Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: zaudējis spēku
Tiesību akts ir zaudējis spēku.

Skatīt Ministru kabineta 1996. gada 7. maija noteikumus Nr. 164 "Valsts akciju sabiedrības "Valsts nekustamā īpašuma aģentūra" statūti".

Saeima ir pieņēmusi un Valsts
prezidents izsludina šādu likumu:

Par Valsts īpašuma fondu

I. Vispārīgie noteikumi

1. pants. Valsts īpašuma fonds (turpmāk - Fonds) ir patstāvīga valsts institūcija, kuru pārrauga Finansu ministrija un kura realizē valsts politiku valsts īpašuma pārvaldīšanā un efektīvā apsaimniekošanā.

Fonda pārziņā ir viss valsts īpašums. Arī Ministru kabineta noteikumiem un rīkojumiem ir noteikti valsts īpašuma objekti, kuros šā likuma 2. pantā un 5. panta 3. punktā paredzētos pārvaldīšanas uzdevumus veic citas valsts institūcijas.

2. pants. Fonds saskaņā ar likumiem un Ministru kabineta noteikumiem, kā ari Ministru kabineta apstiprinātajiem Fonda statūtiem veic visa valsts īpašuma apzināšanu un uzskaiti, kā arī šādus Fonda pārziņā nodotā valsts īpašuma pārvaldīšanas un apsaimniekošanas uzdevumus:

1) izdara valsts īpašuma izmantošanas analīzi;

2) ieceļ amatā un atbrīvo no amata valsts uzņēmumu vadītājus un valsts pilnvarniekus (pārstāvjus) uzņēmējsabiedrībās;

3) veic valsts uzņēmumu un valsts uzņēmējsabiedrību darbības revīziju;

4) reorganizē valsts uzņēmumus un valsts uzņēmējsabiedrības;

5) veic valsts uzņēmumu un valsts uzņēmējsabiedrību sanāciju;

6) ierosina dibināt, privatizēt un likvidēt valsts uzņēmumus un valsts uzņēmējsabiedrības;

7) pārvalda un apsaimnieko valstij piederošo nekustamo īpašumu un kapitāla daļas (akcijas, daļas, pajas);

8) pārņem valsts valdījumā bezīpašnieka un bezmantinieka mantu;

9) veic citus likumdošanas aktos noteiktos uzdevumus valsts īpašuma pārvaldīšanā un apsaimniekošanā.

3. pants. Fondam ir juridiskās personas tiesības, norēķinu konts bankā un zīmogs ar papildinātā valsts mazā ģerboņa attēlu.

II. Fonda vadība

4. pants. Fondu vada ģenerāldirektors, kuru amatā pēc finansu ministra priekšlikuma ieceļ Ministru kabinets.

5. pants. Fonda ģenerāldirektors:

1) organizē, vada un pārrauga Fonda darbību;

2) pārstāv Fondu attiecībās ar trešajām personām;

3) ieceļ amatā un atbrīvo no amata valsts uzņēmumu vadītājus un valsts pilnvarniekus (pārstāvjus) uzņēmējsabiedrībās;

4) slēdz saimnieciskos līgumus un darba līgumus Fonda vārdā;

5) iesniedz Fonda gada pārskatu Ministru kabinetam un ceturkšņa pārskatu - Fonda padomei;

6) veic citus ar Fonda darbību saistītus uzdevumus. Fonda ģenerāldirektors Fonda nolikumā noteiktajā kārtībā var iesaistīt Fonda darbā konsultantus un aģentus.

6. pants. Fonda ģenerāldirektors nedrīkst strādāt citu algotu darbu; šis ierobežojums neattiecas uz mācībspēka amatu izglītības iestādēs, kā ari zinātnisko, publicistisko un māksliniecisko darbību.

7. pants. Ministru kabinets pēc finansu ministra priekšlikuma izveido Fonda padomi septiņu locekļu sastāvā un ieceļ tās priekšsēdētāju.

Fonda padomes sastāvā nedrīkst būt algotie Fonda darbinieki.

8. pants. Fonda padome.

1) pārbauda Fonda un tā amatpersonu darbību;

2) apstiprina Fonda īstermiņa un ilglaicīgos darbības plānus;

3) apstiprina un groza Fonda struktūru;

4) izskata Fonda budžetu un iesniedz to apstiprināšanai Ministru kabinetam, kā ari kontrolē tā izpildi.

9. pants. Fonda padomes sēdes ir lemttiesīgas, ja tajās piedalās vairāk par pusi padomes locekļu. Lēmuma pieņemšanai nepieciešams klātesošo padomes locekļu balsu vairākums. Balsīm daloties līdzīgi, izšķirošā ir padomes priekšsēdētāja balss.

10. pants. Fonda padome ieceļ zvērinātu revidentu, kas pārbauda Fonda budžeta izpildi, Fonda gada pārskatu un tā atbilstību likumiem un grāmatvedības dokumentiem. Revidents iesniedz savu atzinumu Fonda priekšsēdētājam.

III. Fonda darbības virzieni, tiesības un pienākumi

11. pants. Fonds pārvalda valsts īpašuma objektus patstāvīgi saskaņā ar šo Likumu un Fonda statūtiem vai nodod tos citām personām pārvaldīšanā.

12. pants. Fonds apzina un izprasa no sveša valdījuma valsts īpašumu, kā arī valsts vārdā iesniedz pieteikumus valsts nekustamo īpašumu reģistrēšanai zemesgrāmatās.

13. pants. Fonds ir tiesīgs slēgt ar fiziskajām un juridiskajām personām līgumus par valsts īpašuma nomu un īri, nodrošinot valsts īpašuma saglabāšanu un tirgus cenām atbilstošu ieņēmumu līmeni.

Fonds pilda likumus un Ministru kabineta rīkojumus par valsts īpašuma iznomāšanu valsts un pašvaldību institūcijām, no valsts vai pašvaldības budžeta finansējamām iestādēm un bezpeļņas organizācijām.

Ar likumu, kā arī ar Ministru kabineta rīkojumu valsts un pašvaldību institūcijas, no valsts vai pašvaldības budžeta finansējamās iestādes un bezpeļņas organizācijas var atbrīvot no nomas (īres) maksas.

14. pants. Fonds pilda likumus un Ministru kabineta rīkojumus par nekustamo īpašumu pirkšanu un pārdošanu un par valsts īpašuma nodošanu pašvaldībām, kā arī slēdz attiecīgos līgumus.

15. pants. Privatizācijas aģentūras un Fonda domstarpības valsts īpašuma pārvaldīšanas un privatizācijas jautājumos izšķir Ministru kabinets. Tā lēmums ir saistošs abām institūcijām.

IV. Fonda ieņēmumi, izdevumi un pārskati

16. pants. Fonda ieņēmumus Ministru kabineta noteiktajos apmēros veido atskaitījumi no:

1) nomas (īres) maksas par iznomāto un izīrēto valsts īpašumu;

2) ieņēmumiem no valsts īpašuma pārdošanas;

3) valsts uzņēmumu peļņas atskaitījumiem, kurus valsts uzņēmums maksā par valsts kapitāla izmantošanu;

4) dividendēm par akcijām, daļām un pajām;

5) ieņēmumiem no vērtspapīriem;

6) citiem ieņēmumiem.

17. pants. Valsts īpašuma pārvaldīšanas un Fonda uzturēšanas izdevumi atbilstoši Ministru kabineta apstiprinātajam budžetam tiek segti no Fonda darbības ieņēmumiem. Izstrādājot Fonda budžetu, tā izdevumos var paredzēt līdzekļus uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību sanācijai un nekustamo īpašību atjaunošanai.

Fonda ieņēmumu pārsniegums pār izdevumiem iemaksājams valsts budžetā.

18. pants. Fonda darbinieku štatu sarakstu un darba samaksas kārtību nosaka Fonda padome saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem.

19. pants. Fonds organizē lietvedību un grāmatvedību, veic statistisko uzskaiti, sastāda un iesniedz pārskatus atbilstoši spēkā esošajiem likumdošanas aktiem.

20. pants. Ne vēlāk kā divus mēnešus pēc kalendārā gada beigām Fonda priekšsēdētājs iesniedz Fonda padomei zvērināta revidenta pārbaudītu Fonda gada pārskatu, kas sagatavots saskaņā ar likumu «Par uzņēmumu gada pārskatiem», kā arī rakstveida ziņojumu par aizvadīto darbības gadu.

21. pants. Fonda gada pārskatu izskata un apstiprina Fonda padome. Padome to kopā ar ziņojumu par aizvadīto darbības gadu un turpmākās darbības plānu iesniedz Ministru kabinetam, Finansu ministrijai un publicē.

Pārejas noteikumi

1. Attiecībā uz Fonda pārziņā esošajiem valsts uzņēmumiem Fondam ir tiesības un pienākumi, kādi paredzēti ministrijām likumā «Par valsts uzņēmumu» (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1992, 29/31; 1993, 22/23; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 3), likumā «Par valsts un pašvaldību uzņēmumu pārveidošanu statūtsabiedrībās» (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs,

1992. 29/31; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 4), likumā «Par valsts un pašvaldību uzņēmumu nomu un nomu ar izpirkumu» (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 8/9) un normatīvajos aktos, kas izdoti, pamatojoties uz šiem likumiem.

2. Attiecībā uz valstij piederošajām kapitāla daļām (akcijām, daļām, pajām) Fonds pilda tās funkcijas, kādas paredzētas ministrijām likumā «Par valsts un pašvaldību īpašuma pārvaldi uzņēmējsabiedrībās» (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1992, 26) un normatīvajos aktos, kas izdoti, pamatojoties uz šo likumu.

3. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē Augstākās padomes lēmums «Par Latvijas Bankas reorganizāciju, tās struktūrvienību pārveidošanu un privatizāciju» (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1992, 51), Augstākās padomes lēmums «Par Latvijas banku privatizācijas fonda statūtu apstiprināšanu» (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993. 7) un Augstākās padomes lēmums «Par Latvijas Bankas nodaļu privatizācijas kārtību» (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 7).

Latvijas banku privatizācijas fonda manta, tiesības un saistības pāriet Finansu ministrijai un tālāk - Fondam.

Likums Saeimā pieņemts 1994. gada 17. februāri.

Valsts prezidents G.ULMANIS

Rīgā 1994. gada 5. martā

19.03.1994