Tiesību akts: spēkā esošs
Attēlotā redakcija: 05.04.2024. - ... / Spēkā esošā
Ministru kabineta noteikumi Nr. 193

Rīgā 2022. gada 22. martā (prot. Nr. 17 21. §)
Kuģu atkritumu pieņemšanas kārtība un kuģu atkritumu apsaimniekošanas plānu izstrādes kārtība
Izdoti saskaņā ar Likuma par ostām 7. panta otrās daļas 6. punktu
I. Vispārīgie noteikumi

1. Noteikumi nosaka kuģu radīto atkritumu un piesārņoto ūdeņu pieņemšanas kārtību un kuģu radīto atkritumu apsaimniekošanas plānu izstrādes kārtību.

2. Noteikumos ir lietoti šādi termini:

2.1. kuģis – jebkura veida jūras kuģis, kas darbojas jūrā, tai skaitā zvejas kuģis, atpūtas kuģis, kā arī kuģis ar zemūdens spārniem, kuģis uz gaisa spilveniem, zemūdens kuģis un kuģošanas līdzeklis;

2.2. atpūtas kuģis – jebkurš kuģis ar korpusa garumu 2,5 metri vai vairāk (neatkarīgi no piedziņas veida), kas paredzēts sportam vai atpūtai un ko neizmanto komercdarbībai;

2.3. zvejas kuģis – jebkurš kuģis, kas aprīkots vai ko lieto rūpnieciskai zivju vai citu dzīvo jūras resursu zvejai;

2.4. kuģu atkritumi – visi atkritumi, ieskaitot kravu pārpalikumus, kuri rodas kuģa ekspluatācijas un kravas operāciju laikā un uz kuriem attiecas 1973. gada Starptautiskās konvencijas par piesārņošanas novēršanu no kuģiem un tās 1978. gada protokola jaunākajā redakcijā (turpmāk – MARPOL konvencija) I, II, IV, V un VI pielikums, kā arī pasīvi izzvejoti atkritumi. Kuģu atkritumi uzskatāmi par atkritumiem Atkritumu apsaimniekošanas likuma izpratnē;

2.5. kravu pārpalikumi – jebkuru kravas materiālu atliekas uz kuģa, kas paliek uz klāja, kravas tilpnēs vai tvertnēs, ieskaitot iekraušanas un izkraušanas pārpalikumus un noplūdes vai nobirumus sausā vai mitrā veidā vai ierautus mazgāšanas ūdenī, izņemot kravu putekļus, kas paliek uz klāja pēc slaucīšanas, vai kuģa ārējo virsmu putekļus;

2.6. pasīvi izzvejoti atkritumi – zvejas darbību laikā tīklos savāktie atkritumi;

2.7. jahtu osta – piestātne ostā vai ārpus tās vai atbilstoši aprīkota akvatorija vai tās daļa, kurā var pietauvoties atpūtas kuģi (atbilstoši to definīcijai normatīvajos aktos par ostu formalitātēm);

2.8. ostas atkritumu pieņemšanas iekārtas – jebkuras stacionāras, peldošas vai pārvietojamas iekārtas, kuras var uzņemt kuģu atkritumus;

2.9. atkritumu apstrāde – reģenerācijas vai apglabāšanas darbības, tostarp atkritumu sagatavošana reģenerācijai vai apglabāšanai atbilstoši normatīvajiem aktiem par atkritumu apsaimniekošanu;

2.10. pietiekama atkritumu uzkrāšanas tilpņu ietilpība – pietiekams tilpums, kuru nosaka atbilstoši Komisijas 2022. gada 21. janvāra Īstenošanas regulai (ES) 2022/89, ar ko nosaka noteikumus par to, kā piemērojama Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2019/883, ciktāl tā attiecas uz metodi, kura jāizmanto, lai aprēķinātu pietiekamu atkritumu uzkrāšanas tilpņu ietilpību (turpmāk – regula (ES) 2022/89). Atkritumu uzkrāšanas tilpņu ietilpībai jābūt pietiekamai, lai no izbraukšanas brīža līdz nākamajai ostai uz kuģa uzglabātu atkritumus, ieskaitot atkritumus, kuri var rasties reisa laikā;

2.11. bieža piestāšana ostā – kuģa piestāšana vienā un tajā pašā ostā vismaz reizi divās nedēļās;

2.12. regulāra piestāšana ostā – viena un tā paša kuģa pastāvīgi atkārtoti reisi starp noteiktām ostām vai reisu virkne, kas sākas un beidzas vienā un tajā pašā ostā, nepiestājot citās ostās;

2.13. regulāra satiksme – satiksme starp noteiktām ostām saskaņā ar publiski pieejamu vai plānotu atiešanas un pienākšanas laiku sarakstu vai periodiski pārbraucieni, kas veido atpazīstamu sistemātisku reisu kopumu.

3. Noteikumi attiecas uz:

3.1. visiem kuģiem neatkarīgi no to karoga, kuri piestāj vai strādā jebkurā Latvijas ostā;

3.2. jebkuru Latvijas ostu, kurā parasti ierodas kuģi, uz kuriem attiecas šo noteikumu 3.1. apakšpunkts.

4. Noteikumi neattiecas uz:

4.1. kuģiem, kas ir iesaistīti ostas pakalpojumos saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. februāra Regulas Nr. 2017/352, ar ko izveido ostas pakalpojumu sniegšanas sistēmu un kopīgos noteikumus par ostu finanšu pārredzamību, 1. panta 2. punktu;

4.2. karakuģiem, kara flotes palīgkuģiem vai citiem kuģiem, kuri atrodas kādas valsts īpašumā vai lietojumā un kurus minētā valsts attiecīgajā laikposmā izmanto tikai valsts vajadzībām un nekomerciāliem nolūkiem.

5. Šo noteikumu 4. punktā minētie kuģi atbilstoši iespējām nodod kuģu atkritumus saskaņā ar šo noteikumu prasībām. Šo noteikumu 4.2. apakšpunktā minētie kuģi (izņemot karakuģus un kara flotes palīgkuģus), nododot kuģu atkritumus, ievēro Latvijas normatīvajos aktos un Latvijai saistošos starptautiskos līgumos noteiktās prasības attiecībā uz kuģu atkritumu apsaimniekošanu, izņemot šo noteikumu 8. punktā minēto prasību iesniegt iepriekšēju paziņojumu par atkritumu nodošanu un šo noteikumu 52. punktā minēto prasību iesniegt atkritumu nodošanas kvīts informāciju.

6Kuģiem ostu enkurvietās nepiemēro šo noteikumu 21. punktā minēto netiešo maksu.

7. Latvijas iekšējos jūras ūdeņos un ostu akvatorijās neattīrīto ūdeņu atsūknēšanas sistēmu vārsti uz kuģiem ir aizvērti un aizzīmogoti.

II. Kuģu atkritumu nodošana un pieņemšana

8. Kuģa aģents vai, ja tāda nav, kuģošanas kompānija vai kuģa kapteinis saskaņā ar normatīvajiem aktiem par ostu formalitātēm elektroniski iesniedz Starptautiskajā kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmā (turpmāk – SKLOIS sistēma) iepriekšēju paziņojumu par atkritumu nodošanu (turpmāk – iepriekšējs paziņojums).

9. Pirms ostas atstāšanas kuģis nodod ostas atkritumu pieņemšanas iekārtās visus kuģa atkritumus, tai skaitā pasīvi izzvejotos atkritumus, kas atrodas uz kuģa, saskaņā ar MARPOL konvencijas prasībām.

10. Kuģis drīkst doties uz nākamo ostu, nenododot kuģa atkritumus, ja:

10.1. saskaņā ar iepriekšēju paziņojumu un informāciju, kas norādīta šo noteikumu 1. pielikumā minētajā atkritumu nodošanas kvītī (turpmāk – atkritumu nodošanas kvīts), kuģa atkritumu uzkrāšanas tilpņu ietilpība ir pietiekama, lai visus uzkrātos un plānotajā reisā uzkrājamos kuģa atkritumus uzglabātu līdz galamērķa ostai. Tomēr tas neatbrīvo kuģi no pienākuma nodot visus tā atkritumus, ja:

10.1.1. pamatojoties uz pieejamo informāciju, tostarp informāciju, kas elektroniski pieejama Eiropas Savienības sistēmā apmaiņai ar kuģošanas informāciju (turpmāk – Eiropas Savienības SafeSeaNet sistēma) vai Starptautiskās Jūrniecības organizācijas Globālajā integrētajā kuģošanas informācijas sistēmā (turpmāk – GISIS sistēma), nevar noteikt, vai nākamajā ostā ir pieejamas piemērotas ostas atkritumu pieņemšanas iekārtas;

10.1.2. kuģa nākamā osta nav zināma;

10.2. kuģis enkurvietā atrodas mazāk nekā 24 stundas vai drošai kuģošanai nepiemērotos laikapstākļos.

11. Paziņošana par kuģa atkritumu pieņemšanu ostas atkritumu pieņemšanas iekārtās notiek saskaņā ar šo noteikumu VI nodaļu.

12. Ostas pārvalde vai ostas pārvaldi nodrošinošā institūcija (turpmāk – ostas pārvalde) organizē kuģu atkritumu pieņemšanu un apsaimniekošanu, ņemot vērā ostā ienākošo kuģu tipu, izmērus un tilpību, kuģu atkritumu daudzumu un veidu, šajos noteikumos paredzētos atbrīvojumus, kā arī ostas lielumu un ģeogrāfisko stāvokli, lai nepieļautu kuģa dīkstāvi un aizkavēšanu ostā. Kravas pārpalikumu apsaimniekošanu nodrošina kravas nosūtītājs vai saņēmējs.

13. Ostas pārvalde vai atkritumu apsaimniekošanas komersants pieņemtos kuģu atkritumus apsaimnieko atbilstoši normatīvajiem aktiem par atkritumu apsaimniekošanu. No starptautiskajā satiksmē iesaistītiem kuģiem pieņemto ēdināšanas atkritumu apsaimniekošanai piemēro prasības, kas noteiktas Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 21. oktobra Regulā Nr. 1069/2009, ar ko nosaka veselības aizsardzības noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un atvasinātajiem produktiem, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 1774/2002 (Dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu regula).

14. Ostas pārvalde nodrošina kuģu atkritumu dalītu savākšanu ostā, lai veicinātu to atkārtotu izmantošanu un pārstrādi atbilstoši normatīvajiem aktiem par atkritumu apsaimniekošanu, atsevišķu veidu bīstamo atkritumu apsaimniekošanu un elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanu. Ostas atkritumu pieņemšanas iekārtas var pieņemt atsevišķas kuģu atkritumu frakcijas saskaņā ar MARPOL konvencijā noteiktajām atkritumu kategorijām, ievērojot Starptautiskās Jūrniecības organizācijas Vadlīnijas MARPOL konvencijas V pielikuma ieviešanai to jaunākajā redakcijā.

15. Ostas pārvalde nodrošina, ka kuģu atkritumu nodošanas vai pieņemšanas darbības atkritumu pieņemšanas iekārtās veic, izmantojot pietiekamus drošības pasākumus, lai novērstu apdraudējumus cilvēku dzīvībai un veselībai un videi ostā.

16. Jebkura kuģu atkritumu nodošanā vai pieņemšanā iesaistītā puse var prasīt atlīdzināt zaudējumus, kas radušies saistībā ar lieku kavēšanos, ko izraisījušas ar ostas atkritumu pieņemšanas iekārtu izmantošanu saistītās formalitātes un praktiskie aspekti.

17. Kuģu atkritumu pieņemšanas iekārtu operators nodrošina nodarbinātajiem darba apstākļus atbilstoši normatīvajiem aktiem par darba drošību, kā arī apmācību atkritumu apsaimniekošanas tehniskajos jautājumos.

18. Mazām nekomerciālām ostām vai piestātnēm, kurās kuģi (galvenokārt atpūtas kuģi un nelieli zvejas kuģi) ienāk reti, un ostām, kuras neizmanto visu gadu un kurās ostas atkritumu pieņemšanas iekārtas darbojas bez fiziskas personas klātbūtnes vai kuras atrodas tālu no apdzīvotām vietām, kuģu atkritumu apsaimniekošanu nodrošina sadzīves atkritumu apsaimniekotājs, kuru normatīvajos aktos par atkritumu apsaimniekošanu noteiktajā kārtībā ir izraudzījusies pašvaldība, kuras administratīvajā teritorijā atrodas attiecīgā osta.

III. Kuģu atkritumu pieņemšanas maksa

19. Ostas pārvalde apstiprina kuģu atkritumu pieņemšanas maksu. Tā sastāv no:

19.1. tiešās maksas par kuģu atkritumu pieņemšanu (turpmāk – tiešā maksa);

19.2. netiešās maksas par kuģu atkritumu pieņemšanu (turpmāk – netiešā maksa).

20. Netiešā maksa un tiešā maksa ietver šo noteikumu 2. pielikumā minētos elementus.

21. Ostas atkritumu pieņemšanas iekārtu ekspluatācijas izmaksas un apsaimniekošanas izmaksas sedz ostā ienākošie kuģi, maksājot netiešo maksu. Kuģi netiešo maksu maksā neatkarīgi no tā, vai tie izmanto vai neizmanto ostas atkritumu pieņemšanas iekārtas.

22. Netiešo maksu ostas pārvalde aprēķina atbilstoši ostā ienākošā kuģa kategorijai, veidam, izmēram un tilpībai.

23. Tiešo maksu (kuģu atkritumu pieņemšanas maksas daļu, ko nesedz ar netiešo maksu), ja tāda ir, ostas pārvalde nosaka atbilstoši kuģa faktiski nodoto atkritumu veidiem un daudzumam.

24. Tiešā maksa netiek iekasēta par:

24.1. kuģa atkritumu (izņemot kravu pārpalikumus) nodošanu ostas atkritumu pieņemšanas iekārtās. Tiešo maksu iekasē tikai tad, ja nodoto atkritumu apjoms pārsniedz iepriekšējā paziņojumā norādīto maksimālo atkritumu uzkrāšanas tilpņu ietilpību uz kuģa;

24.2. pasīvi izzvejoto atkritumu nodošanu.

25. Netiešo maksu nepiemēro kravu pārpalikumiem un izplūdes gāzu attīrīšanas sistēmu atkritumiem. To izmaksas kuģis sedz atkarībā no nodoto atkritumu veida un daudzuma.

26. Ostas pārvalde nodrošina, ka ar netiešo maksu tiek segta būtiska ostas atkritumu pieņemšanas iekārtu tiešo ekspluatācijas izmaksu daļa, kas atbilst vismaz 30 % no kopējām tiešajām izmaksām par faktisku kuģu atkritumu nodošanu ostas atkritumu pieņemšanas iekārtās iepriekšējā kalendāra gadā, pēc iespējas ņemot vērā arī plānotās izmaksas, kas saistītas ar paredzamo satiksmes apjomu ostā nākamajā gadā.

27. Iekasēto netiešo maksu ostas pārvalde izmanto šādiem mērķiem:

27.1. ieguldījumiem stacionārajās un pārvietojamās ostas atkritumu pieņemšanas iekārtās;

27.2. ostas atkritumu pieņemšanas iekārtu ekspluatācijas nodrošināšanai;

27.3. ostas atkritumu pieņemšanas iekārtu remontam un apkopei;

27.4. kuģu atkritumu pieņemšanai un apsaimniekošanai;

27.5. netiešajām administratīvajām izmaksām saskaņā ar šo noteikumu 2. pielikumu.

28. Ostas pārvaldei ir pienākums informēt ostas lietotājus par netiešās maksas apmēru, aprēķināšanas kārtību un izmantošanu arī tad, ja netiešā maksa ir iekļauta kopējā ostas maksā.

29. Ostas pārvaldei ir tiesības samazināt netiešo maksu, ja kuģa kapteinis var pierādīt, ka kuģa vides pārvaldība, konstrukcija, aprīkojums un apkalpošana ir tāda, ka kuģa atkritumu daudzums ir samazināts atbilstoši Komisijas 2022. gada 21. janvāra Īstenošanas regulai (ES) 2022/91, ar ko saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu (ES) 2019/883 definē kritērijus, pēc kuriem nosaka, vai kuģis rada mazāku daudzumu atkritumu un apsaimnieko savus atkritumus ilgtspējīgā un vidi saudzējošā veidā, ievērojot Starptautiskās Jūrniecības organizācijas Vadlīnijas MARPOL konvencijas V pielikuma ieviešanai to jaunākajā redakcijā.

30. Atpūtas kuģi maksā netiešo maksu par kuģu atkritumu pieņemšanu.

31. Pasīvi izzvejoto atkritumu savākšanas un apstrādes izmaksas, ja nepieciešams, sedz no ienākumiem, kas iegūti no alternatīvajām finansēšanas sistēmām, tostarp no atkritumu apsaimniekošanas shēmām un no pieejamā Eiropas Savienības, valsts vai reģionālā finansējuma.

IV. Ostas atkritumu pieņemšanas iekārtas

32. Ņemot vērā ostas lietotāju operatīvās vajadzības, ostas lielumu, ģeogrāfisko izvietojumu un ostā piestājošo kuģu veidu, ostas atkritumu pieņemšanas iekārtas uzskata par atbilstošām, ja tās spēj no kuģiem, kuri parasti izmanto attiecīgo ostu, pieņemt attiecīgā veida un daudzuma kuģu atkritumus un kravu pārpalikumus, neradot kuģim lieku kavēšanos.

33. Ja Latvijas karoga kuģa kapteinis konstatē ārvalsts ostas atkritumu pieņemšanas iekārtu neatbilstību, viņš aizpilda ziņojuma veidlapu par ostas atkritumu pieņemšanas iekārtu neatbilstību (3. pielikums) un iesniedz to valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija" (turpmāk – Latvijas Jūras administrācija). Latvijas Jūras administrācija, izmantojot veidlapas un procedūras, kas noteiktas Starptautiskās Jūrniecības organizācijas vadlīnijās ostas pieņemšanas iekārtu nodrošinātājiem un lietotājiem, par konstatēto ostas atkritumu pieņemšanas iekārtu neatbilstību nekavējoties ziņo ostas valsts kompetentajai institūcijai un Starptautiskajai Jūrniecības organizācijai.

34. Ja Valsts vides dienests (turpmāk – dienests) no citas valsts karoga kuģa kompetentās institūcijas vai kuģa kapteiņa saņem ziņojumu par ostas atkritumu pieņemšanas iekārtu neatbilstību Latvijas ostā, dienests veic izmeklēšanu par minēto iekārtu neatbilstību un, izmantojot veidlapas un procedūras, kas noteiktas Starptautiskās Jūrniecības organizācijas vadlīnijās ostas pieņemšanas iekārtu nodrošinātājiem un lietotājiem, par izmeklēšanas rezultātiem nekavējoties ziņo Starptautiskajai Jūrniecības organizācijai un kuģa karoga valsts kompetentajai institūcijai.

35. Naftas atkritumus pieņem specializētos savācējkuģos, autocisternās vai atkritumu pieņemšanas iekārtās, izmantojot īpaši šim mērķim paredzētus cauruļvadus. Naftas atkritumu pieņemšanai aizliegts izmantot cauruļvadus, kuri paredzēti citu šķidrumu pārsūknēšanai.

36. Ja ostas piestātnes ir īpaši aprīkotas kaitīgu šķidro vielu pārkraušanai, kravas nosūtītājs vai saņēmējs nodrošina šīs vielas saturošu ūdeņu pieņemšanu, kā arī paredz to uzglabāšanu un pārstrādi.

37. Kuģa notekūdeņus uz savācējkuģi vai krastā izvietotām atkritumu pieņemšanas iekārtām vai autocisternu novada pa īpaši šim mērķim paredzētiem cauruļvadiem, izmantojot kuģa atsūknēšanas sistēmu. Aizliegts notekūdeņu novadīšanai izmantot cauruļvadus, kuri paredzēti citu šķidrumu pārsūknēšanai.

38. Cauruļvadi (un cauruļvadu savienojumi), pa kuriem pārsūknē naftas atkritumus vai notekūdeņus, atbilst MARPOL konvencijas I pielikuma 13. noteikuma un IV pielikuma 10. noteikuma prasībām.

39. Jahtu ostas pārvaldītājs nodrošina kuģu atkritumu pieņemšanu no viņa pārvaldībā esošajā ostā ienākošajiem atpūtas kuģiem, tai skaitā no jahtām.

40. Jahtu ostas pārvaldītājs nodrošina viņa pārvaldībā esošās ostas aprīkošanu ar:

40.1. tualetēm, kuras darbojas visu diennakti;

40.2. vismaz tādiem atsevišķiem konteineriem, kas paredzēti pārtikas atkritumiem, papīram, plastmasas atkritumiem un citiem sadzīves atkritumiem, kā arī kuģa ekspluatācijas atkritumiem.

V. Atbrīvojumi

41. Kuģus, kuri ir iesaistīti regulārā satiksmē un bieži un regulāri piestāj konkrētajā ostā, ostas pārvalde pēc saskaņošanas ar dienestu var atbrīvot no šo noteikumu 8., 9. un 21. punktā minēto prasību izpildes, ja ir nodrošināta šo kuģu atkritumu nodošana un samaksa par to ostās, kuras atrodas kuģa maršrutā, un ja ir izpildīti šādi nosacījumi:

41.1. pastāv vienošanās par atkritumu nodošanu un samaksu par to ostā, kura ietilpst kuģa maršrutā, un:

41.1.1. to pierāda parakstīts līgums ar ostu vai atkritumu apsaimniekotāju un atkritumu nodošanas kvītis;

41.1.2. par to ir paziņots visām kuģa maršruta ostām;

41.1.3. to ir akceptējusi osta, kurā notiek kuģu atkritumu nodošana un maksāšana un kura var būt Eiropas Savienības vai cita osta, kurā ir pieejamas piemērotas iekārtas, pamatojoties uz informāciju, kas elektroniski paziņota Eiropas Savienības SafeSeaNet sistēmā un GISIS sistēmā;

41.2. atbrīvojums nerada negatīvu ietekmi uz kuģošanas drošumu, veselību, sadzīves vai darba apstākļiem uz kuģa vai uz jūras vidi.

42. Lai kuģi, kas ir iesaistīts regulārā satiksmē un bieži un regulāri piestāj konkrētajā ostā, atbrīvotu no šo noteikumu 8., 9. un 21. punktā minēto prasību izpildes, kuģa kapteinis, kuģa īpašnieks vai kuģa operators iesniedz ostas pārvaldei attiecīgu iesniegumu. Iesniegumā norāda:

42.1. ostu, kurā kuģis regulāri nodod kuģa atkritumus;

42.2. cik bieži kuģis ienāk ostā;

42.3. reisa ilgumu;

42.4. kuģa atkritumu uzkrāšanas tilpņu vai konteineru ietilpību;

42.5. šo noteikumu 41.1. apakšpunktā minēto informāciju.

43. Ostas pārvalde kuģim, kas ir iesaistīts regulārā satiksmē, bieži un regulāri piestāj konkrētajā ostā un atbilst šo noteikumu 41. punktā minētajām prasībām, izsniedz šo noteikumu 4. pielikumā minēto atbrīvojuma piešķiršanas sertifikātu (turpmāk – atbrīvojuma sertifikāts).

44. Ostas pārvalde elektroniski paziņo Eiropas Savienības SafeSeaNet sistēmā šo noteikumu 4. pielikumā minēto informāciju par kuģiem, kuri ir saņēmuši atbrīvojuma sertifikātu. Ostas pārvalde nekavējoties informē dienestu par katru kuģi, kuram ir izsniegts atbrīvojuma sertifikāts.

45. Dienests informē Baltijas jūras vides aizsardzības komisiju (turpmāk – Helsinku komisija) par kuģiem, kuri ir atbrīvoti no šo noteikumu 9. un 21. punktā minēto prasību izpildes.

46. Neatkarīgi no piešķirtā atbrīvojuma kuģis nedodas uz nākamo ostu, ja tam nav atbilstoši regulai (ES) 2022/89 noteiktas pietiekamas kuģa atkritumu uzkrāšanas tilpņu ietilpības, lai visus uzkrātos un plānotajā kuģa reisā uzkrājamos kuģa atkritumus uzglabātu līdz nākamajai ostai.

47. Attiecīgās ostas pārvalde un dienests kontrolē šo noteikumu 41. punktā minēto nosacījumu izpildi. Ja dienests konstatē neatbilstību, tas nekavējoties ziņo attiecīgajai ostas pārvaldei.

48Ja konstatēts, ka netiek pildīts kāds no šo noteikumu 41. punktā minētajiem nosacījumiem, attiecīgās ostas pārvalde pēc saskaņošanas ar dienestu pieņem lēmumu anulēt atbrīvojuma sertifikātu un par pieņemto lēmumu nekavējoties elektroniski paziņo Eiropas Savienības SafeSeaNet sistēmā.

VI. Informācija par kuģu atkritumu pieņemšanu un kontroli

49. Kuģa kapteinis nodrošina, lai kuģu atkritumu reģistrācijas žurnālā, naftas operāciju žurnālā vai kravas operāciju žurnālā ieraksti par kuģu atkritumu un kravu pārpalikumu nodošanu ostā tiktu izdarīti atbilstoši MARPOL konvencijas prasībām. Ja uz kuģi neattiecas MARPOL konvencijas prasības par kuģu atkritumu reģistrācijas žurnālu, naftas operāciju žurnālu vai kravas operāciju žurnālu, minētos ierakstus izdara kuģa žurnālā.

50. Pieņemot kuģu atkritumus, pārvietojamo un stacionāro atkritumu pieņemšanas iekārtu operators vai kuģu atkritumu apsaimniekotājs, vai tās ostas pārvalde, kurā atkritumi ir nodoti, izsniedz kuģa kapteinim atkritumu nodošanas kvīti.

51. Pārvietojamo un stacionāro atkritumu pieņemšanas iekārtu operators vai kuģu atkritumu apsaimniekotājs, vai tās ostas pārvalde, kurā atkritumi ir nodoti, atkritumu nodošanas kvīts informāciju ievada kuģu atkritumu pieņemšanas elektroniskajā sistēmā. Ja attiecīgais kuģa kapteinis tam piekrīt, arī šo noteikumu 50. punktā minēto atkritumu nodošanas kvīts izsniegšanu kuģa kapteinim var veikt kuģu atkritumu pieņemšanas elektroniskajā sistēmā.

52. Ja uz kuģi attiecas normatīvajos aktos par ostu formalitātēm noteiktais pienākums iesniegt iepriekšēju paziņojumu, kuģa aģents vai, ja tāda nav, kuģošanas kompānija vai kuģa kapteinis, pirms kuģis atstāj ostu vai tiklīdz ir saņemta atkritumu nodošanas kvīts, iesniedz SKLOIS sistēmā atkritumu nodošanas kvīts informāciju.

53. Kuģa kapteinis nodrošina, ka saņemtā atkritumu nodošanas kvīts kopā ar ierakstiem atbilstīgajos kuģa žurnālos ir pieejama uz kuģa vismaz divus gadus no informācijas saņemšanas brīža, un pēc pieprasījuma to dara pieejamu kompetentajām iestādēm.

54. Šo noteikumu 50. punktu nepiemēro šo noteikumu 18. punktā minētajām ostām vai piestātnēm. Minēto ostu vai piestātņu nosaukumus un atrašanās vietas koordinātas dienests elektroniski paziņo Eiropas Savienības SafeSeaNet sistēmā.

55. Dienests apkopo informāciju par kuģu atkritumu apsaimniekošanu Latvijas ostās.

56. Ja kuģis nav nodevis kuģa atkritumus ostā šajos noteikumos noteiktajā kārtībā, kuģu un ostu kontroles inspektori aiztur kuģi līdz brīdim, kad ir pabeigts izvērtējums par kuģu atkritumu nodošanas atbilstību šiem noteikumiem un kuģa atkritumi ir nodoti atbilstoši šo noteikumu prasībām.

57. Ja kuģis ir izgājis jūrā un nav nodevis kuģa atkritumus ostā šajos noteikumos noteiktajā kārtībā, dienests par to informē Krasta apsardzes dienestu. Krasta apsardzes dienests informē attiecīgo nākamās ostas kompetento iestādi atbilstoši normatīvajiem aktiem par Latvijas ūdeņu izmantošanas kārtību un kuģošanas režīmu tajos.

58. Ostas atkritumu pieņemšanas iekārtu operators vai atkritumu apsaimniekotājs nodrošina, ka atbilstoši Komisijas 2022. gada 21. janvāra Īstenošanas regulas (ES) 2022/92, ar ko nosaka noteikumus par to, kā piemērojama Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2019/883, ciktāl tā attiecas uz monitoringa datu metodikām un pasīvi izzvejotu atkritumu ziņošanas formātu (turpmāk – regula (ES) 2022/92), pielikuma 3. tabulai tiek vākti uzraudzības dati par pasīvi izzvejoto atkritumu apjomu un daudzumu, un līdz pārskata gadam sekojošā saimnieciskā gada 15. martam nosūta dienestam apkopoto informāciju (5. pielikums) par iepriekšējā gadā pieņemtajiem pasīvi izzvejotajiem atkritumiem. Dienests apkopo ostas atkritumu pieņemšanas iekārtu operatoru vai atkritumu apsaimniekotāju iesniegtos datus un regulā (ES) 2002/92 noteiktajā termiņā paziņo tos Eiropas Komisijai.

59. Ostas atkritumu pieņemšanas iekārtu operators vai kuģu atkritumu apsaimniekotājs, vai tās ostas pārvalde, kurā atkritumi ir nodoti, katru ceturksni elektroniski iesniedz dienestam pārskatu par kuģu atkritumu pieņemšanu (6. pielikums). Pārskatu iesniedz šādos termiņos:

59.1. par laikposmu no kārtējā gada 1. janvāra līdz 31. martam – līdz kārtējā gada 30. aprīlim;

59.2. par laikposmu no kārtējā gada 1. aprīļa līdz 30. jūnijam – līdz kārtējā gada 30. jūlijam;

59.3. par laikposmu no kārtējā gada 1. jūlija līdz 30. septembrim – līdz kārtējā gada 31. oktobrim;

59.4. par laikposmu no kārtējā gada 1. oktobra līdz 31. decembrim – līdz nākamā gada 31. janvārim.

60. Papildus prasībām, kas noteiktas normatīvajos aktos par jūras zvejas kuģu drošību attiecībā uz piesārņojuma ar atkritumiem novēršanu, zvejas kuģi, kuri veic zveju aiz piekrastes joslas un kuru garums ir 12 metru un lielāks, nodrošina pasīvi izzvejoto atkritumu dalītu vākšanu uz kuģa.

61. Dienests kontrolē šo noteikumu prasību ievērošanu attiecībā uz kuģu atkritumu pieņemšanu un kuģu atkritumu nodošanu, pirms kuģis atstāj ostu. 

62. Dienests šo noteikumu 61. punktā minēto kuģu kontroli nodrošina tādā apmērā, kas atbilst vismaz 15 % no Latvijas ostās iepriekšējo triju gadu laikā piestājušo atsevišķo tādu kuģu vidējā skaita, uz kuriem attiecas normatīvie akti par ostu formalitātēm attiecībā uz iepriekšēja paziņojuma iesniegšanu.

63. Dienests pārbaudāmo kuģu atlasi veic atbilstoši Komisijas 2022. gada 21. janvāra Īstenošanas regulai (ES) 2022/90, ar ko nosaka noteikumus par to, kā piemērojama Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2019/883, ciktāl tā attiecas uz detalizētajiem elementiem Savienības uz risku balstītajā mehānismā, ar kuru kuģus atlasa inspicēšanai. Dienests atbilstoši iespējām kontrolē arī kuģus, uz kuriem neattiecas normatīvie akti par ostu formalitātēm attiecībā uz iepriekšēja paziņojuma iesniegšanu.

64. Dienests informāciju par veikto kuģa kontroli, tai skaitā informāciju par neatbilstībām un izdotajiem kuģa atiešanas aizlieguma rīkojumiem, nekavējoties ievada Eiropas Komisijas uzturētajā inspekciju datubāzē (THETIS-EU), tiklīdz ir veikta viena vai vairākas no šādām darbībām:

64.1. pabeigts pārbaudes akts;

64.2. atcelts kuģa atiešanas aizlieguma rīkojums;

64.3. konstatēts, ka kuģim ir piešķirts atbrīvojums atbilstoši šiem noteikumiem.

VII. Kuģu atkritumu pieņemšanas un apsaimniekošanas plānu izstrādes kārtība

65. Ostas pārvalde attiecīgajai ostai izstrādā kuģu atkritumu pieņemšanas un apsaimniekošanas plānu (turpmāk – kuģu atkritumu apsaimniekošanas plāns) piecu gadu periodam, pirms apstiprināšanas nodrošinot tā apspriešanu ar iesaistītajām pusēm un ieinteresētajām personām.

66. Vairāku ostu pārvaldes var izstrādāt kopīgu kuģu atkritumu apsaimniekošanas plānu, katrai ostai plānā paredzot atsevišķu nodaļu par kuģu atkritumu apsaimniekošanu un ievērojot katras ostas vajadzības pēc ostas atkritumu pieņemšanas iekārtām. Kuģu atkritumu apsaimniekošanas plānu apstiprina ostas valde. Ja vairāku ostu pārvaldes ir izstrādājušas kopīgu plānu, to apstiprina katras ostas valde vai ostas pārvaldi nodrošinošā institūcija.

67. Kuģu atkritumu apsaimniekošanas plāns atbilstoši ostas lielumam un ostā ienākošo kuģu veidiem attiecas uz visu veidu atkritumiem no kuģiem, kas parasti piestāj ostā.

68. Izstrādājot kuģu atkritumu apsaimniekošanas plānu, ostas pārvalde ņem vērā:

68.1. Starptautiskās Jūrniecības organizācijas rekomendācijas par atkritumu pieņemšanas iekārtām ostās;

68.2. 1992. gada 9. aprīļa Konvencijas par Baltijas jūras reģiona jūras vides aizsardzību prasības un Helsinku komisijas rekomendācijas.

69. Kuģu atkritumu apsaimniekošanas plānā iekļauj:

69.1. kuģu atkritumu apsaimniekošanas kārtību ostā, tai skaitā šādus detalizētus aprakstus:

69.1.1. ostas atkritumu pieņemšanas iekārtu nepieciešamības novērtējumu, ņemot vērā to kuģu vajadzības, kuri parasti piestāj ostā;

69.1.2. informāciju par ostas atkritumu pieņemšanas iekārtu tipu un jaudu;

69.1.3. kuģu atkritumu pieņemšanas un savākšanas procedūru aprakstu;

69.1.4. informāciju par netiešās maksas un tiešās maksas piemērošanu (2. pielikums);

69.1.5. procedūras aprakstu, saskaņā ar kuru ziņo par ostas atkritumu pieņemšanas iekārtu iespējamu neatbilstību;

69.1.6. procedūras aprakstu, saskaņā ar kuru notiek kuģu atkritumu apsaimniekošanas plāna projekta apspriešana ar ostas lietotājiem, atkritumu apsaimniekotājiem, termināļu operatoriem un citām ieinteresētajām personām;

69.1.7. pārskatu par to atkritumu veidiem un daudzumiem, kas pieņemti no kuģiem un apstrādāti ostas atkritumu pieņemšanas iekārtās;

69.2. papildus šo noteikumu 69.1. apakšpunktā minētajai informācijai kuģu atkritumu apsaimniekošanas plānos ietver arī:

69.2.1. attiecīgo tiesību aktu kopsavilkumu, kā arī procedūru un formalitātes kuģu atkritumu nodošanai ostas atkritumu pieņemšanas iekārtās;

69.2.2. informāciju par personām, kuras ir atbildīgas par atkritumu apsaimniekošanas plāna ieviešanu un izpildi;

69.2.3. specifiskām MARPOL konvencijas pielikumos minēto atkritumu kategoriju plūsmām (piemēram, plastmasa, nafta, pasīvi izzvejotie atkritumi) ostā paredzētā priekšapstrādes aprīkojuma un procesu aprakstu, kā arī kaitīgas šķidras vielas saturošu ūdeņu priekšapstrādei paredzētā aprīkojuma un procesu aprakstu (ostās, kurās notiek kaitīgu šķidru vielu izkraušana un tvertņu pirmsmazgāšana);

69.2.4. informāciju par metodēm, kuras izmanto, lai noteiktu atkritumu pieņemšanas iekārtu noslogojuma patieso apmēru;

69.2.5. informāciju par metodēm, kuras izmanto dažādu atkritumu plūsmu apsaimniekošanā un kuģu nodoto atkritumu apjomu reģistrēšanā.

70. Ostas pārvalde kuģu atkritumu apsaimniekošanas plānu pirms tā apstiprināšanas saskaņo ar dienestu. Ostas pārvalde nodrošina, ka kuģu atkritumus ostā apsaimnieko atbilstoši kuģu atkritumu apsaimniekošanas plānam.

71. Ostas pārvalde atbilstoši iespējām nodrošina, ka kuģu atkritumu pieņemšanas, savākšanas, glabāšanas, apstrādes un apglabāšanas procedūras ostā atbilst vides pārvaldības programmai saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 25. novembra Regulu Nr. 1221/2009 par organizāciju brīvprātīgu dalību Kopienas vides vadības un audita sistēmā (EMAS), kā arī par Regulas (EK) Nr. 761/2001 un Komisijas Lēmumu 2001/681/EK un 2006/193/EK atcelšanu.

72. Ostas pārvalde kuģu atkritumu apsaimniekošanas plānu atjauno ne retāk kā reizi piecos gados, kā arī tad, ja notiek būtiskas izmaiņas ostas darbībā. Par būtiskām izmaiņām ostas darbībā uzskata tādas izmaiņas, kas ietekmē atkritumu apsaimniekošanas plāna atbilstību un īstenošanu, piemēram, ostas darbības būtiska paplašināšanās, pārkrauto kravu veidu un apjomu izmaiņas, ienākošo kuģu daudzuma un tipa izmaiņas, atkritumu apsaimniekošanas sistēmas būtiskas izmaiņas, izmaiņas pieprasījumā pēc ostas atkritumu pieņemšanas iekārtām un nodrošinājumā ar tām un jaunas attīrīšanas iekārtas uz kuģiem. Ostas valde vai ostas pārvaldīšanu nodrošinošā institūcija pēc saskaņošanas ar dienestu apstiprina atjaunoto kuģu atkritumu apsaimniekošanas plānu.

73. Ja šo noteikumu 72. punktā minētajā piecu gadu laikposmā nekādas būtiskas izmaiņas ostas darbībā nav notikušas, kuģu atkritumu apsaimniekošanas plāna atkārtota apstiprināšana var izpausties kā esošā kuģu atkritumu apsaimniekošanas plāna apstiprināšana. Ostas pārvalde par esošā atkritumu apsaimniekošanas plāna atkārtotu apstiprināšanu informē dienestu.

74. Ostas pārvalde nodrošina, lai visiem ostas lietotājiem būtu publiski pieejama šāda informācija latviešu un angļu valodā:

74.1. atkritumu pieņemšanas iekārtu atrašanās vietas apraksts un shēma vai karte, kā arī darba laiks;

74.2. kuģu atkritumu saraksts, kurus pieņem ostā;

74.3. ziņas par atkritumu apsaimniekotājiem (nosaukums, adrese un tālruņa numurs), kā arī par to piedāvātajiem pakalpojumiem;

74.4. atkritumu nodošanas procesa (procedūru) apraksts;

74.5. kārtība, kādā veicama samaksa par kuģu atkritumu pieņemšanu, tai skaitā izmaksu atgūšanas sistēmas apraksts, tostarp – attiecīgā gadījumā – atkritumu apsaimniekošanas shēmas un fondi (2. pielikums);

74.6. kārtība, kādā ziņo par atkritumu pieņemšanas iekārtu neatbilstību;

74.7. atgādinājums par pareizas kuģu atkritumu un kravas pārpalikumu nodošanas svarīgumu.

75. Šo noteikumu 74.1., 74.2., 74.3., 74.4. un 74.5. apakšpunktā minēto informāciju ostas pārvalde norāda ostas tīmekļvietnē un pastāvīgi atjaunina. Dienests šo noteikumu 74.1., 74.2., 74.3., 74.4. un 74.5. apakšpunktā minēto informāciju paziņo Eiropas Savienības SafeSeaNet sistēmā un pastāvīgi atjaunina.

76. Dienests kontrolē, kā ostas pārvalde īsteno kuģu atkritumu apsaimniekošanas plānu.

77. Šo noteikumu 18. punktā minētās ostas pārvalde var neizstrādāt kuģu atkritumu apsaimniekošanas plānu, ja ostas pārvalde par ostas atkritumu pieņemšanas iekārtās pieņemto kuģu atkritumu apsaimniekošanu ir noslēgusi līgumu ar sadzīves atkritumu apsaimniekotāju, kuru normatīvajos aktos par atkritumu apsaimniekošanu noteiktajā kārtībā ir izraudzījusies pašvaldība, kuras administratīvajā teritorijā atrodas attiecīgā osta.

78. Šo noteikumu 18. punktā minētās ostas pārvalde nodrošina, ka informācija par atkritumu apsaimniekošanas sistēmu ostā atbilstoši šo noteikumu 74.3. apakšpunktam ir pieejama minētās ostas izmantotājiem, kā arī informē dienestu par to, ka netiks izstrādāts attiecīgās ostas kuģu atkritumu apsaimniekošanas plāns.

79. Šo noteikumu 77. punktā minēto ostu nosaukumus un atrašanās vietas dienests elektroniski paziņo Eiropas Savienības SafeSeaNet sistēmā.

VIII. Noslēguma jautājumi

80. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2002. gada 8. oktobra noteikumus Nr. 455 "Kuģu radīto atkritumu un piesārņoto ūdeņu pieņemšanas kārtība un kuģu radīto atkritumu apsaimniekošanas plānu izstrādes kārtība" (Latvijas Vēstnesis, 2002, 159. nr.; 2004, 204. nr.; 2006, 26. nr.; 2009, 92. nr.; 2014, 236. nr.; 2018, 251. nr.).

81. Līdz 2023. gada 1. jūlijam ostas pārvalde pārskata kuģu atkritumu apsaimniekošanas plānu, kurš apstiprināts līdz šo noteikumu spēkā stāšanās brīdim, un atjaunina to vai izstrādā jaunu kuģu atkritumu apsaimniekošanas plānu atbilstoši šo noteikumu prasībām.

82. Šo noteikumu 51. punkts stājas spēkā 2024. gada 1. janvārī.

82.1 Šo noteikumu 51. punktā minētā iespēja par kuģa atkritumu nodošanu ziņot elektroniskajā sistēmā tiek īstenota pēc elektroniskās sistēmas ieviešanas. Līdz attiecīgās sistēmas ieviešanai atkritumu nodošanas kvīti (šo noteikumu 1. pielikums) aizpilda un dienestam un ostas kapteinim nosūta atbilstoši Ministru kabineta 2002. gada 8. oktobra noteikumu Nr. 455 "Kuģu radīto atkritumu un piesārņoto ūdeņu pieņemšanas kārtība un kuģu radīto atkritumu apsaimniekošanas plānu izstrādes kārtība" 31. punktā minētajām prasībām.

(MK 02.04.2024. noteikumu Nr. 207 redakcijā)

83. Šo noteikumu 52. punkts stājas spēkā 2024. gada 1. janvārī.

84. Līdz 2023. gada 31. decembrim atkritumu nodošanas kvīti aizpilda un dienestam un ostas kapteinim nosūta atbilstoši Ministru kabineta 2002. gada 8. oktobra noteikumu Nr. 455 "Kuģu radīto atkritumu un piesārņoto ūdeņu pieņemšanas kārtība un kuģu radīto atkritumu apsaimniekošanas plānu izstrādes kārtība" 31. punktā minētajām prasībām.

Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu

Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 17. aprīļa Direktīvas 2019/883/ES par ostas atkritumu pieņemšanas iekārtām kuģu atkritumu nodošanai un ar ko groza Direktīvu 2010/65/ES un atceļ Direktīvu 2000/59/EK.

Ministru prezidents A. K. Kariņš

Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministrs A. T. Plešs
1. pielikums
Ministru kabineta
2022. gada 22. marta
noteikumiem Nr. 193
Atkritumu nodošanas kvīts
1. Ziņas par ostas atkritumu pieņemšanas iekārtu un ostu
1.1.Atrašanās vieta/termināļa nosaukums 
1.2.Ostas atkritumu pieņemšanas iekārtas nodrošinātājs(-i) 
1.3.Atkritumu apstrādes iekārtas nodrošinātājs(-i), ja atšķiras no 1.2. punktā minētā 
1.4.Atkritumu nodošanas datums un laiks

no _________________________

līdz _________________________

2. Informācija par kuģi

2.1. Kuģa vārds2.5. Īpašnieks vai operators
2.2. IMO numurs

2.6. Identifikācijas numurs vai burti

MMSI (jūras mobilā dienesta identifikācijas) numurs

 

2.3. Bruto tilpība2.7. Karoga valsts
2.4. Kuģa tips:
Naftas tankkuģis Ķīmiskais tankkuģis Beramkravu kuģis Konteinerkuģis
Cits kravas kuģis Pasažieru kuģis Ro-ro Cits (norādiet) _______________

3. Pieņemto atkritumu veids un daudzums

MARPOL konvencijas I pielikums – NaftaDaudzums (m3) MARPOL konvencijas V pielikums – AtkritumiDaudzums (m3)
Naftu saturoši sateču ūdeņi A. Plastmasa 
Naftu saturošas atliekas (naftas nosēdumi) B. Pārtikas atkritumi 
Naftu saturoši tanku mazgājamie ūdeņi C. Sadzīves atkritumi (piemēram, papīra izstrādājumi, lupatas, stikls, metāls, pudeles, māla un fajansa izstrādājumi) 
Netīrie balasta ūdeņi 
Nogulsnējumi un naftas nosēdumi pēc tanku mazgāšanas D. Cepamā eļļa 
Citi (norādiet) E. Atkritumu dedzināmās krāsns pelni 
  F. Ekspluatācijas atkritumi 
MARPOL konvencijas II pielikums – Kaitīgas šķidrās vielas (NLS)Daudzums (m3) un nosaukums*G. Dzīvnieku kautķermeņi 
X kategorijas vielas H. Zvejas rīki 
Y kategorijas vielas I. Elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumi 
Z kategorijas vielas J. Kravu pārpalikumi** (nebīstami jūras videi) 
OS – Citas vielas (norādiet) K. Kravu pārpalikumi** (bīstami jūras videi) 
MARPOL konvencijas IV pielikums – NotekūdeņiDaudzums (m3)MARPOL konvencijas VI pielikums – Gaisu piesārņojošas vielasDaudzums (m3)
Notekūdeņi Ozona slāni noārdošās vielas un aprīkojums, kas satur šādas vielas 
  Izplūdes gāzu attīrīšanas atliekas 
  Citi atkritumi, uz kuriem neattiecas MARPOL konvencijaDaudzums (m3)
  Pasīvi izzvejoti atkritumi 

Piezīmes.

1. * Norādiet attiecīgās kaitīgās šķidrās vielas oficiālo kravas nosaukumu.

2. ** Norādiet sauskravas oficiālo kravas nosaukumu.

3. Ostas atkritumu pieņemšanas iekārtu nodrošinātāja ieceltais pārstāvis izsniedz šo kvīti tā kuģa kapteinim, kas nodevis atkritumus saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 22. marta noteikumu 193 "Kuģu atkritumu pieņemšanas kārtība un kuģu atkritumu apsaimniekošanas plānu izstrādes kārtība" 9. punktu.

4. Šo kvīti glabā uz kuģa kopā ar attiecīgo naftas operāciju žurnālu, kravas operāciju žurnālu, atkritumu reģistrācijas žurnālu vai atkritumu apsaimniekošanas plānu atbilstoši MARPOL konvencijai.

2. pielikums
Ministru kabineta
2022. gada 22. marta
noteikumiem Nr. 193
Izmaksu un neto ieņēmumu kategorijas saistībā ar ostas atkritumu pieņemšanas iekārtu ekspluatāciju un administrēšanu
1. Tiešās izmaksas2. Netiešās izmaksas3. Neto ieņēmumi
Tiešās ekspluatācijas izmaksas saistībā ar kuģu atkritumu faktisku nodošanu, tostarp turpmāk norādītās izmaksu pozīcijas:Netiešās administratīvās izmaksas, kas rodas ostas sistēmas pārvaldē, tostarp turpmāk norādītās izmaksu pozīcijas:Neto ieņēmumi no atkritumu apsaimniekošanas shēmām un pieejamā valsts/reģionālā finansējuma, tostarp turpmāk norādītie ieņēmumu elementi:
1.1. Ostas atkritumu pieņemšanas iekārtu infrastruktūras nodrošināšana, tostarp konteineri, cisternas, apstrādes instrumenti, baržas, kravas automobiļi, atkritumu pieņemšanas iekārtas, apstrādes iekārtas2.1. Atkritumu pieņemšanas un apsaimniekošanas plāna izstrāde un apstiprināšana, tostarp jebkādas minētā plāna un tā īstenošanas revīzijas3.1. Neto finansiālie ieguvumi, ko sniedz paplašinātas ražotāja atbildības shēmas
1.2. Koncesijas saistībā ar objekta nomu (attiecīgā gadījumā) vai ar aprīkojuma nomu, kas nepieciešams ostas atkritumu pieņemšanas iekārtu ekspluatācijai2.2. Atkritumu pieņemšanas un apsaimniekošanas plāna atjaunināšana, tostarp darbaspēka izmaksas un konsultāciju izmaksas attiecīgā gadījumā3.2. Citi neto ieņēmumi no atkritumu apsaimniekošanas (piemēram, pārstrādes) shēmām
1.3. Ostas atkritumu pieņemšanas iekārtu faktiskā ekspluatācija: kuģu atkritumu savākšana, atkritumu transportēšana no ostas atkritumu pieņemšanas iekārtām uz galīgo apstrādi, ostas atkritumu pieņemšanas iekārtu apkope un tīrīšana, darbaspēka izmaksas, tostarp virsstundu izmaksas, elektroenerģija, atkritumu analīze un apdrošināšana2.3. Apspriešanas procedūru organizēšana atkritumu pieņemšanas un apsaimniekošanas plāna (atkārtotai) novērtēšanai3.3. Finansējums no Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda (EJZF)
1.4. Kuģu atkritumu sagatavošana atkārtotai izmantošanai, pārstrādei vai apglabāšanai, tostarp atkritumu dalīta savākšana2.4. Paziņošanas un izmaksu atgūšanas sistēmu pārvaldība, tostarp samazinātu maksu piemērošana "zaļajiem kuģiem", IT sistēmu nodrošināšana ostas līmenī, statistiskā analīze un saistītās darbaspēka izmaksas3.4. Cits finansējums vai subsīdijas, kas ostām pieejamas atkritumu apsaimniekošanas un zivsaimniecības jomā
1.5. Administrēšana: rēķinu sagatavošana, atkritumu nodošanas kvīšu izsniegšana kuģiem, ziņošana2.5. Publiskā iepirkuma procedūru organizēšana ostas atkritumu pieņemšanas iekārtu nodrošināšanai, kā arī nepieciešamo atļauju izsniegšana ostas atkritumu pieņemšanas iekārtu nodrošināšanai ostās 
 2.6. Ostu lietotāju informēšana ar bukletiem, izkārtņu un plakātu izvietošanu ostā vai informācijas publicēšanu ostas tīmekļvietnē un Ministru kabineta 2022. gada 22. marta noteikumu 193 "Kuģu atkritumu pieņemšanas kārtība un kuģu atkritumu apsaimniekošanas plānu izstrādes kārtība" (turpmāk – noteikumi) 74. punktā prasītās informācijas elektroniska nosūtīšana 
 2.7. Atkritumu apsaimniekošanas shēmu pārvaldība: paplašinātas ražotāja atbildības shēmas, pārstrāde, pieteikšanās valsts/reģionālajiem fondiem un to īstenošana 
 2.8. Citas administratīvās izmaksas: atbrīvojumu uzraudzīšanas un elektroniskās ziņošanas izmaksas atbilstoši noteikumu 44., 47. un 48. punktam 
3. pielikums
Ministru kabineta
2022. gada 22. marta
noteikumiem Nr. 193
Ziņojuma veidlapa par ostas atkritumu pieņemšanas iekārtu neatbilstību
REPORT FORM ON NON-COMPLIANCE OF PORT WASTE RECEPTION FACILITIES1
1. Informācija par kuģi
Ship particulars
1.1. kuģa vārds 
Name of ship 
1.2. īpašnieks vai operators 
Owner or operator 
1.3. identifikācijas numurs vai burti 
Distinctive number or letters 
1.4. IMO identifikācijas numurs 
IMO identification number2 
1.5. bruto tilpība 
Gross tonnage 
1.6. pieraksta osta 
Port of registry 
1.7. karoga valsts 
Flag State3 
1.8. kuģa tips 
Type of ship 
 Naftas tankkuģis/ Oil tanker Ķīmiskais tankkuģis/ Chemical tanker
 Beramkravu kuģis/ Bulk carrier Cits kravas kuģis/ Other cargo ship
 Pasažieru kuģis/ Passenger ship Cits (norādiet)/ Other (specify) ___________

2. Informācija par ostu
Port particulars

2.1. valsts 
Country 
2.2. ostas vai rajona nosaukums 
Name of port or area  
2.3. atrašanās vieta/ termināļa nosaukums (piemēram, piestātne/ terminālis/ mols) 
Location/ terminal name (e. g. berth/ terminal/ jetty) 
 
2.4. ostas atkritumu pieņemšanas iekārtu apsaimniekošanas komercsabiedrības nosaukums (ja nepieciešams)
 
Name of company operating the port waste reception facility (if applicable)

2.5. operāciju veids ostā
Type of port operation:

 Izkraušanas osta/ Unloading port Iekraušanas osta/ Loading port
 Kuģu būvētava/ Shipyard Cits (norādiet)/ Other (specify)
2.6. datums, kad kuģis ienācis ostā 
Date of arrival__/__/____ (dd/mm/yyyy)
2.7. notikuma datums 
Date of occurrence__/__/____ (dd/mm/yyyy)
2.8. datums, kad kuģis izgājis no ostas 
Date of departure__/__/____ (dd/mm/yyyy)

3. Pieņemšanas iekārtu neatbilstība
Non-compliance of facilities

3.1. kuģu radīto atkritumu / pārpalikumu daudzums un veids, attiecībā uz kuriem tika konstatēta ostas atkritumu pieņemšanas iekārtu neatbilstība, un radušās problēmas veids
Type and amount of wastes/ residues for which the port waste reception facility was inadequate and nature of problems encountered

Atkritumu/ pārpalikumu veids
Type of wastes/ residues
Nododamo atkritumu daudzums
Amount for discharge (m3)
Nepieņemto atkritumu daudzums
Amount not accepted (m3)

ProblēmasProblems encountered

Norādiet radušos problēmu, izmantojot vienu vai vairākus attiecīgos koda burtus
Indicate the problems encountered by using one or more of the following code letters, as appropriate.

A – Iekārtas nav pieejamas/ No facility available

B – Nepamatota kavēšanās/ Undue delay

C – Iekārtu izmantošana tehniski nav iespējama/ Use of facility technically not possible

D – Neērta atrašanās vieta / Inconvenient location

E – Kuģim bija jāmaina piestātne, izraisot kavēšanos/ papildu izmaksas/ Vessel had to shift berth involving delay/ cost

F – Nepamatotas iekārtu izmantošanas izmaksas/ Unreasonable charges for use of facilities

G – Citas (lūdzu, norādiet 3.2. punktā)/ Other (please specify in paragraph 3.2)

MARPOL I pielikums
MARPOL Annex I-related
   
Sateču ūdeņi
Oily bilge water
   
Naftas atliekas (nosēdumi)
Oily residues (sludge)
   
Naftu saturoši kravas tanku mazgājamie ūdeņi
Oily tank washings (slops)
   
Netīrie balasta ūdeņi
Dirty ballast water
   
Naftas nosēdumi pēc kravas tanku mazgāšanas
Scale and sludge from tank cleaning
   
Citi (lūdzu, norādiet ………….)
Other (please specify ………..)
   
MARPOL II pielikums
MARPOL Annex II-related
   
Kaitīgās šķidrās vielas no tilpņu mazgāšanas, kuras paredzēts nodot
Category of NLS4 residue/ water mixture for discharge to facility from tank washings
   
X kategorijas viela
Category X substance
   
Y kategorijas viela
Category Y substance
   
Z kategorijas viela
Category Z substance
   
MARPOL IV pielikums
MARPOL Annex IV-related
   
Notekūdeņi
Sewage
   
MARPOL V pielikums
MARPOL Annex V-related
   
A. Plastmasa
Plastics
   
B. Pārtikas atkritumi
Food waste
   
C. Sadzīves atkritumi (piemēram, papīra izstrādājumi, lupatas, stikls, metāls, pudeles, trauki)
Domestic wastes (e. g. paper products, rags, glass, metal, bottles, crockery, etc.)
   
D. Cepamā eļļa
Cooking oil
   
E. Pelni no atkritumu dedzināmās krāsns
Incinerator ashes
   
F. Ekspluatācijas atkritumi
Operational waste
   
G. Dzīvnieku kautķermeņi (arī dzīvnieku līķi)
Animal carcasses
   
H. Zvejas rīki
Fishing gear
   
I. Elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumi
E-waste
   
J. Kravas pārpalikumi (nebīstami jūras videi)
Cargo residues (non-HME)
   
K. Kravas pārpalikumi (bīstami jūras videi)
Cargo residues (HME)5
   
MARPOL VI pielikums
MARPOL Annex VI-related
   
Ozona slāni noārdošas vielas un šādas vielas saturošs aprīkojums
Ozone-depleting substances and equipment containing such substances
   
Izplūdes gāzu attīrīšanas procesā radušies atlikumi
Exhaust gas-cleaning residues
   
 
3.2. papildu informācija par tabulā norādītajām problēmām
Additional information with regard to the problems identified in the above table
 
 
 
3.3. vai problēma tika pārrunāta ar ostas atkritumu apsaimniekotāju, vai par to ir ziņots ostas atkritumu apsaimniekotājam?
Did you discuss these problems or report them to the port waste manager?
 Jā/Yes   Nē/No
 
Ja "Jā", lūdzu, norādiet, ar ko tika pārrunāts vai kam ziņots
If Yes, with whom (please specify)

 

 
 
 
Ja "Jā", lūdzu, norādiet, kāda bija ostas atkritumu apsaimniekotāja atbilde uz jūsu aizrādījumiem
If Yes, please specify what was the response of the port waste manager to your concerns

 

 
 
 
3.4. vai iesniedzāt iepriekšēju paziņojumu (saskaņā ar ostas noteikumiem) par kuģa prasībām ostas atkritumu pieņemšanas iekārtām?
Did you give prior notification (in accordance with relevant port requirements) about the ship's requirements for port waste reception facilities?
 Jā/Yes   Nē/No   Nav attiecināms/Not applicable
 
Ja "Jā", lūdzu, norādiet, vai saņēmāt pieņemšanas iekārtu pieejamības apliecinājumu?
If Yes, did you receive confirmation on the availability of reception facilities?
 Jā/Yes Nē/No
 
4. Citas piezīmes/ komentāri
Additional remarks/comments
 
 
 
  
Kapteiņa paraksts
Master's signature
Datums
Date   __/__/____ (dd/mm/yyyy)

1 Ziņojuma veidlapa apstiprināta IMO MEPC 53. sesijā./ This report form was approved by IMO MEPC 53.

2 Saskaņā ar IMO kuģu identifikācijas numuru shēmu, ko pieņēmusi Organizācija ar Asamblejas rezolūciju A.1117(30)./ In accordance with the IMO ship identification number scheme, adopted by the Organization, Assembly resolution A.1117(30).

3 Tās valsts nosaukums, ar kuras karogu kuģim ir tiesības kuģot./ The name of the State whose flag the ship is entitled to fly.

4 Norādiet 3.2. punktā precīzu attiecīgās kaitīgās šķidrās vielas oficiālo kravas nosaukumu un to, vai viela ir noteikta kā "cietējoša" vai "augstas viskozitātes" viela atbilstoši MARPOL II pielikuma 1. noteikuma attiecīgi 15.1. un 17.1. paragrāfam./ Indicate, in paragraph 3.2, the proper shipping name of the NLS involved and whether the substance is designated as "solidifying" or "high viscosity" as per MARPOL Annex II, regulation 1, paragraphs 15.1 and 17.1 respectively.

5 Norādiet sauskravas oficiālo kravas nosaukumu./ Indicate the proper shipping name of the dry cargo.

4. pielikums
Ministru kabineta
2022. gada 22. marta
noteikumiem Nr. 193
Atbrīvojuma sertifikāts

atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 22. marta noteikumu Nr. 193 "Kuģu atkritumu pieņemšanas kārtība un kuģu atkritumu apsaimniekošanas plānu izstrādes kārtība" 43. punktam attiecībā uz prasībām, kas noteiktas minēto noteikumu 8., 9. un 21. punktā*,

Latvijas ostā(-ās)

___________________________________________________
(ostas(-u) nosaukums(-i))

Kuģa vārds

________________________

Identifikācijasnumurs vai burti

____________________________
(IMO numurs)

Karoga valsts

___________________

ir iesaistīts regulārā satiksmē ar biežu un regulāru piestāšanu šādā(-s) Latvijas ostā(-ās) saskaņā ar grafiku vai iepriekš noteiktu maršrutu:

[…]

un piestāj šajās ostās vismaz reizi divās nedēļās:

[…]

un ir vienojies par maksu segšanu un atkritumu nodošanu ostā vai trešajai pusei ostā:

[…]

un tādējādi saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 22. marta noteikumu Nr. 193 "Kuģu atkritumu pieņemšanas kārtība un kuģu atkritumu apsaimniekošanas plānu izstrādes kārtība" 43. punktu ir atbrīvots no šādu prasību izpildes:

obligāti nodot atkritumus

segt obligāto maksu šādā(-ās) ostā(-ās):

_______________________________________________________________________
(ostas(-u) nosaukums(-i))

 sniegt iepriekšēju paziņojumu par atkritumiem saskaņā ar Ministru kabineta 2012. gada 15. maija noteikumu Nr. 339 "Noteikumi par ostu formalitātēm" 46. punktu

Atbrīvojuma sertifikāts ir derīgs līdz [ierakstīt datumu], ja vien pirms minētā datuma nav mainījies sertifikāta izdošanas pamatojums.
Vieta un datums
Atbildīgā amatpersona 
 (vārds, uzvārds, amats)
Piezīme. * Neatbilstošo svītrot.
5. pielikums
Ministru kabineta
2022. gada 22. marta
noteikumiem Nr. 193
Informācija par pasīvi izzvejoto atkritumu apjomu un daudzumu
Kuģu atkritumu pieņemšanas/apsaimniekošanas
komercsabiedrības nosaukums
 
Osta, no kuras pieņemti atkritumi 
Adrese, e-pasts, tālruņa numurs 
Pārskats par 20__. gadā pieņemtajiem pasīvi izzvejotajiem atkritumiem
 Izzvejotie pamestie un pazaudētie zvejas rīki un to daļasPārējie izzvejotie atkritumi
m3tonnāsm3tonnās
Kopā pieņemtie pasīvi izzvejotie atkritumi    
Pasīvi izzvejotie atkritumi dalījumā pa veidiem/frakcijām
 m3tonnāsm3tonnās
Plastmasa    
Metāls    
Gumija    
Bīstamie atkritumi    
Koksne, tekstils un cita veida atkritumi    
Komercsabiedrības vadītājs 
 (vārds, uzvārds, paraksts*)

Z. v.*

Datums*  

Piezīme. * Dokumenta rekvizītus "paraksts", "Z. v." un "datums" neaizpilda, ja elektroniskais dokuments ir sagatavots atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu.

6. pielikums
Ministru kabineta
2022. gada 22. marta
noteikumiem Nr. 193
Pārskats par kuģu atkritumu pieņemšanu
Kuģu atkritumu pieņemšanas/apsaimniekošanas
komercsabiedrības nosaukums
 
Adrese, tālruņa numurs 
Pārskats par 20__. gada _______________ceturksnī pieņemtajiem atkritumiem
Kuģa vārds         CETURKSNĪ KOPĀ
Datums          
Osta          
MARPOL konvencijas I pielikums – Nafta (m3)
Naftu saturoši sateču ūdeņi          
Naftu saturošas atliekas (naftas nosēdumi)          
Naftu saturoši tanku mazgājamie ūdeņi          
Netīrie balasta ūdeņi          
Nogulsnējumi un naftas nosēdumi pēc tanku mazgāšanas          
Citi (norādiet)          
MARPOL konvencijas II pielikums – Kaitīgas šķidrās vielas (NLS)* (m3)
X kategorijas vielas          
Y kategorijas vielas          
Z kategorijas vielas          
OS – Citas vielas (norādiet)          
MARPOL konvencijas IV pielikums – Notekūdeņi (m3)
Notekūdeņi          
MARPOL konvencijas V pielikums – Atkritumi (m3)
A. Plastmasa          
B. Pārtikas atkritumi          
C. Sadzīves atkritumi (piemēram, papīra izstrādājumi, lupatas, stikls, metāls, pudeles, māla un fajansa izstrādājumi)          
D. Cepamā eļļa          
E. Atkritumu dedzināmās krāsns pelni          
F. Ekspluatācijas atkritumi          
G. Dzīvnieku kautķermeņi          
H. Zvejas rīki          
I. Elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumi          
J. Kravu pārpalikumi** (nebīstami jūras videi)          
K. Kravu pārpalikumi** (bīstami jūras videi)          
MARPOL konvencijas VI pielikums – Gaisu piesārņojošas vielas (m3)
Ozona slāni noārdošās vielas un aprīkojums, kas satur šādas vielas          
Izplūdes gāzu attīrīšanas pārpalikumi          
Citi atkritumi, uz kuriem neattiecas MARPOL konvencija (m3)
Pasīvi izzvejoti atkritumi          
Komercsabiedrības vadītājs 
 (vārds, uzvārds, paraksts***)

Z. v.***

Datums***  

Piezīmes.

1. * Norādiet attiecīgās kaitīgās šķidrās vielas oficiālo kravas nosaukumu.

2. ** Norādiet sauskravas oficiālo kravas nosaukumu.

3. *** Dokumenta rekvizītus "paraksts", "Z. v." un "datums" neaizpilda, ja elektroniskais dokuments ir sagatavots atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu.

05.04.2024