Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: zaudējis spēku
Tiesību akts ir zaudējis spēku.
inistru kabineta rīkojums Nr.321

Rīgā 2005.gada 18.maijā (prot. Nr.30 33.§)
Par Rīcības plānu pārejai uz profesionālo militāro dienestu
1. Atbalstīt Rīcības plāna pārejai uz profesionālo militāro dienestu (turp­māk - rīcības plāns) kopsavilkumā ietverto risinājuma 1.variantu.
2. Noteikt Aizsardzības ministriju par atbildīgo institūciju rīcības plānā no­teikto rīcības virzienu un mērķu īstenošanā. Minēto rīcības virzienu un mērķu īstenošanā Aizsardzības ministrija, ja nepieciešams, ir tiesīga pieaicināt citas minis­trijas un valsts institūcijas.
3. Aizsardzības ministrijai tai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros īstenot pāreju uz profesionālo militāro dienestu.
4. Aizsardzības ministrijai izstrādāt un aizsardzības ministram līdz 2006.gada 31.decembrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par rīcības plāna izpildi.
Ministru prezidents A.Kalvītis

Aizsardzības ministra vietā - īpašu uzdevumu ministrs elektroniskās pārvaldes lietās J.Reirs
(Ministru kabineta
2005.gada 18.maija rīkojums Nr.321)
Rīcības plāna pārejai uz profesionālo militāro dienestu kopsavilkums

Saskaņā ar Valdības deklarācijas par iecerēto darbību sadaļas "Aizsardzība" 4.punktu un Saeimā 2003.gada 13.novembrī apstiprināto Valsts aizsardzības koncepciju, kurā noteikta militārā dienesta profesionalizācijas ne­pie­ciešamība, kā arī Ministru kabineta 2003.gada 8.jūlija sēdes protokollēmumu "Par militārā dienesta profesionalizēšanu un atteikšanos no obligātā militārā die­nesta" Aizsardzības ministrija 2004.gada februārī iesniedza Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu "Par atteikšanos no obligātā militārā dienesta un pāreju uz profesionālo militāro dienestu" un tam pievienotu tiesību akta projektu.

Šobrīd Aizsardzības ministrija ir izstrādājusi rīcības plāna projektu pārejai uz pro­fesionālo militāro dienestu, nosakot pār­ejas veikšanai nepieciešamos pasākumus.

Nacionālo bruņoto spēku profesionalizācijas mērķi ir:

- nodrošināt Nacionālo bruņoto spēku atbilstību mūsdienu draudu situācijai;

- nodrošināt Latvijas - Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts - gatavību kolektīvai aizsardzībai alianses ietvaros un lielākas Nacionālo bruņoto spēku operatīvās spējas un kaujas gatavību dalībai starptautiskajās operācijās.

Izstrādājot pārejas uz profesionāliem bruņotajiem spēkiem pamat­principus, kā arī lai veicinātu jauniešu interesi un rekrutēšanu un nodrošinātu kva­litatīvu dienestu Nacionālajos bruņotajos spēkos, jāveic neatliekamu pasā­kumu komplekss, kas ietver:

- Nacionālo bruņoto spēku Rekrutēšanas un atlases centra pilnveidošanu, apvienojot to ar Aizsardzības ministrijas Militārā dienesta iesaukšanas centru;

- sociālā atbalsta programmu izstrādi;

- Nacionālo bruņoto spēku infrastruktūras attīstību;

- Nacionālo bruņoto spēku aktīvās rezerves sistēmas izveidi;

- Nacionālo bruņoto spēku militāro mācību sistēmu pārskatīšanu;

- normatīvās bāzes pārskatīšanu;

- sabiedrības informēšanas stratēģijas īstenošanu.

Lai veiktu pāreju uz profesionālo militāro dienestu, laikposmā līdz 2008.gadam valsts budžetā katru gadu jāparedz Aizsardzības ministrijai papildus vidēji trīs miljoni latu (1.tabula).

1.tabula. Plānotie nepieciešamie finanšu līdzekļi no 2005. līdz 2008.gadam (latos)*

2005

2006

2007

2008

Personāla izmaksas

34401037

36955702

37322907

38622986

Papildu izmaksas rezerves personālam

0

463786

493613

493613

Sociālais atbalsts profesionālā militārā dienesta karavīriem

4757049

4989600

5158500

6782520

Dzīvojamā fonda celtniecība

0

1500000

1500000

1500000

Īres kompensāciju izmaksas profesionālā militārā dienesta karavīriem

1350000

4290000

4329000

4368000

Militārā dienesta iesaukšanas centra un rekrutēšanas izmaksas

1590284

1634158

1512380

1557752

Sabiedrības informēšana

80000

100000

110000

121000

KOPĒJĀS IZMAKSAS

42178370

49933246

50426400

53445871

Izmaksu pieaugums, salīdzinot ar iepriekšējo gadu

158735

7754876

493154

3019471

* Sīkāks finanšu līdzekļu plānojums - rīcības plāna informatīvajā daļā.

Nacionālo bruņoto spēku personāla pašreizējais un plānotais skaits atspoguļots 2.tabulā

2.tabula. Nacionālo bruņoto spēku personāla skaits


2005

2006

2007

2008

Obligātā militārā dienesta karavīri

1032

500

0

0

Profesionālā militārā dienesta karavīri

5339

5600

5700

5800

KOPĀ obligātā militārā dienesta un profesionālā militārā dienesta karavīri

6371

6100

5700

5800

Rezerves karavīri (Zemessardze)

11646

11646

11646

11646

PAVISAM

18017

17746

17346

17446

Problēmas risinājuma 1.variants

Lai nodrošinātu ar dzīvojamo platību karavīrus, kuri rotācijas kārtībā dienesta interesēs tiks pārcelti uz citām vienībām, Aizsardzības ministrija plāno turpināt dzīvojamā fonda celtniecību, bet, lai radītu vienlīdzīgus apstākļus visiem karavīriem un novērstu potenciālu maldināšanu un ienākumu slēpšanu, plānots visiem karavīriem maksāt daļēju dzīvojamās telpas īres kompensāciju, sākot ar 2006.gada 1.janvāri. Šo pasākumu izmaksas iekļautas 1.tabulā un atsevišķi nodalītas 3.tabulā.

Problēmas risinājuma 2.variants

Alternatīvs variants ir - pārtraukt dzīvojamā fonda celtniecību un maksāt visiem profesionālā militārā dienesta karavīriem dzīvojamās telpas īres kompensāciju. Ņemot vērā inflāciju un cenu pieaugumu dzīvokļu tirgū, plānots, ka pakāpeniski pieaugs arī dzīvojamo telpu īres kompensācijas (4.tabula). Šajā gadījumā varētu uzskatīt, ka karavīriem pilnā apmērā tiek segtas dzīvojamo telpu īres izmaksas, taču, kā redzams tabulā, pirmajā gadā tas papildus prasītu divus miljonus latu.

3.tabula. Dzīvojamā fonda celtniecība un dzīvojamo telpu īres daļēja kompensācija profesionālā militārā dienesta karavīriem (latos) (Aizsardzības ministrijas piedāvātais variants)


2005

2006

2007

2008

Dzīvojamā fonda celtniecība

0

1500000

1500000

1500000

Īres kompensāciju izmaksas

1350000

4290000

4329000

4368000

4.tabula. Dzīvojamā fonda celtniecība un dzīvojamo telpu īres kompensācija profesionālā militārā dienesta karavīriem (latos) (alternatīvais variants)

 

2005

2006

2007

2008

Dzīvojamā fonda celtniecība

0

0

0

0

Īres kompensāciju izmaksas

1350000

5712000

6498000

7308000

Izmaiņas, salīdzinot ar Aizsardzības ministrijas piedāvāto variantu (3.tabula)

0

+1422000

+2178000

+2940000

Rīcības plānā noteiktie uzdevumi īstenojami Aizsardzības ministrijai piešķirtā valsts budžeta programmas "Valsts aizsardzība, drošība un integrācija NATO" finansējuma ietvaros.

Aizsardzības ministra vietā - īpašu uzdevumu ministrs elektroniskās pārvaldes lietās J.Reirs
18.05.2005