Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk.

Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: spēkā esošs

Ministru kabineta rīkojums Nr. 486

Rīgā 2017. gada 5. septembrī (prot. Nr. 43 37. §)

Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 33.0. versija)

1. Apstiprināt un iekļaut informācijas un komunikācijas tehnoloģiju mērķarhitektūras 33.0. versijā projekta "Darbaspēka piedāvājuma un pieprasījuma prognozēšanas un monitoringa sistēmas izveide" (turpmāk - projekts) aprakstu un projekta izmaksas 1 200 000 euro apmērā.

2. Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai uzaicināt Nodarbinātības valsts aģentūru iesniegt projekta iesniegumu Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020. gada plānošanas perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" (turpmāk - 2.2.1.1. pasākums) ietvaros.

3. Finansēt projektu 2.2.1.1. pasākuma ietvaros, ja tā iesniegums atbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un Ministru kabineta 2015. gada 17. novembra noteikumos Nr. 653 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" īstenošanas noteikumi" iekļautajiem nosacījumiem.

4. Noteikt Nodarbinātības valsts aģentūru par projekta iesniedzēju un atbildīgo par projekta īstenošanu un projekta aprakstā plānoto rezultātu (tai skaitā finanšu, rezultāta un iznākuma rādītāju) sasniegšanu.

Ministru prezidenta vietā -
finanšu ministre Dana Reizniece-Ozola

Labklājības ministrs Jānis Reirs

 

(Apstiprināts ar
Ministru kabineta
2017. gada 5. septembra
rīkojumu Nr. 486)

Darbaspēka piedāvājuma un pieprasījuma prognozēšanas un monitoringa sistēmas izveide

Projekta apraksts (kopsavilkums)

Projekta mērķis

Projekta mērķis ir nodrošināt saimnieciskās darbības veicējiem un iedzīvotājiem ērtus, mūsdienu prasībām atbilstošus un funkcionāli pilnvērtīgus publiskos pakalpojumus, uzlabot Nodarbinātības valsts aģentūras (turpmāk - NVA) darbības efektivitāti, izmantojot informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk - IKT) sniegtās iespējas, un radīt priekšnosacījumus NVA rīcībā esošās informācijas izmantošanai gan citu publiskā sektora iestāžu darbībā, gan saimnieciskās darbības veicējiem un iedzīvotājiem (tai skaitā bezdarbniekiem un darba meklētājiem).

Darbības projekta mērķu sasniegšanai

1. NVA pamatdarbības procesu pilnveidošana:

1.1. darba tirgus īstermiņa prognožu sagatavošana un īstermiņa, vidēja termiņa un ilgtermiņa prognožu atspoguļošana;

1.2. NVA, sniedzot atbalstu bezdarbniekiem un darba meklētājiem, piesaista pakalpojumu sniedzējus, kas piedāvā minētajām personām iesaistīties izglītības programmā vai uzsākt darba tiesiskās attiecības. Izglītības iestādēm NVA sedz apmācību pasākumu izmaksas, savukārt saimnieciskās darbības veicējiem maksā dotāciju bezdarbnieka darba algai. Projekta ietvaros ir plānots uzlabot maksājumu un norēķinu sistēmu ar saimnieciskās darbības veicējiem, izglītības iestādēm un citiem nodarbinātības pakalpojumu īstenotājiem par sniegtajiem pakalpojumiem;

1.3. statistikas datu sagatavošana par bezdarbu, apmācību un nodarbinātības pasākumiem, apstrāde un publiski pieejamo atvērto datu kopu1 pārvaldība;

1.4. izmantojot vakanču un darba meklētāju prasmju salāgošanas funkcionalitāti (NVA informācijas sistēmas "Bezdarbnieku un reģistrēto vakanču informācijas sistēma" (turpmāk - sistēma BURVIS)), tiks piemeklēts vakancei atbilstošs dzīves gaitas apraksts (turpmāk - CV) un otrādi. Salāgošanas funkcionalitāti var izmantot gan NVA darbinieki klientu konsultēšanā, gan NVA klienti - bezdarbnieki, darba meklētāji un saimnieciskās darbības veicēji;

1.5. maksājumu un norēķinu sistēma ar darba meklētājiem un bezdarbniekiem (ikmēneša stipendiju par dalību dažādos NVA pasākumos izmaksa u. c.).

2. Automatizēta statistikas datu sagatavošana un atvērto datu kopu publicēšana NVA mājaslapā. Projekta ietvaros tiks optimizēts nodarbinātības statistikas datu sagatavošanas un apstrādes process un izstrādāts atvērto datu kopu pārvaldības process.

3. Uzlaboti esošie NVA e-pakalpojumi saimnieciskās darbības veicējiem, iedzīvotājiem (tai skaitā darba meklētājiem). Iedzīvotājiem būtiskākais pakalpojums būs darba tirgus prognozes, kas tiks ievērojami papildinātas ar informāciju par darba tirgū pieprasītām prasmēm (ne tikai īstermiņa, bet arī vidēja termiņa un ilgtermiņa). Darba meklētājiem būs iespēja, izmantojot e-pakalpojumu, precīzāk salāgot vakances ar savu CV (izmantojot informāciju par konkrētā indivīda prasmēm).

4. Saimnieciskās darbības veicējiem (darba devējiem), izglītības iestādēm (apmācību pakalpojumu sniedzējiem) būs iespēja iesniegt pārskatus par NVA sniegtajiem pakalpojumiem elektroniski NVA portālā, kā arī saņemt samaksu par sniegtajiem pakalpojumiem no NVA, izmantojot portālu.

Projekta mērķa sasniegšanai un minēto darbību īstenošanai netiks izstrādāta neviena jauna sistēma un netiks veikta ievērojama esošās sistēmas pārbūve. Projekta ietvaros tiks pilnveidota sistēma BURVIS un veikta tās sasaiste ar finanšu vadības sistēmu Horizon. Pilnveidojumu rezultātā minētās sistēmas tiks attīstītas, paplašinot jau iepriekš izstrādātās funkcionalitātes un padarot tās vēl ērtākas lietotājam un efektīvāk izmantojamas.

Plānotie rezultāta rādītāji

Nr.
p.k.

Rezultāta rādītājs

Mērvienība

Sākotnējā vērtība

Sasniedzamā vērtība divus gadus pēc projekta beigām*

Sasniedzamā vērtība trīs gadus pēc projekta beigām*

1. Elektroniski sagatavoto rēķinu īpatsvars (par apmācības pasākumiem, nodarbinātības pasākumiem un uzturēšanu)** elektroniski sagatavoto rēķinu īpatsvars vidēji gadā pašlaik rēķini elektroniski netiek sagatavoti 1) rēķini ar apmācību pasākumu īstenotājiem tiek sagatavoti tikai elektroniski (100 %);
2) rēķini par nodarbinātības pasākumiem un uzturēšanu tiek sagatavoti tikai elektroniski (100 %)
1) rēķini ar apmācību pasākumu īstenotājiem tiek sagatavoti tikai elektroniski (100 %);
2) rēķini par nodarbinātības pasākumiem un uzturēšanu tiek sagatavoti tikai elektroniski (100 %)
2. E-pakalpojumu izmantošanas skaita pieaugums e-pakalpojuma, kuram nav autorizācijas, unikālās izmantošanas skaits gadā (darba tirgus prognozes - jāņem vērā, ka plānots ne tikai izmantošanas skaita pieaugums, bet būtiski uzlabosies šī pakalpojuma sniegtās iespējas) 11,200
(e-pakalpojuma, kuram nav autorizācijas, unikālās izmantošanas skaits gadā)
11,800 12,500
3. Atvērto datu kopu skaits datu kopu skaits 3 6 10

Piezīmes.
* Rezultāta rādītāju sasniedzamo vērtību var ietekmēt vairāki apstākļi, līdz ar to sasniedzamā vērtība var tikt samazināta (Nodarbinātības valsts aģentūras klientu skaita straujš samazinājums vai pieaugums, sadarbības partneru un darba devēju paradumu maiņa u. c.).
** 2016. gadā vidēji ceturksnī Nodarbinātības valsts aģentūra apstrādāja vairāk nekā 6 000 rēķinu, tai skaitā vairāk nekā 2 000 rēķinu apmācību pasākumu ietvaros.

Plānotie iznākuma rādītāji

Iznākuma rādītājs

Mērvienība

Starpvērtība (divus gadus pēc projekta sākuma)

Sasniedzamā vērtība projekta beigās

Pilnveidoti darbības procesi

darbības procesi

3
(maksājumi un norēķini par sniegtajiem pakalpojumiem, statistikas datu apstrāde)

5
(+ darba tirgus prognozēšana un salāgošana)

Projekta finansējuma kopējais apjoms ir 1 200 000 euro.

Īstenošanas laiks ir 36 mēneši.

Saistība ar iepriekšējā plānošanas perioda projektiem, projekta lietderība un ieguldījums specifiskā atbalsta mērķa rezultāta rādītājos

Projekts ir Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2007.-2013. gada plānošanas perioda darbības programmas "Cilvēkresursi un nodarbinātība" papildinājuma 1.3.1.4. aktivitātes "Darba tirgus pieprasījuma īstermiņa un ilgtermiņa prognozēšanas un uzraudzības sistēmas attīstība" (Eiropas Sociālā fonda projekts Nr. 1DP/1.3.1.7.0/09/IPIA/NVA/001 "Nodarbinātības valsts aģentūras darba tirgus prognozēšanas un uzraudzības sistēmas attīstība") (turpmāk - 1.3.1.4. aktivitāte) un darbības programmas "Infrastruktūra un pakalpojumi" papildinājuma 3.2.2.1.1. apakšaktivitātes "Informācijas sistēmu un elektronisko pakalpojumu attīstība" (Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk - ERAF) projekts Nr. 3DP/3.2.2.1.1/12/IPIA/CFLA/001 "Vienotās Labklājības informācijas sistēmas (LabIS), nozares centralizēto funkciju informācijas sistēmu un centralizētas informācijas un komunikācijas tehnoloģiju infrastruktūras attīstība") (turpmāk - 3.2.2.1.1. apakšaktivitāte) loģisks turpinājums un Eiropas Savienības fondu 2014.-2020. gada plānošanas perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 7.1.2. specifiskā atbalsta mērķa 7.1.2.2. pasākuma "Darba tirgus apsteidzošo pārkārtojumu sistēmas ieviešana" (NVA īstenotais projekts Nr. 7.1.2.2./16/I/001 "Darba tirgus prognozēšanas sistēmas pilnveide") (turpmāk - 7.1.2.2. pasākums) papildinājums. 1.3.1.4. aktivitātes ietvaros tika izstrādāta darba tirgus īstermiņa prognozēšanas sistēma, kas sastāvēja no metodikas, ekonometriskā modeļa un tiešsaistē pieejamā prognožu atspoguļošanas rīka, kas tiek izmantots NVA darbā un ir pieejams publiski arī plašākai sabiedrībai.

7.1.2.2. pasākuma2 ietvaros tiek pilnveidota iepriekšējā projektā izstrādātā darba tirgus īstermiņa prognozēšanas sistēma (metodika un ekonometriskais modelis Excel failos), to būtiski paplašinot un izstrādājot tehnisko specifikāciju tehnisko risinājumu - darba tirgus prognožu analīzes platformas izveidei e-vidē, kas ietvers īstermiņa, vidēja termiņa un ilgtermiņa prognozes darbaspēka piedāvājumam tautsaimniecības nozaru, profesiju un izglītības līmeņu griezumā.

Savukārt ERAF projekta ietvaros (Eiropas Savienības fondu 2014.-2020. gada plānošanas perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākums "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" (turpmāk - 2.2.1.1. pasākums)) tiks īstenota minētā tehniskā specifikācija, pilnveidojot sistēmu BURVIS. Šāda platforma ļaus politikas veidotājiem, izglītības iestādēm, karjeras plānošanas un profesionālās pilnveides centriem, absolventiem, kas plāno turpināt mācības, un citiem interesentiem interaktīvā veidā iepazīties un analizēt aktuālās nākotnes darba tirgus tendences, tādējādi gūstot plašāku ieskatu par perspektīviem profesionālās pilnveides virzieniem nākotnē. Pilnveidots IKT atbalsta risinājums nodrošinās sabiedrībai pieejamu informāciju par darba tirgus attīstības tendencēm. Tehniskās specifikācijas sagatavošanā tiks izmantotas 1.3.1.4. aktivitātes un 3.2.2.1.1. apakšaktivitātes ietvaros izstrādātās prognožu veikšanas metodes un modeļi.

Projekta ietvaros ir plānota sistēmas BURVIS turpmāka attīstība, papildus uzlabojot NVA procesu funkcionalitāti - maksājumus un norēķinus ar klientiem par sniegtajiem pakalpojumiem (darba devējiem, apmācību pakalpojumu sniedzējiem, darba meklētājiem, bezdarbniekiem), kas ļaus pilnveidot NVA pamatdarbības procesus un atvērt datu kopas sabiedrības lietošanai.

Ekonomikas ministrijai ir plānots piešķirt sistēmas BURVIS lietotāja tiesības, lai izpildītu Ministru kabineta 2016. gada 1. marta noteikumu Nr. 126 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 7.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Izveidot Darba tirgus apsteidzošo pārkārtojumu sistēmu, nodrošinot tās sasaisti ar Nodarbinātības barometru" 7.1.2.2. pasākuma "Darba tirgus apsteidzošo pārkārtojumu sistēmas ieviešana" īstenošanas noteikumi" 29. punktā minētās prasības, kas paredz, ka Ekonomikas ministrijai tiek nodotas vidēja termiņa un ilgtermiņa prognožu analīzes rīka lietošanas tiesības.

Projekta ietvaros plānotās aktivitātes un rezultāti nedublējas ar citos labklājības nozares projektos īstenotajām aktivitātēm un/vai rezultātiem:

1. 7.1.2.2. pasākuma ietvaros tika izveidots darba tirgus īstermiņa prognozēšanas algoritms (metodika un ekonometriskais modelis Excel failos) un prognožu atspoguļošanas rīks. Projekta ietvaros algoritmu plānots īstenot sistēmā BURVIS un ievērojami paplašināt jau esošo prognožu atspoguļošanas rīka funkcionalitāti.

2. ERAF darbības programmas "Infrastruktūra un pakalpojumi" 3.2. prioritātes "Teritoriju pieejamības un sasniedzamības veicināšana" 3.2.2. pasākuma "IKT infrastruktūra un pakalpojumi" 3.2.2.1. aktivitātes "Publiskās pārvaldes elektronisko pakalpojumu un informācijas sistēmu attīstība" projektā Nr. 3DP/3.2.2.1.1/12/IPIA/CFLA/001 "Vienotās Labklājības informācijas sistēmas (LabIS), nozares centralizēto funkciju informācijas sistēmu un centralizētas IKT infrastruktūras attīstība" tika izveidota datu noliktava LabIS politikas plānošanai nodarbinātības un sociālajā jomā un izveidota centralizēta IKT infrastruktūra un to atbalstošais organizatoriskais modelis. Projekta ietvaros plānotais nepārklājas ar iepriekš izdarīto, jo LabIS uzkrātā informācija ir anonimizēta un kalpo tikai datu analīzes vajadzībām politikas lēmumu pieņemšanai sociālajā jomā (šos datus izmanto rezultatīvo rādītāju noteikšanai labklājības nozarē, iedzīvotājiem sniegto pakalpojumu uzlabošanai, iedzīvotāju atbalsta pasākumu īstenošanas nosacījumu precizēšanai u. tml.). Savukārt NVA nepieciešama arī personificēta informācija, kas kalpo par pamatu ikdienas lēmumu pieņemšanai (bezdarbnieku atlasei dalībai pasākumos, bezdarbnieka statusa piešķiršanai/noņemšanai u. tml.). Lai varētu strādāt ar personificētiem datiem, NVA kopš 2007. gada sistēmas BURVIS datu apstrādei izmanto speciālu biznesa inteliģences rīku Microstrategy. Saskaņā ar Ministru kabineta 2016. gada 26. jūlija noteikumiem Nr. 490 "Labklājības informācijas sistēmas (LabIS) noteikumi", LabIS tiek izmantota nozares statistikas pārskatu un rādītāju sagatavošanai oficiālajai statistikai, politiku veidošanai, pētniecībai.

Esošā projekta ietvaros ir plānots, ka LabIS apstrādās NVA BURVIS statistikas datus mēneša griezumā, bet to atspoguļošana tiks nodrošināta NVA mājaslapā - darba tirgus statistika. Savukārt operatīvās informācijas analīze NVA vajadzībām par nodarbinātību tiek īstenota NVA, izmantojot Microstrategy. Tādējādi projekta ietvaros plānotās izmaiņas Microstrategy izmantošanā ir saskaņotas ar iepriekšējā projekta rezultātiem un ir nodrošināta projekta ilgtspēja, tas ir, lai uzlabotu NVA veiktās bezdarba statistikas analītikas efektivitāti un NVA rīcībā esošās informācijas atkalizmantošanu, tiks paplašināta Microstrategy izmantošana - tiks ieviesta automatizēta darba tirgus analīze tipveida informācijas pieprasījumiem, samazinot manuālu darbu statistikas datu apstrādei, bet atkalizmantojamo datu sagatavošanai oficiālajai statistikai par NVA procesiem turpmāk tiks izmantota LabIS.

Būtiskākie NVA e-pakalpojumi, kas tiks uzlaboti projekta ietvaros:

1. Darba tirgus īstermiņa prognozes. Darba tirgus īstermiņa prognožu sagatavošana un īstermiņa, vidēja termiņa un ilgtermiņa prognožu atspoguļošana. Procesa uzlabojuma ietvaros tiks nodrošināta sabiedrības informēšana par darba tirgus prognozēm vidējā termiņā un ilgtermiņā (īstermiņā jau ir šobrīd). Šāda pakalpojuma nepieciešamību nosaka NVA pamatdarbība. Uzlabojumi sniegtu iespēju uzņēmumiem, izglītības iestādēm plānot attīstību ilgtermiņā. Būtiski vidēja termiņa un ilgtermiņa pakalpojuma izmantotāji būtu arī jaunieši (karjeras izvēlē), kā arī politikas plānotāji.

2. NVA CV/vakanču portāls:

2.1. norēķini ar darba devējiem, apmācību pakalpojumu sniedzējiem. Norēķini tiks īstenoti automatizēti. Šāds pakalpojums nepieciešams gan NVA darba efektivitātes uzlabošanai, gan kopējai e-pakalpojumu attīstībai uzņēmējdarbības vidē;

2.2. vakanču un prasmju salāgošana. Eiropas Sociālā fonda projekta "Darba tirgus prognozēšanas sistēmas pilnveide" ietvaros tiks izstrādāts profesijām atbilstošais prasmju saraksts, kas tiks izmantots vakanču un darba meklētāju prasmju salāgošanā. Veicot izmaiņas šajā procesā, vakanču un darba meklētāju prasmju salāgošanas rezultātā pakalpojums būs kvalitatīvāks, darba meklētājs ātrāk varēs atrast sev piemērotāko vakanci/-es;

2.3. norēķini ar darba meklētājiem, bezdarbniekiem. Rezultātā tiks uzlabota klientu apmierinātība ar NVA pakalpojumu, jo kompensācijas (transporta, stipendijas) tiks izmaksātas ātrāk (nebūs viena posma - līdzekļu pārskaitīšana apmācību pakalpojumu sniedzējiem).

Būtiskākie projekta īstenošanas sociālekonomiskie ieguvēji

Sociālekonomisko ieguvumu ieguvēja kategorija

Ieguvumu apmērs (euro/10 gados)

NVA

1 809 395,08

Bezdarbnieks un darba meklētājs

3 287 080,00

NVA sadarbības partneri (izglītības iestādes, saimnieciskās darbības veicēji)

6 112 500,00

KOPĀ:

11 208 975

NVA ieguvumi saistīti ar to, ka klientu apkalpošana klātienē tiek aizstāta ar attālinātiem saziņas veidiem, savukārt bezdarbnieku un darba meklētāju ieguvumi saistīti ar to, ka NVA pakalpojumu saņemšanai vairs nav jāapmeklē filiāle klātienē. Sadarbības partneru (saimnieciskās darbības veicēji un izglītības iestādes) būtiskākie ieguvumi ir attālināti maksājumi un norēķini ar NVA par sniegtajiem pakalpojumiem.


Labklājības ministrs Jānis Reirs