Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk.

Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: spēkā esošs
Ogres novada domes iesūtītā saistošo noteikumu konsolidētā redakcija (DOCX).

Citi ar valstī izsludināto ārkārtējo situāciju saistīti tiesību akti pieejami tematiskajā atvērumā "Covid-19" un "Covid-19 pašvaldībās". Skaidrojumi par ārkārtējo situāciju pieejami LV portāla tematiskajā atvērumā un žurnāla "Jurista Vārds" tematiskajā atvērumā (bezmaksas brīvpieeja).

Ogres novada pašvaldības saistošie noteikumi Nr. 6/2020

Ogrē 2020. gada 20. aprīlī (prot. Nr. 9, 4. §)

Grozījumi Ogres novada pašvaldības 2017. gada 21. decembra saistošajos noteikumos Nr. 26/2017 "Par sociālās palīdzības un citiem pabalstiem Ogres novadā"

Izdoti saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām" 43. panta trešo daļu,
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 35. panta ceturto
un piekto daļu, likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā"
25.2 panta pirmo un piekto daļu un Ministru kabineta 17.06.2009.
noteikumu Nr. 550 "Kārtība, kādā aprēķināms, piešķirams,
izmaksājams pabalsts garantētā minimālā ienākumu līmeņa
nodrošināšanai un slēdzama vienošanās par līdzdarbību
"
13. un 15. punktu

Izdarīt Ogres novada pašvaldības 2017. gada 21. decembra saistošajos noteikumos Nr. 26/2017 "Par sociālās palīdzības un citiem pabalstiem Ogres novadā" šādus grozījumus:

1. Papildināt ar 64.1 punktu šādā redakcijā:

"64.1 Ģimenei (personai), kura ārkārtējās situācijas dēļ nespēj nodrošināt savas pamatvajadzības laikā, kamēr visā valstī ir izsludināta ārkārtējā situācija sakarā ar COVID-19 izplatību, un vienu kalendāra mēnesi pēc ārkārtējās situācijas beigām, piešķirt pabalstu krīzes situācijā, ja:

64.11. ģimenei (personai) saistībā ar ārkārtējo situāciju nav ienākumu (piemēram, persona ir bezalgas atvaļinājumā, personai ir piešķirts bezdarbnieka statuss, bet vēl nav saņemts bezdarbnieka pabalsts vai arī pabalsts nepienākas, pašnodarbinātas vai uz uzņēmuma līguma, vai uz cita veida līguma pamata nodarbinātas personas - pakalpojumu sniedzēji, kas zaudējuši ienākumu avotu, u.c.);

64.12. ģimenei (personai) ir radušies papildu izdevumi, ko tā pati nespēj segt, atrodoties pašizolācijā saistībā ar atgriešanos no COVID-19 skartajām valstīm/šobrīd jebkuras citas valsts (piemēram, ienākumi un uzkrājumi iztērēti papildu mājoklim, viesnīcai, transportam u.c.) un nav līdzekļu pamatvajadzību nodrošināšanai;

64.13. ģimene (persona) atrodas vai ir atradusies karantīnā un tai nav iztikas līdzekļu;

64.14. citi objektīvi pierādāmi apstākļi, kad ģimene (persona) nespēj nodrošināt savas pamatvajadzības."

2. Papildināt ar 64.2 punktu šādā redakcijā:

"64.2 Šo noteikumu 64.1 punktā minētā pabalsta apmērs vienai personai ir 80 euro vienā kalendārajā mēnesī."

3. Papildināt ar 64.3 punktu šādā redakcijā:

"64.3 Šo noteikumu 64.1 punktā minētā pabalsta saņemšanai jāiesniedz Ogres novada Sociālajā dienestā iesniegums, tam klāt pievienojot apliecinājumu un pierādījumus, ka ārkārtējās situācijas laikā saistībā ar Covid-19 izplatības ierobežošanu ģimene (persona) nespēj nodrošināt savas pamatvajadzības. Iesniegumu un tam pievienotos dokumentus var iesniegt ne vēlāk kā trīs mēnešu laikā no krīzes situācijas rašanās brīža ārkārtējās situācijas laikā."

Ogres novada domes priekšsēdētājs E. Helmanis

 

Ogres novada pašvaldības saistošo noteikumu Nr. 6/2020 "Grozījumi Ogres novada pašvaldības 2017. gada 21. decembra saistošajos noteikumos Nr. 26/2017 "Par sociālās palīdzības un citiem pabalstiem Ogres novadā""
paskaidrojuma raksts

Paskaidrojuma raksta sadaļas

Norādāmā informācija

1. Projekta nepieciešamības pamatojums Saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 12. marta rīkojumu Nr. 103 "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu" (turpmāk - MK rīkojums Nr. 103) un Ministru kabineta 2020. gada 7. aprīlī pieņemto rīkojumu Nr. 161 "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 12. marta rīkojumā Nr. 103 "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu"" visā valsts teritorijā līdz 2020. gada 12. maijam izsludināta ārkārtējā situācija ar mērķi ierobežot Covid-19 izplatību.

2020. gada 21. martā spēkā stājās grozījums Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā (turpmāk - Likums), kura pārejas noteikumu 37. punkta 1. apakšpunkts paredz, ka laikā, kamēr visā valstī ir izsludināta ārkārtējā situācija sakarā ar Covid-19 izplatību, un vienu kalendāra mēnesi pēc ārkārtējās situācijas beigām pašvaldība piešķir ģimenei (personai), kura ārkārtējās situācijas dēļ nespēj nodrošināt savas pamatvajadzības, šā likuma 35. panta otrajā daļā noteikto pabalstu krīzes situācijā, kas tiek izmaksāts no pašvaldības budžeta līdzekļiem.

2020. gada 16. aprīļa vakarā Saeimas ārkārtas sēdē tika pieņemti grozījumi, kas paredz papildināt Likumu ar 39. pārejas noteikumu, nosakot, ja ģimene (persona), tai skaitā audžuģimenei un aizbildnim, kurai ir tiesības uz Likuma pārejas noteikumu 37. punkta 1. apakšpunktā minēto pabalstu krīzes situācijā, aprūpē bērnu līdz 18 gadu vecumam, pašvaldība palielina izmaksājamā pabalsta apmēru par 50 euro mēnesī katram bērnam, ko valsts kompensē pašvaldībām 100 % apmērā. Ja pašvaldība līdz 2020. gada 17. aprīlim ģimenei (personai), tai skaitā audžuģimenei un aizbildnim, ir piešķīrusi šo pārejas noteikumu 37. punkta 1. apakšpunktā minēto pabalstu krīzes situācijā par 2020. gada martu, pašvaldība nodrošina pabalsta palielināšanu par 50 euro katram bērnam. Pašvaldība nepalielina izmaksājamo pabalstu krīzes situācijā vai samazina to par attiecīgo daļu par laikposmu, kad personai, kura saņem dīkstāves pabalstu, atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam ir piešķirta piemaksa par apgādībā esošu bērnu. Lai saņemtu mērķdotāciju, pašvaldība šo pārejas noteikumu 37. punkta 3. apakšpunktā minētajā pārskatā norāda to bērnu skaitu, par kuriem izmaksāts pabalsts krīzes situācijā. Minētie grozījumi Likumā stājās spēkā 2020. gada 18. aprīlī.

Tāpat saskaņā ar valdības pieņemtajiem lēmumiem laikā, kamēr visā valstī ir izsludināta ārkārtējā situācija, pašvaldība var piešķirt palīdzību arī mērķa grupai, kas neatbilst Likuma 3. panta nosacījumiem, ja personas (ģimenes) pamatvajadzības nav iespējams nodrošināt citā veidā (arī ārvalstu studentiem, kuri Covid-19 izplatības apstākļos ir palikuši Latvijā, studē attālināti un kuriem nav iztikas līdzekļu pamatvajadzību nodrošināšanai).

Ogres novada pašvaldības 2017. gada 21. decembra saistošo noteikumu Nr. 26/2017 "Par sociālās palīdzības un citiem pabalstiem Ogres novadā" (turpmāk - Noteikumi Nr. 26/2017) 52. punkts nosaka, ka pabalstu krīzes situācijā, neizvērtējot ģimenes (personas) ienākumus, piešķir, ja ģimene (persona) krīzes situācijas dēļ pati saviem spēkiem nespēj nodrošināt savas pamatvajadzības un tai ir nepieciešama materiāla palīdzība.

Noteikumu Nr. 26/2017 53. punkts nosaka, ka saistošo noteikumu izpratnē krīzes situācija ir situācija, kurā ģimenei (personai) ir tiesības pieprasīt pabalstu un pabalsts var tikt izmaksāts ir katastrofas, stihiskas nelaimes, ugunsgrēks, plūdi vai terora akts.

Ņemot vērā minēto, secināms, ka Ogres novada pašvaldības Noteikumi Nr. 26/2017 šobrīd neparedz palīdzības sniegšanu personai (ģimenei), kura nonākusi krīzes situācijā saistībā ar visā valsts teritorijā izsludināto ārkārtējo situāciju ar mērķi ierobežot Covi-19 izplatību ārkārtējās situācijas spēkā esamības laikā un vienu kalendāra mēnesi pēc ārkārtējās situācijas beigām.

Lai nodrošinātu Ogres novada iedzīvotāju pamatvajadzības krīzes situācijā saistībā ar visā valsts teritorijā izsludināto ārkārtējo situāciju ar mērķi ierobežot Covid-19 izplatību, ir nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus Ogres novada pašvaldības Noteikumos Nr. 26/2017.

2. Īss projekta satura izklāsts Grozījumi paredz, ka ģimenei (personai), kura ārkārtējās situācijas dēļ nespēj nodrošināt savas pamatvajadzības, laikā, kamēr visā valstī ir izsludināta ārkārtējā situācija, sakarā ar COVID-19 izplatību un vienu kalendāra mēnesi pēc ārkārtējās situācijas beigām, piešķirt pabalstu krīzes situācijā, ja:

a) ģimenei (personai) saistībā ar ārkārtējo situāciju nav ienākumu (piemēram, persona ir bezalgas atvaļinājumā, personai ir piešķirts bezdarbnieka statuss, bet vēl nav saņemts bezdarbnieka pabalsts vai arī pabalsts nepienākas, pašnodarbinātas vai uz uzņēmuma līguma, vai uz cita veida līguma pamata nodarbinātas personas - pakalpojumu sniedzēji, kas zaudējuši ienākumu avotu, u.c.);

b) ģimenei (personai) ir radušies papildu izdevumi, ko tā pati nespēj segt, atrodoties pašizolācijā saistībā ar atgriešanos no COVID-19 skartajām valstīm/šobrīd jebkuras citas valsts (piemēram, ienākumi un uzkrājumi iztērēti papildu mājoklim, viesnīcai, transportam u.c.) un nav līdzekļu pamatvajadzību nodrošināšanai;

c) ģimene (persona) atrodas vai ir atradusies karantīnā un tai nav iztikas līdzekļu;

d) citi objektīvi pierādāmi apstākļi, kad ģimene (persona) nespēj nodrošināt savas pamatvajadzības.

Minētā pabalsta apmērs tiek noteikts 80 euro apmērā.

3. Informācija par plānoto projekta ietekmi uz pašvaldības budžetu Prognozējamā ietekme uz Ogres novada pašvaldības budžetu ir 55 440 euro (40 euro (50 % no pabalsta krīzes situācijā mēnesī) x 693 personas x divi mēneši ārkārtējās situācijas laikā un mēnesi pēc (maijs, jūnijs), pie nosacījuma, ka otri 50 % būs atgūstami no valsts līdzekļiem kā mērķdotācija). Aprēķini veikti balstoties uz Ogres novada Sociālā dienesta 2013. gada statistikas datiem par klientiem izmaksāto GMI pabalstu, kas aprēķināts vadoties no Labklājības ministrijas likumprojekta "Grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā" (turpmāk - likumprojekts) sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas), kur aprēķini veikti balstoties uz 2013. gada statistikas datiem pēc ģimeņu skaita, kurām tika izmaksāts pabalsts krīzes situācijā un pieskaitot vēl 30 %.

Pabalsta izmaksai krīzes situācijā saistībā ar valstī noteikto ārkārtējo situāciju ar mērķi ierobežot Covid-19 izplatību ārkārtējās situācijas spēkā esamības laikā līdzekļus paredzēt Ogres novada pašvaldības budžeta līdzekļiem "Pašvaldības pasākumiem ar Covid-19 izplatību saistītā valsts apdraudējuma un tā seku novēršanai un pārvarēšanai".

4. Informācija par plānoto projekta ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā Uzņēmējdarbības vidi saistošie noteikumi būtiski neietekmēs.
5. Informācija par administratīvajām procedūrām Saskaņā ar saistošo noteikumu spēkā esošās redakcijas 64. punktu, ja tiek atklāti apstākļi, ka krīzes situācija radusies pabalsta pieprasītāja vai saņēmēja ļaunprātīga nodarījuma rezultātā, tad pabalstu nepiešķir vai izmaksātais pabalsts ir jāatmaksā.

Par saistošo noteikumu piemērošanu var konsultēties Ogres novada Sociālajā dienestā vai Ogres novada pašvaldībā.

6. Informācija par konsultācijām ar privātpersonām Saistošo noteikumu grozījumu izstrādes procesā konsultācijas veikta ar Ogres novada krīzes vadības grupu 2020. gada 17. aprīļa sēdē.

Ogres novada domes priekšsēdētājs E. Helmanis

21.04.2020