Ministru kabineta noteikumi Nr.503
Rīgā 2005.gada 12.jūlijā (prot. Nr.40 7.§)
Izdoti saskaņā ar Farmācijas likuma 5.panta 5.punktu un Reklāmas likuma 7.panta otro daļu
1. Noteikumi nosaka veterināro zāļu reklamēšanas kārtību.
2. Veterināro zāļu reklāma ir jebkura veida pasākums vai paziņojums, kura mērķis ir veicināt veterināro zāļu lietošanu, izrakstīšanu vai izplatīšanu.
3. Šie noteikumi neattiecas uz:
3.1. veterināro zāļu marķējumu un lietošanas instrukcijām, kas atbilst normatīvajos aktos par veterināro zāļu marķēšanu noteiktajām prasībām;
3.2. informatīviem paziņojumiem (piemēram, par iepakojuma maiņu, brīdinājumu par veterināro zāļu blaknēm), tirdzniecības katalogiem un cenrāžiem, kuros nav norādītas veterināro zāļu indikācijas un nav ievietota veterināro zāļu reklāma;
3.3. informāciju, ko praktizējošs veterinārārsts sniedz dzīvnieka īpašniekam par konkrētām veterinārajām zālēm, kuras nepieciešamas konkrētam dzīvniekam vai dzīvnieku grupai;
3.4. dzīvnieku kopšanas līdzekļu reklāmu, ja tiem nav ārstnieciskas iedarbības uz dzīvnieku;
3.5. dzīvnieku ārstnieciskās barības reklāmu.
4. Veterināro zāļu reklāma var būt paredzēta:
4.1. sabiedrībai;
4.2. personām, kurām ir tiesības izrakstīt vai izplatīt veterinārās zāles (turpmāk- speciālisti).
5. Aizliegts:
5.1. reklamēt veterinārās zāles, kuras nav reģistrētas Latvijas veterināro zāļu reģistrā;
5.2. reklamēt veterinārās zāles, kuru sastāvā ir narkotiskās vai psihotropās vielas;
5.3. izvietot veterināro zāļu reklāmu uz recepšu veidlapām;
5.4. sabiedrībai paredzētajā reklāmā reklamēt recepšu veterinārās zāles.
6. Reklamējot recepšu veterinārās zāles, reklāmas devējs un reklāmas izplatītājs nodrošina, lai attiecīgā informācija būtu pieejama tikai speciālistiem.
7. Veterināro zāļu reklāma atbilst šādām prasībām:
7.1. reklāmā sniegtā informācija atbilst veterināro zāļu lietošanas instrukcijā sniegtajām ziņām;
7.2. reklāmā sniegtā informācija ir objektīva, tā nepārspīlē veterināro zāļu īpašības;
7.3. reklāma nav maldinoša.
8. Veterināro zāļu reklāmā, kas paredzēta sabiedrībai, norāda šādu informāciju:
8.1. veterināro zāļu nosaukums;
8.2. aicinājums uzmanīgi izlasīt veterināro zāļu lietošanas instrukciju un glabāšanas nosacījumus vai atbilstošu informāciju uz veterināro zāļu iepakojuma;
8.3. norādes, kā pareizi lietot veterinārās zāles dzīvniekiem.
9. Veterināro zāļu reklāmā, kas paredzēta speciālistiem, norāda šādu informāciju (tā ir precīza, pārbaudāma un pietiekami pilnīga, lai varētu spriest par konkrēto veterināro zāļu terapeitisko darbību un lietošanas devām):
9.1. veterināro zāļu nosaukums;
9.2. veterināro zāļu piederība pie recepšu vai bezrecepšu zāļu grupas.
10. Reklāmas devējs un reklāmas izplatītājs par veterināro zāļu izrakstīšanu vai izplatīšanu nedrīkst speciālistam piedāvāt, piegādāt vai apsolīt nekādas materiālas vai cita veida vērtības, un speciālists nedrīkst tādas pieprasīt.
11. Veterināro zāļu bezmaksas paraugus veterināro zāļu izplatītāji drīkst piegādāt tikai speciālistiem. Veterināro zāļu bezmaksas paraugus izplata, ievērojot šādus nosacījumus:
11.1. veterināro zāļu bezmaksas parauga iepakojums atbilst vismazākajai tirdzniecības vienībai;
11.2. veterināro zāļu bezmaksas paraugs marķēts atbilstoši normatīvajiem aktiem par veterināro zāļu marķēšanu, un marķējumā ir norāde "Bezmaksas paraugs";
11.3. nedrīkst izplatīt tādu veterināro zāļu bezmaksas paraugus, kuru sastāvā ir narkotiskas vai psihotropas vielas;
11.4. veterināro zāļu bezmaksas paraugu izplatītājs un saņēmējs piegādātos un saņemtos bezmaksas veterināro zāļu paraugus uzskaita normatīvajos aktos par veterināro zāļu izplatīšanu, uzglabāšanu un izlietošanu noteiktajā kārtībā.
12. Veterināro zāļu reģistrācijas apliecības turētājs (īpašnieks) nodrošina, lai:
12.1. Pārtikas un veterinārajam dienestam būtu pieejami:
12.1.1. sagatavoto reklāmas materiālu paraugi;
12.1.2. ziņas par personu, kura ir atbildīga par veterināro zāļu reklāmu (vārds, uzvārds, izglītība, tālruņa numurs un elektroniskā pasta adrese);
12.2. tā pārraudzībā esošie veterināro zāļu izplatīšanas komercsabiedrību pārstāvji būtu atbilstoši apmācīti.
13. Šo noteikumu izpildi uzrauga Pārtikas un veterinārais dienests.
14. Ja tiek organizēti ar veterināro zāļu reklāmu saistīti semināri, konferences, izstādes vai citi pasākumi, pasākuma organizētājs informē Pārtikas un veterināro dienestu par pasākuma programmu, vietu un laiku.
15. Veterināro zāļu reklamēšanu drīkst uzsākt pēc tam, kad Pārtikas un veterinārais dienests ir pieņēmis lēmumu par reklāmas devēja iesniegtā reklāmas materiāla atbilstību šiem noteikumiem.
16. Pārtikas un veterinārais dienests uzsāk pārbaudi par iespējamiem pārkāpumiem attiecībā uz veterināro zāļu reklāmu šādos gadījumos:
16.1. ja saņemts iesniegums vai sūdzība par normatīvajos aktos noteiktajām prasībām neatbilstošu veterināro zāļu reklāmu;
16.2. ja saņemta attiecīga citas iestādes informācija;
16.3. pēc savas iniciatīvas.
17. Iesniegumus un sūdzības attiecībā uz Pārtikas un veterinārā dienesta lēmumu par veterināro zāļu reklāmas atbilstību šiem noteikumiem mēneša laikā pēc minētā lēmuma pieņemšanas var iesniegt Pārtikas un veterinārajā dienestā. Pārtikas un veterinārā dienesta lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
18. Noteikumi stājas spēkā ar 2005.gada 31.oktobri.
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no:
1)Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 6.novembra Direktīvas 2001/82/EK par Kopienas kodeksu, kas attiecas uz veterinārajām zālēm;
2)Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 31.marta Direktīvas 2004/28/EK, ar ko groza Direktīvu 2001/82/EK par Kopienas kodeksu, kas attiecas uz veterinārajām zālēm;
3)Eiropas Parlamenta un Padomes 1998.gada 22.jūnija Direktīvas 98/34/EK, ar ko nosaka informācijas sniegšanas kārtību tehnisko standartu un noteikumu jomā;
4)Eiropas Parlamenta un Padomes 1998.gada 20.jūlija Direktīvas 98/48/EK, ar kuru groza Direktīvu 98/34/EK, ar ko nosaka informācijas sniegšanas kārtību tehnisko standartu un noteikumu jomā.
Ministru prezidents A.Kalvītis
Zemkopības ministrs M.Roze