Ministru kabineta instrukcija Nr.8
Rīgā 2006.gada 18.jūlijā (prot. Nr.38 3.§)
Valsts aģentūru izveidošanas kārtība un izveidošanas, reorganizācijas un likvidācijas kritēriji
Izdota saskaņā ar Publisko aģentūru likuma 8.panta otro daļu
1.Instrukcija nosaka valsts aģentūras izveidošanas kārtību un kritērijus, kādi piemērojami, izveidojot, reorganizējot vai likvidējot valsts aģentūru.
2.Ministru kabineta rīkojuma projektu (turpmāk - rīkojuma projekts) par jaunas valsts aģentūras veidošanu, kā arī esošas valsts aģentūras reorganizāciju vai likvidāciju Ministru kabinetā iesniedz Ministru kabineta loceklis.
3.Ministru kabineta loceklis tieši vai ar tiešās pārvaldes iestādes starpniecību analizē viņa kompetencē esošās valsts pārvaldes funkcijas atbilstoši valsts aģentūru izveidošanas kritērijiem.
4.Pēc šīs instrukcijas 5., 9. un 10.punktā minēto kritēriju izvērtēšanas par valsts aģentūras pārraudzību atbildīgā persona sagatavo vienu no šādiem rīkojuma projektiem:
4.1. izveidot valsts aģentūru;
4.2. turpināt izveidotās valsts aģentūras darbību;
4.3. reorganizēt esošo valsts aģentūru;
4.4.likvidēt esošo valsts aģentūru un, lai nodrošinātu tās veikto funkciju un uzdevumu izpildi:
4.4.1. izveidot valsts kapitālsabiedrību;
4.4.2.saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma Vnodaļu deleģēt atsevišķu valsts pārvaldes uzdevumu izpildi privātpersonai;
4.5.likvidēt esošo valsts aģentūru, ja tās funkcijas un uzdevumi ar ārējo normatīvo aktu tiek svītroti no tiešās pārvaldes kompetences vai ja tās turpmāka pastāvēšana ir nelietderīga.
5.Sagatavojot rīkojuma projektu par valsts aģentūras izveidošanu, reorganizāciju vai likvidāciju un izvērtējot šīs instrukcijas 9. un 10.punktā minētos kritērijus, jāizvēlas juridiskais statuss, kurā institūcija spēj visefektīvāk nodrošināt konkrētās funkcijas un tajā ietilpstošo uzdevumu izpildi. Šis nosacījums neattiecas uz gadījumiem, ja attiecīgā funkcija vai uzdevums ar ārējo normatīvo aktu tiek svītrots no tiešās pārvaldes kompetences.
6.Pēc izvērtēšanas Ministru
kabinetā iesniedz sagatavotā rīkojuma projekta pamatojumu
(paskaidrojuma rakstu). Paskaidrojuma rakstā norāda šādu
informāciju:
6.1. iestādes nosaukums;
6.2.iestādes politikas un darbības rezultāti iepriekšējā kalendāra gadā un potenciālais pakalpojumu saņēmēju loks;
6.3. funkciju un uzdevumu uzskaitījums, kurus veic vai veiks iestāde;
6.4. saglabājamās vai pārtraucamās funkcijas un uzdevumi;
6.5. informācija par iestādes konsultatīvo padomi izvērtēšanas brīdī;
6.6.iestādes pašu ieņēmumu un valsts dotācijas proporcija kārtējā gada budžetā;
6.7.iestādes sniegto maksas pakalpojumu apjoms un vienas pakalpojumu vienības izmaksas iepriekšējā kalendāra gadā;
6.8.pakalpojumu un funkciju izmaksas salīdzinājums ar atbilstošu privātās jomas komersantu un valsts iestādes līdzvērtīgu pakalpojumu izmaksām izvērtēšanas brīdī;
6.9.papildus piesaistītie finanšu līdzekļi projektu īstenošanai iepriekšējā kalendāra gadā;
6.10.informācija par šīs instrukcijas 5., 9. un 10.punktā minēto kritēriju izvērtēšanas rezultātiem;
6.11.informācija par to, vai Ministru kabineta locekļa vai tiešās pārvaldes iestādes rīcībā esošie administratīvie resursi ir pietiekami iestādes pārraudzības nodrošināšanai, tai skaitā darbības rezultātu, resursu izlietošanas pamatotības un darbības efektivitātes izvērtēšanai un tiesiskuma kontrolei.
7.Ja pastāv iemesli, kuru dēļ nav iespējams norādīt šīs instrukcijas 6.punktā minēto informāciju, to attiecīgi norāda un pamato rīkojuma projekta pamatojumā.
8.Ja ierosina izveidot jaunu valsts aģentūru, rīkojuma projekta pamatojumā nenorāda šīs instrukcijas 6.4., 6.5. un 6.6.apakšpunktā minēto informāciju. Attiecībā uz šīs instrukcijas 6.2., 6.7., 6.8. un 6.9.apakšpunktā minēto informāciju rīkojuma projekta pamatojumā norāda plānotos rezultātus un to rādītājus.
9.Nododamās valsts pārvaldes funkcijas izpildei vai atsevišķu šajā funkcijā ietilpstošu uzdevumu izpildei izveido valsts aģentūru, ja tās paredzamā pamatfunkcija ir pakalpojumu sniegšana, valsts un starptautisku projektu un programmu vadīšana vai īstenošana, un:
9.1.nododamās valsts pārvaldes funkcijas izpilde ir saistīta ar līdz šim neapgūtu, jaunu, augsti specializētu vai tehniski sarežģītu jomu, kurā vēl nepastāv konkurence un ir nepieciešami augsti kvalificēti darbinieki;
9.2.nododamā valsts pārvaldes funkcija ir ilglaicīga (pārsniedz viena vidējā termiņa budžeta plānošanas ciklu - trīs gadus);
9.3.nododamās pārvaldes funkcijas īstenošanai nepieciešama tās izpildes uzraudzība pārraudzības formā, nodrošinot aģentūras neatkarību atsevišķu lēmumu pieņemšanā;
9.4.nododamās pārvaldes funkcijas ietvaros pamatā tiek sniegti pakalpojumi, un maksa par tiem nepārsniedz nododamās funkcijas veikšanai nepieciešamo līdzekļu apmēru;
9.5.sniegto pakalpojumu samaksu nodrošina labuma saņēmējs maksas par pakalpojumu veidā. Šis nosacījums neattiecas uz valsts aģentūru pakalpojumiem sociālajā jomā, ja valsts nodrošina bezmaksas pakalpojumu sniegšanu.
10.Nododot valsts pārvaldes funkciju vai tajā ietilpstošo uzdevumu izpildi, izveidojot vai reorganizējot kādu institūciju, nav pieļaujama nodotās valsts pārvaldes funkcijas vai uzdevuma dublēšanās ar citas tiešās pārvaldes iestādes, valsts aģentūras, valsts kapitālsabiedrības vai pārvaldes uzdevumu deleģēšanas līguma subjekta veiktajām funkcijām.
11.Par jau izveidotas valsts aģentūras pārraudzību atbildīgā persona izvērtē tās darbību, lai izlemtu jautājumu par tās reorganizāciju vai likvidāciju, šādos gadījumos:
11.1.pēc savas iniciatīvas, ja atzīst to par nepieciešamu vai lietderīgu, tai skaitā gadījumos, ja stratēģiskās plānošanas procesa ietvaros tiek konstatēta aģentūras neatbilstība šajā instrukcijā minētajiem kritērijiem;
11.2.ja to ierosina kāds no Ministru kabineta locekļiem, norādot pamatojumu atbilstoši šajā instrukcijā minētajiem kritērijiem;
11.3.ja to ierosina Valsts kontrole, norādot pamatojumu atbilstoši šajā instrukcijā minētajiem kritērijiem.
12.Izvērtējot jau izveidotas valsts aģentūras darbību atbilstoši šīs instrukcijas 11.punktam, ja pēc izvērtēšanas netiek sagatavots rīkojuma projekts par valsts aģentūras reorganizāciju vai likvidāciju, par valsts aģentūras pārraudzību atbildīgā persona sagatavoto izvērtējumu iesniedz Valsts kancelejā.
13.Valsts kanceleja divu nedēļu laikā pēc šīs instrukcijas 12.punktā minētā izvērtējuma saņemšanas sniedz aģentūras izvērtējuma ierosinātājam, attiecīgajam Ministru kabineta loceklim un par valsts aģentūras pārraudzību atbildīgajai personai (ja tā nav Ministru kabineta loceklis) viedokli par veiktā izvērtējuma atbilstību šajā instrukcijā minētajiem kritērijiem.
14.Atzīt par spēku zaudējušu Ministru kabineta 2002.gada 15.janvāra instrukciju Nr.2 "Valsts aģentūru izveidošanas, reorganizācijas un likvidācijas kritēriji" (Latvijas Vēstnesis, 2002, 10.nr.).
Ministru prezidenta vietā - ekonomikas ministrs A.Štokenbergs
Tieslietu ministrs G.Grīnvalds
Redakcijas piebilde: instrukcija stājas spēkā ar 2006.gada 2.augustu.