1. Valsts aģentūra “Fizikālās enerģētikas institūts” (turpmāk — institūts) ir izglītības un zinātnes ministra pārraudzībā esošs valsts zinātniskais institūts. Izglītības un zinātnes ministrs institūta pārraudzību īsteno ar Izglītības un zinātnes ministrijas starpniecību.
2. Institūta darbības mērķis atbilstoši valsts noteiktajai zinātnes un tehnoloģiju attīstības politikai ir ar zinātniskām metodēm iegūt jaunas zināšanas un izstrādāt inovatīvas tehnoloģijas, lai sekmētu enerģētikas un ar to saistīto nozaru ilgtspējīgu attīstību un konkurētspēju.
3. Institūtam ir šādas funkcijas:
3.1. veikt fundamentālos un lietišķos pētījumus, lai iegūtu jaunas zināšanas enerģētikas un ar to saistītajās dabas zinātņu un inženierzinātņu nozarēs un nodrošinātu minēto nozaru ilgtspējīgu attīstību un pilnveidošanu;
3.2. veikt atjaunojamo enerģijas avotu izpēti, ar to izmantošanu saistīto tehnoloģiju ieviešanu un energoefektivitātes pasākumu izstrādi;
3.3. piedalīties valsts un starptautiskajos pētījumu projektos un pētniecības programmās;
3.4. atbilstoši kompetencei sniegt pakalpojumus pētniecības un tehnoloģiju pielietojuma jomā;
3.5. sadarbībā ar augstskolām un enerģētikas jomā strādājošām komercsabiedrībām, biedrībām un nodibinājumiem piedalīties inženierzinātņu speciālistu sagatavošanā.
4. Lai īstenotu noteiktās funkcijas, institūts veic šādus uzdevumus:
4.1. nodrošina pētījumu rezultātu praktisku izmantošanu;
4.2. vada un īsteno valsts un starptautiskos projektus un programmas;
4.3. izstrādā un īsteno programmas un pasākumus zinātniskās kvalifikācijas pilnveidošanai;
4.4. sniedz zinātniskas un tehniskas konsultācijas un piedalās jaunu tehnoloģiju izstrādē;
4.5. organizē zinātniskas konferences, seminārus un lekcijas;
4.6. izdod informatīvus materiālus un zinātniskus žurnālus;
4.7. veic citos institūta zinātnisko darbību regulējošajos normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus.
5. Papildus citos institūta zinātnisko darbību regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajām tiesībām institūtam ir šādas tiesības:
5.1. pieprasīt un bez maksas saņemt no valsts un pašvaldību iestādēm, kā arī normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos no privātpersonām institūta uzdevumu izpildei nepieciešamo informāciju;
5.2. saņemt ziedojumus, dāvinājumus un ārvalstu finanšu palīdzību, kā arī piedalīties projektu konkursos, lai piesaistītu finanšu līdzekļus;
5.3. atbilstoši kompetencei sadarboties ar valsts un pašvaldību institūcijām, privātpersonām, kā arī starptautiskajām institūcijām;
5.4. normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un apmērā iekasēt maksu par institūta sniegtajiem publiskajiem pakalpojumiem;
5.5. veikt saimniecisko darbību atbilstoši institūta zinātniskās darbības virzieniem.
6. Institūtu pārvalda institūta zinātnieku koleģiāla institūcija — zinātniskā padome un direktors. Zinātnisko padomi uz pieciem gadiem ar vienkāršu balsu vairākumu ievēlē institūta zinātnieku pilnsapulce (turpmāk — pilnsapulce). Direktoru uz pieciem gadiem ievēlē zinātniskā padome, bet amatā apstiprina izglītības un zinātnes ministrs.
7. Institūta direktors pilda Publisko aģentūru likumā un Zinātniskās darbības likumā noteiktos pienākumus un funkcijas. Institūta direktoram ir vietnieki.
8. Pilnsapulcē piedalās institūta zinātnieki. Pilnsapulce ir tiesīga lemt, ja tajā piedalās divas trešdaļas no institūta zinātnieku kopējā skaita. Pilnsapulci sasauc ne retāk kā reizi gadā pēc institūta direktora vai zinātniskās padomes priekšsēdētāja iniciatīvas vai ja to pieprasa vismaz 10% institūta zinātnieku.
9. Institūta zinātniskās padomes kompetenci nosaka Zinātniskās darbības likums un institūta zinātniskās padomes nolikums, kuru apstiprina pilnsapulce.
10. Institūta finanšu līdzekļus veido:
10.1. valsts budžeta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem;
10.2. ieņēmumi par institūta sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;
10.3. ziedojumi un dāvinājumi;
10.4. ārvalstu finanšu palīdzība.
11. Institūta darbinieku atalgojumu veido:
11.1. atalgojums, ko darbiniekam piešķir un kura apmēru aprēķina saskaņā ar normatīvajiem aktiem par bāzes finansējuma piešķiršanas kārtību valsts zinātniskajām institūcijām un valsts augstskolu zinātniskajiem institūtiem;
11.2. atalgojums, ko saskaņā ar Zinātniskās darbības likumu maksā no institūta noslēgto līgumu īstenošanai iegūtajiem finanšu līdzekļiem un kura apmēru nosaka atbilstoši institūta iekšējai darba samaksas politikai, kā arī pamatojoties uz institūta noslēgtajiem līgumiem.
12. Institūts saskaņā ar normatīvajiem aktiem un pārvaldes līgumu, ko noslēdz izglītības un zinātnes ministrs ar institūta direktoru, rīkojas ar institūta valdījumā esošo valsts mantu un mantu, kuru institūts iegādājies savas darbības nodrošināšanai.
13. Institūts Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktajā kārtībā ar finanšu ministra atļauju ir tiesīgs ņemt aizņēmumus un uzņemties garantijas. Pirms finanšu ministra atļaujas pieprasīšanas minēto darījumu veikšanai institūts sagatavoto dokumentāciju saskaņo ar Izglītības un zinātnes ministriju.
14. Institūta darbinieku faktisko rīcību Administratīvā procesa likumā noteiktajos gadījumos, kā arī administratīvos aktus var apstrīdēt, iesniedzot iesniegumu institūta direktoram. Institūta direktora lēmumu var pārsūdzēt tiesā.
15. Institūta direktora faktisko rīcību Administratīvā procesa likumā noteiktajos gadījumos, kā arī administratīvos aktus var apstrīdēt Izglītības un zinātnes ministrijā, iesniedzot iesniegumu institūta direktoram. Izglītības un zinātnes ministrijas lēmumu var pārsūdzēt tiesā.
16. Pārskatus par institūta funkciju izpildi un finanšu līdzekļu izlietojumu institūts iesniedz Izglītības un zinātnes ministrijā pārvaldes līgumā paredzētajā kārtībā un noteiktajos termiņos.