Ministru kabineta rīkojums Nr.273
Rīgā 2006.gada 18.aprīlī (prot. Nr.19 45.§)
Par Meža un saistīto nozaru attīstības pamatnostādnēm
1. Atbalstīt Meža un saistīto nozaru attīstības pamatnostādņu kopsavilkumā ietverto risinājumu.
2. Noteikt Zemkopības ministriju par atbildīgo institūciju pamatnostādņu īstenošanā.
3. Zemkopības ministrijai izstrādāt un zemkopības ministram līdz 2006.gada 1.oktobrim iesniegt noteiktā kārtībā izskatīšanai Ministru kabinetā Latvijas meža un saistīto nozaru nacionālo programmu.
Ministru prezidents A.Kalvītis
Zemkopības ministrs M.Roze
(Ministru kabineta
2006.gada 18.aprīļa rīkojums Nr.273)
Meža un saistīto nozaru attīstības pamatnostādņu kopsavilkums
Atbilstoši Latvijas Meža un saistīto nozaru nacionālās programmas (turpmāk - Programma) koncepcijā (apstiprināta ar Ministru kabineta 2002.gada 24.jūlija rīkojumu Nr.391) noteiktajiem Programmas izstrādes posmiem ir formulēti meža nozares attīstības stratēģiskie mērķi, kas tiek iesniegti Ministru kabinetā kā Meža un saistīto nozaru attīstības pamatnostādnes (turpmāk - Pamatnostādnes).
Pamatnostādnes ietver Programmas pirmajā izstrādes posmā formulētos meža nozares attīstības ilgtermiņa stratēģiskos (attīstības politikas) mērķus, problēmas, kuras kavē šo mērķu sasniegšanu, attīstības politikas pamatprincipus un rīcības virzienus attīstības politikas mērķu sasniegšanai un politikas rezultatīvos rādītājus.
Pamatnostādnes izstrādāja Zemkopības ministrijas izveidota darba grupa sadarbībā ar Apvienoto Nāciju Organizācijas Pārtikas un lauksaimniecības organizāciju Tehniskās sadarbības programmas "Meža nozares stratēģisko mērķu formulēšana un cilvēkresursu attīstība stratēģiskajā plānošanā" (Formulation of Strategic Targets for the Forest Sector and Human Resource Development in Strategic Planning) (TCP/LAT/2901 (A)) ietvaros.
Pamatnostādnes balstās uz Ministru kabinetā 1998.gada 28.aprīlī akceptētās Latvijas Meža politikas Vienotās tautsaimniecības attīstības stratēģijas pamatprincipiem, ievērojot Latvijas Republikas ratificētās starptautiskās konvencijas un starptautiskos līgumus, valdības parakstītās starptautiskās vienošanās, zinātniski pamatotās Latvijas dabas, sociālās un ekonomiskās likumsakarības un nacionālās meža apsaimniekošanas tradīcijas un pieredzi.
I. Meža un saistīto nozaru attīstības politikas pamatprincipi
1. Meži ir Latvijas nacionālā bagātība, ko apsaimnieko, saglabā un vairo, lai līdzsvarotu sabiedrības ekoloģiskās, ekonomiskās un sociālās vajadzības un nodrošinātu attīstības iespējas, savukārt valsts meža īpašums ir valsts kapitāls un garants Latvijas iedzīvotāju ekoloģisko un sociālo interešu īstenošanai.
2. Meža izmantošanas principi tiek valstiski regulēti, lai stabilizētu koksnes resursu ilgtspējīgu pieejamību un prognozējamu vidi meža produktu pārstrādes attīstībai.
3. Nosakot saimnieciskās darbības papildu ierobežojumus valsts interesēs, meža īpašniekam ir tiesības uz neiegūto ienākumu kompensāciju.
4. Tiek veicināta tirgus ekonomikas un brīvās konkurences attīstība meža nozarē, veidojot atbilstošu tiesību aktu sistēmu un samazinot valsts iejaukšanos saimnieciskajā darbībā.
5. Tiek veicināta valsts un privātā partnerība meža nozarē.
6. Meža nozares attīstības plānošana kopējā Latvijas tautsaimniecības kontekstā ietver ar mežu un meža produktiem saistīto nozaru intereses un iespējas, kā arī veicina reģionu līdzsvarotu attīstību.
7. Plānojot nozaru attīstību, tiek ņemti vērā meža nozares attīstības mērķi un intereses.
II. Meža nozares attīstības politikas mērķi un rīcības virzieni to sasniegšanai
Ņemot vērā esošo situāciju meža un saistītajās nozarēs, to iespējamās attīstības tendences, iekšējās un ārējās vides ietekmes novērtējumu, kā arī to, ka meža nozare vēl ilgi būtiski ietekmēs Latvijas monetāro stabilitāti un dominēs eksporta produkcijas kopapjomā, Zemkopības ministrija sadarbībā ar visām nozares interešu grupām ir formulējusi meža nozares attīstības politikas mērķus:
1. Latvijas mežu apsaimniekošana ir ilgtspējīga un starptautiski atzīta
Ilgtspējīga apsaimniekošana nozīmē meža un meža zemju pārvaldīšanu un izmantošanu, saglabājot to bioloģisko daudzveidību, produktivitāti, atjaunošanās spēju un dzīvotspēju, kā arī nodrošinot iespējas īstenot nozīmīgas ekoloģiskās, ekonomiskās un sociālās funkcijas vietējā, nacionālā un globālā līmenī tagad un nākotnē, neradot draudus citām ekosistēmām (Helsinku rezolūcija H-1).
Latvijas meža nozarei, kuras produkcija 85 % apjomā tiek eksportēta, ir būtiska laba reputācija eksporta tirgos, tāpēc pasākumi meža apsaimniekošanas starptautiskajai atzīšanai ir ļoti nepieciešami.
Lai sasniegtu minēto attīstības politikas mērķi:
1.1. tiek veidota sistēma valsts, pašvaldību, interešu grupu un nozaru sadarbībai lauku, zemes izmantošanas un attīstības politikas dokumentu un plānu izstrādē un īstenošanā;
1.2. tiek radīti priekšnoteikumi līdzsvarotai meža ekoloģisko, ekonomisko un sociālo un kultūrvēsturisko vērtību izmantošanai, lai nodrošinātu meža apsaimniekošanas ekonomisko dzīvotspēju.
2. Latvijas meža nozares produkcija ir konkurētspējīga ar augstu pievienoto vērtību un atbilst klienta vajadzībām
Latvijas mežrūpniecībai ir lielas attīstības iespējas augstas pievienotās vērtības produkcijas ražošanas ziņā. Tāpēc ir nepieciešama tūlītēja rīcība, lai nodrošinātu integrētu nozaru politiku īstenošanu valsts, reģionālajā un vietējā līmenī, izmantojot Eiropas Savienības strukturālos fondus un citus valdības rīcībā esošos instrumentus dinamiskas un konkurētspējīgas meža nozares pamatu radīšanai, un lai:
• pārveidotu meža nozari no tradicionālas ražošanas nozares (ar samērā mazu atalgojumu un zemu tehnoloģisko līmeni) par tehnoloģiski augsti attīstītu un ar citām tautsaimniecības nozarēm saistītu nozari, arī meža nozarē veidojot inovāciju ekonomikas priekšnoteikumus, kas stimulē zinātņu ietilpīgu tehnoloģiju un produktu attīstību un pārnesi ražošanā;
• veicinātu mežrūpniecības tālākapstrādes un blakusproduktu ražošanas jaudu attīstību, nomainot esošās tehnoloģijas ar jaunām tehnoloģijām, nodrošinot vadības un loģistikas kompleksus risinājumus, nozares un saistīto nozaru uzņēmumu specializāciju un sadarbību augstas pievienotās vērtības produktu un pakalpojumu ražošanā un produktivitātes palielināšanā.
Minētie pasākumi ļaus saglabāt Latvijas meža nozares produkcijai pienācīgu vietu pasaules tirgū. Tas samazinās mežrūpniecības atkarību no Latvijas koksnes resursu pieaugošas izmantošanas un nodrošinās maksātspējīgu augstas kvalitātes koksnes resursu pieprasījumu. Savukārt mežsaimniecībai būs iespējams atbilstošu peļņas daļu novirzīt meža vērtības palielināšanai.
Lai sasniegtu minēto attīstības politikas mērķi, nepieciešams:
2.1. veicināt tehnoloģiju modernizāciju, zinātņietilpīgu un inovatīvu tehnoloģiju un produktu izstrādi un ieviešanu, izmantojot valsts rīcībā esošos instrumentus;
2.2. izveidot reāli darbojošos starpnozaru attīstības plānošanas un sadarbības sistēmu nacionālā, reģionālā un vietējā līmenī;
2.3. veidot meža nozares attīstību veicinošu uzņēmējdarbības vidi.
3. Meža un
saistīto nozaru stratēģisko mērķu sasniegšanai atbilstošs
izglītības un zinātniskais potenciāls
un cilvēkresursu prasmju līmenis
Zinātniskais potenciāls un cilvēkresursi ir priekšnoteikums ilgtermiņa mērķu sasniegšanai.
Tas nozīmē, ka neatliekami jāizveido tāda normatīvā un motivējošā sistēma, kurā valsts, zinātniskās pētniecības institūciju, augstākās un profesionālās izglītības iestāžu interešu grupu un ražošanas komersantu sadarbība visos līmeņos kļūst par normu, kas veicina valsts un privātā finansējuma piesaisti ilgtermiņa, fundamentālo un lietišķo zinātņu projektu un programmu (t.sk. tehnoloģisko platformu) īstenošanai. Rezultātā pieaug jaunu produktu un inovatīvu tehnoloģiju īpatsvars meža nozarē.
Lai sasniegtu minēto attīstības politikas mērķi, nepieciešams:
3.1. radīt priekšnoteikumus zinātniskā potenciāla attīstībai, konkurētspējīga valsts un nozares komersantu finansējuma piesaistei ilgtermiņa projektiem fundamentālajās un lietišķajās zinātnēs;
3.2. veicināt augstākās un profesionālās izglītības un prakses integrāciju.
Sasniedzot meža un saistīto nozaru attīstības politikas mērķus un rezultātus, tiks panākta pozitīva ietekme uz valsts un pašvaldību budžetiem, jo palielināsies produktu ar augstāku pievienoto vērtību ražošana un realizācija, pieaugs meža un saistītajās nozarēs strādājošo skaits, veidosies jauni, konkurētspējīgi komersanti un komersantu kopas.
Latvijas Meža un saistīto nozaru nacionālajā programmā iekļauto pasākumu īstenošanai tiks piesaistīts privātais, Eiropas Savienības, valsts un pašvaldību finansējums. Tiks veidotas valsts un privātā sektora partnerības shēmas, piemēram, Eiropas Savienības Meža nozares tehnoloģiskā platforma.
Nepieciešamais finansējums tiks precizēts programmas izstrādes laikā.
Zemkopības ministrs M.Roze