēmas atslēgto Rietumu Tīklu elektrotīkla daļu, lai Liepājas SEZ pārvaldes Ziemas ostas elektrotīkls tiktu nodrošināts ar elektroenerģijas padevi, tikai papildus bija jāizbūvē 10 kV kabeļu līnijas, kas atslēgto Rietumu Tīklu elektrotīkla daļu savieno ar jaunizbūvēto Sadales punktu "Osta".
Konkurences padome secina, lai nodrošinātu šo secīgo pārslēgšanu, Liepājas SEZ pārvalde bija spiesta izbūvēt 10 kV kabeļu līnijas (10.08.2004. Līgums Nr.135 un Liepājas pilsētas būvvaldē apstiprinātais 29.12.2004. "AKTS par 10 kV sadales punkta "Osta" elektroapgādes Liepājas ostas koplietošanas teritorijā pieņemšanu ekspluatācijā"), jo AS "Latvenergo" bija paredzējusi veikt pārrāvumus 10 kV kabeļu līnijās, lai jaunizbūvēto Sadales punktu "Osta" pieslēgtu Rietumu Tīklu elektrotīklam.
Konkurences padome uzskata, ka minētās darbības skar saistību izpildi un ir izvērtējamas civiltiesiskā kārtībā.
7. Pamatojoties uz Konkurences likuma 14.panta pirmo un otro daļu, ja Konkurences padome konstatē tirgus dalībnieku darbībās Konkurences likuma 13. panta pārkāpumu, tā pieņem lēmumu par pārkāpuma konstatēšanu, tiesiskā pienākuma un naudas soda uzlikšanu. Lai noteiktu naudas soda apmēru, Konkurences padome saskaņā ar 19.10.2004. Ministru kabineta noteikumu Nr.862 "Kārtība, kādā nosakāms naudas sods par Konkurences likuma 11.panta pirmajā daļā un 13.pantā minētajiem pārkāpumiem" (turpmāk - Noteikumi Nr.862) 13.punktu ņem vērā pārkāpuma smagumu un ilgumu. Konkurences padome ņēma vērā, ka:
1) AS "Latvenergo" atrodas dominējošā stāvoklī, jo tai ir tiesības un pienākums veikt elektroenerģijas sadali licencē noteiktajā darbības zonā (skat. lēmuma 3.punktu):
2) dominējošā stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas aizlieguma pārkāpums vērtējams kā smags, Noteikumu Nr.862 15.punkts.
Konkurences padome lēmumā ir konstatējusi AS "Latvenergo" darbībās Konkurences likuma 13.panta 4.punkta pārkāpumu.
Saskaņā ar Noteikumu Nr.862 18.2.punktu pārkāpums ir vērtējams kā smags pārkāpums un naudas sodu nosaka no 0,5 līdz 1,5% no pēdējā finanšu gada neto apgrozījuma.
Konkurences padome, nosakot sodu, ņem vērā arī to, ka konkrētajā pārkāpumā ir cietis viens tirgus dalībnieks - Liepājas SEZ. Līdz ar to par Konkurences likuma 13.panta 4.punkta pārkāpumu ir nosakāms naudas sods 1% apmērā no pēdējā finanšu gada neto apgrozījuma. AS "Latvenergo" 2005.gada neto apgrozījums ir bijis 248306 818 LVL. Tādējādi naudas sods nosakāms 2483068,18 latu apmērā.
Konkurences padome, izvērtējot ar konkrēto lietu saistītos apstākļus, konstatēja, ka AS "Latvenergo" pārkāpums ir vienreizēja darbība. Saskaņā ar Noteikumu Nr.862 19.punktu, ņemot vērā pārkāpumu ilgumu, saskaņā ar šo Noteikumu Nr.862 18.punktu noteikto naudas soda apmēru nepalielina.
Konkurences padome, izvērtējot ar konkrēto lietu saistītos apstākļus, secina, ka AS "Latvenergo" darbībās lietas izpētes gaitā nav konstatējami atbildību mīkstinoši apstākļi atbilstoši Noteikumu Nr.862 21.punktam.
Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 8. pantā noteikto tiesību normu saprātīgas piemērošanas principu, kurš paredz, ka iestāde, piemērojot tiesību normas, izmanto tiesību normu interpretācijas pamatmetodes, lai sasniegtu taisnīgāko rezultātu, un ievērojot šī likuma 66.pantā noteiktos lietderības apsvērumus - šajā tiesiskajā situācijā ir nepieciešama administratīvā akta izdošana, jo lietā ir fakti, kas pierāda, ka AS "Latvenergo" ir izdarījusi smagu Konkurences likuma pārkāpumu. Savukārt saskaņā ar Konkurences likuma 14.panta pirmo daļu, ja Konkurences padome konstatē tirgus dalībnieku darbībās šā likuma 13. panta pārkāpumu, tās pienākums ir pieņemt lēmumu - administratīvo aktu par pārkāpuma konstatēšanu, tiesiskā pienākuma un naudas soda uzlikšanu. Administratīvo aktu ir nepieciešams izdot, lai atturētu šī lēmuma adresātu un citus tirgus dalībniekus no Konkurences likuma pārkāpuma izdarīšanas. Tomēr privātpersonas tiesību aizskārumam ir jābūt samērīgam ar sabiedrības interešu ieguvumu. Ņemot vērā konkrētās lietas apstākļus, pārkāpuma veidu, to, ka AS "Latvenergo" sadales sistēmas operators nodrošina ar elektroapgādi 1,04 miljons elektroenerģijas lietotāju un pārkāpums noticis AS "Latvenergo" viena sadales tīkla filiāles - Rietumu elektrisko tīklu darbības zonā, kurā cietis viens elektroenerģijas lietotājs - Liepājas SEZ, Konkurences padome uzskata, ka labums sabiedriskajām interesēm var tikt sasniegts ar mazāka naudas soda piemērošanu nekā saskaņā ar Noteikumu Nr.862 18.2. punktu aprēķināto naudas sodu.
Tādējādi, pamatojoties uz Noteikumiem Nr.862, Administratīvā procesa likuma 8.,13. un 66.pantu, Konkurences padome uzskata: AS "Latvenergo" naudas sods nosakāms 0,05% apmērā no pēdējā finanšu gada neto apgrozījuma.
Ņemot vērā iepriekš minēto un pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 3.punktu, 13. panta 4.punktu, 14.panta pirmo un otro daļu, 19.10.2004. Ministru kabineta noteikumu Nr.862 "Kārtība, kādā nosakāms naudas par Konkurences likuma 11.panta pirmajā daļā un 13.pantā minētajiem pārkāpumiem" 3., 13., 15., 18., 19. un 21. punktu, Administratīva procesa likuma 8.,13. un 66.pantu, Konkurences padome
nolēma:
1 .Uzlikt AS "Latvenergo" naudas sodu LVL 124153,41 (viens simts divdesmit četri tūkstoši viens simts piecdesmit trīs lati 41 santīms) apmērā, kas ir 0,05 % no AS "Latvenergo" 2005.gada neto apgrozījuma. Uzlikto naudas sodu 30 dienu laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas ieskaitīt Valsts budžetā (saņēmējs: Valsts kase reģ. Nr. 90000050138, konta Nr. LV93TREL1060001010900, BIC: TRELLV22).
2. Uzlikt AS "Latvenergo" pienākumu 10 dienu laikā pēc 2.punktā minētā termiņa paziņot Konkurences padomei par uzliktā pienākuma izpildi.
Saskaņā ar Konkurences likuma 8. panta otro daļu Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas.
1 Ņemot vērā to, ka akciju sabiedrībai "Latvenergo" tās pastāvēšanas laikā ir mainīts nosaukums, lēmumā konkrētais uzņēmums tiks saukts kā AS "Latvenergo"
2 Lēmumā atsauces uz Enerģētikas likuma redakciju, kura bija spēkā pārkāpuma izdarīšanas brīdī.
Konkurences padomes priekšsēdētāja I.Jaunzeme