Tiesību akts: spēkā esošs
Kuldīgas novada domes saistošie noteikumi Nr. 16/2023

Kuldīgā 2023. gada 21. decembrī
Par Kuldīgas novada pašvaldības līdzekļu piešķiršanu kultūras pieminekļu restaurācijai, atjaunošanai un konservācijai Kuldīgas novadā
APSTIPRINĀTI
ar Kuldīgas novada domes
2023. gada 21. decembra sēdes lēmumu (prot. Nr. 16, p. 80)


Izdoti saskaņā ar likuma "Par kultūras pieminekļu aizsardzību"
24. panta otro daļu un Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Šie saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā Kuldīgas novada pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) atbalsta un piešķir finanšu līdzekļus publiskai apskatei pieejamo kultūrvēsturiskā būvmantojuma objektu Pašvaldības administratīvajā teritorijā (turpmāk – Līdzfinansējums), tajā skaitā satur prasības:

1.1. Līdzfinansējuma saņēmējiem;

1.2. Līdzfinansējuma veidam, lielumam un intensitātei;

1.3. ar Līdzfinansējumu sedzamajiem izdevumiem;

1.4. pieejamajam Līdzfinansējumam;

1.5. saimnieciskajā gadā īstenojamo darbību kopumam, kura mērķis ir kultūrvēsturiskā būvmantojuma objektu saglabāšana (turpmāk – Projekts), un Projektu konkursam;

1.6. Projektu īstenošanai un Līdzfinansējuma samaksas nosacījumiem;

1.7. de minimis atbalsta saņemšanas nosacījumiem.

2. Līdzfinansējuma mērķis ir sniegt atbalstu ēkas (turpmāk – Projekta objekts) vai tās daļas – oriģināli logi, durvis, dekoratīvās vai funkcionālās būvdetaļas u. tml. (turpmāk – Izstrādājums) – saglabāšanai Kuldīgas novadā, kura:

2.1. ir pieejama sabiedrības apskatei un ir valsts, reģiona vai vietējās nozīmes kultūras piemineklis;

2.2. ir pieejama sabiedrības apskatei un atrodas vienā no turpmāk norādītajām teritorijām:

2.2.1. valsts nozīmes pilsētbūvniecības piemineklis "Kuldīgas pilsētas vēsturiskais centrs";

2.2.2. vietējas nozīmes pilsētbūvniecības piemineklis "Kuldīgas vēsturiskā centra nomale ar Ventas senleju".

II. Līdzfinansējuma saņēmēji, veids, lielums un intensitāte

3. Līdzfinansējuma saņēmējs ir persona, kura atbilst šajos saistošajos noteikumos, citos normatīvajos aktos un konkursa nolikumā noteiktajām prasībām, un kura iesniegtais Projekts ir apstiprināts šajos saistošajos noteikumos noteiktajā kārtībā.

4. Līdzfinansējuma saņēmējs atbilst šajos saistošajos noteikumos noteiktām prasībām, ja viņš ir Projekta objekta īpašnieks (Projekta pieteikumu ar Projekta objekta īpašnieka piekrišanu var iesniegt arī Projekta objekta valdītājs, viņa pilnvarnieks, nomnieks, īrnieks vai apsaimniekotājs, tikai kopīgi ar Projekta objekta īpašnieku realizējot Projektu) un:

4.1. nekustamā īpašuma nodokļa parāds par Pašvaldības administratīvajā teritorijā esošiem nekustamā īpašuma objektiem pirmstaksācijas periodā nepārsniedz 50 euro; Daudzdzīvokļu dzīvojamo māju gadījumā neviena dzīvokļa īpašuma īpašnieka nekustamā īpašuma nodokļa parāds par Pašvaldības administratīvajā teritorijā esošiem nekustamā īpašuma objektiem pirmstaksācijas periodā nepārsniedz 50 euro;

4.2. nav pasludināts maksātnespējas process, netiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, netiek īstenots ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process, nav uzsākta bankrota procedūra, nav piemērota sanācija vai mierizlīgums, tā saimnieciskā darbība nav izbeigta vai apturēta un/vai tas neatbilst valsts tiesību aktos noteiktiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru;

4.3. dzīvesvieta, sākot no Projekta iesniegšanas brīža uz Projekta realizēšanas laiku ir deklarēta Pašvaldības administratīvajā teritorijā; Daudzdzīvokļu dzīvojamo māju gadījumā vismaz 51 % dzīvokļa īpašnieku deklarētā dzīvesvieta uz projekta realizēšanas laiku ir Pašvaldības administratīvajā teritorijā;

4.4. pilnvarojums ir noformēts atbilstoši ārējos normatīvajos aktos noteiktajām prasībām un ir pietiekams visu šajos saistošajos noteikumos, konkursa nolikumā un līgumā par līdzfinansētā projekta īstenošanu paredzēto darbību veikšanai un Projekta īstenošanai.

5. Līdzfinansējumu viena finanšu gada ietvaros piešķir Pašvaldības kārtējā gada budžetā šim mērķim paredzēto finanšu līdzekļu ietvaros.

6. Līdzfinansējuma maksimālā intensitāte tiek noteikta:

6.1. lielā programma: 50 % apmērā no Projekta objekta vai Izstrādājuma saglabāšanas attiecināmo izmaksu kopsummas, bet vienam Projektam līdzfinansējuma apmērs nedrīkst pārsniegt – Projekta objekta saglabāšanai līdz 30 000 euro, paredzot izmaksu trīs kalendāro gadu laikā, nosakot, ka vienā gadā izmaksājamā summa ir līdz 10 000 euro;

6.2. mazā programma: 50 % – 90 % (ikgadēji nosakot konkursa nolikumā) apmērā no Projekta objekta vai Izstrādājuma saglabāšanas attiecināmo izmaksu kopsummas, bet vienam Projektam līdzfinansējuma apmērs nedrīkst pārsniegt līdz 3000 euro izstrādājuma saglabāšanai;

6.3. saistošo noteikumu 6.1. un 6.2. apakšpunktā minētajā līdzfinansējuma summā ietilpst līdz 2000 euro attiecīgā Projekta objekta būvprojekta vai tam pielīdzināmo dokumentu izstrādei (tajā skaitā projektēšanas dokumentu izstrāde, kultūrvēsturiskā izpēte vai inventarizācijas izstrāde, būvuzraudzībai un autoruzraudzībai). Projektēšanas dokumentu izstrādes līdzfinansējuma apjoms katrai programmai tiek noteikts ikgadējā konkursa nolikumā.

III. Ar līdzfinansējumu atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas

7. Līdzfinansējumu drīkst izlietot šādām Projekta ietvaros veiktajām darbībām (turpmāk – atbalstāmās darbības), ja attiecīgas atbalstāmās darbības ir norādītas konkursa nolikumā:

7.1. būvprojekta vai tam pielīdzināmu dokumentu izstrāde (tajā skaitā kultūrvēsturiskā izpēte vai inventarizācijas izstrāde);

7.2. ar Projekta objekta saglabāšanu saistītie būvdarbi;

7.3. ar Izstrādājuma saglabāšanu saistītie darbi, tajā skaitā analogu (vēsturiskajai patiesībai atbilstošu) būvamatniecības izstrādājumu izgatavošana, iegāde un uzstādīšana;

7.4. būvuzraudzība un autoruzraudzība.

8. Par attiecināmām izmaksām konkursa nolikumā var tikt atzītas:

8.1. būvdarbu izmaksas, kuras ir aprēķinātas atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 3. maija noteikumu Nr. 239 "Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 501-17 "Būvizmaksu noteikšanas kārtība"" prasībām un atbilst izstrādātam būvprojektam vai tam pielīdzināmiem dokumentiem;

8.2. citu darbu (kuri netiek veikti saskaņā ar būvprojektu vai tam pielīdzināmiem dokumentiem) izmaksas, tajā skaitā analogu (vēsturiskajai patiesībai atbilstošu) būvamatniecības izstrādājumu izgatavošanas, iegādes, uzstādīšanas, darbaspēka izmaksas, nodokļu un nodevu maksājumi, kas tieši saistīti ar līdzfinansētā Projekta realizāciju, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli.

IV. Projektu konkursa norise

9. Projekti tiek apstiprināti konkursa kārtībā. Konkursa organizētājs ir Pašvaldība. Projekta iesniegšana konkursam neuzliek Pašvaldībai pienākumu piešķirt Līdzfinansējumu. Projekta iesniedzējs ir tiesīgs par vienu Projekta objektu konkursam iesniegt vienu Projektu. Projekti viena Projekta objekta Izstrādājumu saglabāšanai atzīstami par vienu Projektu.

10. Kuldīgas novada dome (turpmāk – Dome) apstiprina konkursa nolikumu un lemj par Projekta apstiprināšanu, nosakot maksimālo Līdzfinansējuma summu.

11. Konkursa nolikumā paredz:

11.1. Projekta saturu, tā noformēšanas un iesniegšanas kārtību;

11.2. atbalstītie Projekti jārealizē līdz līguma par līdzfinansētā projekta īstenošanu noslēgšanas gada 30. novembrim;

11.3. periodu, kādā tiek atzīti attiecināmo izmaksu veikšanai taisītie izdevumi;

11.4. Projekta vērtēšanas kritērijus;

11.5. prasības personām, kuras, iesniedzot projektu, piesakās Līdzfinansējuma saņemšanai;

11.6. prasības Projekta objektam vai Izstrādājumam, par kuru tiek iesniegts Projekts;

11.7. lēmuma par Projekta apstiprināšanu, nosakot maksimālo Līdzfinansējuma summu, pieņemšanas kārtību;

11.8. līguma par līdzfinansētā Projekta īstenošanu noslēgšanas kārtību;

11.9. citus noteikumus, kas sekmē šo saistošo noteikumu izpildi, tostarp šo saistošo noteikumu 2. punktā norādītā mērķa sasniegšanu.

12. Konkursa rezultātā Projektu vērtēšanas komisija (turpmāk – Komisija) lemj par:

12.1. Projekta atstāšanu bez izskatīšanas konkursa nolikumā noteiktajos gadījumos;

12.2. Projekta apstiprināšanu, nosakot maksimālo Līdzfinansējuma summu;

12.3. Projekta apstiprināšanu ar nosacījumu, nosakot maksimālo Līdzfinansējuma summu, ja līdzfinansējuma saņēmējam jāveic Komisijas noteiktās darbības, lai Projektu varētu atbilstoši sagatavot un īstenot;

12.4. Projekta noraidīšanu, ja:

12.4.1. Projekts neatbilst konkursa nolikumā noteiktajiem Projektu vērtēšanas kritērijiem un šo neatbilstību novēršana ietekmētu Projektu pēc būtības;

12.4.2. konkursa ietvaros nav pieejams finansējums Projekta īstenošanas līdzfinansēšanai.

13. Paziņojums par konkursa izsludināšanu tiek publicēts tīmekļvietnē www.kuldigasnovads.lv, norādot:

13.1. pieteikumu iesniegšanas vietu;

13.2. pieteikumu iesniegšanas termiņu;

13.3. konkursa nolikumu.

14. Paziņojums par konkursa rezultātiem tiek publicēts tīmekļvietnē www.kuldigasnovads.lv, norādot:

14.1. Līdzfinansējuma saņēmējus;

14.2. Projekta objekta (Izstrādājuma) adresi un piešķirtā Līdzfinansējuma apjomu.

V. Projekta īstenošanas un Līdzfinansējuma samaksas nosacījumi

15. Šajos saistošajos noteikumos noteiktajā kārtībā apstiprinātais Projekts tiek īstenots un Līdzfinansējums tiek izmaksāts saskaņā ar civiltiesisku līgumu par līdzfinansētā Projekta īstenošanu (turpmāk – Līgums), kuru, pamatojoties uz Komisijas lēmumu par Projekta apstiprināšanu, nosakot maksimālo Līdzfinansējuma summu, ar Līdzfinansējuma saņēmēju slēdz Pašvaldība. Līguma projekts ir konkursa nolikuma sastāvdaļa. Līdzfinansējuma saņēmējs, kura Projekts ir apstiprināts ar nosacījumu, iegūst tiesības noslēgt Līgumu pēc visu Komisijas lēmumā noteikto nosacījumu pilnīgas izpildes.

16. Līdzfinansējuma saņēmēja vietā stājoties citai personai (turpmāk – Pārņēmējs), Līgumu pārjauno, ja:

16.1. Pārņēmējs atbilst šo saistošo noteikumu 3. un 4. punkta prasībām;

16.2. Komisija ir pieņēmusi lēmumu par Līdzfinansējuma piešķiršanu valsts atbalsta veidā saimnieciskās darbības veicējam saskaņā ar šo saistošo noteikumu 25. punktu, un Līguma pārjaunojumu ar Pārņēmēju slēdz Pašvaldība.

17. Līdzfinansējuma saņēmējam ir pienākums īstenot Projektu atbilstoši šo saistošo noteikumu 15. punktā minētā Līguma noteikumiem.

18. Līgumā tiek iekļauti vismaz šādi noteikumi:

18.1. Projekta īstenošanas sākuma un beigu termiņš;

18.2. Līguma izpildi apliecinoši dokumenti, to iesniegšanas kārtība un termiņš;

18.3. ja Līdzfinansējums tiek piešķirts saimnieciskās darbības veicējam kā komercdarbības atbalsts, tad tiek iekļauti komercdarbības atbalsta nosacījumi – attiecībā uz nelikumīga atbalsta atgūšanu, dokumentu glabāšanu, atbalsta kumulāciju;

18.4. Līguma izpildes kontroles kārtība;

18.5. Projekta nosacījumu iespējamo grozījumu robežas un kārtība;

18.6. Komisijas lēmumā noteiktās maksimālās Līdzfinansējuma summas neizmaksāšanas un/vai samazināšanas gadījumi un nosacījumi Līguma nepienācīgas vai daļējas izpildes gadījumā;

18.7. Līguma pirmstermiņa izbeigšanas nosacījumi;

18.8. Pašvaldības tiesības vienpusēji atkāpties no Līguma;

18.9. citi nosacījumi, ja tie sekmē Komisijas lēmumā un Līgumā noteiktā mērķa sasniegšanu.

19. Pašvaldība izmaksā Līdzfinansējumu pēc Projekta īstenošanas, t.i., pēc Projektā paredzēto Projekta objekta vai izstrādājuma saglabāšanas darbu pabeigšanas, ieskaitot darbu pabeigšanas fakta saskaņošanu valsts un pašvaldības iestādēs ārējos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos un kārtībā, pilna norēķina veikšanu ar darbu veicējiem un piegādātājiem, kā arī Līdzfinansējuma maksājuma saņemšanai noteikto dokumentu iesniegšanas Pašvaldībai Līgumā noteiktajā kārtībā un termiņā.

20. Pašvaldība izmaksā Komisijas lēmumā par Projekta apstiprināšanu, nosakot maksimālo Līdzfinansējuma summu, noteiktās Līdzfinansējuma maksimālās summas daļu, ja Pašvaldība Līgumā noteiktajā kārtībā ir konstatējusi, ka:

20.1. izdevumi attiecināmo izmaksu segšanai Projekta īstenošanas ietvaros ir veikti ārpus konkursa nolikumā un Līgumā noteiktā izdevumu veikšanas termiņa;

20.2. izdevumi Projekta īstenošanas ietvaros ir veikti tādu izmaksu, kuras netika atzītas par attiecināmām izmaksām, segšanai;

20.3. Projekta īstenošanas faktiskie izdevumi ir mazāki, nekā tas bija paredzēts ar Komisijas lēmumu par Projekta apstiprināšanu, nosakot maksimālo Līdzfinansējuma summu, apstiprinātajā Projekta pieteikumā un Līgumā;

20.4. izdevumi Projekta īstenošanas ietvaros nav veikti, ievērojot Līgumā noteikto izdevumu veikšanas kārtību un nosacījumus;

20.5. nav izpildīti citi Līgumā, konkursa nolikumā un Komisijas lēmumā noteiktie nosacījumi Līdzfinansējuma samaksai.

21. Pašvaldība neizmaksā Komisijas lēmumā par Projekta apstiprināšanu, nosakot maksimālo Līdzfinansējuma apmēru, noteikto Līdzfinansējumu, ja:

21.1. Projekts nav īstenots Līgumā noteiktajā kārtībā vai termiņā;

21.2. Līgumā noteiktajā kārtībā un termiņā Līdzfinansējuma saņēmējs nav iesniedzis Pašvaldība visus Līgumā noteiktos Līdzfinansējuma maksājuma saņemšanai nepieciešamos dokumentus;

21.3. Līdzfinansējuma saņēmēja iesniegtie dokumenti Līdzfinansējuma maksājuma saņemšanai neatbilst Līguma prasībām;

21.4. visi Līdzfinansējuma saņemšanai iesniegtajos dokumentos norādītie izdevumi saskaņā ar Līguma nosacījumiem atzīti par neatbilstoši veiktiem;

21.5. Līdzfinansējuma saņēmējs nav novērsis Pašvaldības norādītos Projekta īstenošanā konstatētos normatīvo aktu un Līguma saistību pārkāpumus;

21.6. nav izpildīti citi Līgumā, konkursa nolikumā un Komisijas lēmumā noteiktie nosacījumi Līdzfinansējuma samaksai.

22. Pašvaldībai ir tiesības, nosūtot attiecīgu paziņojumu Līdzfinansējuma saņēmējam, vienpusēji atkāpties no Līguma, ja Līdzfinansējuma saņēmējs nepilda Līgumu, tajā skaitā netiek ievērots Līgumā noteiktais Projekta īstenošanas sākuma un/vai beigu termiņš, vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt paredzētā Projekta rezultāta sasniegšanu.

23. Lēmumu par Līgumā noteiktā Projekta īstenošanas termiņa grozījumiem, kā arī izmaiņām piešķirtā Līdzfinansējuma ietvaros Projektā paredzēto darbu apjomos un izmaksās, ja tie apjomu un naudas izteiksmē nepārsniedz 30 % no Projekta izmaksu kopsummas, un attiecīgas vienošanās slēgšanu, pieņem Pašvaldība. Vienošanās par citiem grozījumiem Projektā un/vai Līgumā slēdz Pašvaldība, pamatojoties uz Komisijas lēmumu.

24. Ja Līdzfinansējums nav izlietots atbilstoši normatīvo aktu prasībām vai ir pārkāpti Līguma noteikumi, Līdzfinansējumu atgūst Civilprocesa likumā un citos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

VI. De minimis atbalsta saņemšanas nosacījumi

25. Komisija lemj par Līdzfinansējuma piešķiršanu saimnieciskās darbības veicējam valsts atbalsta veidā saskaņā ar Komisijas 2013. gada 18. decembra regulu Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1407/2013).

26. Lemjot par līdzfinansējuma piešķiršanu valsts atbalsta veidā, Komisija ievēro šādus nosacījumus:

26.1. de minimis atbalstu piešķir, ievērojot Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1. punktā minētos nozares un darbības ierobežojumus;

26.2. pirms lēmuma pieņemšanas par projekta apstiprināšanu Komisija pārbauda, vai saimnieciskās darbības veicējam valsts atbalsts nepalielina attiecīgajā fiskālajā gadā, kā arī iepriekšējos divos fiskālajos gados saņemtā de minimis atbalsta kopējo apmēru līdz līmenim, kas pārsniedz Komisijas regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Saimnieciskās darbības veicējs tiek vērtēts viena vienota uzņēmuma līmenī. Viens vienots uzņēmums atbilst Komisijas regulas Nr. 1407/2013 2. panta 2. punktā noteiktajai "viena vienota uzņēmuma" definīcijai;

26.3. de minimis atbalstu piešķir, ja saimnieciskās darbības veicējam nav pasludināts maksātnespējas process, netiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, netiek īstenots ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process, nav uzsākta bankrota procedūra, nav piemērota sanācija vai mierizlīgums, tā saimnieciskā darbība nav izbeigta vai apturēta un/vai tas neatbilst valsts tiesību aktos noteiktiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru;

26.4. saimnieciskās darbības veicējam jāiesniedz apliecinājums Pašvaldībai, ka tam nav piemērota kolektīva maksātnespējas procedūra, un tas neatbilst Latvijas Republikas tiesību aktos noteiktajiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu kolektīvu maksātnespējas procedūru;

26.4. ievērojot Komisijas regulas Nr. 1407/2013 5. panta 1. un 2. punkta nosacījumus, šo saistošo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu līdz Komisijas regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā noteiktajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu valsts atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām vai citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma pasākumam, ja šīs kumulācijas rezultātā netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta valsts atbalsta programmā, atbalsta projektā vai Eiropas Komisijas lēmumā;

26.5. ja tiek veikta de minimis atbalsta kumulācija, saimnieciskās darbības veicējs iesniedz Pašvaldībai visu informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu un plānoto/piešķirto atbalsta summu un atbalsta intensitāti;

26.6. ja saimnieciskās darbības veicējs darbojas vienlaicīgi vairākās nozarēs, tostarp Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1. punktā minētajās nozarēs, vai veic turpat minētas darbības, saimnieciskās darbības veicējs nodrošina šo nozaru vai darbību, vai to izmaksu nodalīšanu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 2. punktu.

27. Līdzfinansējuma saņēmējam de minimis atbalsts uzskatāms par piešķirtu ar Domes lēmuma pieņemšanas brīdi.

28. Līdzfinansējumu piešķir un uzskaita saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumos Nr. 715 "Noteikumi par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem" noteikto informāciju, tostarp, vienas dienas laikā no Domes lēmuma pieņemšanas brīža Pašvaldība reģistrē Līdzfinansējuma saņēmējam piešķirto de minimis atbalstu uzskaites sistēmā.

29. Projekta pieteikumam jāpievieno de minimis uzskaites sistēmā sagatavotās veidlapas izdruka (PDF formātā) vai jānorāda sistēmā izveidotās un apstiprinātās veidlapas identifikācijas numurs.

30. Atbilstoši Komisijas regulas Nr. 1407/2013 6. panta 4. punktam, Līdzfinansējuma saņēmējs datus par saņemto atbalstu glabā 10 gadus no tā piešķiršanas dienas, bet Pašvaldība – 10 gadus no pēdējā atbalsta piešķiršanas dienas šo saistošo noteikumu ietvaros.

31. Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 1407/2013 nosacījumi, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt Pašvaldībai projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.

VII. Noslēguma jautājumi

32. Līgumi par Pašvaldības Līdzfinansējuma piešķiršanu, kuri tika noslēgti, pamatojoties uz Kuldīgas novada domes 2022. gada 25. augusta saistošiem noteikumiem Nr. KNP/2022/26 "Par Kuldīgas novada pašvaldības līdzekļu piešķiršanu kultūras pieminekļu restaurācijai, atjaunošanai un konservācijai Kuldīgas novadā" tiek administrēti saskaņā ar iepriekšminētajiem saistošajiem noteikumiem.

33. Šie saistošie noteikumi stājās spēkā Pašvaldību likuma 47. pantā noteiktā kārtībā.

34. De minimis atbalstu šo saistošo noteikumu ietvaros piešķir, ievērojot Komisijas regulas Nr. 1407/2013 7. panta 4. punktā un 8. pantā minēto spēkā esamības termiņu, kas ir noteikts līdz 2024. gada 30. jūnijam.

35. Ar šo saistošo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē Kuldīgas novada domes 2022. gada 25. augusta saistošie noteikumi Nr. KNP/2022/26 "Par Kuldīgas novada pašvaldības līdzekļu piešķiršanu kultūras pieminekļu restaurācijai, atjaunošanai un konservācijai Kuldīgas novadā".

Kuldīgas novada domes priekšsēdētāja I. Astaševska
Paskaidrojuma raksts
Kuldīgas novada saistošajiem noteikumiem Nr. 16 /2023 "Par Kuldīgas novada pašvaldības līdzekļu piešķiršanu kultūras pieminekļu restaurācijai, atjaunošanai un konservācijai Kuldīgas novadā"
Paskaidrojuma raksta sadaļa
 
Norādāmā informācija 
 
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums 2023. gada 1. janvārī stājās spēkā Pašvaldību likums un zaudēja spēku likums "Par pašvaldībām". Saskaņā ar Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 6. punktu dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību šim likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši šajā likumā ietvertajam pilnvarojumam; līdz jaunu saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam piemērojami uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdotie saistošie noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu. Ievērojot šo regulējumu, ir izdodami jauni saistošie noteikumi par Kuldīgas novada pašvaldības līdzekļu piešķiršanu kultūras pieminekļu restaurācijai, atjaunošanai un konservācijai Kuldīgas novadā. Kuldīgas novads ir bagāts ar valsts, reģiona un vietējas nozīmes kultūras pieminekļiem. To saglabāšana ir konkrēto objektu īpašnieku pienākums, kura realizācija ir gan valsts, gan pašvaldības un sabiedrības interesēs. Saistošo noteikumu mērķis ir pašvaldības administratīvajā teritorijā esošo kultūrvēsturisko būvmantojumu objektu saglabāšana. Pamatojums saistošo noteikumu izdošanai ir tajos noteiktā kārtība, kādā pašvaldība atbalsta un piešķir finanšu līdzekļus par publiskai apskatei pieejamiem kultūrvēsturiskā būvmantojuma objektiem, kas atrodas Pašvaldības administratīvajā teritorijā, tajā skaitā noteikumi satur prasības: līdzfinansējuma saņēmējiem; līdzfinansējuma veidam, lielumam un intensitātei; ar līdzfinansējumu sedzamajiem izdevumiem; pieejamajam līdzfinansējumam; saimnieciskajā gadā īstenojamo darbību kopumam, kura mērķis ir kultūrvēsturiskā būvmantojuma objektu saglabāšana un projektu konkursam; projektu īstenošanai un līdzfinansējuma samaksas nosacījumiem un de minimis atbalsta saņemšanas nosacījumiem. Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 5. punkts nosaka, ka viena no pašvaldības autonomajām funkcijām ir sniegt iedzīvotājiem daudzveidīgu kultūras piedāvājumu un iespēju piedalīties kultūras dzīvē, sekmēt pašvaldības teritorijā esošā kultūras mantojuma saglabāšanu un sniegt atbalstu kultūras norisēm.

Likuma "Par kultūras pieminekļu aizsardzību24. panta otrā daļa nosaka pašvaldības tiesības piešķirt budžeta līdzekļus sabiedrības apskatei pieejamu reģiona un vietējās nozīmes kultūras pieminekļu konservācijai un restaurācijai, kā arī sabiedrības apskatei pieejamu valsts nozīmes kultūras pieminekļu konservācijai un restaurācijai atbilstoši pašvaldības saistošajos noteikumos noteiktajai kārtībai.
 

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu Līdzfinansējums tiek piešķirts apstiprinātā pašvaldības budžeta ietvaros. Papildus ietekme uz budžetu nav plānota.
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci Pozitīva sociālā ietekme un ietekme uz iedzīvotāju veselību – novēršot kultūras pieminekļos esošas un iespējamas bīstamības, tos atjaunojot, restaurējot un konservējot. Sekmīgas saistošo noteikumu darbības gadījumā ilgtermiņā šāds atbalsts veicinās Kuldīgas vecpilsētas un novada kultūrvēsturiskās vides saglabāšanu un kvalitātes paaugstināšanu, kas var paaugstināt gan interesi par nekustamajiem īpašumiem un dzīvesvietu Kuldīgas vēsturiskajā centrā, gan veicināt ar tūrismu saistīto nozaru – amatniecības, ēdināšanas, naktsmītņu u.c. uzņēmējdarbības nozaru aktivitāti.
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām Saistošie noteikumi tiks publicēti oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", pašvaldības informatīvajā izdevumā un pašvaldības mājaslapā. Institūcija, kurā privātpersona var vērsties saistošo noteikumu piemērošanā ir Kuldīgas novada pašvaldība, adrese: Baznīcas iela 1, Kuldīga, Kuldīgas novads, LV-3301, vai rakstot uz elektronisko pasta adresi: dome@kuldiga.lv. Administratīvo procesu izmaksas saimnieciskās darbības veicējiem, fiziskajām personām, nevalstiskā sektora organizācijām, budžeta finansētām institūcijām un citām personām nav paredzētas.
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darba vietas.
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu Nav paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija, reorganizācija, vai jaunu darba vietu izveide.
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. Saistošo noteikumu prasības un to izpilde neradīs papildus izmaksas pašvaldībai.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām Saistošo noteikumu projektu izstrādājusi Kuldīgas novada pašvaldības speciālistu darba grupa, saistošo noteikumu izstrādes procesā notikušas konsultācijas ar Kuldīgas novada būvvaldi un Finanšu ministriju. Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai, lai informētu sabiedrību par saistošo noteikumu projektu un dotu iespēju izteikt viedokli, saistošo noteikumu projekts tiek publicēts Kuldīgas novada pašvaldības tīmekļa vietnē: www.kuldigasnovads.lv. Plānotais sabiedrības līdzdalības veids – priekšlikumu un iebildumu izvērtēšana pēc projekta publicēšanas pašvaldības tīmekļa vietnē. Pēc sabiedrības viedokļa saņemšanas un izskatīšanas, saņemto priekšlikumu vai iebildumu apkopošanas, tos, izvērtējot lietderības apsvērumus, paredzēts iekļaut saistošajos noteikumos. Saistošie noteikumi tiks nosūtīti atzinuma sniegšanai Finanšu ministrijai un pēc pozitīva atzinuma saņemšanas saistošos noteikumus un paskaidrojuma rakstu izsludinās, tos publicējot oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis". Sabiedrības viedokļa izteikšanas termiņš noteikts divas nedēļas, tas ir no 2023. gada 08. novembra līdz 2023. gada 22. novembrim. Pašvaldībā nav saņemts neviens viedoklis/komentārs par Saistošo noteikumu projektu.
Kuldīgas novada domes priekšsēdētāja I. Astaševska
03.01.2024