Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: spēkā esošs

Ministru kabineta rīkojums Nr.518 

Rīgā 2006.gada 12.jūlijā (prot. Nr.37 27.§)

Par Transporta attīstības pamatnostādnēm 2007.-2013.gadam

 

1. Apstiprināt Transporta attīstības pamatnostādnes 2007.-2013.gadam.

2. Noteikt Satiksmes ministriju par atbildīgo institūciju pamatnostādņu īste­nošanā.

3. Satiksmes ministrijai reizi divos gados (sākot ar 2008.gadu) līdz 30.septembrim iesniegt Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par pamatnostādņu īstenošanas gaitu un aktualizēšanas nepieciešamību.

4. Jautājumu par pamatnostādņu īstenošanai nepieciešamo papildu finansējumu 2007.gadā un turpmākajos gados izskatīt Ministru kabinetā vien­laikus ar visu ministriju budžeta prioritāšu pieteikumiem, sagatavojot un izskatot valsts budžeta projektu attiecīgajam gadam.

5. Atzīt par spēku zaudējušu Ministru kabineta 1995.gada 14.novembra pro­tokol­lēmumu (prot. Nr.61   26.§) "Transporta attīstības nacionālā programma 1996.-2010.ga­dam".

Ministru prezidents A.Kalvītis

Satiksmes ministrs K.Peters

 

(Ministru kabineta

2006.gada 12.jūlija rīkojums Nr.518)

Transporta attīstības pamatnostādņu 2007.-2013.gadam
kopsavilkums

Transporta attīstības pamatnostādnes 2007.-2013.gadam ir politikas plā­no­šanas dokuments, kas nosaka transporta politikas pamatprincipus, mērķus un rīcības virzienus no 2007. līdz 2013.gadam.

Galvenās risināmās problēmas trans­porta nozarē ir:

1. Infrastruktūras kvalitāte un satiksmes drošība, kas nodrošinātu trans­porta sistēmas ilgtspējību.

2. Latvijas iedzīvotājiem un komersantiem pieejami, kvalitatīvi pasažieru un kravu transporta pakalpojumi, kas nodrošinātu cilvēku mobilitāti.

3. Maksimāls transporta un loģistikas pakalpojumu eksports, kas nodro­šinātu valstij ievērojamus ienākumus.

4. Izglītība un pētījumi, kas nodrošinātu pamatotāku lēmumu pieņemšanu, kā arī profesionāli nozares speciālisti.

Pašlaik spēkā esošajos politikas plānošanas dokumentos visi šie aspekti nav pilnī­bā atspoguļoti, turklāt vairāku dokumentu darbības periods beidzas 2006.gadā.

Lai risinātu minētās problēmas, pamatnostādnēs ir izvirzīts virsmērķis - kvalitatīva un konkurētspējīga, kopējā Eirāzijas transporta sistēmā integ­rēta transporta infrastruktūra, uzņēmējdarbības vide, droša satiksme un kvalitatīvi, visiem pieejami tranzīta, loģistikas un sabiedriskā transporta pakalpojumi.

Lai sasniegtu transporta attīstības politikas virsmērķi, pamatnostādnēs ir noteikti šādi rīcības virzieni:

1. Infrastruktūras kvalitātes uzlabošana.

2. Satiksmes drošības līmeņa paaugstināšana.

3. Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšana maršrutu tīkla valsts nozīmes autobusu un vilcienu maršrutos.

4. Tranzīta pakalpojumu veicināšana.

5. Transporta politikas veidošana un īstenošana, pamatojoties uz pētī­jumiem, un profesionālu speciālistu sagatavošana.

Īstenojot transporta attīstības politiku, paredzams, ka līdz 2013.gadam:

1. Tiks sakārtoti visi valsts galvenie autoceļi, asfaltēto valsts autoceļu garuma īpatsvara pieaugums paredzams 0,3 % gadā, sasniedzot 42 % 2013.gadā.

2. Modernizējot dzelzceļu, palielināsies dzelzceļa kravu pārva­dājumu ikgadējie apjomi, sasniedzot 100 milj. tonnu 2013.gadā, tiks novērsti tehniski un juridiski šķēršļi dzelzceļa satiksmes attīstībai ar Centrāleiropu un Rietumeiropu.

3. Tiks nodrošināta konkurētspējīgu un efektīvu pakalpojumu sniegšana ostās un iesaistītajā transporta ķēdē.

4. Starptautiskās lidostas "Rīga" infrastruktūras attīstība nodrošinās apkal­poto pasažieru skaita ikgadējo pieaugumu, sasniedzot 10 milj. pasažieru 2013.gadā, darbosies reģionālās - Liepājas, Ventspils un Daugavpils - lidostas.

5. Paaugstināsies satiksmes drošības līmenis - ceļu satiksmes nega­dījumos līdz 2010.gadam bojā gājušo un ievainoto skaits salīdzinājumā ar 2002.gadu samazināsies par 50 % un līdz 2013.gadam - par 70 %.

6. Tiks radīti priekšnoteikumi citu nozaru attīstībai, attīstot sabiedriskā transporta pakalpojumus, ārpilsētas sabiedriskajā transportā pārvadāto pasa­žieru skaits līdz 2013.gadam palielināsies par 50 %.

7. Tiks paaugstināta transporta nozarē nodarbināto konkurētspēja - izglītība un kvalifikācija - veicinot efektīvāku transporta politikas veidošanu un īstenošanu.

Transporta attīstības pamatnostādnēs noteikto rīcības virzienu īstenošanai paredzēts izmantot dažādus finansēšanas avotus - valsts un pašvaldību budžetu, Eiropas Savienības finanšu resursus (Kohēzijas fonds, Eiropas Reģionālās attīstības fonds (ERAF), Transeiropas transporta tīkla (TEN-T) bu­džets), kā arī privāto kapitālu.

Pamatnostādņu īstenošanai nepieciešami šādi valsts un pašvaldību bu­džeta līdzekļi*:

Kohēzijas fonda projekti

1009,8 milj. latu

no tā:

nacionālais publiskais (valsts un pašvaldību)

līdzfinansējums

434,8 milj. latu

privātais līdzfinansējums

56,2 milj. latu

ERAF projekti

293,8 milj. latu

no tā:

nacionālais publiskais (valsts un pašvaldību)

līdzfinansējums

71,4 milj. latu

privātais līdzfinansējums

7,4 milj. latu

Valsts finansējums autoceļu uzturēšanai,

sabiedriskā transporta attīstībai,

tranzīta veicināšanai, izglītībai un pētniecībai

2,32 mljrd. latu

* Nav izvērtēti valsts budžeta izdevumi, īstenojot Ceļu satiksmes drošības programmu, kā arī piedaloties valsts un privātās partnerības projektos.

Satiksmes ministrs K.Peters

12.07.2006