Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: zaudējis spēku
Tiesību akts ir zaudējis spēku.

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr.118

Rīgā 2005.gada 25.maijā (prot. Nr.25 (234), 10.p.)

Par Vispārējās atļaujas noteikumiem

Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma spēkā stāšanās likuma 17.panta pirmo daļu un pamatojoties uz likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 9.panta otro daļu un Elektronisko sakaru likuma 8.panta otro daļu un 34.panta pirmo daļu,

padome nolemj:

1. Apstiprināt Vispārējās atļaujas noteikumus (pielikumā).

2. Noteikt, ka šī lēmuma 1.punktā paredzētie noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to publicēšanas laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".

3. Ar šī lēmuma 1.punktā paredzēto noteikumu stāšanos spēkā spēku zaudē Vispārējās atļaujas noteikumi, kas apstiprināti ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2004.gada 18.augusta lēmumu Nr.212 (Latvijas Vēstnesis 2004, 135. nr.).

Lēmums stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi.

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas priekšsēdētāja I.Šteinbuka

 

Apstiprināti ar

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes

2005.gada 25.maija lēmumu Nr.118 (prot. Nr. 25 (234), 10.p.)

Vispārējās atļaujas noteikumi

Izdoti saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 34.panta pirmo daļu

I. Vispārīgie jautājumi

1. Šie noteikumi nosaka vispārējās atļaujas nosacījumus, kas ir saistoši visiem elektronisko sakaru komersantiem, kas sniedz elektronisko sakaru pakalpojumus vai nodrošina elektronisko sakaru tīklus.

2. Ja nosacījums attiecas tikai uz konkrēta elektronisko sakaru pakalpojuma sniegšanu vai tīkla nodrošināšanu, tas ir saistošs tikai tam elektronisko sakaru komersantam, kas sniedz šo konkrēto elektronisko sakaru pakalpojumu vai nodrošina elektronisko sakaru tīklu.

3. Ja elektronisko sakaru komersants pilnīgi pārtrauc nodrošināt elektronisko sakaru tīklu vai izbeidz sniegt elektronisko sakaru pakalpojumu visiem lietotājiem, komersants rakstveidā informē Komisiju:

3.1. ne vēlāk kā 30 dienas pirms elektronisko sakaru pakalpojuma sniegšanas izbeigšanas vai tīkla nodrošināšanas pil­nīgas pārtraukšanas, ja tas notiek plānoti;

3.2. ne vēlāk kā 1 darba dienu pēc elektronisko sakaru pakalpojuma sniegšanas izbeigšanas vai tīkla pilnīgas nodrošināšanas pārtraukšanas citos gadījumos.

II. Vispārējās atļaujas nosacījumi

4. Ieguldījumi universālā pakalpojuma finansēšanā:

elektronisko sakaru komersants veic ieguldījumus universālā pakalpojuma finansēšanā saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto.

5. Elektronisko sakaru pakalpojumu savietojamība un elektronisko sakaru tīklu starpsavienojumi:

lai nodrošinātu elektronisko sakaru pakalpojumu savietojamību, publiskā elektronisko sakaru tīkla operatoram ir tiesības un, ja to pieprasa citi elektronisko sakaru komersanti, arī pienākums vest sarunas par publiskā elektronisko sakaru tīkla piekļuvi vai starpsavienojumu un slēgt piekļuves vai starpsavienojuma līgumu. Piekļuves vai starpsavienojuma līgumu noformē trijos eksemplāros. Desmit dienu laikā pēc līguma noslēgšanas vienu tā eksemplāru iesniedz Komisijai.

6. Nosacījumi lietotāju izsaukumu marš­rutēšanai atbilstoši nacionālajam numerācijas plānam un Eiropas numerācijas telpas numuriem:

6.1. elektronisko sakaru komersantam ir pienākums ievērot nacionālajā numerācijas plānā iekļautos numerācijas izmantošanas nosa­cījumus un, sniedzot elektronisko sakaru pakalpojumus vai nodrošinot elektronisko sakaru tīklus, nodrošināt izsaukumu maršrutēšanu at­bilstoši nacionālajam numerācijas plānam un Eiropas numerācijas telpas numuriem;

6.2. elektronisko sakaru komersantam ir pienākums nodrošināt lietotājiem iespēju izsaukt nacionālajam numerācijas plānam atbilstošos numurus un Eiropas numerācijas telpas numurus, saskaņā ar elektronisko sakaru komersanta noslēg­tajiem starpsavienojumu līgumiem.

7. Vides, pilsētu un lauku teritoriālās plānošanas prasības:

elektronisko sakaru komersantam, sniedzot elektronisko sakaru pakalpojumus vai nodrošinot elektronisko sakaru tīklus, ir jāievēro normatīvajos aktos noteiktās attiecīgās administratīvās teritorijas vides, pilsētu un lauku teritoriālās plānošanas prasības.

8. Piekļuves nosacījumi privātiem un publiskiem zemes īpašumiem:

8.1. elektronisko sakaru komersanti, ierīkojot publiskos elektronisko sakaru tīklus un izbūvējot to infrastruktūras būves (kabeļu kanalizāciju, kabeļu akas, stabus, mastus, torņus, konteinerus, taksofonu kabīnes) valsts, pašvaldību un privātā īpašuma teritorijā, iepriekš saskaņo projektu ar nekustamā īpašuma īpašnieku vai valdītāju;

8.2. elektronisko sakaru tīklu ierīkošanu īpaši aizsargājamās dabas teritorijās saskaņo ar attiecīgās teritorijas administrāciju vai reģionālo vides pārvaldi;

8.3. elektronisko sakaru komersanti rakstiski vienojas ar nekustamo īpašumu īpašniekiem vai viņu pilnvarotām personām par kārtību, kādā elektronisko sakaru komersantu darbinieki var piekļūt elektronisko sakaru tīkliem, kas atrodas šajos īpašumos, kā arī par kārtību, kādā puses apmainās ar nepieciešamo informāciju.

9. Infrastruktūras kopīgas izmantošanas nosacījumi (tajā skaitā tehniskie nosacījumi un finanšu garantijas):

elektronisko sakaru komersanti savstarpēji vienojas par tehniskajiem nosacījumiem, finanšu garantijām un atlīdzību par kopīgā izmantošanā nodotās infra­struktūras darbības nodrošināšanu.

10. Lietotāju datu, tajā skaitā personas datu, aizsardzība elektronisko sakaru nozarē:

10.1. elektronisko sakaru komersantam ir jāievēro normatīvajos aktos noteiktās prasības datu aizsardzībai elektronisko sakaru nozarē;

10.2. elektronisko sakaru komersantam, izņemot normatīvajos aktos paredzētajos gadījumos, ir aizliegts izpaust ziņas par lietotājiem bez viņu rakstveidā izteiktas piekrišanas, kā arī izpaust ziņas par informāciju, kuru pārraida vai kura ir pārraidīta, izmantojot publiskos elektronisko sakaru tīklus, vai kuru var iegūt, sniedzot elektronisko sakaru pakalpojumus.

11. Specifiskās patērētāju tiesību aizsardzības prasības elektronisko sakaru nozarē:

11.1. elektronisko sakaru komersantam ir jāievēro normatīvajos aktos noteiktās patērētāju tiesību aizsardzības prasības;

11.2. elektronisko sakaru pakalpojumu līgumā starp elektronisko sakaru komersantu un abonentu ir jāietver vismaz šāda informācija:

11.2.1. elektronisko sakaru pakalpojumu apraksts;

11.2.2. abonentam sniegto elektronisko sakaru pakalpojumu veids, piegādes termiņš, abonenta numurs vai adrese, publiskā elektronisko sakaru tīkla pieslēguma punkta un elektronisko sakaru pakalpojuma saņemšanas vieta, ja šāda informācija ir iespējama;

11.2.3. elektronisko sakaru pakalpojumu apmaksas kārtība un rēķina piegādes adrese;

11.2.4. abonentam sniegto elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes nosacījumi;

11.2.5. elektronisko sakaru komersanta sniegto elektronisko sakaru pakalpojumu lietošanas noteikumi;

11.2.6. kompensācijas un atlīdzības noteikumi, kas piemērojami, ja līgumā iekļautie elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes nosacījumi nav ievēroti;

11.2.7. strīdu izšķiršanas un abonenta pretenziju iesniegšanas kārtība;

11.2.8. informācija par atļauju apstrādāt abonenta datus, lai tos publicētu un izmantotu komerciālos nolūkos;

11.2.9. elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanas pārtraukšanas un elektronisko sakaru pakalpojumu līguma izbeigšanas nosacījumi;

11.3. ja elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanai ar galalietotāju netiek slēgts līgums rakstveidā:

11.3.1. elektronisko sakaru komersantam jānodrošina publiski pieejams elektronisko sakaru pakalpojumu apraksts un sniegto elektronisko sakaru pakalpojumu lietošanas noteikumi;

11.3.2. elektronisko sakaru komersantam ir jānodrošina elektronisko sakaru pakalpojuma sniedzēja identifikācija gadījumos, ja to pieprasa galalietotājs, kā arī pēc pieprasījuma jāsniedz galalietotājam informācija par tam sniegto elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes nosacījumiem, tarifiem un par strīdu risināšanas un galalietotāja pretenziju iesniegšanas kārtību;

11.4. elektronisko sakaru komersantam tīklu iekārtu kārtējā plānotā tehniskā apkope jāveic pēc iespējas mazākās slodzes stundās;

11.5. elektronisko sakaru komersantam tīkla darbība sava tīkla lietotājiem jānodrošina 24 stundas diennaktī;

11.6. elektronisko sakaru komersantam, kas sniedz balss telefonijas pakalpojumus, jānodrošina elektronisko sakaru pakalpojumu lietotājiem bezmaksas piekļuve palīdzības dienestam, kas darbojas 24 stundas diennaktī.

12. Nelikumīga satura informācijas pārraidīšanas ierobežojumi:

12.1. elektronisko sakaru komersantam ir jāievēro normatīvajos aktos noteiktie nelikumīga satura informācijas pārraidīšanas ierobežojumi;

12.2. elektronisko sakaru komersants nedrīkst veicināt piekļuvi informācijai, kuras izplatīšana internetā ir aizliegta saskaņā ar normatīvajiem aktiem. Pēc lietotāja pieprasījuma interneta piekļuves pakalpojumu sniedzējam ir jānodrošina informācija par iespēju izmantot programmu (filtru), ar kuras palīdzību tiek liegta piekļūšana interneta tīmekļa vietnēm ar sabiedrībai nevēlamu saturu. Elektronisko sakaru komersants šādas programmas (filtra) piegādi var noteikt kā papildu pakalpojumu;

12.3. elektronisko sakaru komersants, kas sniedz publiskos datu un elektronisko ziņojumu pārraides pakalpojumus un publiskos interneta piekļuves pakalpojumus ar īslaicīgu pārraidītās informācijas uzglabāšanu, ja to veic vienīgi informācijas pārraidīšanas nolūkā publiskajā elektronisko sakaru tīklā un ar noteikumu, ka informācija netiek uzglabāta ilgāk par laiku, kas ir nepieciešams informācijas pārraidīšanai, ir atbildīgs par pārraidītās informācijas saturu šādos gadījumos:

12.3.1. ja ierosina informācijas pārraidi;

12.3.2. ja izvēlas pārraidāmās infor­mācijas saņēmēju;

12.3.3. ja izvēlas vai pārveido pārraidāmo informāciju;

12.4. elektronisko sakaru komersantam, izņemot 12.3.punktā noteiktos gadījumus, nav pienākums pārraudzīt informācijas saturu, ko tas pārraida, kā arī nav pienākums meklēt faktus un apstākļus, kas norāda uz nelikumīga satura informācijas pārraidi.

13. Informācija, kas iesniedzama Komisijai, lai tā varētu uzraudzīt vispārējās atļaujas noteikumu izpildi:

13.1. elektronisko sakaru komersants sniedz Komisijai informāciju, kas nepieciešama, lai uzraudzītu vispārējās atļaujas nosacījumu izpildi, normatīvajos aktos noteiktajā apjomā un kārtībā;

13.2. ja elektronisko sakaru komersants uzsāk jaunu pakalpojumu sniegšanu vai jaunu tīklu nodrošināšanu, elektronisko sakaru komersants rakstveidā informē Komisiju ne vēlāk kā piecu dienu laikā pēc izmaiņām.

14. Nosacījumi par elektronisko sakaru pakalpojumu nodrošināšanu ārkārtas situācijās starp Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu, Valsts policiju, neatliekamās medicīniskās palīdzības un gāzes avārijas dienestiem, kā arī numura "112" dienestu un valsts pārvaldes iestādēm; iedzīvotāju informēšanas iespēju ārkārtas situācijās:

Ārkārtas situāciju gadījumā elektronisko sakaru komersantam ir pienākums veikt visus nepieciešamos pasākumus, lai tehnisko iespēju robežās turpinātu sniegt elektronisko sakaru pakalpojumus un nodrošināt elektronisko sakaru tīklus, ievērojot Vispārējās atļaujas noteikumus un normatīvajos aktos noteikto. Elektronisko sakaru komersantam ārkārtas situāciju gadījumā tehnisko iespēju robežās ir jāveic darbības, kas saistītas ar elektronisko sakaru tīklu vai elektronisko sakaru pakalpojumu izmantošanu sakaru nodrošināšanai Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam, Valsts policijai, neatliekamās medicīniskās palīdzības un gāzes avārijas dienestiem, kā arī numura "112" dienestam un valsts pārvaldes iestādēm normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

15. Elektronisko sakaru tīklu elek­tro­magnētiskā starojuma ietekmes ierobežošanas nosacījumi:

15.1. elektronisko sakaru komersants nodrošina elektronisko sakaru tīklu iekārtu darbību, ievērojot normatīvajos aktos noteiktos elektromagnētiskā starojuma ietekmes ierobežojumus;

15.2. elektronisko sakaru tīkla operatoram ir jāievēro normatīvajos aktos noteiktās prasības par elektromagnētiskā starojuma ietekmes ierobežošanas pasākumiem.

16. Elektronisko sakaru tīklu savienošanas tehniskie noteikumi un prasības elektromagnētisko traucējumu novēršanai elektronisko sakaru tīklos:

16.1. elektronisko sakaru komersanti veic elektronisko sakaru tīklu savienošanu, ievērojot šādas minimālās prasības:

16.1.1. elektronisko sakaru komersantam jānodrošina sava tīkla identifikācija - starptautiskā signalizācijas punkta koda (ISPC) un nacionālā signalizācijas punkta koda (NSPC) identifikācija;

16.1.2. elektronisko sakaru komersantam jānodrošina sava tīkla izsaucošā numura identifikācija un pārraide citam elektronisko sakaru tīkla komersantam visiem izsaukumiem;

16.1.3. elektronisko sakaru komersants nodrošina nemainīta izsaucošā numura pārraidi sava tīkla ietvaros un pārraidi uz citu elektronisko sakaru tīklu;

16.1.4. ja no cita elektronisko sakaru komersanta publiskā elektronisko sakaru tīkla izsaucošais numurs tiek saņemts pareizā formātā, elektronisko sakaru komersants nav tiesīgs to aizstāt ar citu numuru vai ierobežot tā pārraidi;

16.1.5. pāradresācijas pakalpojuma gadījumā elektronisko sakaru komersants nodrošina nemainīta izsaucošā numura pārraidi visos savienojuma sastādīšanas tīkla posmos, ja tas tiek saņemts pareizā formātā no cita elektronisko sakaru komersanta publiskā elektronisko sakaru tīkla;

16.1.6. ja no ārvalstu elektronisko sakaru komersanta publiskā elektronisko sakaru tīkla izsaucošais numurs netiek saņemts vai tiek saņemts nepareizā formātā, elektronisko sakaru komersantam tas vai nu jāaizstāj ar citu numuru, izmantojot numerācijas resursus, kas piešķirti lietošanā šim elektronisko sakaru komersantam, vai arī nav jāpārraida tālāk izsaukums;

16.1.7. elektronisko sakaru komersantam jānodrošina signalizācijas un noslodzes plūsmas darbība publisko elektronisko sakaru tīklu savstarpējai savienošanai, lai:

16.1.7.1. pēc iespējas netiktu radīta neefektīva (nelietderīga) slodze, kas nevajadzīgi noslogo signalizācijas kanālu un elektronisko sakaru tīklu savstarpējo savienojumu;

16.1.7.2. netiktu radīti traucējumi signalizācijas tīkla darbībā;

16.1.7.3. netiktu ietekmēta elektronisko sakaru pakalpojumu darbība;

16.1.8. elektronisko sakaru komersants ir atbildīgs par savas signalizācijas konfigurāciju un nodrošina tās darbību atbilstoši pielietojamiem standartiem un starpsavienojuma līguma nosacījumiem;

16.1.9. izveidojot starpsavienojumu vai mainot signalizācijas programmnodrošinājuma versiju, elektronisko sakaru komersanti veic signalizācijas pārbaudes, savstarpēji vienojoties par testa procedūru;

16.1.10. signālu pārraides plūsma elektronisko sakaru tīklu savstarpējai savienošanai nevar būt mazāka kā 2048 kbit/s, ar turpmāko pieauguma soli 2048 kbit/s;

16.1.11. publisko elektronisko sakaru tīklu savstarpēja savienošana nedrīkst pazemināt savienojamo publisko elektronisko sakaru tīklos sniegto elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitāti un publisko elektronisko sakaru tīklu drošību. Katrs elektronisko sakaru komersants ir atbildīgs par noslodzes, kura pabeigta citā publiskajā elektronisko sakaru tīklā (izmantojot starpsavienojumu), pakalpojumu kvalitāti;

16.1.12. elektronisko sakaru komersantam ir pienākums noteikt vismaz šādus pieslēguma punkta saskarnes parametrus publisko elektronisko sakaru tīklu savstarpējai savienošanai:

16.1.12.1. signalizācijas veidu;

16.1.12.2. pieslēguma punkta saskarnes mehāniskos parametrus;

16.1.12.3. pieslēguma punkta saskarnes elektriskos parametrus;

16.2. elektronisko sakaru komersanta elektronisko sakaru tīkla iekārtām ir jāatbilst normatīvajos aktos noteiktajām elektrodrošības un elektromagnētiskās saderības prasībām.

17. Publisko elektronisko sakaru tīklu aizsardzība pret neautorizētu piekļuvi:

Elektronisko sakaru tīkla operatoram tehnisko iespēju robežās ir jānodrošina elektronisko sakaru tīklu aizsardzība pret neautorizētu piekļuvi.

18. Komercdarbībai koplietojamo radiofrekvenču spektra lietošanas nosacījumi:

18.1. elektronisko sakaru komersantam ir jāievēro normatīvajos aktos noteiktās prasības par radiofrekvenču spektra izmantošanas nosacījumiem;

18.2. elektronisko sakaru komersantam ir tiesības izmantot komercdarbībai bezvadu platjoslas pārraides sistēmām (RLAN un HIPERLAN) bez radiofrekvenču lietošanas tiesību saņemšanas Komisijā atbilstoši Ministru kabineta 2005.gada 19.aprīļa noteikumiem Nr.276 "Noteikumi par radiofrekvenču spektra joslu sadalījumu radiosakaru veidiem un iedalījumu radiosakaru sistēmām, kā arī par radiofrekvenču spektra joslu izmantošanas vispārīgajiem nosacījumiem".

19. Pasākumi, kas nodrošina atbilstību standartiem vai specifikācijām:

Elektronisko sakaru komersantam ir jāievēro obligāti piemērojamie Latvijas Republikas nacionālie standarti, kā arī Eiropas Kopienu Oficiālajā Vēstnesī publicētajā standartu vai specifikāciju sarakstā noteiktie obligāti piemērojamie standarti.

20. Informācija par valsts nodevu:

Elektronisko sakaru komersantam ir pienākums samaksāt ikgadējo valsts nodevu par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu normatīvajos aktos noteiktajā apmērā un kārtībā.

Informatīvā atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām

Šajos noteikumos ir iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Savienības direktīvām:

1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 7.marta Direktīva 2002/20/EK par elektronisko komunikāciju tīklu un pakalpojumu atļaušanu (atļauju izsniegšanas direktīva) //OJL 108, 24.04.2002.;

2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 7.marta Direktīva 2002/21/EK par kopējiem reglamentējošiem noteikumiem attiecībā uz elektronisko komunikāciju tīkliem un pakalpojumiem (pamatdirektīva) // OJL 108, 24.02.2004.;

3) Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 7.marta Direktīva 2002/22/EK par universālo pakalpojumu un lietotāju tiesībām attiecībā uz elektronisko sakaru tīkliem un pakalpojumiem (universālā pakalpojuma direktīva) // OJL 108, 24.02.2004.;

4) Eiropas Parlamenta un Padomes 2000.gada 8.jūnija Direktīva 2000/31/EK par dažiem informācijas sabiedrības pakalpojumu tiesiskiem aspektiem, jo īpaši elektronisko tirdzniecību, iekšējā tirgū (Direktīva par elektronisko tirdzniecību) // OJL 178, 17.07.2000.;

5) Eiropas Parlamenta un Padomes 1999.gada 9.marta Direktīva 1999/5/EK par radioiekārtām un telekomunikāciju termināla iekārtām un to atbilstības savstarpējo atzīšanu //OJL 091, 07.04.1999.;

6) Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 7.marta Direktīva 2002/19/EK par piekļuvi elektronisko komunikāciju tīkliem un ar tiem saistītām iekārtām un to savstarpēju savienojumu (piekļuves direktīva) //OJL 108, 24.04.2002.;

7) Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 12.jūlija Direktīva 2002/58/EK par personas datu apstrādi un privātās dzīves aizsardzību elektronisko komunikāciju nozarē (direktīva par privāto dzīvi un elektronisko komunikāciju) //OJL 201, 31.07.2002.

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas priekšsēdētāja I.Šteinbuka

25.05.2005