Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: zaudējis spēku
Tiesību akts ir zaudējis spēku.

 

Satiksmes ministrijas noteikumi Nr.4

Rīgā 2004.gada 3.februārī

Par ziņošanu par bīstamām un piesārņojošām kuģu kravām

Izdoti saskaņā ar Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 36.panta trešo daļu

I. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā sniedzama ārējos normatīvajos aktos prasītā informācija par bīstamām vai piesārņojošām kravām, kuras pārvadā ar kuģiem.
2. Noteikumus piemēro kuģiem, kuru bruto tilpība ir 300 vai vairāk, ja noteikumos nav noteikts citādi.
3. Noteikumi neattiecas uz:
3.1. kara kuģiem, peldošām palīgierīcēm (kara flotes palīgkuģiem) un citiem nekomerciālā (valsts) dienestā nodarbinātiem kuģiem;
3.2. zvejas kuģiem, tradicionālajiem kuģiem un atpūtas kuģošanas līdzekļiem, kuru garums nepārsniedz 45 metrus;
3.3. uzņemto degvielu mazāk par 5 000 tonnām, kuģa krājumiem un aprīkojumu, ko izmanto uz kuģa.
4. Termini šo noteikumu izpratnē:
4.1. "operators" ir kuģa īpašnieks vai valdītājs;
4.2. "aģents" ir jebkura persona, kas ir pilnvarota sniegt informāciju kuģa operatora vārdā;
4.3. "kravas nosūtītājs" ir jebkura persona, kura ar pārvadātāju ir noslēgusi līgumu par kravas pārvadāšanu vai kuras vārdā (vai kuras labā) ir noslēgts šāds līgums;
4.4. "kuģošanas komercsabiedrība" ir komercsabiedrība SOLAS konvencijas IX nodaļas 1.noteikuma 2.punkta nozīmē;
4.5. "adrese" ir nosaukums un sakaru kanāli, pa kuriem vajadzības gadījumā var sazināties ar operatoru, aģentu, ostas pārvaldi, kompetento institūciju vai jebkuru citu pilnvarotu personu vai organizāciju, kurai ir detalizēta informācija par kuģa kravu;
4.6. "kompetentās institūcijas" ir iestādes un organizācijas, ko dalībvalstis nozīmējušas (norīkojušas), lai saņemtu un nodotu tālāk informāciju, kas ziņota saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvu 2002/59/EC;
4.7. "bīstamas kravas" ir:
4.7.1. kravas, kas ir klasificētas IMDG kodeksā;
4.7.2. bīstamas lejamkravas, kas uzskaitītas IMO Starptautiskajā kodeksā par kuģu, kas pārvadā bīstamas ķīmiskas kravas masveidā (IBC kodeksa) 17.nodaļā;
4.7.3. sašķidrinātas gāzu lejamkravas, kas uzskaitītas IMO Starptautiskajā kodeksā par kuģu, kas pārvadā sašķidrinātu gāzu lejamkravas masveidā, konstrukciju un aprīkojumu (IGC kodeksa) 19.nodaļā;
4.7.4. cietas vielas, kas norādītas BC kodeksa B pielikumā;
4.7.5. kravas, kuru pārvadāšanai ir noteikti attiecīgi priekšnosacījumi saskaņā ar IBC kodeksa 1.1.3.paragrāfu vai IGC kodeksa 1.1.6.paragrāfu;
4.8. "piesārņojošas kravas" ir:
4.8.1. naftas produkti, kas definēti MARPOL konvencijas I pielikumā;
4.8.2. kaitīgās šķidrās vielas, kas definētas MARPOL konvencijas II pielikumā;
4.8.3. kaitīgās vielas, kas definētas MARPOL konvencijas III pielikumā;
4.9. "kravas transporta vienība" ir sauszemes kravas transportlīdzeklis, dzelzceļa kravas vagons, kravas konteiners, autocisterna, dzelzceļa cisterna vai portatīva cisterna;
4.10. "tradicionālie kuģi" ir jebkura veida vēsturiskie kuģi un to kopijas, ieskaitot tradicionālo amatu un kuģniecības veicināšanai un popularizēšanai paredzētos, kas kopā kalpo kā funkcionējoši kultūras pieminekļi, kurus ekspluatē saskaņā ar tradicionālajiem navigācijas principiem un paņēmieniem.

II. Ziņošanas kārtība

5. Kuģa operators, aģents vai kapteinis pirms ienākšanas ostā vai noenkurošanās teritoriālajā jūrā atbilstoši ārējos normatīvajos aktos noteiktajam ziņo ostas kapteinim 1.pielikuma 1.punktā uzskaitīto informāciju:
5.1. vismaz divdesmit četras stundas pirms kuģa ienākšanas ostā; vai
5.2. kuģim izejot no iepriekšējās ostas, ja reisa ilgums ir mazāks par divdesmit četrām stundām; vai
5.3. ja nākamā osta nav zināma vai tā mainās reisa laikā, tiklīdz kļuvis zināms, ka nākamā ir Latvijas osta.
6. Bīstamu vai piesārņojošu kravu atbilstoši ārējos normatīvajos aktos noteiktajam nedrīkst nodot un pieņemt pārvadāšanai ar kuģi neatkarīgi no tā lieluma, ja kuģa kapteinis vai operators nav saņēmis deklarāciju ar 1.pielikuma 2.punktā uzskaitīto informāciju.
7. Kravas nosūtītājs atbilstoši ārējos normatīvajos aktos noteiktajam iesniedz kapteinim vai operatoram 6.punktā minēto deklarāciju un ir atbildīgs par to, ka pārvadāšanai paredzētā krava patiešām ir tā krava, kas deklarēta.
8. Neatkarīgi no kuģa lieluma, ja tas pārvadā bīstamas vai piesārņojošas kravas, atstājot Latvijas ostu vai enkurvietu Latvijas teritoriālajā jūrā, kuģa operators, aģents vai kapteinis vēlākais kuģa atiešanas brīdī atbilstoši ārējos normatīvajos aktos noteiktajam ziņo attiecīgās vai tuvākās ostas kapteinim 1.pielikuma 3.punktā uzskaitīto informāciju.
9. Neatkarīgi no kuģa lieluma, ja tas pārvadā bīstamas vai piesārņojošas kravas un vēlas ienākt Latvijas ostā vai noenkuroties Latvijas teritoriālajā jūrā, kuģa operators, aģents vai kapteinis pirms kuģa atiešanas no iekraušanas ostas vai tiklīdz galamērķa osta vai enkurvieta ir zināma, ja šī informācija nav pieejama atiešanas brīdī, atbilstoši ārējos normatīvajos aktos noteiktajam ziņo ostas kapteinim 1.pielikuma 3.punktā uzskaitīto informāciju.
10. Neatkarīgi no kuģa lieluma, ja tas pārvadā bīstamas vai piesārņojošas kravas un nāk no ostas, kas atrodas ārpus Kopienas un vēlas ienākt Latvijas ostā vai noenkuroties Latvijas teritoriālajā jūrā, kuģa operators, aģents vai kapteinis vēlākais kuģa atiešanas brīdī no iekraušanas ostas vai tiklīdz galamērķa osta vai enkurvieta ir zināma, ja šī informācija nav pieejama atiešanas brīdī, atbilstoši ārējos normatīvajos aktos noteiktajam ziņo ostas kapteinim 1.pielikuma 3.punktā uzskaitīto informāciju.
11. Ostas kapteinis, lai pildītu ārējos normatīvajos aktos noteikto, glabā 1.pielikuma 3.punktā norādīto informāciju, lai to varētu izmantot Koordinācijas centrs (MRCC), ja notiek jūras negadījums vai incidents. Ostas kapteinis veic nepieciešamos pasākumus, lai Koordinācijas centram (MRCC) pēc pieprasījuma jebkurā diennakts laikā bez kavēšanās elektroniski tiktu sniegta šī informācija.
12. 1.pielikuma 3.punktā uzskaitīto informāciju kuģa operators, aģents vai kapteinis ziņo ostas kapteinim elektroniski, ja vien iespējams. Elektronisku ziņojumu pārsūtīšanai izmanto 2.pielikumā norādītos standartus (sintaksi) un procedūras.
13. Ja 1.pielikuma 3.punktā uzskaitīto informāciju kuģa operators, aģents vai kapteinis neziņo ostas kapteinim elektroniski, ostas pārvalde var noteikt maksu par ziņotās informācijas iegūšanu un transformēšanu (pārveidošanu) elektroniskā formātā.

III. Datorizēta datu apmaiņa dalībvalstu starpā

14. Datu pārraides sistēma un datu pārraide dalībvalstu kompetentajām institūcijām atbilst šādām prasībām:
14.1. datu apmaiņa ir elektroniskā formā un ļauj saņemt un apstrādāt atbilstoši 8., 9. un 10.punktam ziņoto informāciju;
14.2. sistēma nodrošina informācijas nosūtīšanu 24 stundas diennaktī;
14.3. pēc pieprasījuma nekavējoties var nosūtīt citas dalībvalsts kompetentajai institūcijai informāciju par kuģi un uz tā esošajām bīstamām vai piesārņojošām kravām.

IV. Atbrīvojumi no noteiktās ziņošanas kārtības

15. Ostu pārvaldes, saskaņojot ar Koordinācijas centru (MRCC), var atbrīvot no 8., 9. un 10.punktā noteiktās ziņošanas līnijsatiksmes pakalpojumu sniedzējus starp Latvijas ostām, ja tiek ņemti vērā šādi nosacījumi:
15.1. kuģošanas komercsabiedrība, kas nodrošina minētos līnijsatiksmes pakalpojumus, glabā un atjauno attiecīgo kuģu sarakstu un nosūta to attiecīgajam ostas kapteinim un Koordinācijas centram (MRCC);
15.2. par katru veikto reisu attiecīgajam ostas kapteinim un Koordinācijas centram (MRCC) 24 stundas diennaktī pēc pieprasījuma nekavējoties elektroniski pieejama 1.pielikuma 3.punktā uzskaitītā informācija saskaņā ar 2.pielikumu.
16. Ja tiek sniegti starptautiski līnijsatiksmes pakalpojumi, ostu pārvaldes, saskaņojot ar Koordinācijas centru (MRCC), var prasīt citām valstīm, lai minētajiem pakalpojumam tiek piešķirts atbrīvojums no 8., 9. un 10.punktā noteiktās ziņošanas, ja tiek nodrošināti 15.1. un 15.2.apakšpunktā paredzētie nosacījumi.
17. Par 15. un 16.punkta kārtībā piešķirtajiem atbrīvojumiem ostu pārvaldes nekavējoties ziņo Latvijas Jūras administrācijai.
18. Latvijas Jūras administrācijas Jūras drošības inspektorāts (Kuģošanas drošības inspekcija) regulāri pārbauda, vai 15. un 16. punktā paredzētie nosacījumi tiek izpildīti. Ja vismaz viens no šiem nosacījumiem vairs netiek pildīts, atbrīvojuma privilēģija attiecīgajai kuģošanas komercsabiedrībai nekavējoties tiek atņemta.

V. Noslēguma jautājumi

19. Satiksmes ministrija apkopo un nosūta Eiropas Savienības Komisijai kuģošanas komercsabiedrību un kuģu sarakstu, kam piešķirts atbrīvojums saskaņā 15. un 16.punktu, kā arī jebkurus precizējumus minētajā sarakstā.
20. Satiksmes ministrija nosūta Eiropas Savienības Komisijai kompetento institūciju sarakstu, kas saņem šajos noteikumos prasīto informāciju, kā arī jebkuru šī saraksta atjauninājumu.
21. Ostu kapteiņi, Koordinācijas centrs (MRCC) un Latvijas Jūras administrācija veic nepieciešamos pasākumus, lai nodrošinātu saskaņā ar šiem noteikumiem saņemtās informācijas konfidencialitāti atbilstoši ārējo normatīvo aktu prasībām.
22. Šo noteikumu 10., 14., 19. un 20.punkts stājas spēkā ar dienu, kad Latvijas Republika kļūst par Eiropas Savienības dalībvalsti.
23. Šo noteikumu 9.punkts zaudē spēku ar dienu, kad Latvijas Republika kļūst par Eiropas Savienības dalībvalsti.

VI. Informatīvā atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu

Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas 2002/59/EC.

Satiksmes ministrs R.Zīle Jūrniecības departamenta   direktors A.Krastiņš

1.pielikums

Ziņojamā informācija

1. Informācija, ko ziņo saskaņā ar noteikumu 5.punktu - "Vispārīgā informācija":
1.1. kuģa identifikācija (vārds, pazīšanās signāls, IMO identifikācijas numurs vai MMSI numurs);
1.2. (gala)mērķa osta;
1.3. paredzamais ierašanās laiks (gala)mērķa ostā vai loču stacijā, ko prasa kompetentā institūcija, kā arī paredzamais iziešanas laiks no minētās ostas;
1.4. kopējais cilvēku skaits uz kuģa.
2. Informācija, ko iesniedz saskaņā ar noteikumu 6.punktu - "Informācija par kravu":
2.1. bīstamo vai piesārņojošo kravu precīzi tehniskie nosaukumi, Apvienoto Nāciju Organizācijas (ANO) numuri, ja tādi ir, IMO bīstamības klases vai kategorijas saskaņā ar IMDG, IBC un IGC kodeksiem un, attiecīgā gadījumā, kuģa klase, kas nepieciešama INF kravām, kā definēts Noteikumos VII/14.2, šādu kravu daudzums un, ja tās pārvadā kravas transporta vienībās, izņemot cisternas, to identifikācijas numurs;
2.2. adrese, kur var iegūt detalizētu informāciju par kravu.
3. Informācija, ko ziņo saskaņā ar noteikumu 8., 9. un 10.punktu:
3.1. Vispārīgā informācija:
3.1.1. kuģa identifikācija (vārds, pazīšanās signāls, IMO identifikācijas numurs vai MMSI numurs);
3.1.2. (gala)mērķa osta;
3.1.3. kuģim, kas iziet no ostas: paredzētais iziešanas laiks no ostas un paredzētais ierašanās laiks (gala)mērķa ostā;
3.1.4. kuģim, kas nāk no ostas, kas atrodas ārpus Kopienas un vēlas ienākt Latvijas ostā: paredzētais ierašanās laiks (gala)mērķa ostā;
3.1.5. kopējais cilvēku skaits uz kuģa.
3.2. Informācija par kravu:
3.2.1. bīstamo vai piesārņojošo kravu precīzi tehniskie nosaukumi, Apvienoto Nāciju Organizācijas (ANO) numuri, ja tādi ir, IMO bīstamības klases vai kategorijas saskaņā ar IMDG, IBC un IGC kodeksiem un, attiecīgā gadījumā, kuģa klase, kā definēts INF kodeksā, šādu kravu daudzums un izvietojums uz kuģa un, ja tās pārvadā kravas transporta vienībās, izņemot cisternas, to (kravas transporta vienību) identifikācijas numurs;
3.2.2. apstiprinājums, ka uz kuģa ir saraksts, kravas manifests vai atbilstošs iekraušanas plāns, kas sniedz detalizētu informāciju par bīstamām vai piesārņojošām kravām un to izvietojumu uz kuģa;
3.2.3. adrese, kur var iegūt detalizētu informāciju par kravu.

Jūrniecības departamenta direktors A.Krastiņš


2.pielikums

Elektroniskie ziņojumi

Datu pārraidei, saņemšanai un pārveidošanai starp sistēmām jāizmanto XML vai EDIFACT standarti, kas balstās uz interneta vai X.400 sakaru iekārtām.

Jūrniecības departamenta direktors A.Krastiņš

"Latvijas Vēstneša" redakcijā saņemts 23.04.2004.

03.02.2004