Tiesību akts: spēkā esošs
Ministru kabineta noteikumi Nr.650

Rīgā 2014.gada 21.oktobrī (prot. Nr.57 13.§)
Ārvalstu gaisa kuģu pirmslidojuma (pēclidojuma) pārbaudes kārtība
Izdoti saskaņā ar likuma
"Par aviāciju" 50.pantu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka:

1.1. kārtību, kādā veic pirmslidojuma (pēclidojuma) pārbaudes (turpmāk – perona pārbaudes) trešo valstu (valsts, kas nav Eiropas Savienības dalībvalsts vai Eiropas Ekonomikas zonas valsts) un Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalsts regulatīvā uzraudzībā esošu ekspluatantu gaisa kuģiem (turpmāk – ārvalstu gaisa kuģi), kas izmanto Latvijas Republikas civilo lidlauku, lai pārbaudītu šo gaisa kuģu un to apkalpes atbilstību šo noteikumu 2. punktā noteikto starptautisko tiesību aktu prasībām;

1.2. kārtību, kādā tiek veikti pasākumi, lai novērstu perona pārbaužu laikā atklātās neatbilstības attiecībā uz ārvalstu gaisa kuģiem vai to apkalpēm, kā arī kārtību, kādā ārvalstu gaisa kuģiem tiek piemēroti ierobežojumi vai aizliegums izlidot (nosēdināšana).

2. Ārvalstu gaisa kuģu perona pārbaudes veic, ievērojot Komisijas 2012. gada 5. oktobra Regulas (ES) Nr. 965/2012, ar ko nosaka tehniskās prasības un administratīvās procedūras saistībā ar gaisa kuģu ekspluatāciju atbilstīgi Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) Nr. 216/2008 (turpmāk – Regula Nr. 965/2012), un šo noteikumu prasības.

3. Šos noteikumus nepiemēro gaisa kuģiem un to apkalpēm, ko izmanto militāros, muitas, policijas, meklēšanas un glābšanas, ugunsdzēsības, krasta apsardzes vai tamlīdzīgos darbos vai dienestos.

4. Ārvalstu gaisa kuģu perona pārbaudes veic valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra" (turpmāk – Civilās aviācijas aģentūra), kas ir kompetentā iestāde Regulas Nr. 965/2012 3. panta 1. punkta izpratnē.

5. Ievērojot Regulas Nr. 965/2012 ARO.RAMP. 160. punkta "a" apakšpunktu, informācijai, kas saistīta ar perona pārbaudēm, saskaņā ar Informācijas atklātības likumu ir ierobežotas pieejamības statuss.

6. Ievērojot Regulas Nr. 965/2012 ARO.RAMP. 160. punkta "b" apakšpunktu, Civilās aviācijas aģentūra katru gadu līdz 1. jūlijam sniedz publisku pārskatu par iepriekšējā kalendāra gada laikā Latvijas Republikas teritorijā esošajos lidlaukos veikto ārvalstu gaisa kuģu perona pārbaužu skaitu.

II. Perona pārbaužu veikšanas kārtība

7. Perona pārbaudes iedala šādi:

7.1. ilgtermiņa plānotās perona pārbaudes – plānots veikt gada laikā;

7.2. īstermiņa plānotās perona pārbaudes – plānots veikt tuvāko mēnešu laikā;

7.3. neplānotās perona pārbaudes.

8. Plānotās perona pārbaudes tiek noteiktas saskaņā ar Regulas Nr. 965/2012 2. pielikuma ARO.RAMP. 100. punktā minētajiem kritērijiem.

9. Neplānotās perona pārbaudes veic:

9.1. ņemot vērā Eiropas Aviācijas drošības aģentūras (EASA) noteikto perona pārbaužu prioritāro sarakstu, kuru tā izveido saskaņā ar Regulas Nr. 965/2012 2. pielikuma ARO.RAMP. 105. punktu;

9.2. ja ir saņemta informācija, ka ārvalstu gaisa kuģis vai tā apkalpe neatbilst Regulā Nr. 965/2012 minētajām prasībām.

10. Perona pārbaudi veic Civilās aviācijas aģentūras norīkota inspektoru grupa, kuras satāvā ir vismaz divi perona pārbaužu inspektori. Par perona pārbaužu inspektoru var norīkot personu, kas atbilst Regulas Nr. 965/2012 2. pielikuma ARO.RAMP. 115. punktā minētajām prasībām (turpmāk – inspektors).

11. Inspektori apkopo perona pārbaudes laikā iegūto informāciju, izmantojot Regulas Nr. 965/2012 2. pielikuma III papildinājumā norādīto perona pārbaudes apliecinājuma (kontrolkartes) veidlapu.

12. Katrs inspektors perona pārbaudi veic tikai attiecībā uz tām perona pārbaudes apliecinājuma (kontrolkartes) sadaļām, kurām viņš ir kvalificēts atbilstoši Regulas Nr. 965/2012 2. pielikuma ARO.RAMP. 115. punktā minētajām prasībām.

13. Veicot ārvalstu gaisa kuģu perona pārbaudi, var pārbaudīt tikai daļu no perona pārbaudes apliecinājumā (kontrolkartē) minētajiem pārbaudāmajiem elementiem. Inspektori objektīvu iemeslu dēļ, kā arī, ņemot vērā gaisa kuģa lidojuma drošuma aspektus, var pārbaudīt tikai attiecīgajā brīdī svarīgākos elementus un, ja nepieciešams, pārējo elementu pārbaudi atlikt uz nākamo reizi.

14. Inspektori, ņemot vērā perona pārbaudes laikā atklātās neatbilstības, nosaka neatbilstības kategorijas saskaņā ar Regulas Nr. 965/2012 2. pielikuma ARO.RAMP. 130. punktā minētajām prasībām.

15. Civilās aviācijas aģentūra informāciju par veikto perona pārbaudi ievada Eiropas Aviācijas drošības aģentūras (EASA) perona pārbaužu centralizētajā datubāzē atbilstoši Regulas Nr. 965/2012 2. pielikuma ARO.RAMP. 145. punktā minētajām prasībām.

16. Civilās aviācijas aģentūra, ievadot Eiropas Aviācijas drošības aģentūras (EASA) perona pārbaužu centralizētajā datubāzē informāciju par veikto perona pārbaudi, izmanto Regulas Nr. 965/2012 2. pielikuma IV papildinājumā norādīto perona pārbaudes ziņojuma veidlapu.

17. Civilās aviācijas aģentūra aizpildīto perona pārbaudes apliecinājumu (kontrolkarti) un perona pārbaudes ziņojumu glabā kā pierādījumu par veikto perona pārbaudi.

III. Pasākumi saistībā ar atklātām neatbilstībām

18. Ja perona pārbaudes laikā ir atklāta 2. vai 3. kategorijas neatbilstība, Civilās aviācijas aģentūra, izmantojot Eiropas Aviācijas drošības aģentūras (EASA) perona pārbaužu centralizēto datubāzi, informē iesaistītās puses, kā arī apstiprina ārvalstu gaisa kuģa ekspluatanta veiktās koriģējošās darbības, ar kurām novērsta neatbilstība, vai noraida koriģējošās darbības kā nepilnīgas saskaņā ar Regulas Nr. 965/2012 2. pielikuma ARO.RAMP. 135. punkta "a" apakšpunktā minētajām prasībām.

19. Ja perona pārbaudes laikā ir atklāta 3. kategorijas neatbilstība, Civilās aviācijas aģentūra rīkojas atbilstoši Regulas Nr. 965/2012 ARO.RAMP. 135. punkta "b" apakšpunktā minētajām prasībām.

20. Ja perona pārbaudes laikā ir atklāta 3. kategorijas neatbilstība un iestājas Regulas Nr. 965/2012 2. pielikuma ARO.RAMP. 140. punkta "a" apakšpunktā minētie nosacījumi, Civilās aviācijas aģentūra pieņem lēmumu par aizliegumu ārvalstu gaisa kuģim izlidot no Latvijas Republikas lidlauka.

21. Civilās aviācijas aģentūra par ārvalstu gaisa kuģim piemēroto aizliegumu izlidot informē gaisa kuģa kapteini vai ekspluatantu, Satiksmes ministriju, valsts akciju sabiedrību "Latvijas gaisa satiksme", kā arī, izmantojot Eiropas Aviācijas drošības aģentūras (EASA) perona pārbaužu centralizēto datubāzi, saskaņā ar Regulas Nr. 965/2012 2. pielikuma ARO.RAMP. 145. punktā minētajām prasībām informē Eiropas aviācijas drošības aģentūru (EASA) un Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomikas zonas aviācijas kompetentās iestādes.

22. Ja aizliegums izlidot piemērots trešo valstu gaisa kuģim, Civilās aviācijas aģentūra papildus šo noteikumu 21. punktā minētajam par aizliegumu izlidot informē gaisa kuģa ekspluatanta valsts un gaisa kuģa reģistrācijas valsts kompetento iestādi.

23. Civilās aviācijas aģentūra atceļ šo noteikumu 20. punktā minēto lēmumu, ja izpildītas Regulas Nr. 965/2012 2. pielikuma ARO.RAMP. 140. punkta "c" un "d" apakšpunktā minētās prasības. Civilās aviācijas aģentūra par šajā punktā minēto lēmumu informē gaisa kuģa kapteini, gaisa kuģa ekspluatanta valsts un gaisa kuģa reģistrācijas valsts kompetento iestādi, Satiksmes ministriju, valsts akciju sabiedrību "Latvijas gaisa satiksme", kā arī, izmantojot Eiropas Aviācijas drošības aģentūras (EASA) perona pārbaužu centralizēto datubāzi, Eiropas aviācijas drošības aģentūru (EASA) un Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomikas zonas aviācijas kompetentās iestādes.

IV. Noslēguma jautājumi

24. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2008. gada 14. oktobra noteikumus Nr. 856 "Ārvalstu gaisa kuģu pirmslidojuma (pēclidojuma) pārbaudes kārtība" (Latvijas Vēstnesis, 2008, 174. nr.).

25. Noteikumi stājas spēkā 2014. gada 28. oktobrī.

Ministru prezidente Laimdota Straujuma

Satiksmes ministrs Anrijs Matīss
28.10.2014