Darbības ar dokumentu

Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes lēmums Nr. 437/1-2

Rīgā 2025. gada 27. maijā

Par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm kirovgma.ru, kirov.bezformata.com, raion.gorodperm.ru, мойбизнес-43.рф, nta-pfo.ru, bnkirov.ru, op-kk.ru, admnvrsk.ru un yugtimes.com

Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (turpmāk - Padome) šādā sastāvā - Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš, Padomes priekšsēdētāja vietniece Ieva Kalderauska un Padomes locekle Ilva Milzarāja -, izvērtējot Padomes Monitoringa departamenta 2025. gada 27. marta pārbaudes ziņojumu Nr. P/2025/98/6-4 un no kompetentās valsts pārvaldes iestādes saņemto informāciju,

konstatē:

[1] Padome, veicot Latvijas informatīvās telpas monitoringu nolūkā veikt tai Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 60. pantā noteiktās funkcijas, ir veikusi dažādu tīmekļvietņu pārbaudi, vērtējot tīmekļvietnēs izvietoto audio, audiovizuālo un rakstisko saturu.

[2] 2025. gada 2. aprīlī Padome ir saņēmusi 2025. gada 1. aprīļa vēstuli no citas kompetentās valsts pārvaldes iestādes, kurā sniegta informācija par tīmekļvietņu www.gtrk-vyatka.ru, kirovgma.ru, kirov.bezformata.com, raion.gorodperm.ru, мойбизнес-43.рф, nta-pfo.ru, bnkirov.ru, op-kk.ru, admnvrsk.ru un yugtimes.com pārbaudi un tajā konstatēto informāciju. Kompetentā iestāde norāda, ka informācija, kas tiek publicēta tīmekļvietnēs www.gtrk-vyatka.ru, kirovgma.ru, kirov.bezformata.com, raion.gorodperm.ru, мойбизнес-43.рф, nta-pfo.ru, bnkirov.ru, op-kk.ru, admnvrsk.ru un yugtimes.com kopumā ir izplatīta vienpusēja un tendencioza informācija par Krievijas karu Ukrainā, Krievijai labvēlīga vēstures izpratne, kā arī veidota pozitīva attieksme pret Krieviju. VDD ieskatā, tas var radīt negatīvu ietekmi uz Latvijas sabiedrības saliedētību, starpetniskajām attiecībām, vērtību izpratni, kā arī Latvijas valsts solidaritāti un atbalstu Ukrainai attiecībā uz tās neatkarību, suverenitāti un teritoriālo vienotību.

[3] Veicot minēto tīmekļvietņu pārbaudi (pārbaudes rezultāti apkopoti Padomes Monitoringa departamenta 2025. gada 27. marta pārbaudes ziņojumā Nr. P/2025/98/6-4, kā arī kompetentās iestādes 2025. gada 1. aprīļa vēstulē Nr. 21/2025/2398-IP) Padome un kompetentā valsts pārvaldes iestāde ir konstatējusi, ka minētajās tīmekļvietnēs tiek izplatīta sagrozīta un nepatiesa informācija par notikumiem Krievijā un pasaulē, tajā skaitā arī par karu Ukrainā, attaisnojot Krievijas iebrukumu Ukrainā un atbalstot Ukrainas daļu pievienošanu Krievijai. Tāpat konstatējamas ziņas par "speciālo militāro operāciju" Ukrainā atbilstoši Krievijas Federācijas īstenotajai propagandai, kā arī publicētā informācija ir vērsta pret Latvijas Republikas neatkarību, suverenitāti un teritoriālo integritāti. Šāda informācija Latvijas informatīvajā telpā var radīt maldīgu priekšstatu par notikumiem pasaulē, negatīvi ietekmēt dažādu sabiedrības grupu līdzāspastāvēšanu un radīt apdraudējumu Latvijas valsts drošībai. Turpmāk lēmumā tiek norādīts, kāda veida informācija minētajās tīmekļvietnēs ir izvietota.

[3.1] Tīmekļvietnē www.gtrk-vyatka.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.1.1] Tīmekļvietne www.gtrk-vyatka.ru ir Valsts televīzijas un radio raidsabiedrības "Vjatka" - federālā valsts vienotā uzņēmuma "Viskrievijas valsts televīzijas un radio apraides kompānija" (turpmāk arī -VGTRK) filiāles Kirovas apgabalā (krievu: Государственная телевизионная и радиовещательная компания "Вятка" - филиал ФГУП "Всероссийская государственная телевизионная и радиовещательная компания" (ВГТРК) в Кировской области) mājas lapa - multimediju platforma. VGTRK, un līdz ar to arī VGTRK reģionālās filiāles ir 2022. gada 16. decembra EIROPAS SAVIENĪBAS PADOMES LĒMUMA (KĀDP) 2022/2477 ar kuru groza Lēmumu 2014/145/KĀDP par ierobežojošiem pasākumiem attiecībā uz darbībām, ar ko tiek grauta vai apdraudēta Ukrainas teritoriālā integritāte, suverenitāte un neatkarība (sankcionēto juridisko personu) sarakstā ar numuru 155;

[3.1.2] Tīmekļvietnē tiek izplatīta VGTRK televīzijas programmas Rossija 1 tiešraide ar nosaukumu Rossija 1 / GTRK Vjatka (krievu: Россия 1 / ГТРК Вятка). VGTRK televīzijas programma Rossija 1 nav iekļauta Latvijā retranslējamo audio un audiovizuālo programmu sarakstā un tās izplatīšana Latvijas teritorijā ir aizliegta;

[3.1.3] Tīmekļvietnē tiek izplatīta VGTRK televīzijas programmas Rossija 24 tiešraide ar nosaukumu Rossija 24 / GTRK Vjatka (krievu: Россия 24 / ГТРК Вятка). VGTRK televīzijas programma Rossija 24 ir izslēgta no Latvijā retranslējamo audio un audiovizuālo programmu saraksta un Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes 2022. gada 25. augusta lēmumu Nr. 320/1-2 noteikts, ka programma atkārtota iekļaušana Latvijā retranslējamo audio un audiovizuālo programmu sarakstā iespējama saskaņā ar Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā un Elektronisko plašsaziņas līdzekļu nozares attīstības nacionālajā stratēģijā noteikto kārtību;

[3.1.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Vladimirs Putins uzstājās ar paziņojumu par speciālās militārās operācijas gaitu" (krievu: "Владимир Путин выступил с заявлением о ходе специальной военной операции"). Rakstā tiek atspoguļots Krievijas Federācijas prezidenta Vladimira Putina paziņojums, ka, atbildot uz raķešu triecieniem pa militārajiem objektiem Krievijas teritorijā, kuri veikti ar ASV un Apvienotās Karalistes raķešu sistēmām, Krievija ir pielietojusi pašu mūsdienīgāko vidēja darbības rādiusa raķešu sistēmu "Orešņik" un likvidējusi Ukrainas militārās rūpniecības objektus Ukrainas teritorijā. Kirovas apgabala gubernators Aleksandrs Sokolovs (krievu: Александр Соколов) komentē Vladimira Putina paziņojumu: "To valstu agresija, kuras atļāvušas izmantot savus ieročus pret Krieviju, nepaliks bez atbildes. Uzbrukumam tiks pakļauti agresoru militārie objekti. Tas būs absolūti godīgs lēmums. Tajā pašā laikā Krievija brīdinās civiliedzīvotājus par gaidāmajiem uzbrukumiem, taču apturēt Krievijas ieroču spēku nav iespējams. Bez šaubām, speciālās militārās operācijas mērķi tiks sasniegti. Valsts aizsargās savus pilsoņus. Uzvara būs mūsu!"

[3.2] Tīmekļvietnē kirovgma.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.2.1] Tīmekļvietne kirovgma.ru ir Krievijas Federācijas Kirovas Valsts medicīnas universitātes (krievu: Кировский государственный медицинский университет) mājas lapa. Tīmekļvietnē galvenokārt ir izvietotas publikācijas par notikumiem Kirovas Valsts medicīnas universitātē;

[3.2.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "18. marts - Krimas un Sevatopoles atkalapvienošanās ar Krieviju diena" (krievu: "18 марта - День воссоединения Крыма и Севастополя с Россией"). Rakstā tiek sniegta informācija, ka "2014. gada 18. martā Krievijas Federācijas prezidents V. Putins, Krimas Augstākās padomes vadītājs V. Konstantinovs, Republikas premjerministrs S. Aksenovs un Sevastopoles pilsētas domes priekšsēdētājs A. Čalijs parakstīja Krievijas Federācijas un Krimas Republikas līgumu par Krimas Republikas uzņemšanu Krievijas Federācijā un jaunu subjektu nodibināšanu jaunajā Krievijas Federācijas sastāvā. Krimas Republika un Sevastopoles pilsēta kļuva par 84. un 85. Krievijas Federācijas subjektiem." Tostarp rakstā auditorija tiek apsveikta sakarā ar šīs dienas svinībām: "Sveicam Krimas, Sevastopoles iedzīvotājus un visus Krievijas iedzīvotājus svētkos, kas tiks atzīmēti ar mītiņiem, koncertiem un svētku pasākumiem." Tādējādi auditorijai tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu;

[3.2.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Vēstule SMO karavīram" (krievu: "Письмо солдату СВО"). Rakstā tiek sniegta informācija par Viskrievijas akciju "Vēstule SMO karavīram": "24. februārī apritēja 3 gadi kopš speciālās militārās operācijas sākuma. Šajās dienās visā valstī norisinās Viskrievijas akcija "Vēstule SMO karavīram". Visaktīvāk tajā piedalījās pediatrijas studenti pediatrijas fakultātes dekānes vietnieces un Universitātes Sieviešu padomes jauniešu spārna vadītājas E. V. Kuzņecovas vadībā. Jaunieši sagatavoja aptuveni 100 pastkartes un vēstules, kas dekorētas ar valsts un militāro simboliku. Daži ziņojumi ārēji atgādināja frontes trīsstūrus - vēstules, kas Lielā Tēvijas kara laikā tika nosūtītas mājās no frontes. Akcijas dalībnieki sveica cīnītājus Tēvzemes aizstāvja dienā, izsakot pateicību. Vēstules, kas piepildītas ar patiesiem pateicības vārdiem, ir svarīgs atbalsta avots tiem, kas pilda savu militāro pienākumu. Daļa vēstuļu tika nodotas mūsu studentam Jegoram Š., kurš pēc rehabilitācijas atgriezās karadarbības zonā, citas nosūtītas uz gvardes artilērijas brigādes izlūkošanas nodaļu. Jāpiebilst, ka šī nav pirmā reize, kad universitātes darbinieki nosūta humanitāro palīdzību un vēstules karavīriem, kuri ar pateicību pieņem šīs uzmanības zīmes." Tādējādi tiek izplatīts vēstījums, ka Kirovas medicīnas universitātes studenti atbalsta SMO - Krievijas karu pret Ukrainu un sniedz humanitāro palīdzību Krievijas bruņoto spēku karavīriem Krievijas karā pret Ukrainu;

[3.2.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Par uzticību pienākumam un gara spēku" (krievu: "За верность долгу и силу духа"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka Čaikovska vārdā nosauktajā Vjatkas filharmonijā ir bijusi sarīkota Kirovas apgabala Dienai veltītā svinīgā ceremonija, kurā notika valsts un reģionālo apbalvojumu pasniegšana, kurā tika apbalvoti arī divi Kirovas Valsts medicīnas universitātes darbinieki: "Pēc Krievijas Federācijas valsts karoga un Kirovas apgabala karoga ienešanas, reģiona vadītājs Aleksandrs Valentinovičs Sokolovs pasniedza apbalvojumus Kirovas apgabala iedzīvotājiem. Ar valsts apbalvojumiem tika pagodināti divi mūsu darbinieki, kuri pagājušajā gadā sniedza medicīnisko palīdzību speciālās militārās operācijas zonā." Tādējādi tīmekļvietnes auditorijai tiek pausts vēstījums, ka arī Kirovas Valsts medicīnas universitātes "patriotiski noskaņoti" darbinieki ir piedalījušies un apbalvoti par piedalīšanos Krievijas karā pret Ukrainu.

[3.3] Tīmekļvietnē kirov.bezformata.com cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.3.1] Tīmekļvietne kirov.bezformata.com ir Krievijas Federācijas Kirovas pilsētas un Kirovas apgabala ziņu un jaunumu, kā arī ziņu un jaunumu pirmavotu tīmekļvietņu platforma, kurai saturu veido platformas robots. Faktiski tīmekļvietnē var izvēlēties jebkuru Krievijas Federācijas reģionu ar iespēju iepazīties ar ziņu un jaunumu materiāliem, kuri attiecināmi uz konkrēto reģionu. Piemēram, astrahan.bezformata.com - Astrahaņas apgabala un Astrahaņas pilsētas ziņas un jaunumi; podmoskovye.bezformata.com - Piemaskavas ziņas un jaunumi; donetsk.bezformata.com - pašpasludinātās Doņeckas Tautas republikas un Doņeckas pilsētas ziņas un jaunumi, u.t.t.;

[3.3.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Kirovas apgabala kaujiniekiem, kuri atrodas SMO zonā, lielos apjomos nodeva speciālo tehniku un aprīkojumu" (krievu: Кировским бойцам СВО передали спецтехнику и оборудование в больших объемах"), kurā tiek sniegta informācija, ka Kirovas apgabala gubernators Aleksandrs Sokolovs Kirovas apgabala valdības operatīvajā sanāksmē ir sniedzis informāciju par sava brauciena uz SMO zonu rezultātiem. "Brauciena laikā gubernators tikās ar Kirova apgabala kaujiniekiem. Viņš norādīja, ka visām militārpersonām ir liela kaujas pieredze un viņi ar entuziasmu virzās uz priekšu, harmoniski strādājot kā vienota komanda. Aleksandrs Sokolovs sacīja, ka kaujiniekiem tika nodota liela humānā krava, kas izveidota pēc viņu lūguma. Kravas komplektēšana tika nodrošināta kopīgi ar fondu "Par Vjatku" un mūsu novada iedzīvotājiem," tādējādi auditorijai tiek sniegta informācija par Kirovas apgabala iedzīvotāju sniegto atbalstu Krievijas bruņoto spēku karavīriem Krievijas karā pret Ukrainu. Līdz ar to izvietotajā rakstā tiek izplatīts Krievijas karu Ukrainā atbalstošs naratīvs;

[3.3.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Aleksandrs Sokolovs Nolinskas rajonā tiekas ar SMO kaujinieku sievām un mātēm" (krievu: "Александр Соколов в Нолинском районе встретился с женами и матерями бойцов СВО"), kurā auditorijai tiek sniegta informācija par Kirovas apgabala gubernatora Aleksandra Sokolova tikšanos ar karavīru, kuri piedalās Krievijas karā pret Ukrainu, tuviniekiem, darba vizītes ietvaros Nolinskas rajonā. "Par gubernatora darba vizītes daļu uz Nolinskas rajonu bija tikšanās ar speciālās operācijas kaujinieku sievām un mātēm no šī rajona. Tikšanās notika vietējā vēstures un novadpētniecības muzejā. Šodien dzimto zemi aizstāv jau jaunās patiesu patriotu paaudzes - speciālās militārās operācijas militārpersonas. Tagad mūsu nākotnes Uzvara veidojas no viņu varoņdarbiem, sacīja reģiona vadītājs." Līdz ar to izvietotajā rakstā tiek izplatīts Krievijas karu Ukrainā atbalstošs naratīvs;

[3.3.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Aleksandrs Sokolovs palīdzēs SMO kaujiniekam atjaunot pazaudēto apbalvojumu" (krievu: "Александр Соколов поможет бойцу СВО с восстановлением утерянной награды"). Rakstā tiek sniegta informācija par to, ka Kirovas apgabala gubernators Aleksandrs Sokolovs iedzīvotāju pieņemšanas laikā SMO kaujiniekam ir apsolījis palīdzību pazaudētā apbalvojuma atgūšanā: "Aleksandrs Sokolovs tikās ar SMO cīnītāju Sergeju Žolobovu. Veterāns dienējis LTR (Luhanskas Tautas republikā). Ar Krievijas Federācijas prezidenta dekrētu viņam tika piešķirta medaļa "Par drosmi". Taču šī medaļa līdz mūsu novadniekam nenonāca. Veterāns lūdza palīdzību apbalvojuma atjaunošanā. Reģiona vadītājs kaujiniekam apliecināja, ka reģionālā valdība viņu atbalstīs. Atgūšana neaizņems daudz laika, jo veterānam ir visi nepieciešamie dokumenti." Tādējādi auditorijai tiek sniegts vēstījums, ka Kirovas apgabala varasiestādes sniedz visciešāko atbalstu kaujiniekiem, kuri ir piedalījušies Krievijas karā pret Ukrainu.

[3.4] Tīmekļvietnē raion.gorodperm.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.4.1] Tīmekļvietne raion.gorodperm.ru ir Krievijas Federācijas Permas pilsētas administrācijas teritoriālo struktūru mājas lapa. Tīmekļvietnē regulāri tiek izplatīta informācija par iespējām kļūt par līgumkareivi, tostarp tiek sniegta informācija par papildus finansiālo atbalstu līgumkareivjiem, kuri piedalīsies SMO (Krievijas karā pret Ukrainu) Krievijas bruņoto spēku sastāvā;

[3.4.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Turpinās vervēšana militārajam dienestam pēc līguma" (krievu: "Продолжается набор на военную службу по контракту"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka: "Turpinās vervēšana militārajam dienestam Krievijas Federācijas bruņotajos spēkos pēc līguma. Pirmajā gadā pēc līguma noslēgšanas militārpersona var saņemt no 4 020 000 rubļu: 400 000 rubļu - federālo maksājumu; 1 000 000 rubļu - reģionālais maksājums un 100 000 rubļu - no pašvaldības, no 210 000 SMO teritorijā." Tādējādi tiek izplatīta informācija par līgumkareivju rekrutēšanu Krievijas bruņotajos spēkos karam pret Ukrainu, un ar to saistītajiem finansiālajiem labumiem;

[3.4.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Motovilihā (Permas pilsētas rajons) turpinās vervēšana līgumdienestam Krievijas bruņotajos spēkos" (krievu: "В Мотовилихе продолжается набор на контрактную службу в Вооруженных силах РФ"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka: "Motovilihā (Permas pilsētas rajons) turpinās vervēšana līgumdienestam Krievijas bruņotajos spēkos. Pirmajā mēnesī pēc līguma noslēgšanas karavīrs var saņemt līdz 1 710 000 rubļu: no 210 tūkstošiem ikmēneša maksājuma par darbu Ziemeļu militārā apgabala zonā 400 tūkstoši tiek piešķirti no federālā budžeta, 1000 tūkstoši no reģionālā budžeta un 100 no Permas pilsētas." Tādējādi tiek izplatīta informācija par līgumkareivju rekrutēšanu Krievijas bruņotajos spēkos karam pret Ukrainu, un ar to saistītajiem finansiālajiem labumiem;

[3.4.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Ļeņinskas rajona padome (Permas pilsētas rajons): palīdzam SMOviešiem (vārdu spēle - Savējiem SMO zonā)" (krievu: "Ленсовет: помогаем СВОим!"). Rakstā tiek izplatīta informācija, ka Permas pilsētas Ļeņinskas rajona iedzīvotāji: "Ļeņinskas rajona veterāni nekad nav palikuši malā, palīdzot mūsu tautiešiem, kas atrodas SMO zonā. Pateicamies visiem, kuri nepalika vienaldzīgi, un piedalījās akcijā. Tagad, vairāk nekā jebkad agrāk, ir svarīgi atbalstīt mūsu cīnītājus visos iespējamos veidos. Viņi katru dienu strādā valsts labā, un mums, savukārt, jābūt viņu atbalstam. Ir savākti līdzekļi un iegādātas vienreizējās lietošanas salvetes, palagi, papīra un marles saites, dezinfekcijas līdzekļi, zeķes. Visa humānā palīdzība tika nodota Permas reģionālā sabiedriskā fonda "Katjuša" sabiedrisko attiecību direktoram Oļegam Meilusam Virsnieku namā. 15. martā krava tika nosūtīta uz SMO zonu." Tādējādi rakstā tiek sniegta informācija par Kirovas pilsētas iedzīvotāju atbalstu Krievijas karam pret Ukrainu.

[3.5] Tīmekļvietnē мойбизнес-43.рф cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.5.1] Tīmekļvietne мойбизнес-43.рф ir Krievijas Kirovas apgabala finanšu konsultāciju centra "Mans bizness" (krievu: "Мой бизнес") mājas lapa. Centrs "Mans bizness" ir vienota platforma valsts un pašvaldību pakalpojumu sniegšanai uzņēmējiem, pašnodarbinātajiem un privātpersonām, kas plāno uzsākt uzņēmējdarbību, izmantojot "vienas pieturas aģentūras" principu. Centra klienti var izmantot komfortablus apstākļus un vienuviet saņemt visus nepieciešamos instrumentus savas idejas īstenošanai no konsultācijas līdz mikrokredīta saņemšanai;

[3.5.2] Tīmekļvietnē izvietota sadaļa "Atbalsta pasākumi SMO dalībniekiem Kirovas apgabala centrā "Mans bizness" (krievu: "Меры поддержки участников СВО в центре "Мой бизнес" Кировской области"), kurā tiek sniegta informācija par iespējamiem atvieglojumiem un valsts finanšu atbalstu sava biznesa uzsākšanai un turpināšanai Kirovas apgabala iedzīvotājiem, kuri piedalījušies SMO - Krievijas karā pret Ukrainu Krievijas bruņoto spēku sastāvā;

[3.6] Tīmekļvietnē nta-pfo.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.6.1] Tīmekļvietne nta-pfo.ru ir Krievijas Federācijas Ņižegorodskas apgabala valsts autonomā uzņēmuma "Ņižegorodskas apgabala informācijas centrs" (krievu: Государственное автономное учреждение Нижегородской области "Нижегородский областной информационный центр") interneta izdevums "Jaunā telegrāfa aģentūra Pievolga" ("JTA-Pievolga") (krievu: Сетевое издание "Новое телеграфное агентство Приволжье" ("НТА-Приволжье");

[3.6.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Ruzajevas amatniece palīdz SMO dalībniekiem" (krievu: "Рузаевская мастерица помогает участникам СВО"). Rakstā tiek sniegta informācija, ka: "Kā paziņojusi Mordovijas valdība, Nadežda Mironova ada siltas vilnas zeķes un nosūta tās militārpersonām. Dziju atved kultūras centra brīvprātīgie un aktīvisti. "Gribēju kaut kā atbalstīt puišus, dot mājām siltumu, sasildīt viņus kā mamma, jo tas viņiem tik ļoti pietrūkst," atzīmēja sieviete. Nadežda Mironova ir jau 350 zeķu pārus nosūtījusi uz fronti.";

[3.6.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Uz SMO dosies humanitārais konvojs no Toljati" (krievu: "Гуманитарный конвой отправится из Тольятти в зону СВО"). Rakstā tiek sniegta informācija, ka: "No Toljati uz speciālās militārās operācijas zonu dodas vēl viens humānās palīdzības konvojs. Kravā ir automašīnas, motocikli, elektronika, kamuflāžas tīkli un medikamenti. "Viss, kas nepieciešams mūsu kaujiniekiem, ļoti drīz tiks nogādāts kaujas kontaktu līnijā," ziņoja Samaras reģiona valdība.";

[3.6.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts un audiovizuālais materiāls "Ņižņijnovgorodas kazaki pavadīja savus dienesta biedrus uz SMO" (krievu: "Нижегородские казаки проводили своих сослуживцев на СВО"). Rakstā tiek sniegta informācija, ka: "11 kazaku grupa no Ņižņijnovgorodas pilsētas kazaku biedrības, kas ir daļa no Volgas kazaku armijas Rietumu apgabala, devās no Ņižņijnovgorodas apgabala uz speciālās militārās operācijas zonu brīvprātīgajā kazaku vienībā BARS-15 "Jermak". Kazaku vienību BARS-15 izveidoja Krievijas Aizsardzības ministrija.".

[3.7] Tīmekļvietnē bnkirov.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.7.1] Tīmekļvietne bnkirov.ru ir Krievijas Federācijas Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Biznesa jaunumi" (krievu: Общество с ограниченной ответственностью "Бизнес Ньюс") tiešsaistes izdevums, kas pozicionē sevi kā "Viss par biznesu, ekonomiku un politiku Kirovas apgabalā" (krievu: "Всё про бизнес, экономику и политику Кировской области");

[3.7.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Rūpnīcas "Āmurs-Ieroči" speciālās militārās operācijas laikā ir nosūtījis kaujiniekiem palīdzību par vairāk nekā 500 miljoniem rubļu lielu summu" (krievu: "Владелец завода "Молот-Оружие" за время СВО отправил помощь бойцам на сумму более 500 млн рублей"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka: "Raviļs Nurgaļejevs (krievu: Равиль Нургалеев) nesen atgriezās no Kurskas apgabala, kur aizveda civilo un militāro tehniku, automašīnas un citus karadarbības veikšanai nepieciešamos piederumus. Dienu iepriekš Vjatkas-Poļanskas rūpnīcas īpašnieks kaujiniekiem no Kirovas nodeva 20 gludstobra šautenes.";

[3.7.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "SMO varoņi - kas viņi ir?": Vjatkas Valsts universitātē notika karadarbības veterāna lekcija" (krievu: ""Герои СВО - кто они?": в ВятГУ состоялась лекция ветерана боевых действий"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka "19. martā ar Vjatkas Valsts universitātes Juridiskā institūta studentiem uzrunāja Krievijas DOSAAF Kirovas apgabala priekšsēdētāja vietnieks militāri tehniskās apmācības jautājumos, Zināšanu biedrības pasniedzējs Nikolajs Šiškins (krievu: Николай Шишкин). Nikolajs Sergejevičs ir bruņotā konflikta Ziemeļkaukāzā un speciālās militārās operācijas dalībnieks. 2025. gada janvārī viņš tika pārcelts uz rezervi un sevi velta izglītojošām aktivitātēm. Turpinot lekciju ciklu Vjatkas Valsts universitātē, lektors stāstīja par SMO tehnoloģiskajām īpatnībām, mūsdienu karavīra formas tērpu un pielāgošanos militārajam dienestam frontes līnijā.";

[3.7.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "SMO dalībnieki no Kirovas apgabala varēs ceļot ar atvieglotiem noteikumiem" (krievu: "Участники СВО из Кировской области смогут путешествовать на льготных условиях"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija par dažādiem atvieglojumiem, kurus varēs izmantot Kirovas apgabala iedzīvotāji, kuri piedalījušies Krievijas karā pret Ukrainu Krievijas bruņoto spēku sastāvā, un viņu ģimenes locekļi.

[3.8] Tīmekļvietnē op-kk.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.8.1] Tīmekļvietne op-kk.ru ir Krievijas Federācijas Krasnodaras novada Sabiedriskās palātas, kura tika izveidota ar mērķi nodrošināt atklātu un caurskatāmu diskusiju par svarīgākajiem reģiona valsts, ekonomiskās un sociālās attīstības jautājumiem, mājas lapa;

[3.8.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Kubaņā ir paziņoti ikgadējās "Sabiedrības atzinības" balvas ieguvēji" (krievu: "На Кубани названы обладатели ежегодной награды "Общественное признание""). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija par Krasnodaras novadā 2024. gadā realizētajiem "patriotiskajiem" un SMO dalībnieku un viņu ģimeņu atbalsta projektiem, par kuru īstenošanu tiks piešķirti apbalvojumi;

[3.8.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Gorjačijkļuča (latviešu: Karstavots - pilsēta Krievijā). Skolēni tikās ar SMO dalībnieku" (krievu: "Горячий Ключ. Школьники встретились с участником СВО"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija par to, ka: "Divās Gorjačijključas pilsētas pašvaldības rajona skolās bērni tikās ar speciālās militāras operācijas dalībnieku. Pasākumus organizēja Gorjačijkļučas pašvaldības Sabiedriskā palāta kopā ar pašvaldības administrāciju. Pasākums "Par varonību un drosmi - no pirmavotiem" notika 10. februārī Gorjačijkļučas pilsētas pašvaldības rajona Nr. 11 (ciemats Mirnij) un Nr. 15 (Bezimjannoje ciems) skolās. Goda viesis bija speciālās militārās operācijas dalībnieks Jevgeņijs Rajevskihs (krievu: Евгений Раевских). Skolēni uzdeva jautājumus par ieročiem, dzīvi un sadzīvi Speciālās militārās operācijas zonā. Jevgeņijs atklāti dalījās savās sajūtās un pieredzē. Kā atzīmē organizatori, šādas tikšanās palīdz jaunajai paaudzei labāk izprast varonības, drosmes un Dzimtenes aizstāvēšanas nozīmi.";

[3.8.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Par juridisko pakalpojumu sniegšanu SMO dalībniekiem un nepilnības likumdošanā šīs iedzīvotāju kategorijas atbalstam apsprieda sabiedriskie aktīvisti un notāri" (krievu: "Оказание юридических услуг участникам СВО и пробелы в законодательстве о поддержке этой категории граждан обсудили общественники и нотариусы"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija par to, ka: "[…] Dalībnieki pārrunāja notāru kopienas aktivitātes speciālās militārās operācijas dalībnieku un viņu ģimeņu atbalstīšanā; notāri stāstīja par problēmām, kas rodas viņu praksē. Pēc speciālās militārās operācijas uzsākšanas notāru kopiena uzsāka palīdzību SMO dalībniekiem un viņu ģimenes locekļiem. Federālā notāru palāta (FNP) nolēma noteikt atbilstošus pabalstus. […]".

[3.9] Tīmekļvietnē admnvrsk.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.9.1] Tīmekļvietne admnvrsk.ru ir Krievijas Federācijas Novorosijskas pilsētas domes un administrācijas oficiālā mājas lapa.

[3.9.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts no Krievijas aktiera, režisora un scenārista Ivana Ohlobistina (krievu: Иван Охлобыстин) bloga: "Novorosijskas iedzīvotājus aicina piedalīties speciālās militārās operācijas varoņu pieminekļa skiču Viskrievijas konkursā" (krievu: "Новороссийцев приглашают принять участие во Всероссийском конкурсе эскизов памятника, посвященного героям специальной военной операции"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka: "Lai iemūžinātu speciālās militārās operācijas varoņu piemiņu, Valsts speciālās militārās operācijas "Tēvzemes aizstāvji" dalībnieku atbalsta fonds un Maskavas Finanšu-juridiskā universitāte (MFJU) ir devusi startu speciālās militārās operācijas varoņiem veltītā pieminekļa Viskrievijas skiču konkursu.";

[3.9.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Novorosijskas vadītājs tikās ar īpašās militārās operācijas dalībniekiem" (krievu: "Глава Новороссийска провел встречу с участниками специальной военной операции"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka Novorosijskas pilsētas vadītājs Andrejs Kravčenko (krievu: Андрей Кравченко) 2025. gada 19. februārī ir ticies ar novadniekiem - speciālās militārās operācijas dalībniekiem: ""Savā, savu kolēģu un visu pilsētas-varones iedzīvotāju vārdā vēlos pateikt lielu paldies mūsu karavīriem par godprātīgu dienestu, par drosmi un varonību. Es paklanos jūsu priekšā," uzrunājot klātesošos, sacīja varoņpilsētas Novorosijskas vadītājs. Šobrīd administrācija palīdz risināt radušās problemātiskās problēmas vairāk nekā 600 SMO dalībnieku ģimenēm. Speciālās militārās operācijas laikā tika nosūtītas vairāk nekā 370 tonnas humānās palīdzības, savākti vairāk nekā 20 miljoni rubļu. Simtiem brīvprātīgo kustības aktīvistu palīdz vākt un nosūtīt humāno palīdzību.";

[3.9.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Kubaņas kazaki ir devušies uz speciālās militārās operācijas zonu" (krievu: "Кубанские казаки отправились в зону специальной военной операции"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka kārtējie brīvprātīgie novadnieki ir devušies uz Krievijas karu pret Ukrainu: ""Gandrīz simts kazaku devās uz fronti. Pieredzējušu komandieru vadībā centrā "Kubaņ" viņi ieguva nepieciešamās zināšanas un prasmes, kas palīdzēs aizsargāt Dzimtenes intereses un veikt uzticētos uzdevumus. Jau vairāk nekā 8,8 tūkstoši kazaku piedalās speciālajā militārajā operācijā," atzīmēja Kubaņas kazaku armijas gubernatora vietnieks atamans Aleksandrs Vlasovs.".

[3.10] Tīmekļvietnē yugtimes.com cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.10.1] Tīmekļvietne yugtimes.com ir Krievijas Federācijas Krasnodaras novada tiešsaistes izdevums "Jug Times" (krievu: Сетевое издание "Юг Times"), kas darbojas Krievijas Federācijas Krasnodaras pilsētā.

[3.10.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Kubaņas gubernators izteica pateicību speciālās militārās operācijas dalībniekiem" (krievu: "Губернатор Кубани поблагодарил участников специальной военной операции"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka "Kubaņas gubernators Veniamins Kondratjevs (krievu: Вениамин Кондратьев) izteica pateicību speciālās militārās operācijas dalībniekiem, ziņo reģionālās administrācijas preses dienests. Rosgvardes apvienotās vienības darbinieki atgriezās Krasnodarā. Pie iebraukšanas pilsētā kolonnu sagaidīja vietējie iedzīvotāji un kustības "Par savējiem visur un vienmēr" aktīvisti.";

[3.10.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Veniamins Kondratjevs: Kubaņā tiek sniegta liela palīdzība kaujiniekiem un viņu ģimenēm" (krievu: "Вениамин Кондратьев: на Кубани оказывают большую помощь бойцам и их семьям"). Rakstā auditorijai tiek izplatīts Krasnodaras novada gubernatora Veniamina Kondratjeva (krievu: Вениамин Кондратьев) vēstījums, ka: "Kamēr mūsu puiši atrodas speciālās militārās operācijas zonā, mūsu pienākums ir uzturēt viņu ģimenes. Militārpersonu radinieki netiek atstāti bez uzmanības. Katrā municipalitātē esam noteikuši darbiniekus, kuri "uzrauga" šādas ģimenes. Viņi pastāvīgi sazinās un sniedz nepieciešamo palīdzību. Kaujiniekiem nav jāuztraucas, mājās viņu tuvinieki tiek aprūpēti, sacīja Venjamins Kondratjevs.";

[3.10.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Krasnodaras apgabalā paredzēti aptuveni 30 atbalsta pasākumi SMO dalībniekiem un viņu ģimenēm" (krievu: "В Краснодарском крае работает порядка 30 мер поддержки для участников СВО и их семей"). Rakstā auditorijai tiek izplatīts netiešs aicinājums kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivi, akcentējot, ka ir un būs plašs atbalsta pasākumu plāns tiem, kuri būs piedalījušies Krievijas karā pret Ukrainu.

[4] Minētajās tīmekļvietnēs tiek publicēts saturs, kas atbilst Krievijas agresīvās kara propagandas naratīvam. Šajās tīmekļvietnēs publicētais saturs atbalsta un attaisno Krievijas iebrukumu Ukrainā un Ukrainas daļu pievienošanu Krievijai. Tostarp šajās tīmekļvietnēs ir konstatēts tiešs vai netiešs aicinājums auditorijai pievienoties Krievijas bruņotajiem spēkiem, lai to sastāvā piedalītos "speciālajā militārajā operācijā" (Krievijas karā pret Ukrainu) - faktiski tas ir rekrutēšanas piedāvājums auditorijai iesaistīties Krievijas bruņotajos spēkos, sniedzot informāciju par to, kādu materiālo atbalstu saviem novadniekiem, kuri piedalās vai ir piedalījušies karā pret Ukrainu, un viņu ģimenēm sniedz Krievijas varas iestādes un iedzīvotāji. Informācija, kas tiek publicēta minētajās tīmekļvietnēs, var radīt maldīgu priekštatu par Krievijas izvērsto karu Ukrainā, kā arī veicināt Krievijas īstenoto kara noziegumu attaisnošanu Latvijas sabiedrībā, tādējādi, iespējams, netieši aicinot tajā skaitā Latvijas iedzīvotājus kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivjiem karā pret Ukrainu. Kopumā minētajās tīmekļvietnēs konstatēts, ka tās turpina Krievijas Federācijas veiktās dezinformācijas izplatīšanas operācijas Latvijā un Eiropā, kā arī rada riskus dažādām negatīvām provokācijām starp dažādām sabiedrības grupām, kas nepārprotami rada būtisku apdraudējumu Latvijas valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai un drošībai.

[5] Padome konstatē, ka, uz šī Lēmuma pieņemšanas brīdi, tīmekļvietnei www.gtrk-vyatka.ru jau ir ierobežota piekļuve ar Padomes 2025. gada 4. aprīļa Lēmumu Nr. 261/1-2.

Ievērojot konstatēto, Padome

secina:

[6] Padomes 2025. gada 27. maija sēdes laikā Padome ir pārliecinājusies par Lēmuma 3. punktā minēto tīmekļvietņu, izņemot tīmekļvietnes www.gtrk-vyatka.ru, izplatīto saturu. Elektronisko sakaru likuma 112.panta pirmajā daļā ir noteikts, ka "Nacionālajai elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, ir tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei." Minētā tiesību norma paredz Padomes tiesības, izvērtējot no citām valsts pārvaldes iestādēm saņemto informāciju, pieņemt lēmumu par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm, ja tajās izplatītais saturs apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību.

Ar terminu "valsts drošība" ir saprotama pasākumu sistēma valsts politisko un ekonomisko pamatu un valsts robežu aizsargāšanai. Šis termins ietver arī "nacionālo drošību", kas atbilstoši Nacionālās drošības likuma 1.pantā noteiktajam ir "valsts un sabiedrības īstenotu vienoto, mērķtiecīgu pasākumu rezultātā sasniegts stāvoklis, kurā ir garantēta valsts neatkarība, tās konstitucionālā iekārta un teritoriālā integritāte, sabiedrības brīvības attīstības perspektīva, labklājība un stabilitāte." Ievērojot to, ka ir nepieciešams nodrošināt nacionālo drošību un savlaicīgi prognozēt un novērst valsts iekšējo un ārējo apdraudējumu, kā arī garantēt valsts aizsardzību, sabiedrības drošību un tās demokrātisko attīstību, nav pieļaujams, ka Latvijas informatīvajā telpā - gan elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, gan interneta vidē - tiek izplatīts tāds saturs, kas apdraud vai var radīt apdraudējumu valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai un drošībai.

[7] Padome secina, ka 3. punktā minētās tīmekļvietnes tiek izmantotas, lai, piemēram, izplatītu propagandu, kara propagandu, atbalstītu karu Ukrainā (tostarp dēvējot to par "specoperāciju") un pret Ukrainas valsti un ukraiņu nāciju vērstu naratīvu, pie tam tīmekļvietnēs tiek izplatīts tiešs vai netiešs aicinājums auditorijai pievienoties Krievijas bruņotajiem spēkiem, lai to sastāvā piedalītos "speciālajā militārajā operācijā" (Krievijas karā pret Ukrainu), kas faktiski ir rekrutēšanas piedāvājums auditorijai iestāties Krievijas bruņotajos spēkos, lai piedalītos karadarbībā Krievijas bruņoto spēku sastāvā Krievijas karā pret Ukrainu. Tīmekļvietņu, kurās tiek izplatīta sagrozīta un nepatiesa informācija, kara propaganda, kā arī karu attaisnojoša informācija, izplatīšanas ierobežošana ir nepieciešama, lai nodrošinātu valsts drošību, sabiedrisko kārtību un drošību.

[8] Ņemot vērā Padomes monitoringa rezultātā konstatēto, kompetentās iestādes sniegto informāciju, tīmekļvietnēs izvietoto saturu, normatīvajos aktos noteikto, kā arī ģeopolitisko situāciju pasaulē, Padome atzīst, ka piekļuves liegšana šī lēmuma 3. punktā un tā apakšpunktos minētajām tīmekļvietnēm veicama nekavējoties. Padome norāda, ka jebkura nepamatota kavēšanās ar piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm veicinātu apstākļus, ka tīmekļvietnēs joprojām tiktu izplatīta tāda informācija, kas apdraud valsts drošību, kā arī dezinformācija un viltus ziņas, taču esošajā ģeopolitiskajā situācijā tieši pretēji - nepieciešams nodrošināt uzticamas, kvalitatīvas un faktos balstītas patiesas informācijas pieejamību.

[9] Ņemot vērā, ka lēmums par piekļuves ierobežošanu minētajām tīmekļvietnēm ir administratīvais akts, pieņemot lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnēm, jāizvērtē administratīvā akta lietderības apsvērumi.

[9.1] Administratīvā akta nepieciešamība leģitīmā mērķa sasniegšanai - Satversmes 100. pants paredz: "Ikvienam ir tiesības uz vārda brīvību, kas ietver tiesības brīvi iegūt, paturēt un izplatīt informāciju, paust savus uzskatus. Cenzūra ir aizliegta." Ikviens ierobežojums attiecībā uz informācijas pieejamību ir jāvērtē vārda brīvības, kas ir demokrātiskas un tiesiskas valsts pamatvērtība, ierobežošanas aspektā. Satversmes 116. pants noteic, ka vārda brīvību var ierobežot likumā paredzētos gadījumos, lai sasniegtu kādu no tajā paredzētajiem leģitīmajiem mērķiem - citu cilvēku tiesības, demokrātisko valsts iekārtu, sabiedrības drošību, labklājību un tikumību. Arī Eiropas Cilvēktiesību konvencijas 10. panta otrā daļa nosaka: "Tā kā šo brīvību īstenošana ir saistīta ar pienākumiem un atbildību, tā var tikt pakļauta tādām prasībām, nosacījumiem, ierobežojumiem vai sodiem, kas paredzēti likumā un nepieciešami demokrātiskā sabiedrībā, lai aizsargātu valsts drošības, teritoriālās vienotības vai sabiedriskās drošības intereses, nepieļautu nekārtības vai noziedzīgus nodarījumus, aizsargātu veselību vai tikumību, aizsargātu citu cilvēku cieņu vai tiesības, nepieļautu konfidenciālas informācijas izpaušanu vai lai saglabātu tiesu varas autoritāti un objektivitāti." Leģitīmais mērķis vārda brīvības ierobežošanai konkrētajā gadījumā nepārprotami ir valsts un sabiedrības drošība (tajā skaitā informatīvās telpas drošība), demokrātiskas valsts iekārtas saglabāšana. Demokrātiskas valsts iekārtas aizsardzība kā leģitīms mērķis sevī ietver nacionālās drošības un Latvijas teritoriālās vienotības aizsardzību. Padome uzsver, ka elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, kā arī tīmekļvietnēs internetā ir aizliegts izplatīt saturu, kas apdraud valsts drošību, un šis valsts drošības apdraudējums ir vērtējams ne vien Latvijas, bet arī citu valstu drošības kontekstā. Nav šaubu, ka apdraudējums valsts drošības interesēm tiek nodarīts arī izmantojot interneta resursus, tajā skaitā tīmekļvietnes, kurās tiek izplatītas ziņas un dažādi informatīvi materiāli. Satversmes tiesa ir atzinusi, ka ikvienam ir tiesības brīvi paust savus uzskatus jebkādā veidā - mutvārdos, rakstveidā, vizuāli, ar māksliniecisku izteiksmes līdzekļu palīdzību u.tml.1 Tomēr Satversmes tiesa ir atzinusi, ka tiesības uz vārda brīvību nav absolūtas un var tikt ierobežotas, ja tas nepieciešams sabiedrības interešu labā.2 Tāpat tiesības uz vārda brīvību nenozīmē visatļautību. Gan no Satversmes, gan arī no Latvijai saistošajiem starptautiskajiem cilvēktiesību dokumentiem izriet, ka tiesības uz vārda brīvību var ierobežot. Valsts var noteikt vārda brīvības ierobežojumus gadījumos, kad personas tiesības uz vārda brīvību tieši ietekmē citu personu tiesības, kā arī gadījumos, kad vārda brīvība rada nepārprotamus un tiešus draudus sabiedrībai.3 Ievērojot minēto, Padome uzskata, ka par leģitīmo mērķi, saskaņā ar kuru ir pieļaujams ar administratīvo aktu ierobežot personas vārda brīvību, atzīstama valsts interese aizsargāt valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Gadījumā, ja personai piešķirtās tiesības brīvi paust savu viedokli tiek izmantotas negodprātīgi - ar mērķi apzināti izplatīt kara propagandu, dezinformāciju un maldināt sabiedrību, tā nav pieļaujama vārda brīvības izpausme un konkrētajā gadījumā tās ierobežošana ir uzskatāma par leģitīmu un samērīgu.

[9.2] Administratīvā akta piemērotība mērķa sasniegšanai - Attiecībā uz vārda brīvības ierobežojuma vērtējumu jāņem vērā, ka sabiedrībai ir tiesības saņemt patiesu informāciju. Padomes ieskatā, sabiedrības interesēs nav saņemt tādu informāciju, kas apdraud valsts vai sabiedrības drošību, valsts teritoriālo vienotību, tāpat sabiedrības interesēs nav saņemt informāciju, kas ir naidu kurinoša un apzināti maldinoša. Šādas informācijas saņemšana daļā sabiedrības var radīt uztraukumu un bailes savas valsts pastāvēšanu un savu, savas ģimenes nākotni, kā arī šķelt sabiedrību. Turklāt šī informācija satur arī dezinformāciju un šādas informācijas rezultātā var rasties un aktivizēties organizācijas, kuras atbalsta radikālas idejas, kā arī to pretinieki, tādējādi neizslēdzot iespēju, ka valstu iekšienē var rasties dažādu grupu protesti un tādējādi neapšaubāmi tiek ietekmēta sabiedriskā kārtībā un cilvēku drošība, kas būtiski un nepārprotami ietekmē valsts drošību kopumā. Gadījumā, ja tīmekļvietnes, kurās tiek izplatīta informācija, kas apdraud valsts drošību, Latvijas teritorijā nebūtu pieejamas, pieejamība šai informācijai būtu krietni mazāka, tādējādi arī šīs informācijas aprite samazinātos un ir prognozējams, ka nodarītais kaitējums būtu ievērojami mazāks. Līdz ar to, Padomes ieskatā, Elektronisko sakaru likumā paredzētais instruments tiesību uz vārda brīvību ierobežošanai - tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību - ir uzskatāms par piemērotu līdzekli leģitīmā mērķa sasniegšanai.

[9.3] Vai mērķi nav iespējams sasniegt ar līdzekļiem, kas mazāk ierobežo administratīvā procesa dalībnieku tiesības vai intereses - Padomes ieskatā, piekļuves liegšana minētajām tīmekļvietnēm visefektīvāk nodrošina sabiedrības interešu aizsardzību. Padome norāda, ka, lai garantētu sabiedrības interešu aizsardzību, ir nepieciešams rīkoties nekavējoties, tādējādi Padome, pieņemot lēmumu, neuzklausa minēto tīmekļvietņu veidotājus. Atbilstoši Administratīvā procesa likumā noteiktajam Padome norāda, ka iemesls tīmekļvietņu pārstāvju neuzklausīšanai ir fakts, ka tīmekļvietnēs izplatītā informācija apdraud valsts un sabiedrības drošību, tādēļ lēmums par piekļuves liegšanu tām pieņemams pēc iespējas ātrāk. Vienlaikus Padome uzsver, ka tās rīcībā ir visa nepieciešamā informācija par tīmekļvietnēs izvietoto saturu, tāpat, Padomes ieskatā, situāciju nebūtu iespējams mainīt, tīmekļvietņu veidotājiem izņemot vai liedzot piekļuvi atsevišķām satura vienībām, jo tīmekļvietnēs izvietotais saturs kopumā apdraud valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Tāpat pat gadījumā, ja tiktu izņemtas atsevišķas satura vienības, Padomei būtu jāiegulda nesamērīgi resursi nepārtrauktam tīmekļvietņu monitoringam, lai pārliecinātos, ka tīmekļvietnēs atkārtoti netiek izvietots jau iepriekš izņemtais valsts drošību apdraudošais saturs, kā arī cits jauns saturs. Lai garantētu valsts un sabiedrības drošības interešu aizsardzību, Padome secina, ka citi, privātpersonu mazāk ierobežojoši līdzekļi, konkrētajā gadījumā nav piemērojami, jo tie nesasniegs mērķi. Mērķi - piekļuves ierobežošanu šim saturam - var sasniegt tikai liedzot piekļuvi tam.

[9.4] administratīvā akta samērīgumu - vai sabiedrības ieguvums ir lielāks, nekā privātpersonas interešu aizskārums. Tiesību piemērošanas neatņemama sastāvdaļa ir tiesisko seku konkretizēšana un šajā posmā tiesību piemērotāja pienākums ir apsvērt tiesiskās sekas un izvēlēties tās sekas, kuras sasniedz tiesību mērķi - taisnīgumu.4 Uz šādu iestādes pienākumu norāda arī APL 13. pantā nostiprinātais samērīguma princips: "Labumam, ko sabiedrība iegūst ar ierobežojumiem, kas uzlikti adresātam, ir jābūt lielākam nekā viņa tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumam. Būtiski privātpersonas tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumi ir attaisnojami tikai ar nozīmīgu sabiedrības labumu." Padomes ieskatā, konkrētajā gadījumā labums, ko iegūs sabiedrība, ir ievērojami lielāks nekā tiesību ierobežojums, jo sabiedrību vairs nesasniegs tāda informācija, kas apdraud gan Latvijas, gan Ukrainas valstu drošību un arī Eiropas drošību kopumā, kā arī apzināti maldinoša informācija un kara propaganda. Padomes ieskatā, šāds ierobežojums jo īpaši ir uzskatāms par samērīgu, ņemot vērā ģeopolitiskos apstākļus, kādos šobrīd atrodas Latvija un Pasaule. Krievija jau ilgstoši veic mērķtiecīgas dezinformācijas kampaņas Latvijā un arī citās Eiropas valstīs ar mērķi izplatīt dezinformāciju, ieviest bailes un apzināti sagrozīt gan vēstures gan mūsdienu notikumus. Ievērojot minēto ir īpaši svarīgi liegt piekļuvi šāda veida saturam un nodrošināt, ka sabiedrībai ir pieejams patiess, pārbaudīts un precīzs saturs par notikumiem Latvijā un Pasaulē. Tādējādi, Padomes ieskatā, sabiedrības ieguvums ir ievērojami lielāks nekā indivīda tiesību ierobežojums, jo sabiedrību, izmantojot šīs tīmekļvietnes, vairs nesasniegs kara propaganda, dezinformējošs un sabiedrības un valsts drošību apdraudošs saturs.

[10] Ievērojot minēto un izvērtējot lietā esošās ziņas par faktiem kopumā un savstarpējā sakarībā, Padome secina, ka tīmekļvietnēs kirovgma.ru, kirov.bezformata.com, raion.gorodperm.ru, мойбизнес-43.рф, nta-pfo.ru, bnkirov.ru, op-kk.ru, admnvrsk.ru un yugtimes.com tiek izplatīts saturs, kas apdraud valsts drošību, tajā skaitā Latvijas nacionālo drošību.

[11] Padome saskaņā ar APL 62. panta trešo daļu un papildu 9.3. punktā norādītajam norāda apsvērumus, kāpēc tā uzskata, ka pie konkrētā lēmuma pieņemšanas nav nepieciešams uzklausīt šī lēmuma adresātu viedokli. Saskaņā ar APL 62.panta otrās daļas 1. punktā noteikto "personas viedokļu un argumentu noskaidrošana nav nepieciešama, ja administratīvā akta izdošana ir steidzama un jebkura kavēšanās tieši apdraud valsts drošību, sabiedrisko kārtību, vidi, personas dzīvību, veselību un mantu." Ievērojot minēto, secināms, ka Padomei nav pienākuma uzklausīt lēmuma adresātu viedokli, jo jebkura kavēšanās lēmums pieņemšanā rada draudus valsts drošībai un sabiedriskajai drošībai. Tāpat jāņem vērā, ka Padome pamatojusi šāda ierobežojuma atbilstību tiesību uz vārda brīvību aizsardzības kontekstā. Secinot, ka administratīvais akts samērīgi ierobežo personas, kas veido lēmuma 3. punktā (izvērstā veidā) un 9. punktā norādīto tīmekļvietņu, tiesības un šādu ierobežojumu sabiedrības interesēs ir nepieciešams noteikt bez kavēšanās, potenciālo adresātu viedokļa uzklausīšana nav nepieciešama.

[12] Ņemot vērā minēto, Padome uzskata par nepieciešamu izmantot tai Elektronisko sakaru likuma 112. pantā piešķirtās tiesības, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, "[..] pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei."

[13] Lai informētu tīmekļvietņu iespējamos lietotājus par iemeslu, kāpēc tīmekļvietne vairs nav pieejama, nepieciešams veikt minēto tīmekļvietņu lietotāju automātisku novirzīšanu uz Padomes izveidoto informatīvo paziņojumu: https://nelegalssaturs.lv.

Ievērojot minēto un saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmo daļu un Administratīvā procesa likuma 67. pantu, Padome

nolemj:

1. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamām tīmekļvietnēm kirovgma.ru, kirov.bezformata.com, raion.gorodperm.ru, мойбизнес-43.рф, nta-pfo.ru, bnkirov.ru, op-kk.ru, admnvrsk.ru un yugtimes.com, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdiem vai interneta protokola adresēm.

2. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamo tīmekļvietņu kirovgma.ru, kirov.bezformata.com, raion.gorodperm.ru, мойбизнес-43.рф, nta-pfo.ru, bnkirov.ru, op-kk.ru, admnvrsk.ru un yugtimes.com dublējošām spoguļlapām.

3. Pieņemto lēmumu paziņot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem.

4. Uzdot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem nekavējoties liegt piekļuvi tīmekļvietnei un tās domēna vārdiem, novirzot to lietotājus uz informatīvo paziņojumu https://nelegalssaturs.lv. Interneta piekļuves pakalpojuma sniedzējiem ir pienākums ierobežot piekļuvi konkrētajiem interneta resursiem gan izmantojot globāla tīmekļa prefiksu "www", gan bez tā.

5. Iekļaut domēna vārdus Padomes mājaslapā izvietotajā sarakstā, kurā norādīti tie domēna vārdi, kuru izmantošana ir tikusi ierobežota.

6. Atbildīgs par šī lēmuma izpildes kontroli ir Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš.

Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 188. panta otro daļu administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112. panta septīto daļu šā lēmuma apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur tā darbību.

Ņemot vērā administratīvā akta steidzamību, Padome nosaka, ka administratīvais akts jāizpilda nekavējoties. Ja administratīvais akts netiks izpildīts labprātīgi, tas tiks izpildīts piespiedu kārtā. Administratīvā akta piespiedu izpildes izmaksas sedz adresāts.


1 Satversmes tiesas 2003. gada 5. jūnija spriedums lietā Nr. 2003-02-0106, secinājumu daļas 1. punkts. Kā arī 2003. gada 29. oktobra spriedums lietā Nr. 2003-05-01, 21. punkts.

2 Satversmes tiesas 2015. gada 2. jūlija spriedums lietā Nr. 2015-01-01, 13. punkts.

3 Satversmes tiesas 2003. gada 29. oktobra spriedums lietā Nr. 2003-05-01, secinājumu daļas 22. punkts.

4 Satversmes tiesas 2007. gada 28. februāra lēmums lietā Nr. 2006-41-01, 14.2. punkts.

Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu
padomes priekšsēdētājs I. Āboliņš