1. Atbalstīt koncepcijā “Par stratēģiskās plānošanas un vidēja termiņa budžeta plānošanas ieviešanu valsts pārvaldē” (turpmāk — koncepcija) minēto risinājuma D variantu.
3. Jautājumu par koncepcijas īstenošanai nepieciešamo papildu valsts budžeta finansējumu izskatīt Ministru kabinetā kopā ar nozaru ministriju un citu centrālo valsts iestāžu budžeta prioritāšu pieteikumiem, sagatavojot grozījumus valsts budžeta likumā kārtējam gadam vai sagatavojot valsts budžeta projektus nākamajiem gadiem.
4. Finanšu ministrijai:
4.1. izstrādāt un finanšu ministram iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2007.gadam” paketē likumprojektu par grozījumiem Likumā par budžetu un finanšu vadību, paredzot budžeta plānošanas termiņus atbilstoši atbalstītajam koncepcijas variantam;
4.2. izstrādāt un finanšu ministram līdz 2007.gada 1.septembrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā rīkojuma projektu par rezultātu un rezultatīvo rādītāju sistēmas pamatnostādnēm.
(MK 12.12.2006. rīkojuma Nr.952 redakcijā, kas grozīta ar MK 26.04.2007. rīkojumu Nr.227)
5. Finanšu ministrijai, izstrādājot šī rīkojuma 4.1.apakšpunktā minēto tiesību akta projektu, vienoties ar Latvijas Pašvaldību savienību par principiem un veicamajiem darbiem pašvaldību budžetu plānošanai vidējā termiņā.
(Grozīts ar MK 12.12.2006. rīkojumu Nr.952)
6. Koncepcijas īstenošanai nepieciešamos tiesību aktu projektus, kas attiecas uz pašvaldībām, saskaņot ar Latvijas Pašvaldību savienību arī tādā gadījumā, ja attiecīgos tiesību aktus iesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā kā Ministru kabineta lietu.
7. Finanšu ministram līdz 2006.gada 1.decembrim iesniegt Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par koncepcijas ieviešanas gaitu.
1. Risināmā jautājuma būtība
Koncepcijas “Par stratēģiskās plānošanas un vidēja termiņa budžeta plānošanas ieviešanu valsts pārvaldē” (turpmāk — koncepcija) mērķis ir piedāvāt virzienus, kā Latvijā attīstīt vidēja termiņa budžeta plānošanu un stratēģisko plānošanu, nodrošinot budžeta līdzekļu novirzīšanu valdības prioritāšu īstenošanai, nozares stratēģijas plānošanu atbilstoši pieejamajiem resursiem un uz rezultātiem pamatotu resursu piešķiršanu.
2004.gada 1.decembra deklarācijā par Aigara Kalvīša vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību (valdības deklarācija) ir izvirzīts mērķis — ieviest vidēja termiņa (trīs līdz pieci gadi) budžeta plānošanu, veikt fiskālās atbildības nostiprināšanu ieņēmumu un izdevumu plānošanā, kā arī ieviest stratēģisko plānošanu ministrijās un atbilstoši tai pamatot budžeta plānošanu uz rīcībpolitikas mērķu un rezultātu finansēšanu.
Lai sasniegtu šo mērķi, ar Ministru prezidenta 2006.gada 14.februāra rīkojumu Nr.68 “Par darba grupu” tika izveidota darba grupa un tai tika uzdots izstrādāt un finanšu ministram līdz 2006.gada 1.jūlijam iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā koncepciju.
Pamatojoties uz minēto rīkojumu, darba grupa ir sagatavojusi un Finanšu ministrija iesniegusi Ministru kabinetā koncepciju un rīkojuma projektu “Par koncepciju “Par stratēģiskās plānošanas un vidēja termiņa budžeta plānošanas ieviešanu valsts pārvaldē””.
2. Risinājuma varianti
Pašreizējā politiski ekonomiskajā situācijā Latvijai ir izdevīgi dažādi stratēģiskās plānošanas un vidēja termiņa budžeta plānošanas modeļi. Koncepcijā ir piedāvāti šādi piemērotākie modeļi (atbilstoši tajos paredzētajai budžeta struktūras detalizācijas pakāpei, budžeta plānošanas periodam un budžeta plānošanas mehānismam):
A — likums par budžetu četriem gadiem, sadalot pa programmām, apakšprogrammām un ekonomiskās klasifikācijas kodiem. Likums par budžetu tiek pieņemts katru gadu, virzoties vienu gadu uz priekšu;
B — plānošanas periodā vienreiz pieņemts likums par budžetu četriem gadiem, sadalot pa centrālajām valsts iestādēm;
C — katru gadu, virzoties vienu gadu uz priekšu, pieņemts likums par budžetu diviem nākamajiem n+1 un n+2 gadiem, sadalot pa programmām, apakšprogrammām un ekonomiskās klasifikācijas kodiem, un piecu n+1, n+2, ..., n+5 gadu budžeta plānošanas ietvars;
D — katru gadu pieņemts likums par budžetu vienam gadam, sadalot pa programmām, apakšprogrammām un ekonomiskās klasifikācijas kodiem, un trīs gadu budžeta plānošanas ietvars.
Tabulā sniegts detalizētāks priekšstats par piedāvātajiem vidējā termiņa budžeta plānošanas variantiem.
Piedāvātie vidējā termiņa budžeta plānošanas varianti
A | B | C | D | |
Budžeta likumā noteiktā budžeta struktūras detalizācijas pakāpe | ||||
Sadalījums pa programmām, apakšprogrammām un ekonomiskās klasifikācijas kodiem | X | X | X | |
Sadalījums pa centrālajām valsts iestādēm | X | |||
Budžeta plānošanas periods | ||||
Četri gadi | X | X | ||
Divi gadi piecu gadu ietvarā | X | |||
Viens gads trīs gadu ietvarā | X | |||
Budžeta plānošanas mehānisms | ||||
Budžets tiek plānots vienreiz plānošanas periodā | X | |||
Budžets tiek plānots katru gadu | X | X | X | |
Budžeta grozījumi kārtējā gada budžeta likumā | ||||
Ir iespējami | X | X | X | X |
Budžeta grozījumi turpmākajā budžeta plānošanas periodā n+2 vai n+2, n+3 un n+4 gados | ||||
Budžeta grozījumi, ja nepieciešams, bet ne biežāk kā vienu reizi gadā | X | X | X | n/a |
Apropriācijas rezerve | ||||
Tiek paredzēta | X | X | X | X |
Valsts investīciju saraksts | ||||
Tiek veidots | X | X | X | X |
Atbildības jomas | ||||
Saeima lemj par budžetu, finanšu līdzekļus sadalot pa centrālajām valsts iestādēm | X | |||
Saeima lemj par budžetu, finanšu līdzekļus sadalot pa programmām, apakšprogrammām un ekonomiskās klasifikācijas kodiem | X | X | X | |
Saeima lemj par grozījumiem budžeta likumā pašreizējam gadam | X | X | X | X |
Saeima lemj par grozījumiem budžetā nākamajā n+2 gadā vai nākamajos n+2, n+3 un n+4 gados | X | X | X | n/a |
Ministru kabinets lemj par budžetu, finanšu līdzekļus sadalot pa programmām, apakšprogrammām un ekonomiskās klasifikācijas kodiem n+1 gadam | X | |||
Ministru kabinets lemj par līdzekļu pārdali starp centrālās valsts iestādes programmām, apakšprogrammām un ekonomiskās klasifikācijas kodiem | X | X | X | X |
Finanšu ministrija izvērtē centrālo valsts iestāžu iesniegtos pieprasījumus par līdzekļu pārdali starp programmām, apakšprogrammām un ekonomiskās klasifikācijas kodiem | X | X | X | X |
Ministru kabinets lemj par apropriācijas rezerves apjomu, Saeima apstiprina Ministru kabineta piedāvāto apropriācijas rezervi kā atsevišķu resoru budžeta likumā | X | X | X | X |
Ministru kabinets lemj par līdzekļu sadali no apropriācijas rezerves | X | X | X | X |
Koncepcijā paredzēts sākt plānot valsts budžetu saskaņā ar izvēlēto vidējā termiņa budžeta plānošanas variantu jau ar 2008.gada 1.janvāri. Līdz ar to, lai valsts pārvaldē varētu ieviest izvēlēto vidēja termiņa budžeta plānošanas variantu, ir nepieciešams veikt grozījumus vairākos tiesību aktos, un grozījumu projekti jāsagatavo un jāiesniedz vienotā paketē ar budžeta likumprojektu 2007.gadam.
3. Koncepcijas ieviešanai nepieciešamais finansējums
Tā kā pašlaik nav iespējams precīzi noteikt papildu izmaksas, ieviešot koncepciju, rīkojuma projektā ir paredzēts jautājumu par koncepcijas īstenošanai nepieciešamo papildu valsts budžeta finansējumu skatīt Ministru kabinetā kopā ar nozaru ministriju un citu centrālo valsts iestāžu budžeta prioritāšu pieteikumiem, sagatavojot likumprojektu par grozījumiem valsts budžeta likumā kārtējam gadam vai sagatavojot valsts budžeta projektus nākamajiem gadiem.