Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr.144
Rīgā 2006.gada 14.jūnijā (prot. Nr.25 (290), 4.p.)
Par akciju sabiedrības "Latvenergo" elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu diferencētiem tarifiem
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk - Komisija) 2006.gada 24.februārī saņēma akciju sabiedrības "Latvenergo", vienotais reģistrācijas numurs: 40003032949, juridiskā adrese: Pulkveža Brieža iela 12, Rīga, LV-1230, (turpmāk - AS "Latvenergo") tarifu projektu un vēstuli (AS "Latvenergo" 2006.gada 24.februāra vēstule Nr.01VL00-19/457) "Par AS "Latvenergo" elektroenerģijas sadales tīklu diferencēto pakalpojumu tarifu projektu no 2006.gada 1.maija" ar lūgumu apstiprināt iesniegto diferencēto tarifu projektu.
Izvērtējot AS "Latvenergo" iesniegto elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu diferencēto tarifu projektu, Komisija konstatē:
1. AS "Latvenergo" elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu diferencēto tarifu projekts ir aprēķināts un iesniegts saskaņā ar Komisijas 2005.gada 21.decembra padomes lēmumu Nr.309 apstiprināto Elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodiku (turpmāk - Komisijas padomes 2005.gada 21.decembrī apstiprinātā Metodika) un atbilst likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 19.panta pirmajai daļai un 20.pantam.
Komisijas padomes 2005.gada 21.decembrī apstiprinātā Metodika paredz, ka:
1.1. Tarifu griesti ir "maksimālais ieņēmumu līmenis attiecībā pret prognozētajiem elektroenerģijas apjomiem noteiktam laika periodam, ko izmanto, lai pārbaudītu, vai prognozētie ieņēmumi nepārsniedz kopējo pamatoto izmaksu segšanai nepieciešamo līdzekļu apjomu" (2.13.apakšpunkts);
1.2. "Bāzes gadā tarifu griestu vērtība [Ls/kWh] ir vienāda ar bāzes tarifu vērtību. Pārskata cikla nākamajiem gadiem tarifu griestu vērtību [Ls/kWh] nosaka katram gadam vienlaikus ar bāzes tarifu apstiprināšanu. Tarifu griestu vērtību aprēķina regulators, novērtējot iespējamās sadales sistēmas operatora darbības efektivitātes izmaiņas un patēriņa cenu izmaiņu ietekmi" (56.punkts);
1.3. "Nosakot diferencētos tarifus, no tiem atbilstošie ieņēmumi pie prognozētā patēriņa apjoma un struktūras katrā pārskata cikla gadā nevar pārsniegt noteiktos tarifu griestus" (57.punkts);
1.4. "Diferencētos tarifus sadales sistēmas operators aprēķina tā, lai atbilstoši tiem prognozēto ieņēmumu kopsumma nepārsniedz atbilstoši attiecīgajam bāzes tarifam prognozētos ieņēmumus" (70.2.apakšpunkts);
1.5. "Tarifu pārskata cikla laikā sadales sistēmas operators var iesniegt regulatoram jaunu diferencēto tarifu projektu" (78.punkts). AS "Latvenergo" tarifu pārskata cikls ir sācies 2004.gada 1.janvārī, un tarifa cikla ilgums ir trīs gadi.
2. AS "Latvenergo" paziņojumu par AS "Latvenergo" elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu tarifu projekta iesniegšanu Komisijai publicēja 2005.gada 18.janvārī laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" Nr.9 (3167). Priekšlikumi un ieteikumi par iesniegto AS "Latvenergo" tarifu projektu Komisijā nav saņemti.
3. Lai izzinātu sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju un lietotāju viedokli un pamatojoties uz likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 13.panta otro daļu, Komisija 2006.gada 18.aprīlī organizēja uzklausīšanas sanāksmi par AS "Latvenergo" iesniegto sadales sistēmas pakalpojumu diferencēto tarifu projektu (paziņojums publicēts 2006.gada 7.aprīlī laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" Nr.57 (3425)). Priekšlikumi un ieteikumi par iesniegto AS "Latvenergo" elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu diferencēto tarifu projektu Komisijā nav saņemti.
4. Komisija informēja Ekonomikas ministriju kā valsts kapitāla daļu turētāju AS "Latvenergo" par plānotajiem elektroenerģijas tarifu pieaugumiem (Komisijas 2006.gada 24.marta vēstule Nr.1-2.83/918) un lūdza ministrijas viedokli par elektroenerģijas tarifu pieauguma iespējamo ietekmi uz inflāciju un tautsaimniecības attīstību ilgtermiņā. Ekonomikas ministrija prognozē (2006.gada 19.aprīļa vēstule Nr.4220-07/3353), ka kopējā sadales un pārvades sistēmu tarifu paaugstināšanās ietekme uz izmaksu pieaugumu tautsaimniecībā būs neliela. Caurmērā pakalpojumu cenas elektroenerģijas tarifu palielinājuma dēļ var pieaugt par 0,03% un patēriņa cenas, palielinoties elektroenerģijas tarifiem par 4%, var pieaugt par 0,1%.
5. Spēkā esošie AS "Latvenergo" elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu diferencētie tarifi ir apstiprināti ar Komisijas padomes 2005.gada 11.maija lēmumu Nr.106 "Par valsts akciju sabiedrības "Latvenergo" elektroenerģijas sadales tīklu pakalpojumu diferencētiem tarifiem" (publicēts 2005.gada 18.maijā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" Nr.78 (3336)).
6. AS "Latvenergo" elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu diferencēto tarifu projekts ir aprēķināts, ņemot vērā Komisijas 2005.gada 26.oktobra ar padomes lēmumu Nr.219 "Par akciju sabiedrības "Latvenergo" elektroenerģijas sadales tīklu pakalpojumu tarifu griestiem pārskata cikla trešajam gadam" (turpmāk - Komisijas padomes lēmums Nr.219) apstiprinātos AS "Latvenergo" sadales tīklu pakalpojumu tarifu griestus tarifu pārskata cikla trešajam gadam. Komisijas padomes lēmums Nr.219 ir apstiprināts, balstoties uz toreiz spēkā esošo 2003.gada 29.janvārī ar lēmumu Nr.34 apstiprināto Elektroenerģijas sadales tīklu pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodiku (turpmāk - 2003.gada 29.janvārī apstiprinātā Metodika), kas zaudējusi spēku 2005.gada 30.decembrī. 2003.gada 29.janvārī apstiprinātā Metodika paredzēja, ka:
6.1. Komisija "nosaka pārskata cikla kārtējam gadam koriģēto vidējo bāzes tarifu un koriģēto bāzes tarifu griestus" (9.3.3.apakšpunkts).
6.2. Attiecībā uz diferencētajiem tarifiem pastāvēja kārtība, ka "diferencētos tarifus sadales pakalpojumu sniedzējs aprēķina tā, lai atbilstoši tiem prognozēto ieņēmumu kopsumma nepārsniedz atbilstoši attiecīgajam bāzes tarifam prognozētos ieņēmumus, taču šī atbilstība ir jānodrošina pakāpeniski divu pārskata ciklu laikā" (9.1.3.apakšpunkts).
7. 2006.gada 14.jūlijā Komisijas padomes sēdē uzaicinātais AS "Latvenergo" pārstāvis kā iemeslus sadales sistēmas pakalpojumu diferencēto tarifu izmaiņām minēja inflāciju un materiālu, tajā skaitā metālu, sadārdzināšanos.
Komisija secina:
1. AS "Latvenergo" elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu diferencēto tarifu projekts ir aprēķināts, ņemot vērā Komisijas padomes lēmumu Nr.219. Savukārt Komisijas padomes lēmums Nr.219 ir apstiprināts, balstoties uz 2003.gada 29.janvārī apstiprināto Metodiku, kas ir zaudējusi spēku 2005.gada 30.decembrī. Tomēr Komisijas padomes lēmums Nr.219 nav zaudējis spēku, jo "administratīvais akts ir spēkā tik ilgi, līdz to atceļ, izpilda vai vairs nevar izpildīt sakarā ar faktisko vai tiesisko apstākļu maiņu" (Administratīvā procesa likuma 70.panta trešā daļa). Šajā gadījumā administratīvais akts, proti, Komisijas padomes lēmums Nr.219, vēl nav izpildīts, jo tā darbības laiks ir 2006.gads, tomēr daļēji mainījušies ir tiesiskie apstākļi. Komisijas padomes lēmums Nr.219 attiecībā uz AS "Latvenergo" noteica tos tarifa rādītājus, kādi izrietēja no toreiz spēkā esošās 2003.gada 29.janvārī apstiprinātās Metodikas, proti, elektroenerģijas sadales pakalpojumu vidējā tarifa griestus, kā arī četrus tarifu griestus pa sprieguma pakāpēm. Pašlaik spēkā esošā Komisijas padomes 2005.gada 21.decembrī apstiprinātā Metodika neparedz tarifu griestu noteikšanu pa sprieguma pakāpēm, bet gan paredz tikai viena rādītāja - elektroenerģijas sadales pakalpojuma vidējā tarifa griestu - noteikšanu. Līdz ar to Komisija, ņemot vērā tiesiskuma principu, ka iestādes rīcībai jābalstās tikai uz tiesību normām (Administratīvā procesa likuma 7.pants), vadās no tā Komisijas padomes lēmumā Nr.219 apstiprinātā rādītāja, kas atbilst pašreiz spēkā esošai Komisijas padomes 2005.gada 21.decembrī apstiprinātajai Metodikai, proti, elektroenerģijas sadales pakalpojumu vidējā tarifa griestiem 0,01505 Ls/kWh (Komisijas padomes lēmuma Nr.219 1.1.apakšpunkts).
2. AS "Latvenergo" tarifu pārskata cikla trešajam gadam aprēķinātie elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu diferencētie tarifi nepārsniedz Komisijas padomes lēmumā Nr.219 apstiprināto sadales pakalpojumu vidējā tarifa griestus 0,01505 Ls/kWh (Komisijas padomes lēmuma Nr.219 1.1.apakšpunkts).
3. AS "Latvenergo" sadales sistēmas pakalpojumu tarifi ir aprēķināti tādā apmērā, lai tiem atbilstošie ieņēmumi pie prognozētā patēriņa apjoma un struktūras nepārsniedz noteiktos tarifu griestus.
Saskaņā ar Komisijas 2005.gada 21.decembra lēmumu Nr.309 apstiprinātās Elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodikas 2.13., 56., 57., 70.2. un 78.punktu, pamatojoties uz likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 9.panta pirmās daļas 1. un 3.punktu un otro daļu, 19.panta septīto daļu, 20.pantu, 21.panta septīto daļu un Administratīvā procesa likuma 7.pantu, 70.panta trešo daļu,
padome nolemj:
1. Apstiprināt AS "Latvenergo" elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu diferencētos tarifus (bez pievienotās vērtības nodokļa):
Sadales sistēmas pakalpojumu diferencētie tarifi |
Mērvienība |
Tarifs |
1. Sadales pakalpojumu tarifi elektroenerģijai no 110/6-20kV transformatoru 6-20kV kopnēm: |
||
- elektroenerģijas pārvadīšanas tarifs |
Ls/kWh |
0,00321 |
- maksa par atļauto slodzi |
Ls/kW/gadā* |
2,00 |
2. Sadales pakalpojumu tarifi elektroenerģijai no 6-20kV sadales punktiem, 6-20kV līnijām: |
||
- elektroenerģijas pārvadīšanas tarifs |
Ls/kWh |
0,00825 |
- maksa par atļauto slodzi |
Ls/kW/gadā |
2,50 |
3. Sadales pakalpojumu tarifi elektroenerģijai no 6-20/0,4kV transformatoru 0,4kV kopnēm: |
||
3.1. ar elektroietaišu ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu 800 A un lielāku |
||
- elektroenerģijas pārvadīšanas tarifs |
Ls/kWh |
0,01265 |
- maksa par ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu |
Ls/A/gadā** |
1,44 |
3.2. ar elektroietaišu ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu no 200 A līdz 799 A |
||
- elektroenerģijas pārvadīšanas tarifs |
Ls/kWh |
0,01270 |
- maksa par ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu |
Ls/A/gadā |
1,44 |
3.3. ar elektroietaišu ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu līdz 199 A |
||
- elektroenerģijas pārvadīšanas tarifs |
Ls/kWh |
0,01307 |
- maksa par ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu |
Ls/A/gadā |
1,44 |
4. Sadales pakalpojumu tarifs
elektroenerģijas pārvadīšanai no |
Ls/kWh |
0,01414 |
5. Sadales pakalpojumu tarifi elektroenerģijai no zemsprieguma 0,4kV līnijām (vienfāzes pieslēgums): |
||
- elektroenerģijas pārvadīšanas tarifs |
Ls/kWh |
0,02048 |
- maksa par ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu |
Ls/A/gadā |
0,75 |
6. Sadales pakalpojumu tarifi elektroenerģijai no zemsprieguma 0,4kV līnijām (pārējie pieslēgumi): |
||
- elektroenerģijas pārvadīšanas tarifs |
Ls/kWh |
0,02048 |
- maksa par ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu |
Ls/A/gadā |
1,50 |
7. Sadales pakalpojumu tarifs elektroenerģijas pārvadīšanai no zemsprieguma 0,4kV līnijām mājsaimniecības lietotājiem (iedzīvotāju sektors) |
Ls/kWh |
0,01907 |
* - lats par vienu kilovatu gadā [Ls/kW/gadā]
** - lats par vienu ampēru gadā [Ls/A/gadā]
2. Noteikt, ka lēmuma 1.punktā apstiprinātie tarifi stājas spēkā 2006.gada 1.augustā.
3. Noteikt, ka 2006.gada 1.augustā spēku zaudē Komisijas padomes 2005.gada 11.maija lēmums Nr.106 "Par valsts akciju sabiedrības "Latvenergo" elektroenerģijas sadales tīklu pakalpojumu diferencētiem tarifiem" (publicēts 2005.gada 18.maijā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" Nr.78 (3336)).
Elektroenerģijas lietotāji, kuru elektroietaises piederības robeža ir sadales sistēmā, norēķinoties par sadales sistēmas pakalpojumu, maksā par pārvades sistēmas pakalpojumu atbilstoši spēkā esošiem pārvades sistēmas pakalpojumu tarifiem.
Saskaņā ar Ministru kabineta 1995.gada 10.oktobra noteikumiem Nr.299 "Noteikumi par elektroenerģijas pārdošanas cenām" maksa par reaktīvo enerģiju, ja tg φ ir lielāks par 0,4(cos φ <0,929), ir 0,00300 Ls/kVArh.
Ja mainās rentabilitāti ietekmējošie faktori, Komisija var ierosināt tarifu pārskatīšanu un atcelt šo lēmumu.
Lēmums stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi.
Šo lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no dienas, kad ieinteresētā persona uzzina vai tai vajadzēja uzzināt par pieņemto lēmumu.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes priekšsēdētāja p.i. E.Karnītis