Tiesību akts: spēkā esošs
Jēkabpils novada domes saistošie noteikumi Nr. 22

Jēkabpils novadā 2023. gada 13. jūlijā
Saistošie noteikumi par maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni
APSTIPRINĀTI
ar Jēkabpils novada domes
13.07.2023. lēmumu Nr. 627 (prot. Nr. 11, 3. §)

Precizēti ar Jēkabpils novada domes
24.08.2023. lēmumu Nr. 836 (prot. Nr. 13, 11. §)

Izdoti saskaņā ar likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā"
14. panta sesto daļu un Sociālo pakalpojumu
un sociālās palīdzības likuma
33. panta ceturto daļu

1. Saistošie noteikumi nosaka ienākumu slieksni mājsaimniecības atzīšanai par maznodrošinātu Jēkabpils novadā.

2. Maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksnis līdz 2023. gada 30. septembrim ir 57,5 procenti no Centrālās statistikas pārvaldes tīmekļvietnē publicētās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī (turpmāk – ienākumu mediāna) un no 2023. gada 1. oktobra – 66 procenti no ienākumu mediānas.

3. Atzīt par spēku zaudējušiem Jēkabpils novada domes 2021. gada 25. novembra saistošos noteikumus Nr. 21 "Saistošie noteikumi par maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni" (Latvijas Vēstnesis, 2022, 11. nr.).

4. Saistošie noteikumi piemērojami ar 2023. gada 1. jūliju.

Jēkabpils novada domes priekšsēdētājs R. Ragainis
Saistošo noteikumu "Saistošie noteikumi par maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni"
paskaidrojuma raksts

Paskaidrojuma raksta sadaļa

Norādāmā informācija

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums1.1. Izstrādes pamatojums

Jēkabpils novada domes tiesību akta projekts "Saistošie noteikumi par maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni" (turpmāk – saistošo noteikumu projekts) izstrādāts pēc Jēkabpils novada Sociālā dienesta iniciatīvas, pamatojoties uz likuma "Grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā" (stājās spēkā 2023. gada 1. jūnijā) 3. punktu, kurš stājās spēkā 2023. gada 1. jūlijā.

1.2. Mērķis

Saistošo noteikumu projekta mērķis ir noteikt maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni Jēkabpils novada pašvaldībā, lai, atbilstoši pašvaldības iespējām, tuvinātu tā atbilstību reālajai sociālekonomiskajai situācijai valstī un pašvaldībā deklarētajiem iedzīvotājiem ar zemiem ienākumiem tiktu nodrošināta tiem nepieciešamā palīdzība.

1.3. Pašreizējā situācija

Saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma (turpmāk – SPSPL) 33. panta trešo daļu (likuma redakcijā līdz 2023. gada 1. jūlijam) maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni katra pašvaldība bija tiesīga noteikt ne augstāku par 436 euro pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā un 305 euro pārējām mājsaimniecībām, bet ne zemāku par valstī noteikto trūcīgas mājsaimniecības ienākumu slieksni, kas atbilstoši SPSPL 33. panta otrajā daļā noteiktajam bija 272 euro pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā un 190 euro pārējām personām mājsaimniecībā. Ievērojot iepriekš minēto tiesisko regulējumu, Jēkabpils novada dome ar saviem 2021. gada 25. novembra saistošajiem noteikumiem Nr. 21 "Saistošie noteikumi par maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni" (turpmāk – saistošie noteikumi Nr. 21) noteica maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni Jēkabpils novada pašvaldībā 360 euro pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā un 252 euro katrai nākamajai personai mājsaimniecībā.

1.4. Problēmas un risinājumi

Problēmas apraksts

2023. gada 1. jūlijā stājās spēkā likuma "Grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā" (stājās spēkā 2023. gada 1. jūnijā) 3. punkts, ar kuru SPSPL 33. pants tiek izteikts jaunā redakcijā, nosakot, ka minimālo ienākumu sliekšņus sociālās palīdzības sniegšanai nosaka procentuālā apmērā no Centrālās statistikas pārvaldes pārskata gadā publicētās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju (turpmāk – ienākumu mediāna) un ka garantētais minimālais ienākumu slieksnis ir 20 procentu apmērā no ienākumu mediānas, trūcīgas mājsaimniecības ienākumu slieksnis ir 50 procentu apmērā no ienākumu mediānas, bet maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni katra pašvaldība ir tiesīga noteikt ne augtāku kā 80 procentu apmērā no ienākumu mediānas, bet ne zemāku par trūcīgas mājsaimniecības ienākumu slieksni, kāds noteikts šajā likumā.

Aprēķinot minimālo ienākumu sliekšņu apmērus mājsaimniecībai, attiecīgajam ienākumu slieksnim piemērojami šādi koeficienti:

1) pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā – koeficients 1;

2) pārējām personām mājsaimniecībā – koeficients 0,7.

2023. gada 1. jūlijā stājās spēkā arī likums "Grozījumi likumā "Par sociālo drošību"", kurā noteikts, ka minimālo ienākumu sliekšņus 2023. gadā pārskata 2023. gada 1. jūlijā, ņemot vērā Centrālās statistikas pārvaldes tīmekļvietnē publicēto ienākumu mediānu par 2020. gadu.

Ienākumu mediāna par 2020. gadu uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī ir 626,57 euro (pieejama: https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__POP__NN__NNM/NNM080/table/tableViewLayout1/), attiecīgi no 2023. gada 1. jūlija valstī noteiktie minimālie ienākumu sliekšņi pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā un katrai nākamajai personai mājsaimniecībā ir:
1) garantēto minimālo ienākumu slieksnis 125 euro/87,50 euro; 2) trūcīgas mājsaimniecības slieksnis 313 euro/219 euro un 3) maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksnis ne augstāks par 501 euro/351 euro un ne zemāks par trūcīgas mājsaimniecības ienākumu slieksni jeb par ⁓ 15 % augstāks nekā šobrīd.

Risinājuma apraksts

Pārskatīt saistošajos noteikumos Nr. 21 pašvaldības noteikto maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni un noteikt, ka līdz 2023. gada 30. septembrim ar saistošajiem noteikumiem Nr. 21 noteiktais maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksnis paliek nemainīgs, bet tā skaitliskā vērtība (360 euro pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā) tiek izteikta procentos (57,5 procenti no ienākumu mediānas), savukārt ar 2023. gada 1. oktobri tas tiek noteikts paaugstinātā apmērā (66 procenti no ienākumu mediānas), tādējādi nodrošinot valsts un pašvaldības noteikto minimālo ienākumu sliekšņu savstarpēju sabalansēšanu.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu

2023

Turpmākie trīs gadi (euro)

2024

2025

2026

2.1. Budžeta ieņēmumi

0

0

0

0

2.2. Budžeta izdevumi

0

0

0

0

2.3. Fiskālā ietekme

0

0

0

0

2.4. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķinsTā kā pašvaldībā ir noteikti papildu atvieglojumi un pabalsti maznodrošinātām personām, tad saistošo noteikumu projekta ieviešanai būs ietekme gan uz pašvaldības budžeta ieņēmumiem šai mērķa grupai noteikto atvieglojumu nodrošināšanai, gan uz pašvaldības budžeta izdevumiem pamata un papildu sociālās palīdzības pabalstu nodrošināšanai. Tātad maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu sliekšņa pārskatīšana prasīs papildu budžeta līdzekļus, taču tas dos iespēju palielināt atbalsta apmēru zemu ienākumu mājsaimniecībām gan sociālās palīdzības veidā, gan valsts un pašvaldības noteikto atvieglojumu saņemšanai.

Sakarā ar to, ka nav iespējams prognozēt pašvaldībā deklarēto iedzīvotāju skaita un to ienākumu un materiālā stāvokļa izmaiņas, sociālās palīdzības un pašvaldības noteikto atvieglojumu pieprasītāju skaitu, precīzus izdevumu aprēķinus veikt nav iespējams.

2.4.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
2.4.2. detalizēts izdevumu aprēķins
2.5. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto amata vietu, ilgstošo vakanču izmantošana u.c.)
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci3.1. Sociālā ietekme

Saistošo noteikumu projekts atstās tiešu, pozitīvu ietekmi uz pašvaldības administratīvajā teritorijā deklarētajiem iedzīvotājiem un mājsaimniecībām ar zemiem ienākumiem, jo īpaši pensijas vecuma personām un personām ar invaliditāti, kurām pensiju indeksācijas rezultātā palielinājušies ienākumi.

Maznodrošinātas mājsaimniecības statuss dod tiesības saņemt ne tikai pašvaldības noteikto sociālo palīdzību un atvieglojumus, bet arī valsts noteiktus atvieglojumus. Līdz ar to, paaugstinot maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni, minētās personas varēs turpināt saņemt sociālo atbalstu un atvieglojumus.

3.2. Ietekme uz vidi

Nav attiecināms.

3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību

Nav attiecināms.

3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā

Nav attiecināms.

3.5. Ietekme uz konkurenci

Nav attiecināms.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksāmIenākumu un materiālā stāvokļa atbilstības izvērtēšanai atbilstoši saistošo noteikumu projektā noteiktajam maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksnim, privātpersonai SPSPL un Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumos Nr. 809 "Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu" noteiktajā kārtībā jāvēršas pašvaldības sociālajā dienestā un jāiesniedz normatīvajos aktos noteiktie dokumenti.

Administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiemSaistošo noteikumu projekts izstrādāts, lai nodrošinātu Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 9. punktā noteiktās pašvaldību autonomās funkcijas – nodrošināt iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, kā arī iespēju saņemt sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus, izpildi un īstenotu pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas.

Saistošo noteikumu projekta īstenošana tiks veikta ar esošajiem cilvēkresursiem, nemainot to pienākumus un uzdevumus.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanuSaistošo noteikumu projekta izpildi īstenos pašvaldības sociālais dienests. Jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija netiks veikta.
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšanaSaistošo noteikumu projektā ietvertās tiesību normas ir piemērotas iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai.

Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstāka juridiskā spēka normatīvajiem aktiem.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām8.1. Sabiedrības pārstāvji (tostarp biedrības, nodibinājumi, apvienības u.tml.), ar kuriem notikušas konsultācijas saistošo noteikumu izstrādes procesā

Nav.

8.2. Izmantotais sabiedrības līdzdalības veids

Saistošo noteikumu projekts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai no 07.06.2023. līdz 21.06.2023. publicēts pašvaldības tīmekļvietnē www.jekabpils.lv sadaļā "Normatīvie akti".

8.3. Sabiedrības pārstāvju izteiktie priekšlikumi un iebildumi

Priekšlikumi un iebildumi netika saņemti.

8.4. Par saistošo noteikumu projektu saņemto viedokļu apkopojums un izvērtējums

Nav.

8.5. No institūcijām saņemtie viedokļi un atzinumi, to apkopojums un izvērtējums

Nav.

8.6. Informācija par cita veida saziņu un konsultācijām

Nav.

Jēkabpils novada domes priekšsēdētājs R. Ragainis
06.09.2023