1. Elektronisko iepirkumu valsts aģentūra (turpmāk — aģentūra) ir īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās padotībā esoša valsts pārvaldes iestāde. Ministrs aģentūras padotību īsteno ar Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāta starpniecību.
2. Aģentūra izveidota, lai organizētu un vadītu elektronisko iepirkumu sistēmas (turpmāk — sistēma) darbību.
3. Aģentūrai ir šādas funkcijas:
3.1. organizēt sistēmas pastāvīgu darbību;
3.2. nodrošināt valsts un pašvaldību iestādēm (turpmāk — pasūtītājs) iespēju izmantot sistēmu standartizētu preču un pakalpojumu iepirkšanai;
3.3. organizēt pasākumus, lai noslēgtu vispārīgās vienošanās par piedalīšanos standartizētu preču un pakalpojumu iepirkumā;
3.4. uzraudzīt vispārīgo vienošanos izpildi un regulāri publicēt informāciju par visiem piegādes līgumiem;
3.5. plānot sistēmas attīstību un paplašināšanu.
4. Lai nodrošinātu funkciju izpildi, aģentūra:
4.1. nodrošina sistēmas darbības drošību, nepārtrauktību un pieejamību;
4.2. sadarbībā ar pasūtītājiem plāno un realizē iepirkuma procedūras par piedalīšanos sistēmā, organizē vispārīgo vienošanos slēgšanu un kontrolē to izpildi;
4.3. bez maksas nodrošina pasūtītājiem pieeju sistēmai, lai veiktu iepirkumus;
4.4. nodrošina komersantiem, kas noslēguši vispārīgo vienošanos (turpmāk — komersants), pieeju sistēmai, lai varētu piedāvāt preces vai pakalpojumus;
4.5. izskata pasūtītāju un komersantu iesniegumus par vispārīgo vienošanos un sistēmas lietošanas noteikumu pārkāpumiem;
4.6. saskaņā ar vispārīgo vienošanos apmāca sistēmas lietotājus un sniedz tiem konsultācijas par sistēmas darbību;
4.7. pēc pasūtītāju, komersantu vai kompetentu valsts iestāžu pieprasījuma sniedz informāciju par sistēmas lietotāja veiktajām darbībām sistēmā, apliecina sistēmas ietvaros noslēgtā darījuma noslēgšanas faktu un noteikumus;
4.8. nodrošina vispārīgo vienošanos ievērošanas uzraudzību sistēmā un normatīvajos aktos publisko iepirkumu jomā noteiktajā kārtībā ziņo par konstatētajiem pārkāpumiem.
5. Aģentūrai ir šādas tiesības:
5.1. pieprasīt un bez maksas saņemt no valsts un pašvaldību iestādēm, kā arī — normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos — no fiziskajām un privāto tiesību juridiskajām personām aģentūras funkciju izpildei nepieciešamo informāciju;
5.2. atbilstoši kompetencei sadarboties ar valsts un pašvaldību iestādēm, nevalstiskajām organizācijām, fiziskajām un juridiskajām personām, kā arī ārvalstu institūcijām;
5.3. normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un apmērā iekasēt maksu par aģentūras sniegtajiem publiskajiem pakalpojumiem;
5.4. pieņemt lēmumus par sistēmas lietotāja īslaicīgu bloķēšanu vai izslēgšanu no tās, ja lietotājs pārkāpis vispārīgās vienošanās noteiktos sistēmas lietošanas noteikumus.
6. Aģentūras darbu vada direktors. Aģentūras direktors veic Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktās tiešās pārvaldes iestādes vadītāja funkcijas.
7. Aģentūras direktora pienākumi noteikti Publisko aģentūru likumā, pārvaldes līgumā un darba līgumā.
8. Aģentūras direktoram var būt vietnieki. Aģentūras direktora vietniekus ieceļ amatā un atbrīvo no amata, kā arī viņu kompetenci un atbildību nosaka aģentūras direktors.
9. Aģentūras finanšu līdzekļus veido:
9.1. valsts budžeta dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem;
9.2. pašu ieņēmumi, arī ieņēmumi par aģentūras sniegtajiem maksas pakalpojumiem;
9.3. ārvalstu finansiālā palīdzība.
10. Aģentūra rīkojas ar aģentūras valdījumā esošo valsts mantu un mantu, kuru aģentūra iegādājusies savas darbības nodrošināšanai, saskaņā ar normatīvajiem aktiem un pārvaldes līgumu.
11. Tiesiskajās attiecībās ar fiziskajām un juridiskajām personām aģentūra ir atbildīga ar tās valdījumā esošo valsts mantu. Aģentūra tās valdījumā esošo mantu var atsavināt tikai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
12. Aģentūra Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktajā kārtībā ar finanšu ministra atļauju ir tiesīga ņemt aizdevumus un slēgt izpirkumnomas (līzinga) līgumus. Pirms finanšu ministra atļaujas saņemšanas minētajiem darījumiem aģentūra sagatavoto dokumentāciju saskaņo ar īpašu uzdevumu ministru elektroniskās pārvaldes lietās.
13. Aģentūra pasūtītājiem un komersantiem sniedz šādus bezmaksas publiskos pakalpojumus:
13.1. reģistrē pasūtītājus un komersantus sistēmā;
13.2. reģistrē un uztur lietotāja pieejas tiesības pasūtītāju un komersantu paraksttiesīgai amatpersonai (amatpersonām) un sistēmas administratoram;
13.3. nodrošina sistēmā reģistrētajiem pasūtītājiem un komersantiem pieeju sistēmai tiešsaistes režīmā;
13.4. izsniedz darījumus apliecinošu informāciju;
13.5. nodrošina pasūtītājiem un komersantiem iespēju reģistrēt tādu skaitu sistēmas lietotāju, kāds noteikts saskaņā ar vispārīgo vienošanos;
13.6. sniedz citus pakalpojumus saskaņā ar valsts vai pašvaldību iepirkumus reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem un līgumiem, kas noslēgti ar sistēmas dalībniekiem.
14. Iespēja reģistrēt sistēmas lietotājus papildus skaitam, kāds noteikts saskaņā ar vispārīgo vienošanos, ir maksas pakalpojums.
15. Aģentūra publiskos maksas pakalpojumus sniedz atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā apstiprinātiem izcenojumiem.
16. Aģentūras darbinieku lēmumus un faktisko rīcību var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu aģentūras direktoram. Aģentūras direktora lēmumu var pārsūdzēt tiesā.
17. Aģentūras direktora izdotos administratīvos aktus un faktisko rīcību var apstrīdēt Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariātā. Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāta lēmumu var pārsūdzēt tiesā.
18. Pārskatus par aģentūras funkciju pildīšanu un līdzekļu izlietojumu aģentūra sniedz pārvaldes līgumā noteiktajā kārtībā un termiņos.